Begagnat akvarium.

#1 - 16 juni 2006 19:38
Jag har fått ett litet 8 kantigt akvarium med "alla" tillbehör. Akvariet är inte rengjort utan de är alger och annat gos i det. Luktar superäckligt.

Enligt henne som jag fick akvariet av så skulle det bara vara att koppla in allt och fylla med vatten och sen slänga i fiskar. Enligt henne så skulle mina framtida fiskar tycka att det var helt ok och eftersom jag tänk ha algätande fisk (en såndär som brukar sitta på glaset) så skulle enligt henne akvariet inte behövas rengöras. Kan det verkligen stämma?

Akvaritet har stått med vatten ca 5 cm ovanför gruset sen den sista fisken dog för ett X-antal månader sen.

Till akvariet medföljer plastväxer. Vad är vitsen med dem? Är det inte bättre med riktiga växter.
#2 - 16 juni 2006 20:04
jag skulle ta och slänga ut "goset" om det stått länge och börja om från början... kör med riktiga växter, snyggare och bättre :)
#3 - 16 juni 2006 20:16
Ok, hur rengör jag allt?
#4 - 16 juni 2006 21:03
med vatten är ju det bästa rengöringsmedlet, tvätta filtret, tvätta gruset allt med vatten. sen är det bara att lägga i allt igen, plantera växter vänta på att rätt temp infinner sig välja vilka fiskar du vill ha och vilka som passar, sen så måste du långsamt tillväga när du tillsätter fisk och tillsätter få fisk till en början...

lycka till nu och fråga om du vill veta mer, sen är ett bra tips att leta igenom trådar här på zoopet om folk som vart i samma sits som du! :)
#5 - 17 juni 2006 00:10
kan bara instämma i det smurfmats skriver, fyller du akvariet och har i fisk så skulle det inte förvåna mej om dom är döda dagen efter.

glaset kan du göra rent med disksvamp men INTE grön.
den repar glaset, den vita ska funka bra efter vad jag hört.

låter som ett helglasakvarie, det bör du ställa på frigolit eller liggunderlag så minskar risken för spräckt bottenglas.

har du gott om tid kan du även ta en titt i länkgalleriet du hittar i min signatur så hittar du bl.a information om ph kh nitrit ammonium och annat som rör akvarieskötsel som är bra att veta.
#6 - 17 juni 2006 08:34
Vitsen med siden resp. plast växter är att du vet vad du får och kan vara ett effektivt utfyllnadsknep.

En del växter, särskilt de med röda blad kräver mycket ljus och kan vara svårt för den "vanliga" akvaristen att få att fungera. Att blanda upp riktiga växter med konstgjorda kan var mycket effektfullt. Särskilt om man bara vill ha enstaka blickpunkter som inte växer och tar över.

Visst det är trevligare med riktiga växter men att helt utesluta plast/sidenväxter ser jag ingen mening med. Tror nog många skulle hålla med om att våra torg och allmänna platser skulle se bra mkt tråkigare ut om man tog bort allt grönt och man skulle bli förvånad över den stora mängd plast som förekommer.

Innan jag slutar så vill jag bra påpeka att det finns vissa arter t ex slöjstjätar som river upp och äter allt grönt, plastväxter kan för dessa arter vara en lösning då akvariet får vara i fred.

Vill man ha plast/sidenväxter för att fylla ut eller bland upp en miljö ser jag inget fel med det å andra sidan finns det i alla fall hos mig ett fortsatt starkt motstånd att göra det men jag utesluter inte tanken.

Det finns värre saker att stoppa ned i ett akvarium !

nICKLAS.
#7 - 17 juni 2006 15:48
[quote=Raven]låter som ett helglasakvarie, det bör du ställa på frigolit eller liggunderlag så minskar risken för spräckt bottenglas.[/quote]

Akvariet har en vit platsram högst upp och längst ner. Behövs det då fortfarande frigolit. Var får jag tag i frigolitplattor och hur tjock frigolit behövs.

har du gott om tid kan du även ta en titt i länkgalleriet du hittar i min signatur så hittar du bl.a information om ph kh nitrit ammonium och annat som rör akvarieskötsel som är bra att veta.

Det ska jag ta och göra. Jag kan inget om akvarium och hoppas att mina stakars fiskar ska trivas och då kan det ju vara bra om de får en bra miljö att bo i.
#8 - 17 juni 2006 16:51
Det är en fördel med frigolit som avlastar bottenglaset som är känsligt för punktlaster t ex att ett gruskorn hamnar under en sten som trycker på kan vara tillräckligt för att spräcka glaset.

Ett frigolitskiva på nga mm, runt 5, räcker alldeles utmärkt och man kommer långt med det.

De skador som frigoliten är tänkt att förhindra hjälper inga ramar mot

nICKLAS.
Bilagor:
#9 - 17 juni 2006 16:55
pratar ni inte om helt olika platser för frigoliten?

ett helglasakvarium är ju bra att ha frigolit på UTsidan av akvariet under det. I akvariet kan man ju också ha frigolit som då skyddar mot punktbelastning...
#10 - 17 juni 2006 17:01
Då ska jag fixa en frigolitskiva, om jag nu hittar nånstans där jag kan få tag i dem.

Så hur startar jag sen upp akvariet? Ska akvariet stå utan fiskar. Kan man sätta in fiskar och växter samtidigt.
#11 - 17 juni 2006 17:11
Börja helst utan fiskar så har du lite marginal.

Allt ser annorlunda ut när det kommer i vattnet, man tappar ca 15 % i djupet p.g.a brytningsfel och det är bara bra om det får "stå till sig" kanske ett eller ett par vattenbyten.

Gör du detta har du lite marginal att hålla på och flytta runt saker utan att ev. fiskar blir ledsna och kommer i kläm. När du är nöjd med din inredning och bytt vatten ett par ggr d v s efter ca 10 dagar kan du sakteliga börja "koppa in" fiskarna i samband med ett vattenbyte

lycka till
#12 - 17 juni 2006 17:20
[quote=smurfmats]pratar ni inte om helt olika platser för frigoliten?

ett helglasakvarium är ju bra att ha frigolit på UTsidan av akvariet under det. I akvariet kan man ju också ha frigolit som då skyddar mot punktbelastning...[/quote]

Aha, Helglasakvarium ska stå på frigolit och i alla(?) akvarium är det bra att ha frigolit under gruset. Har jag fattat det rätt nu?
#13 - 17 juni 2006 18:58
inte i alla... men i akvarier där man har mkt sten och fiskar som gräver och lever om kan det vara bra... jag kör helt utan frigolit i akvarierna men ser till att stenen ligger direkt på glaset innan jag lägger i nåt grus...
mina akvarier står på liggunderlag eftersom jag inte gillar frigolitfnas i hela min lägenhet...
#14 - 17 juni 2006 19:12
[quote=pester]inte i alla... men i akvarier där man har mkt sten och fiskar som gräver och lever om kan det vara bra... jag kör helt utan frigolit i akvarierna men ser till att stenen ligger direkt på glaset innan jag lägger i nåt grus...
mina akvarier står på liggunderlag eftersom jag inte gillar frigolitfnas i hela min lägenhet...[/quote]

Då tror jag inte att jag behöver frigolit. Det är inga stenar till akvariet bara en liten konstgjord grotta (som typ inte väger nått.) De som hade akvariet innan har inte haft i frigolit.

Annons