begagnade akvarier

#1 - 30 juli 2003 13:00
är det dumt att köpa begagnat? jag hör mkt om torkat silikon och såna läbbiga grejjer. karln jag kanske ska köpa akke av har haft det i
8 år det har varit igång hela tiden o han säger att silikonet inte torkar om man har vatten i det hela tiden. han har det ogång fortfarande o de e ju helt. vågar man köpa det?
#2 - 30 juli 2003 13:03
Beror på priset. Det finns ju alltid en risk när man köper begagnat, oftast är det bra grejor.
#3 - 30 juli 2003 13:26
Jag tycker inte att du ska oroa dig allt för mycket. Känn på silikonet. Är det mjukt så är det OK. Skulle det inte vara det så pruta lite på priset och silikona om det. Det är inget större jobb.

/Johan
#4 - 30 juli 2003 14:11
Det är inget större jobb.

är du säker? jag tycker arr det är ett h*lvetes jobb.
#5 - 30 juli 2003 16:18
Att köpa begagnat till ett mycket lägre pris än nytt är i regel ett riktigt bra köp. Är grejorna fräscha och silikonfogarna känns mjuka så har du inte mycket att mer att frukta av ett begagnat akvarium jämfört med ett nytt.

Läser man annonserna ser jag förvånansvärt ofta dyra möbelakvarium som är yngre än ett år, och som nu får säljas för kanske 2/3 av nypriiset. Det blev dyra månader som akvarist om man gjort så.

Men begagnat som är 8 år skall vara mycket billigar än nytt, lägre än hälften. För trots allt så är det 8 år närmare att behöva silikona om det, och pumpar, drosslar till lysrör och annat har också sina år på nacken och ger upp en dag.

Swetrot

#6 - 30 juli 2003 17:44
Är det lönt att "fusk-silikona" om ett gammalt akvarium (göra om den inre limfogen men låta rutorna sitta ihop)? /Cecilia
#7 - 30 juli 2003 18:46
Är bara glaset i sådant skick att man vill ha det kvar så är det värt mödan.
Om inte annat kan man ta det som en träning innför nästa projekt, för det blir (sannolikt) inte så där jättebra första gången man limmar om ett kar.
Ta det lungt och var nogran så är det ingen större tragedi att skära rent och limma.
#8 - 30 juli 2003 19:12
Åldras silikonet [:-9]? Hur fort då?
Blir ju rädd av att höra detta.
#9 - 30 juli 2003 19:37
Ja, silikon åldras precis som pyramiderna i Egypten, Coloseum i Rom, den kinesiska muren, runstenarna och statyerna på påskön. Hur snabbt beror på kvaliteten på arbetet från början, och hur man har skött akvariet med avseende på stora temperaturväxlingar. Ett akvarium som stått några år i ett kallgarage med -30° på vintern och +30° på sommaren åldras mycket snabbare än det som stått med vatten som varieret mellan 24-26°.

Swetrot
#10 - 30 juli 2003 20:04
Det blev jag inte det minsta klokare av.
#11 - 30 juli 2003 20:14
Jag vet de som rekommenderar att man skall silikona om ett akvarium var tionde år. Jag har läst om andra som påstår sig aldrig ha silikonat om på 25 år, och akvariet är fortfarande tätt.

Det finns de som råkat ut för fabriksnya akvarier som läckt, det finns de som aldrig råkat ut för en läcka, och så finns det de som har råkat ut för det efter ett antal år.

Hur länge ditt akvarium håller är det ingen som vet. Men vi kan vara rätt så säkra på att i ett oändligt tidsperspektiv så kommer det att börja läcka någon gång. Därför är det upp till varje akvarieägare att försöka hålla sina akvarier i så bra skick som möjligt. Jag tycker inte att ett fabriksgjort akvarium som är 8 år gammalt behöver silikonas om, så länge det ser fräscht ut och silikonet fortfarande är mjukt och spänstigt. Men om ytterligare 8 år skulle jag nog inte chansa så mycket längre, utan vid lämpligt tillfälla göra om det.

För att du skall sova mycket tryggare på natten, se till att du har en hemförsäkring som täcker akvarieskador. Vill oturen grina dig i ansiktet så gör den det.

Swetrot
#12 - 31 juli 2003 05:37
Om man har vatten i akvariet hele tiden och det står där det står är det oftast inte några större problem. Värre blir det den dagen man ska flytta på det. När man tömmer ut vattnet rör sig silikonet lite och är akvariet gammalt kan det börja läcka av detta. Därför kan det vara en idé att provfylla ett begagnat akvarium på säker plats utifall att det skulle börja läcka. Är akvariumet både gammalt och ståt tomt några år är det kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra och silikona om det. Då menar jag inte att man ska dela rutorna och göra om det från början, utan att man bara ska ta bort dom inre fogarna och ersätta som.

/Johan
#13 - 31 juli 2003 07:48
Det akvariet jag har sitter det en "ram" rut på ovansidan och undersidan med en "mittpinne" som på undersidan ger stöd till laset och på ovansidan är stöd till täckglasen. Ramen är gjord av plast (möjligtvis nått backelit liknande). På hörnen sitter det blanka (kormade?) lister...

Riskan för att en ruta skall "rammla loss" ser jag inte som så stor. Räcker det då att man bättrar på dom inrefogarna eller skall man helt ta bort dom och göra nya?
#14 - 31 juli 2003 08:39
Det bästa är om du kan ta bort dom gamla. Silikonet fäster inte så bra på det gamla silikonet. Det blir välldigt lätt små fickor där vattnet tränger in och sedan är det kört. När du har tagit bort det gammla silikonet måste du rengöra ordentligt med sprit eller aceton.

/Johan
#15 - 31 juli 2003 08:47
Tack för svaret!
Nu har jag bara en liten undran: Är det någon här som råkat ut för någon olycka i samband med att silikonet blivit gammalt[?]
#16 - 31 juli 2003 09:01
Haha jag har!

Vaknade på morgonen.. satte ner fötterna på golvet..
och .. plask plask 5 cm vatten över golvet..
Tänkte va fan e detta..
titta bort på mitt 270 liters akvarie.. mer än halvtomt..
panik! börja torka som fan tömde akvariet. och ringde sedan försäkringsbolaget. kom dit en gubbe med en gång och tittade. han bara flinade o sa att detta kommer att bli dyrt.
riva alla väggar och bryta upp golvet. Akvarievatten är tydligen jävulskt när det gäller mögel. allt som kommit i kontakt med vattnet måste bytas ut... tur att man har försäkring !
fick sova på soffan i 2 veckor medans det byggdes om.
min dopvärmare sprack med när vattnet försvann ur akvariet. :(
Nu är det nytätat och fiken mår fin fint!
Shit happens!
#17 - 31 juli 2003 09:01
Skär bara bort det som sitter i hörnen invändigt, inte det som sitter direkt mellan glasen. Det visste du säkert redan, men skrev det ifall någon som läser detta men missat det.

Annons