Begagnat 600 liters

#1 - 4 oktober 2004 16:16
Tja!

Har kommit över ett begagnat 600 liters för 1000kr inkl aluställning, lysramp, värmare.
Undrar om det är nåt särskilt jag bör kolla upp innan jag köper det (känner dock säljaren så jag litar på honom).
Är det täckglas på alla större akvarium eller var det bara förr i tiden?
För/nackdelar med täckglas?

Johan

#2 - 4 oktober 2004 16:19
Kolla om det är mycket repor, kolla silikonet med. Täckglas är bra för att vattnet dunstar inte lika snabbt som utan täckglas och så håller sej temperaturen stabilare.
#3 - 4 oktober 2004 16:23
Ok, tack för snabbt svar.
Hur "kollar" jag silikonet? Syns det direkt att nåt är fel eller är det först när man fyller på vatten som det märks?
#4 - 4 oktober 2004 16:25
Om det har stått tomt nånstans så är det nog bäst att kolla det nog, kolla om det lossnar eller om det är torrare än vanligt. Om säljaren har haft den igång då är det nog inga problem.
#5 - 4 oktober 2004 16:26
du kan ju alltid känna på siliconet om det fortfarande är mjukt... då är det nog ingen fara... om det är hårt o verkar smula sönder så är det inte bra.
du kan ju alltid ställa akvariet i duschen eller badkaret o fylla det. o se om det läcker...
#6 - 4 oktober 2004 16:30
Ok.
Det har inte varit i gång på ett tag så jag ska kolla om det verkar torrt. Hur länge "håller" silikon? Måste väl hålla i alla evigheter annars skulle väl alla akvarium ge upp förr eller senare eller?

Frågan är bara om jag får in det i badkaret ;) är ju ganska stort alltså..
#7 - 4 oktober 2004 16:40
har hört att akvarium bör silikonas om var 10e år..
#8 - 4 oktober 2004 21:41
då har man ett förskräckligt dåligt silicon.
#9 - 4 oktober 2004 23:12
Man kan kontrollera om det finns alger (eller annan färgning) mellan silikonet och glaset. Då börjar silikonet lossna och bör limmas om.

Samma om silikonet är stumt (det skall vara lite fjädrande).
#10 - 5 oktober 2004 09:21
För det priset hade jag slagit till direkt. Du kan alltid silikona om ifall det behövs men troligen klarar du dig. Silikon håller länge.
#11 - 5 oktober 2004 14:06
Ok, tack för alla svar!

Vad tvättar jag akvariet med (för det lär ju behövas)?
Funkar väl inte direkt med Ajax antar jag ;)
#12 - 5 oktober 2004 15:56
Köp inte karet jag tror att han lurar dig!

men jag kan ju få hans telefon nr

*ASG*
Lycka till med karet,det är ett klipp du gör[:-160]

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090
#13 - 6 oktober 2004 08:09
Johan: fixa en Scotch Brite som inte repar (finns speciella för glas). Tvätta med den och varmt vatten. Räcker inte det kan du ju alltid ta lite grön såpa. Tänk på att skölja ur karet ordentligt sedan. Har du saker som måste lösas upp kan du ta Aceton utan olja.

Sen är det bara gnugga, gnugga som gäller.

Annons