Befolkningsexplosion

#1 - 31 mars 2005 09:21
Har man guppies blir det snart fler guppies och har man hyffsat tätt med växter klarar sig tillräckligt många för att det snart skall bli en explotionsartad tillväxt.
Var skall man göra av alla guppies om några månader när de växt till sig?
Om de går kvar i "huvudakvariet" klarar sig måhända inte riktigt alla, men tillräckligt många för att det snart skall bli trångt. Vad göra då? Ge bort är ju bra, men när alla man känner som vill ha redan har och fiskhandlaren inte kan ta emot mer, vad gör man då?
Porslinstronen är ju liksom inget tilltalande alternativ :(
#2 - 31 mars 2005 15:12
Du skulle ju kunna ringa runt till de skolor som finns i närheten. Kanske har de akvarium som behöver befolkas emellanåt. Guppy är ju fantastiskt användbara då man vill visa utseendets mångfald för elever om de pratar om evolution.

Du kanske skulle kunna sätta in annons och skänka eller ge bort dem.

Ett annat alternativ är att inhandla nån fisk som har förmåga att hitta yngel och därefter bli mätt *småler*

Annars är det väl bara att försöka ta dem när dem är så små som möjligt och då avliva på ett "humant" sätt.

Har gett dig lite tips men får nog säga att min fantasi tröt efter dessa.
Hoppas att det går bra för dig....
#3 - 31 mars 2005 15:47
Har själv funderat på det då min molly ynglat av sig en gång och redan börjar bli tjock igen.

Om man har flera akvarium kan man ju skilja hanar och honor från varandra. Det kommer jag nog att göra när jag skaffar ett till. Undrar om de mår dåligt av det?
#4 - 6 april 2005 12:56
de kommer inte att må dåligt av det, men eftersom att de har förrådsbefruktning så kan det komma ett antal kullar till, även efter att du har delat upp dem efter kön.
#5 - 6 april 2005 13:39
Då kommer jag att dela upp dem i olika kar så slutar väl ynglen komma efter några månader.
#6 - 6 april 2005 13:42
Extra proteintillskott för de andra fiskarna.. Grymt kanske men det är samtidigt naturens gång... Mina guppy som jag hade måste ha ynglat rätt bra men jag såg aldrig några yngel... Likadant med mina platy.. Men jäklar vad min black ghost växer.. :cool:

Annons