Hej,
Köpte ett begnagnat akvarium (150x50x48) för några dagar sedan extremt billigt. 11 kr :D Använts som saltvatten akvarium och jag har roat mig med att rengöra eländet från åratal av inpyrt träck från bl.a skummaren som tar upp några liter i akvariet. Det är helglas och verkar vara hemtillverkat med cirka 8-9 mm tjockt glas. Har inte mätt glaset men det är inga 6mm i alla fall.
Det verkar hålla tätt för stunden (varit vattenfyllt i ett dygn utan spår av läckage), vilket även säljaren sa att det skulle göra. Silikonet är gummiartat och ser friskt ut dock har det lossnat på insidan på några ställen. Ser även ut som små bitar har lossnat vid redig rengöring vid tidigare tillfällen hos förra ägaren. (Alternativt aggressiv firre). Nu har jag googlat och sökt som satan hur man eventuellt skulle gå tillväga för att silikona om det hela ifall andan faller på. Dock skulle jag vilja skippa att sära på glasskivorna och jag har inte fått helt klart för mig ifall det är enbart ram akvarium som man kan undkomma genom att bara ta bort silikonet på insidan eller om man kan göra så även på helglas akvarium?
Tyvärr var inte säljaren hemma utan jag fick hjälp av hans son så jag kände inte direkt för att diskutera akvariet och dess silikon situation med honom.
Så summa sumarum:
Måste jag dela på eländet för att det är ett helglas akvarium eller fungerar det att bara ta bort silikonet på insidan och applicera nytt?
Enligt någon skribent (som jag fann antingen via zoopet eller google) skulle enbart silikonet mellan glaset ha någon nytta och göra det läckfritt, innebär det att jag kan helt ignorera 'slappheten' på insidan som finns på några ställen eller borde jag åtgärda det utifall att?