Begagnad värmare

#1 - 20 september 2008 11:48
Har fått en begagnad värmare (Hydor Theo 150 W) och har aldrig använt doppvärmare tidigare.
Tidigare bodde jag i en varm söderlägenhet, men nu i norrläge. Karet ligger på 22 grader nu, men kylan kommer ju snart.
Har ingen bruksanvisning. När jag ställer in lägsta möjliga temperatur 20 grader så blir akvariet 30 grader! [:(!]
Tog fiskarna skada? Jag stängde av den så fort jag märkte detta. Jag antar att jag kan kassera värmaren? Vill bara kolla innan så att det inte är någon detalj som jag har missat. Det finns en tydlig pil, gradskala och en markering för lägsta vattennivå. Ser ut att kunna vara kondens inuti.

Om jag nu ska köpa en värmare finnns det något fabrikat som är att rekommendera?
#2 - 20 september 2008 12:06
Har inte fiskarna dött nu så är det ingen fara med att du fick hög temp ett tag.
Att välja doppis är inte det lättaste, men lita inte på denna från början utan prova dig fram med att höja lite på tempen var dag.
Du kan även se om det finns en lampa som tänds på doppisen när den är påslagen och utgå därifrån var du ligger i temperatur, men det förutsätter att du har termometer.
Det är heller inte fel att ha två termometrar så du ser om du ligger väl i tempen, då en termometer kan få spader och visa fel likväl som en doppvärmare.
Jäger är ett välkänt märke, men ofta lite dyrare;).
#3 - 20 september 2008 12:09
Så dyra är inte Jägervärmare och vill man ha kvalité så är det bara att köpa. Men kolla när du köper värmare så att de är anpassade efter din akvariestorlek. Felet men den du har nu kan vara att du har för litet kar.
#4 - 20 september 2008 12:32
Tack för svar.
Min kampfiskhane strök med, men tempchocken var kanske inte enda orsaken. 112 L är karet, det står 90/150 L på värmaren.
Då ska jag skaffa lämplig fungerande värmare och introducera den försiktigt.
#5 - 20 september 2008 12:37
Jag brukar köra med hälften watt mot akvarievolym, så i ditt fall ungefär 50-75 watt. Men det är jag det;).
#6 - 21 september 2008 06:59
Termostaten har troligen hängt sig, bara att slänga den i återvinngsbehållaren för el-skrot.
Ansjos råd om halva litertalet i watt är ett gott riktmärke.
Jäger är ett bra märke, även om det finns andra som också fungerar.
#7 - 27 september 2008 09:32
Tack för alla råd!
Det blev en Jäger 100 W. Ska enligt dem passa 100-150 L.
Den mindre är på 75 W (60-100 L) och av någon anledning valde jag den större. Tänker kanske skaffa ett större kar? ;)
3 års garanti.
#8 - 27 september 2008 10:43
Det blir säkert jättebra, men håll en koll på värmen då temp.skalan inte brukar stämma så bra:).

Annons