En av guppyhonorna har fött säkert 17 yngel, jag har flyttat över kanske 7 av dom till nya karet, resten går kvar i 56l. Ska se om det är någon skillnad å tillväxt. I 30l ska dom matas minst två ggr per dag i stora blir det en ggn/dag.

Fick flytta alla äppelsnäckor till 92l, då nya cikliderna bet i deras spöt, så dom drog ihop sig och ville inte komma ut. I 92l trivs dom bra, har fått brysselål och det gillar dom skarpt. Det innehåler mycket calcium och är bra för deras skal.

Upptäckte att före flytten har en snäcka lyckats lägga ägg i 56l. Helt plötsligt såg jag massor av små vita knappnålsstora snäckor. Tittade efter och upptäckte en puppa på insidan av locket. Vet inte hur snabbt dom växer, men dom får vara kvar som städare så länge.

Elfenbensciklidparet har också lagt rom, i kokosnötstaket. Nu är hanen/honan? bortkörd och en av föräldrarna vaktar nogsamt mot alla inkräktare, även den andra partnern. Äggen har kläckts och i botten på gropen ligger ett gäng "darrande" larver/nymfer? I morgon har det gått 4 dagar och då borde dom bli frisimmande. Har frågat här på zoopet hur jag ska göra. Har egentligen ingen lust att krångla till det, överlever dom så gör dom. Möjligen om det behövs kan jag tänka mig att mata något extra. Frågan är om larvernaskulle ha matats eller om dom lever på någon reserv första dagarna.

Letar större akvarium åt Sittika, runt 100l borde hon ha till sina ciklider. Har frågat Chappe, som är villig att ta ett gäng ungar av henne. Kanske kan hon få något annat istället.