begagnade fiskar ;-)

#1 - 18 april 2004 14:16
Hej,

Får idag hem ett nytt akvarium & med det ett litet antal fiskar. Den förra ägaren misskötte karet grovt & vattnet var så skitigt att jag knappt kunde se vad det var för fisk. De ska självklart vara i ett karantänskar först men vad finns det mer man ska tänka på? Hur gör man med vattnet nu i början? Kunde ju inte få med så mycket av vattnet så man kan ju säga att det lär bli en hel del renare på en gång...kanske inte så bra?

Mvh /Anna
#2 - 18 april 2004 14:24
Om du inte vill chocka fiskarna behöver du ju inte fylla upp hela akvariet med nytt vatten redan idag. Du kan fylla på lite varje dag istället. Det gör kanske inte så mycket att du har ett halvtomt akvarium några dagar om alternativet är plågade eller döda fiskar.
#3 - 19 april 2004 19:01
Jag trodde också att mina nya fiskar skulle dö efter de fick rent vatten, var mycket missskötta innan. Men de har faktiskt klarat sig. Det jag tänkte på var att ta det nya vattnet från samma ställe som innan och ej vårt eget (vi har egen brun) tänkte att det kanske blir mindre chock då. Sedan beror det kanske på vilka fiskar som det gäller, andra är kanske känsligare...
#4 - 19 april 2004 19:30
Har du firrarna från det gammla karet i en plastpåse eller en plastbytta eller liknande? I så fall skulle jag sätta ner alla fiskarna i typ en 20L hink med det gammla vattnet som de hade.

Fyll upp ditt karantänkar med vatten (givetvis behandlat för klor och rätt temp). Sen så fyller du upp hinken med det vattnet från karantänkaret, det här görs succesivt (tex 1 liter per 20 min eller nått i den stil) ända tills hinken är full. Börja seda att häll ut vatten ifrån hinken tills du har ungefär 3/4 av vattnet kvar i hinken. Fyll sedan upp hinken igen på samma sätt som förut. Fyll åter igen upp karantänkaret med vatten (behandla igen) och ta en håv och flytta över fiskarna. Idellt så kör du med ett karantänkar per fisk men det funkar med ett för flera fiskar.

Det här är den anala versionen av aklimisering :) Jag har aldrig förlorat en fisk på det här sättet, men det är tidskrävande. Kom ihåg att du kanske behöver använda en doppvärmare i hinken också.

Annons