Begagnat??

#1 - 14 september 2003 15:23
Jag har länge funderat på att köpa att akvarium till. Jag fick mitt av mina föräldrar i present. 60 l för att jag skulle prova om jag gillar det, vilket jag gör. Mina praktbotior behöver som sagt större + ett par kompisar. Har ni någon erfarenhet av att köpa begagnat? Råd?
[:-59]
#2 - 14 september 2003 15:40
1: Kontrollera silikonfogarna att de är mjuka och spänstiga.
2: Kolla så att det inte är repor och sprickor i det.
3: Om det är ett hemmabygge, försök avgöra om glaset är av rätt sort och tillräckligt tjockt.
4: Om utrustning följer med, kolla att det är helt och fräscht, annars är det ju inte värt något.
5: Jämför med vad nya akvarier kostar. Ett 200l kostar runt 1000-lappen nytt, ett innerfilter runt 4-500:- och en ramp kanske en tusenlapp. Betala inte "nästan nypris" för begagnade saker, för då kan man köpa nytt på en gång, och få garanti och exakt det man vill ha.

Swetrot
#3 - 14 september 2003 15:42
Du kan lika gärna göra ett riktigt klipp som ett ordentligt misstag. Kolla så akvariet ser fräscht ut och ifall det behöver silikonas om osv. Ta gärna med dig någon som vet hur ett bra resp. dåligt akvarium ser ut samt huruvida det angivna priset är vettigt eller inte. Det gjorde inte jag, och okunnig som jag var köpte jag ett begagnat akvarium hann jag precis fylla upp det innan det sprack... anledningen var att glaset inte ens var slipat vilket gör att sprickor uppkommer väldigt lätt och akvariet var inte speciellt bra silikonat...

Men, som sagt, du kan göra en superaffär!
#4 - 14 september 2003 23:11
Jag har svårt att tro på att ett akvarium spricker för att glaset inte är slipat. Slipning i kanterna är enbart till för att man inte ska skära sig och så kallat slipat glas där man slipat bort de små ojämnheter som finns kostar en hel massa pengar. Om jag minns är det på 0,2mm feltolerans för glas upp till 6mm tjocklek. Det vill säga att 6mm glas kan vara från 5,8 till 6,2mm tjockt vilket ska tas med i beräkningen när man bestämmer vilken tjocklek som behövs. Den här ojämnheten är betydelselös bara man tänker på den och inte lägger för tunna silikonfogar. Slipat glas är så exakt man kan komma till 6mm utan att priset stiger till fantasinivåer.

Cattis: det måste ha varit någon annan anledning som att du inte använde frigolit under ett helglasakvarium, underlaget var ojämnt, akvariet stod snett eller någon annan ovanligare anledning. Dåliga silikonfogar leder till att det läcker vatten vid fogen och sällan till sprickbildning. Det kan också vara så att det uppstod spänningar ifall du hällde i varmt vatten i ett kallt akvarium.
#5 - 15 september 2003 02:24
Ursprungligen skickat av AndreasN

Jag har svårt att tro på att ett akvarium spricker för att glaset inte är slipat. Slipning i kanterna är enbart till för att man inte ska skära sig

där har du fel. om man inte slipat graderna på glas man skurit på rätt sätt så kan det spricka väldigt lätt...glas spricker alltid där det finns en brottyta, det är ju där man skurit det om det inte är stora repor i glaset.
om cattis hade ett kar där glaset ej var slipat i kanterna så blir det extremt känsligt för att stå snett....
#6 - 15 september 2003 05:07
lol jag kan skaffa nu allt växter, akvarie 375, indisk grus, osv för bara 1500 med frakt från stockholm till Uppsala, begagnad :)

leta upp nån bra annons som står, typ: 200 liter komplett, typ 1000? finns dom som säljer för 500 också har sett väldigt många här i Uppsala :) besök gärna Uppsala så hittar du flera begagnad stor akvarie
#7 - 16 september 2003 18:48
JR: Där ser man, tack för tillrättavisningen!

Annons