Begagnat akvarium efter sköldpadda

#1 - 7 augusti 2007 10:51
Hej alla :)

Nu är det så här att i har fått ett begagnat akvarium till våra guldfiskar, då vårat gick sönder.
Men då undrar jag eftersom det akvariet vi fått nu har en skölpadda haft, hur stor är risken att det finns salmonella kvar efter den ?
Då jag hört att alla sköldpaddor har det.

Har gjort rent akvariet, med varmt vatten och även diskmedel. Kankse inte så bra för fiskarna men självklart har jag fått bort diskmedlet.

Akvariet har legat i förrådet i flera månader då hon köpte nytt akvarie till sin sköldis :)

Är det stor risk att smittas av salmonella, kanske en dum fråga men undrar :confused:

Om jag förstått rätt så kan iaf inte fiskarna smittas :)
#2 - 7 augusti 2007 12:07
Men borde inte det ha försvunnit om akvariumet nu har varit tomt så länge?
#3 - 7 augusti 2007 14:01
En dum fråga; Kan fiskar FÅ salmonella??? :confused:
#4 - 7 augusti 2007 15:10
Nej fiskar kan inte få salmonella..

Men finns det nån kunnig [:o]

Fast iofs tänker man logiskt så är det ju mycket större risk att ha en sköldpadda och få salmonella än att ha en akvarium som blivit rengjort efter en sköldpadda, men jag är ju inte kunnig så skulle vara skönt ifall nån anna skulle kunna svara :)
#5 - 7 augusti 2007 16:11
har haft sköldisar i fem år och har tom råkat svälja akvarievatten när j skulle slanga ur vatten,det är nog ingen risk för salmonella,värre med diskm för fisken.
Hoppas det går bra.
mvh a-g
#6 - 7 augusti 2007 19:08
Ja känner mig lite dum åt fiskarna faktiskt :(
Men de verkar må fin fint iaf :)

*Tack för alla svar *
#7 - 11 augusti 2007 05:11
Jag gjorde samma sak, köpte ett begagnat kar som varit hem åt en sköldpadda. Då tog jag reda på att salmonellabakterier dör vid ca 70 grader, jag minns inte exakt. Så det räcker att skölja ur ordentligt med kokhett vatten.

Annons