Bearbeta Lavasten - Andra stenar?

#1 - 5 mars 2005 12:24
Då min rubrik i föregående inlägg inte riktigt lyfter fram denna biten som i sin tur gör att någon med svaret mycket väl kan missa det.

Lavasten och mina frågor;

1) "Lätt" sten? Ja eller nej?

2) Är den bearbetbar? Dvs går den att ex.vis dela på mitten (kontrollerat, hammere/slägga delar ju det mesta på mitten)? Och isf hur?

3) Annan lättarbetad sten som lämpar sig i akvariet?
#2 - 5 mars 2005 15:24
ja, den är lätt för att va sten
skulle nog inte ha använt slägga men den är nog formbar med tålamod.. nått sågaktigt kanske.
#3 - 5 mars 2005 15:54
finns klingor till kapmaskin för sten.
#4 - 5 mars 2005 16:25
Jo jag är medveten om att det finns kapmaskiner för sten osv, nu är det tyvärr inget som jag råkar ha ståendes i garderoben och tyvärr inget mina bekantar har liggandes under sängen heller.

Så min tanke var mer om den gick att bearbeta på något "lättare" vis. Som ex.vis täljsten som går kanon att såga i med en fogsvans
#5 - 5 mars 2005 16:27
kapmaskin kostar 99kr och uppåt
klinga 25kr och uppåt beror också på vilken sorts klinga det är.

bågfil kanske går annars.
#6 - 5 mars 2005 17:23
Ehm...jaha, väntade mig ett betydligt högre pris än så måste jag säga. Annars får det bli ett besök i akvariebutiken och köpa ett kilo. I "värsta" fall så får stenen tjänstgöra som stenrös, det är ju itne direkt så att jag inte kan använda stenen om det inte går.

Ja bågfil funderade jag med på, men annars var ju itne det andra alternativet direkt äckeldyrt

Men givetvis, vbet någon så berätta gärna.
#7 - 5 mars 2005 17:55
Mitt råd är att först pröva med bågfil först, funkar inte detta köp en kapmaskin så löser det sig.

Har själv kapat en del lecablock till min akvariebänk med en kap (modell dyrare)
#8 - 5 mars 2005 17:57
annat namn på kap är vinkelslip.
#9 - 5 mars 2005 18:06
[QUOTE=Raven]annat namn på kap är vinkelslip.[/QUOTE]

Där har vi missförståndet. Stenkap så tänker jag på just en stenkap. Vinkelslip har jag så. Skiva för stenkapning blir att införskaffa och testa med.
#10 - 5 mars 2005 18:13
[QUOTE=Iit_mutt][QUOTE=Raven]annat namn på kap är vinkelslip.[/QUOTE]

Där har vi missförståndet. Stenkap så tänker jag på just en stenkap. Vinkelslip har jag så. Skiva för stenkapning blir att införskaffa och testa med.[/QUOTE]

bra att det blev utrett.

en kompis använde en sån här skiva för att dela en granit sten.
tog lite tid men det gick.
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/307280_X_2004-06-30_085933.jpg

115mm 98kr på clasohlson men det är durt.
hornbach har iallafall haft såna skivor från 25kr men då är det "noname"
#11 - 5 mars 2005 18:20
[QUOTE=Raven]
115mm 98kr på clasohlson men det är dyrt.
hornbach har iallafall haft såna skivor från 25kr men då är det "noname"[/QUOTE]

Tips bara, just på dom här prylarna är det skillnad på noname och märke, jag menar pröjsa 70 spänn extra som försäkning för synen är inte fel,, sten är kanske inte det enklaste att gå på med en vinkelslip.
#12 - 5 mars 2005 18:22
skyddsglasögon och hörselskydd är MYCKET bra att ha.

EDIT:
den skivan kompisen har där ska man låta vinkelslipens egna vikt trycka mot skivan man ska alltså inte pressa extra.
sen ska den lyftas med jämna mellanrum så den får svalna av annars smälter skivan till slut.
#13 - 5 mars 2005 21:25
Min erfarenhet sen tidigare saker (klingor till tigersågar osv) säger miga tt det ytterst sällan är värt att betala det dubbla och ibland det tredubbla för en märkesklinga.

Givetvis är skyddsglasögon något som KOMMER att användas. Likaså hörselskydd. Att stå och klyva lavasten med en vinkelslip i ett par timmar kanske, (ingen aning om vad det tar i tid) utan endera, är enligt mig bara rent idiotiskt.
#14 - 5 mars 2005 21:33
[QUOTE=Iit_mutt]Att stå och klyva lavasten med en vinkelslip i ett par timmar kanske, (ingen aning om vad det tar i tid) utan endera, är enligt mig bara rent idiotiskt.[/QUOTE]

håller med men en del har inte vett att använda skyddsutrustning tyvärr.

har svårt att tro att det kommer ta nån längre stund.
#15 - 5 mars 2005 21:42
Jag kanske ha MÄNGDER med sten ;) Nåja, ska täcka bakrutan på mitt kommande 222L-kar så är det inte pluttstenar så ska det nog inte ta någon evighet.
#16 - 5 mars 2005 21:45
[QUOTE=Iit_mutt]

Givetvis är skyddsglasögon något som KOMMER att användas. Likaså hörselskydd. Att stå och klyva lavasten med en vinkelslip i ett par timmar kanske, (ingen aning om vad det tar i tid) utan endera, är enligt mig bara rent idiotiskt.[/QUOTE]

När det gäller din mängd lava så pratar vi inte timmar,se det mera som något du kan göra medans reklamen rullar in,, på svenska, det går fort! Det jag är nervös för är mera det att skivan går sönder på grund av felaktig användnig, och tro mig, skyddsglasögon funkar för lavadamm men testa ett splitter från skivan ,, jag säger så här: DU får göra hur du vill, men JAG skulle tvärvägra med en noname! Noname funkar på cd, disketter,ytterfilter.etc,, men om vi pratar om dom här hastigheterna,, no fu**ing way! Då vill jag ha ett firma namn bakom som har något att förlora om det skiter sig!
En annan sak, hela grejen med lava är att den har olika dens igenom hela stenen eller hur? Skivan rör sig i ungefär 12000 varv per minut, i olika förutsättningar,, ok, jag vill inte låta som en tråkig satan men själv så skulle jag valt bågfil eller en fintandad fogsvans med en gireringsbox, jupp det tar lite längre tid men det är onekligen kul att se reultatet själv och inte vara tvungen att få det återberättat eller?
#17 - 5 mars 2005 21:55
Som sagt så håller jag inte med. Har inte vid något tillfälle inom detta området upplevt att dubblet,tredubbelt eller ännu dyrare "tillbehör" håller bättre. Idag säljs nästan inget "noname" längre, alla tar åt sig "äran". Inte ens "Biltema" är noname utan står som tillverkare på många av sina produkter.

Nu till nästa sak, jag har inte sagt att det KOMMER bli vinkelslip+kapskiva. Läser du lite så säger jag redan från början att jag jagar ett LÄTTARE sätt att dela det på, och tar en motsvarighet mot täljsten+fogsvans.

Och ptja, jag tror jag ligger kvar i sängen imorgon, jag kan ju bli påkörd, fast iofs...huset kan ju börja brinna med...
#18 - 5 mars 2005 22:15
[QUOTE=Iit_mutt]Som sagt så håller jag inte med. Har inte vid något tillfälle inom detta området upplevt att dubblet,tredubbelt eller ännu dyrare "tillbehör" håller bättre. Idag säljs nästan inget "noname" längre, alla tar åt sig "äran". Inte ens "Biltema" är noname utan står som tillverkare på många av sina produkter.[/QUOTE]
Ehrm, står det biltema på sakerna så är det noname
[QUOTE=Iit_mutt]
Nu till nästa sak, jag har inte sagt att det KOMMER bli vinkelslip+kapskiva. Läser du lite så säger jag redan från början att jag jagar ett LÄTTARE sätt att dela det på, och tar en motsvarighet mot täljsten+fogsvans.
[/QUOTE]
koppla in en geringsbox på det så kommer allt rocka så djävla smutt!
[QUOTE=Iit_mutt] Och ptja, jag tror jag ligger kvar i sängen imorgon, jag kan ju bli påkörd, fast iofs...huset kan ju börja brinna med...[/QUOTE]
du har uppenbarligen ingen hemförsäkring,,,,,,,,,,
#19 - 5 mars 2005 22:38
Jolon...hur du får "Biltema" till ett "noname" är obegripligt, då Biltema är ett varumärke.

Fortsatt kan du ha hur mycket försäkringar du vill, börjar det brinna så slutar det inte gärna för att du har en försäkringt. Och jag kanske har olycksfallsförsökring med? Det roliga i det hela är att du inte har NÅGON aning om vad min erfarenhet av att arpeta med kapskivor osv är. Du har ex.vis ingen aninom om hurvida jag jobbat med bilbyggen, reperationer och costumiseringar i 10 år. Men du gissar gärna.

En fintandad fogsvans som du sa innan är nog ett av dom sämre resultaten, den blir slö på nolltid, en bågfil skulle garanterat ha större framgång.
#20 - 5 mars 2005 22:58
[QUOTE=Iit_mutt]Jolon...hur du får "Biltema" till ett "noname" är obegripligt, då Biltema är ett varumärke..[/QUOTE]
Du har uppenbarligen aldrig försökt få biltema att släppa vad dom får sina saker i från, tro mig, att det står biltema på sakerna är INTE ett kvalitetssignum
[QUOTE=Iit_mutt]
Fortsatt kan du ha hur mycket försäkringar du vill, börjar det brinna så slutar det inte gärna för att du har en försäkringt. Och jag kanske har olycksfallsförsökring med? Det roliga i det hela är att du inte har NÅGON aning om vad min erfarenhet av att arpeta med kapskivor osv är. Du har ex.vis ingen aninom om hurvida jag jobbat med bilbyggen, reperationer och costumiseringar i 10 år. Men du gissar gärna.
[/QUOTE] Grattis! det känns som att vi har en liknande känsla för fordon men inte för säkerhet, jag roade mig med att vara bil-plåtis för ett tag sen,det var närmare bestämt min utbildning under gymnasiet, men om du vill riskera din syn så är inte det mitt problem, jag personligen vill kunna njuta av både karet och Cortinan.
[QUOTE=Iit_mutt]
En fintandad fogsvans som du sa innan är nog ett av dom sämre resultaten, den blir slö på nolltid, en bågfil skulle garanterat ha större framgång.[/QUOTE]
Återigen, det är ditt val, men själv så skulle jag välja fogsvansen, en billig fogsvans går att kasta när den är död eller hur?
#21 - 5 mars 2005 23:18
biltema har en del bra saker och en del dåliga.
saker som ex: kap skivor håller bra kvalitet hos biltema.
iallafall inte sämre än dom kapskivor jag förbrukade när jag arbetade på gatubolaget som var märkes skivor.

har arbetat med skogsröjning och där fick vi sågklingor "noname" och dom roterade med över 10.000 varv och dom var inga problem att använda om man använde dom så som dom var avsedda för.

noname kan i vissa fall till och med va BÄTTRE än "kvalitets" märken.
händer inte ofta men händer.

hur man gör i slutändan är upp till var och en.
#22 - 5 mars 2005 23:26
Håller fullständigt med, noname KAN vara bättre än name, men vill du satsa din syn på det?
#23 - 5 mars 2005 23:29
[QUOTE=jolon]Håller fullständigt med, noname KAN vara bättre än name, men vill du satsa din syn på det?[/QUOTE]

beror på vad jag skall göra och vilka verktyg som behövs.
men när det gäller att kapa metall skulle jag ta en skiva som ser bra ut och har rätt specifikationer för jobbet.
märke är mindre viktigt.

dessutom har inte så mycke syn kvar jag kan bli av med ;)
#24 - 5 mars 2005 23:37
[QUOTE=Raven]
dessutom har inte så mycke syn kvar jag kan bli av med ;)[/QUOTE]
*ASG*
Jamen då är det bara rockon som gäller! :D
#25 - 7 mars 2005 17:37
Håller Tummarna att det blir BRA
Men kontakta en Gravstenstillverkare och hör vad han ska ha för kapningen?
Kan vara billigare än man tror
/kawwe
#26 - 7 mars 2005 19:38
"Inte ens "Biltema" är noname utan står som tillverkare på många av sina produkter."

Det var det roligaste jag har hört sen jag konfirmerades!

;)
#27 - 7 mars 2005 21:39
[QUOTE=robin_bockman]"Inte ens "Biltema" är noname utan står som tillverkare på många av sina produkter."

Det var det roligaste jag har hört sen jag konfirmerades!

;)[/QUOTE]

Det är inte fullt så roligt som det låter, det är inte helt ovanligt om man säger så att det är exakt samma produkt som säljs under olika varumärken, men med väldigt olika prissättning. Så sent som idag snackade jag med en snubbe som köpt en ny telefon. I bruksanvisningen stod att endast Doro-batterier (som man köper svindyrt hos telefonåterförsäljare) fick användas. Om man skrapade lite på de medföljande "Doro-batterierna" framträdde ett helt annat märkesnamn... :D
#28 - 7 mars 2005 21:43
Magnuz:

Du kanske missade min ironi, Biltema som tillverkare?

Biltema är per definition NONAME!

Men ofta en bra sådan, jag lägger inte några värderingar i det ;)
#29 - 7 mars 2005 21:45
många av dom elektriska verktygen som finns på biltema finns på hornbach bauhaus och även clasohlson.
det enda som skiljer är pris färg och "märke"

polarn har en borrmaskin model kraftig köpt på hornbach den är gul.
biltema har en likadan men är blå.

biltema tillverkar ingenting själva men beställer och sätter sitt egna namn på det.
väldigt vanligt idag.
mat butiker gör samma sak till exempel.
#30 - 7 mars 2005 22:32
Ja, så länge någon sätter sitt namn på, oavsätt tillverkare, så tar dom också ett "ansvar" för att grejjerna fungerar.
Ta bara Biltemas verktyg tex, dom flesta har 10års garanti.
#31 - 7 mars 2005 23:00
japp det stämmer med olika namn på varorna men samma tillverkare.
jobbade på ett värmepumps företag tidigare och där byggde vi pumpar till 5 säljare det enda som skiljde på dom var loggan färg och medföljande papper inget annat.
jo priset ut till kund var ju inte samma när man kollade vad dom olika tog för pumparna.

mvh jocke
#32 - 7 mars 2005 23:25
"Du kanske missade min ironi, Biltema som tillverkare?

Biltema är per definition NONAME!"

Jo, fast ofta inte mer än märkesprodukter från någon annan "tillverkare", det var det som var min poäng.
#33 - 8 mars 2005 22:58
robin... som det tidigare sas så sätter Biltema sitt namn på produkten och tar därigenom ett ansvar. "Noname" exicterar knappt idag, då det nästan ALLTID finns någon som vill ta åt sig "äran" av en produkt.

Och som också nämnts så är det vanligt. En av världens största tillverkare på högtalarelement säljer inget själv utan tillverkar bara "åt andra".

--------------------------------------------------------------------------------

Nu var det dock inte detta som var vad tråden gällde. Men det måste jag säga att det är mer vanligt än ovanligt att tråden efter ett tag slutar handla om vad den "ska" handla om. Och Zoopet är absolut inget undantag
#34 - 9 mars 2005 17:21
Varför inte ta ett stämmjärn och slägga? Kan ju bli ett litet helvete och stapla de kapade stenarna och få det bra. Märker själv hur vissa flata kolstenar inte går att få som man vill i och med att de inte "hakar" i varandra så bra.
//Camilla

Annons