Beach 2007

#1 - 14 januari 2007 13:01
Tänkte försöka komma i form till sommaren då alla frestelser kommer... kör stenhårt med viktväktarmat och motion, har gått ner 4 kilo sen nyår :)
Fler med samma tankar?
#2 - 14 januari 2007 13:25
Jajjemän! Ska ha väldefinierade muskler är tanken, och den lilla valken som aldrig försvinner under naveln ska tamigf** bort! :)
Men jag ska inte köra viktväktarstilen jag inte, det blir 11månader på ett träningsläger!

Lumpen.
#3 - 14 januari 2007 14:32
Jag tänkte nog försöka lägga på mig en 4-5 kilo... och då muskler såklart.... men oavsett åt vilket håll man skall så är det en massa jobb....så lycka till alla....
#4 - 14 januari 2007 14:50
Jag ska in för operation på torsdag, så jag kan nog vara glad om jag kan sitta på en cykel till sommaren. Har inte kunnat träna på över ett år, saknar det verkligen.
#5 - 14 januari 2007 15:29
Själv tränar jag redan inför mönstringen.
#6 - 14 januari 2007 16:29
Jo jag skall väl dra igång med min diet igen. Gick ju ner 13kg på 8 veckor så nu är det dags att fortsätta igen:)
#7 - 14 januari 2007 16:36
Hmm jag har också några kilo som ska bort.
Förra våren blev det 10 mindre till 68 och har låvat att denna våren gå ner till 65kg.
Väger ju nu 70kg så det är 5 som ska bort :) Jag är inte tjock, 178cm lång... men varför ska man gå upp i vikt helat tiden för att man blir äldre...
#8 - 14 januari 2007 18:04
Själv tränar jag redan inför mönstringen.

Var inte för exalterad bara.
Jag maxade på allt och fick ändå inte göra lumpen fast jag ville.
3 killar ville överhuvudtaget inte göra den men dom blev tvingade.

I år ska jag sikta på att inte gå upp mer, jag är nöjd med min tvättmaskin :D till mage.
#9 - 14 januari 2007 19:03
Glenn skrev:
Jo jag skall väl dra igång med min diet igen. Gick ju ner 13kg på 8 veckor så nu är det dags att fortsätta igen:)

hur lyckades du med det?
#10 - 14 januari 2007 19:21
Tenkare skrev:
I år ska jag sikta på att inte gå upp mer, jag är nöjd med min tvättmaskin :D till mage.

Nåt åt det hållet gäller väl för mig oxå. [:o]
#11 - 14 januari 2007 19:39
hur lyckades du med det?

En superdiet. Första veckan gick jag ner 5,9kg men mycket är ju vätska:p Jag laddade hem recepten från "du är vad du äter" som går på tv3 och följde dessa och dom 4 första veckorna så cyklade jag 1mil om dagen på motionscyklen men sen så fick jag förkylningsastma så kunde inte cykla:(
#12 - 14 januari 2007 19:43
Det som är lite orättvist är män har alltid lättare att gå ner i vikt än kvinnor. Men att hålla vikten är det svåraste som finns.
#13 - 14 januari 2007 21:58
Glenn skrev:
En superdiet. Första veckan gick jag ner 5,9kg men mycket är ju vätska:p Jag laddade hem recepten från "du är vad du äter" som går på tv3 och följde dessa och dom 4 första veckorna så cyklade jag 1mil om dagen på motionscyklen men sen så fick jag förkylningsastma så kunde inte cykla:(

går man inte upp lika fort i vikt igen så fort man slutar med den här "superdieten" det kan ju inte va nyttigt att gå ner 5,9kg på en vecka..

en träningscykel är nog bra.. tänkte oxå komma i form till sommaren men det verkar ju så fruktansvärt tråkigt och svårt att banta eller va man nu ska göra. har ingen ork till det.
sen är det så dyrt att äta "rätt" oxå hela tiden.
#14 - 14 januari 2007 22:06
hfh75 skrev:
Jag tänkte nog försöka lägga på mig en 4-5 kilo... och då muskler såklart.... men oavsett åt vilket håll man skall så är det en massa jobb....så lycka till alla....

Här är en till som borde träna för att gå upp i vikt. Kan äta hur mycket som helst av vad som helst det är inte förrän jag börjar träna som jag går upp i vikt. Dock kommer säkert detta att ändra sig när man blir 35-40 kan jag tänkta mig;)
#15 - 14 januari 2007 22:14
går man inte upp lika fort i vikt igen så fort man slutar med den här "superdieten" det kan ju inte va nyttigt att gå ner 5,9kg på en vecka..

en träningscykel är nog bra.. tänkte oxå komma i form till sommaren men det verkar ju så fruktansvärt tråkigt och svårt att banta eller va man nu ska göra. har ingen ork till det.

sen är det så dyrt att äta "rätt" oxå hela tiden.

Men du kan ju inte bara gå över från dieten till vanlig mata bara sådär sen utan du får ju vänja in kroppen under en period:)

Jo den dieten som jag körde på var svindyr! tror vi handlade för cirka 600kr i veckan enbart till mig då:p

[QUOTE=Långås]Kan äta hur mycket som helst av vad som helst det är inte förrän jag börjar träna som jag går upp i vikt.[/QUOTE]

Ghaaaa orättvist, här räcker det i princip med att man kollar på något onyttigt så går man upp i vikt:p
#16 - 14 januari 2007 23:00
är det bra med en träningscykel? märker man resultat om man bara cyklar en gång om dagen kanske eller 5 dagar i veckan,, utan att ändra sin kost nämnvärt? eller är det ett onödigt köp med en cykel om man inte tänker byta livsstil helt?
#17 - 14 januari 2007 23:02
är det bra med en träningscykel? märker man resultat om man bara cyklar en gång om dagen kanske eller 5 dagar i veckan,, utan att ändra sin kost nämnvärt? eller är det ett onödigt köp med en cykel om man inte tänker byta livsstil helt?

Om du inte brukar motionera så kommer du ju märka skillnad i början iaf. Men liksom det blir ju trögare och trögare med tiden om man ska gå ner i vikt men om du ska jobba på kondisen så är cykeln utmärkt:)
#18 - 14 januari 2007 23:06
jag vill bara bli av med dom onödiga kilona runt magen.. är inte direkt fet men det finns ju lite onödigt på magen.. men då kanske en cykel inte är rätt grej

tänkte att jag skulle gå ner från 73,5kg till 70kg i alla fall.
#19 - 14 januari 2007 23:10
tänkte att jag skulle gå ner från 73,5kg till 70kg i alla fall.

Kommer du gå ner om du bara lägger om kosten lite kan jag lova.
#20 - 14 januari 2007 23:23
jo men ja vet inte hur ja ska göra? det är svårt tycker jag..
#21 - 15 januari 2007 00:03
Spring 2 gånger i veckan och strunta i allt onödigt typ godis ,kakor och sådant onödigt det gör mycket faktiskt:)
#22 - 15 januari 2007 00:12
Liinda skrev:
Spring 2 gånger i veckan och strunta i allt onödigt typ godis ,kakor och sådant onödigt det gör mycket faktiskt:)

springa är inte aktuellt.. har ingen motivation till det.. verkar fruktansvärt tråkigt.. vill helst göra nåt hemma istället.. men sluta äta kakor o godis kan ja göra ävem om jag inte äter det så ofta.. det blir mest pizza o hamburgare för min del. har tänkt o dra ner på det oxå även om dert kan vara gasnka svårt ibland :)
#23 - 15 januari 2007 06:44
Min viktnedgång förra året började jag med i mars och hade gått ner 10kg till midsommar. Jag började med att vara stenhård mot mig själv att inte äta godis på vardagar. Äta normala portioner och inget smör på mackorna.
Sedan sprang jag 2 till 3 gånger i veckan efter ett schema som ökade spring minuterna och minskade gå minuterna mer och mer. Jag var stenhård mot mig själv. Bra skor och mp3 spelare gjorde det hela lättare och efter 15 gånger gav jag mig själv en belöning.
Ganska många kilo försvann bums men sedan gick det trögare. Gick inte ner mer i vikt, fick lite panik, slutade springa och började svälta istället. När jag åt som minst så var det en smörgås på morgonen, en frukt till lunch och en normal/liten portion mat på kvällen.
Jag ville inte visa mina barn att jag bantade utan var som vanligt när de var med.
Känner mig lite motiverad att börja springa igen...ska bara komma igång det är så otroligt trögt i början. Man får fina ben, platt mage och bra ryggmuskler av att springa bara det är ju en belöning :) Man mår tusen gånger bättre med bra kondition och man känner sig duktig :D
Motionscyckel får man bara ont i ändan av :( Jag har en sådann också och hänger tvätt på den.
#24 - 15 januari 2007 07:09
Så här i början så tar jag raska promenader, det bränner bättre än att springa har jag för mig. När jag blir lite lättare ska jag sätta igång med löpning igen så kondisen kommer. Gick ju ner 11kg för några år sedan men de har av nån anledning hittat tillbaks + ett par extra...
#25 - 15 januari 2007 12:20
så nu har jag tagit min första promenad sen jag började läsa den här tråden.. promenaden tog nästan exakt 30min i rask takt. har tänkt att göra de kanske 5ggr i veckan. det måste väl hjälpa lite eller? eller är det för lite med 30min?

det var i alla fall väldigt skönt att promenera lite.
#26 - 15 januari 2007 15:07
så nu har jag tagit min första promenad sen jag började läsa den här tråden.. promenaden tog nästan exakt 30min i rask takt. har tänkt att göra de kanske 5ggr i veckan. det måste väl hjälpa lite eller? eller är det för lite med 30min?

det var i alla fall väldigt skönt att promenera lite.

Kroppen börjar bränna fett efter 15min så då får du 15min där kroppen bränner. Börja du med 30 min så kan du öka senare till tex 45 när det har blivit en vana med promenaderna:)
#27 - 15 januari 2007 15:24
en träningscykel är nog bra..

Jag gillar inte tränings cyklar man kan cykla 20 min utan att ens komma ur rummet.
#28 - 15 januari 2007 15:28
Glenn skrev:
Kroppen börjar bränna fett efter 15min så då får du 15min där kroppen bränner. Börja du med 30 min så kan du öka senare till tex 45 när det har blivit en vana med promenaderna:)

Om man intervall springer då? t.ex. 5 (gå 2) 5 (gå 2) 5 (gå 2) 5? Bränner man mycket eller lite? När jag sprang var det lätta att springa men svårt att gå de få minuterna...
#29 - 15 januari 2007 23:53
Om man desutom har sprungit eller tagit en promenad en timme tror jag det var, så fortsätter kroppen bränna fett ett tag efter också
Jag ska vara hundvakt 2 veckor sedan så då får jag både nytta med nöje:)
Det tycker jag är jättekul att springa med hund då är man inte ensam heller och så måste man ta sig ut även om man inte orkar:p
#30 - 16 januari 2007 00:06
Kommer inte heller ut ur rummet med cykeln. Sen har vi punka på den oxå. Har inga problem att hålla vikten, inte ett gram tappar jag. Sluta äta choklad?!? Det gäller väl inte romerska bågar, hoppas.
#31 - 16 januari 2007 00:31
solbacka skrev:
Om man intervall springer då? t.ex. 5 (gå 2) 5 (gå 2) 5 (gå 2) 5? Bränner man mycket eller lite? När jag sprang var det lätta att springa men svårt att gå de få minuterna...

Ingen aning, inget som jag vågar svara på:p

Ang motionscyklar så kan man ju sitta och kolla på tv medans man cyklar eller lyssna på musik eller sitta framför akvariet eller något så det behöver inte bli tråkigt. Blir vad man gör det till:)
#32 - 16 januari 2007 09:22
ja det finns nog mycket som man kan göra för att gå ner några kg. ska strax gå en promenad igen.. sen ska jag äta gröt till frukost. sen blir det 2st grova smörgåsar med skinka och gurka på jobbet. 4 klementiner under hela dagen, en grov smörgås som kvällsmat. dessutom dricker jag minst 2l vatten om dagen. givetvis ska jag inte äta godis eller nåt annat sött under tiden jag kör på denna diet..

detta gör jag mest som ett expriment för att se vad som händer med kroppen.
#33 - 16 januari 2007 10:16
Hm, du borde äta middag också. Nyttig middag med mycket grönsaker.
#34 - 16 januari 2007 10:40
jag vet men det blir sällan det när jag jobbar kväll. det tar ju sån tid att laga middag.
#35 - 16 januari 2007 11:24
Det är bra om vi kan peppa varann lite grann här med rapporter om hur det går.
#36 - 16 januari 2007 11:34
Pjotr skrev:
Så här i början så tar jag raska promenader, det bränner bättre än att springa har jag för mig.

Har väldigt svårt att tänka mig att promenader skulle bränna mer än att springa :confused:... Ju fortare man springer desto mer borde man också bränna tycker jag. Samtidigt ska man ju inte springa för fort om man är otränad/ovan så det kan vara bra att börja med raska promenader. Men jag är absolut ingen expert :D. De perioder som jag sprungit som mest (ändå inte jättemycket) så har vikten nästan gått ner lite väl lågt [:o].
#37 - 16 januari 2007 13:09
Pjotr skrev:
Det är bra om vi kan peppa varann lite grann här med rapporter om hur det går.

Peppar man varandra så går det bättre.. både jag och min man gick ner i vikt förra våren... och vi har börjat båda nu också, fast han har gått upp mer än jag..

Ok, igår vägde jag 70,6 men det var ingen morgonvikt för jag hade jobbat natt. Mitt mål är 65kg. Jag tänker gå ner 1kg i veckan.
Hur? Äta mindre, och nyttigt, inget godis i veckan och INTE godis när jag jobbar natt. Jag är en godisgris.
Jag är inte motiverad att börja springa nu utan ska göra det när jag väger 65 för jag vill gärna börja springa igen för jag mådde bra då både fysiskt och psykiskt.

Vilken målvikt har ni och hur ska ni göra?
Vet ni hur man räknar ut BMI?
#38 - 16 januari 2007 13:32
Jag har också försökt börjat träna lite jag har börjat med att sluta röka och på bara 2 veckor har min kondition kommit tillbacks lite. Jag har bestämt mig för att gå ner kilona som jag har gått upp när jag börjat på hotell&Restaurang. Så nu ska jag försöka för hundrade gången:p
#39 - 16 januari 2007 13:44
mmm skrev:
Har väldigt svårt att tänka mig att promenader skulle bränna mer än att springa :confused:... Ju fortare man springer desto mer borde man också bränna tycker jag. Samtidigt ska man ju inte springa för fort om man är otränad/ovan så det kan vara bra att börja med raska promenader. Men jag är absolut ingen expert :D. De perioder som jag sprungit som mest (ändå inte jättemycket) så har vikten nästan gått ner lite väl lågt [:o].

Om du springer så börjar kroppen istället ta ifån dina kolhydratdepåer men om du istället går raska promenader så är det fettfepåerna det tas ifrån.
Så där har Pjotr rätt. =)

//MVH Tulle
#40 - 16 januari 2007 14:14
BMI: Vikten i kg delat på längden i meter x längden i meter. tex om du är 1.62 m lång och väger 60 kg så blir det så här: 1,62x1,62= 2,62 sedan 60/2,62=BMI 23
#41 - 16 januari 2007 15:04
Utdrag från viktväktarnas hemsida....

BMI
Upp till 19 Undervikt. Viktminskning rekommenderas inte.
20 - 25 Normalvikt.
25 - 30 Övervikt. Ökad risk för överviktsrelaterade sjukdomar.
Över 30 Fetma. Kraftigt ökad risk för överviktsrelaterade sjukdomar.

Observera:
Ditt BMI är ett sätt att mäta din vikt i förhållande till din längd. Eftersom alla människor har olika kroppsbyggnad, med mer eller mindre muskelmassa, är inte alltid BMI det bästa sättet att bedöma någons vikt. Om du är osäker på vad ditt BMI visar, fråga din läkare.

Hos barn och ungdomar som fortfarande växer tolkas inte BMI på samma sätt som för vuxna. Inom sjukvården används speciella vikt- och längdkurvor för att bedöma utvecklingen hos varje individ. Om du är under 18 år och vill ha reda på om du har en hälsosam vikt, var vänlig kontakta din läkare.
#42 - 16 januari 2007 15:07
Då är mitt BMI 22 nu och ska bli 20,5
#43 - 16 januari 2007 15:15
Kanske skulle länkat till viktväktarsidan oxå iofs, sambon har jobbat för dom
#44 - 16 januari 2007 15:21
tulle89 skrev:
Om du springer så börjar kroppen istället ta ifån dina kolhydratdepåer men om du istället går raska promenader så är det fettfepåerna det tas ifrån.

Så där har Pjotr rätt. =)

//MVH Tulle

Som en vidareutveckling av ovan inlägg:
Har för mig att man ska ligga på ca. 75% av max ansträngning för maximal fettbränning?:confused:

(Hmmm....undrar hur mycket 75% av att "resa-sig-och-gå-till-kylskåpet" är?);) :D
#45 - 16 januari 2007 15:23
Som en vidareutveckling av ovan inlägg:

Har för mig att man ska ligga på ca. 75% av max ansträngning för maximal fettbränning?:confused:

(Hmmm....undrar hur mycket 75% av att "resa-sig-och-gå-till-kylskåpet" är?);) :D

Jo det ska ligga runt 75-80% för att ge maximal effekt :)
#46 - 16 januari 2007 15:26

HA HA det är nog att resa sig och sätta sig igen;)
#47 - 16 januari 2007 15:30
solbacka skrev:
HA HA det är nog att resa sig och sätta sig igen;)

Nja. Att resa sig är ju den jobbiga biten, resten går mer eller mindre av sig själv!:D
#48 - 16 januari 2007 15:33
Nja. Att resa sig är ju den jobbiga biten, resten går mer eller mindre av sig själv!:D

okej då..att tänka att man ska resa sig. Hjärnan förbrukar mycket energi...
#49 - 16 januari 2007 15:44
Sedan ska ju kylskåpet öppnas och stängas. Kanske 1L mjölk lyftas ut
#50 - 16 januari 2007 15:46
Nja en 75-80% är alldeles för mkt! Låt oss säga att du ska ut o springa en runda. Du sätter igång direkt och springer 75% av din maximala kapacitet, hur länge skulle du orka?? Högt räknat en kvart och detta skulle alltså inte innebära någon jätteförbränning. Istället för att kroppen tar av det fettdepåer du vill få bort så chockas kroppen och börjar då istället gå direkt på kolhydratdepåerna, vilket du precis fyllt upp när du har ätit. Det är först efter att kolhydraterna tagig slut som kroppen börjar ta av fettet. Skulle du istället ta en rask promenad på ungefär 12km/h (vilket absolut inte är sakta gång, det säger jag inte!) i ungefär en 45 minuter så chokas inte kroppen på samma sätt och behöver därför inte använda kolhydraterna som förbränning utan kan fokusera bättre på fettet, som du vill bli av med.
Kan ju säga att jag går andra året på en idrott & hälsa linje och alla de lärare jag pratat med (inklusive en sm-deltagare i bodyfitness) säger att raska och långa promenader bränner fett bättre än om du skulle ge dig ut och springa en kortare runda!

//MVH Tulle
#51 - 16 januari 2007 15:51
tulle89 skrev:
Nja en 75-80% är alldeles för mkt! Låt oss säga att du ska ut o springa en runda. Du sätter igång direkt och springer 75% av din maximala kapacitet, hur länge skulle du orka?? Högt räknat en kvart och detta skulle alltså inte innebära någon jätteförbränning. Istället för att kroppen tar av det fettdepåer du vill få bort så chockas kroppen och börjar då istället gå direkt på kolhydratdepåerna, vilket du precis fyllt upp när du har ätit. Det är först efter att kolhydraterna tagig slut som kroppen börjar ta av fettet. Skulle du istället ta en rask promenad på ungefär 12km/h (vilket absolut inte är sakta gång, det säger jag inte!) i ungefär en 45 minuter så chokas inte kroppen på samma sätt och behöver därför inte använda kolhydraterna som förbränning utan kan fokusera bättre på fettet, som du vill bli av med.

Kan ju säga att jag går andra året på en idrott & hälsa linje och alla de lärare jag pratat med (inklusive en sm-deltagare i bodyfitness) säger att raska och långa promenader bränner fett bättre än om du skulle ge dig ut och springa en kortare runda!

//MVH Tulle

Men om du värmer upp innan och sen ökar till en 75-80%?
#52 - 16 januari 2007 16:03
Jo visst så kan man också göra med det jag försöker säga är att fettet bränns bäst vid långa pass med lågintensiv träning. Läs själv här.

EDIT--Gick visst inte o länka direkt till sidan. Men sök på Fettförbränning och tryck sedan på den tredje uppifrån; "När börjar fettet brännas?"
//MVH Tulle
#53 - 16 januari 2007 22:32
men du tulle,, inte går man i 12km/h när man går i rask takt. går man i rask takt brukar man väl gå i ca 8km/h.

någon som vet på ett ungefär hur många kalorier man ska äta om dagen? är det inte ca 2000-2500 kalorier om dagen?
sen om man ska gå ner i vikt ska man inte svälta sig utan försöka äta ca 500 kalorier mindre om dagen,, sen äta nåt helst var tredje timme. det har jag lärt mig.

det bästa är ju att räkna ut exakt hur mycket kalorier man får i sig vid varje måltid,, precis som viktväktarna, fast dom räknar poäng istället.
#54 - 16 januari 2007 23:12
men du tulle,, inte går man i 12km/h när man går i rask takt. går man i rask takt brukar man väl gå i ca 8km/h.

någon som vet på ett ungefär hur många kalorier man ska äta om dagen? är det inte ca 2000-2500 kalorier om dagen?

sen om man ska gå ner i vikt ska man inte svälta sig utan försöka äta ca 500 kalorier mindre om dagen,, sen äta nåt helst var tredje timme. det har jag lärt mig.

det bästa är ju att räkna ut exakt hur mycket kalorier man får i sig vid varje måltid,, precis som viktväktarna, fast dom räknar poäng istället.

Ja asså det är ju från person till person hur snabbt man går. När jag är på gym brukar jag gå i 11,6 km/h i timmen på löpband tio minuter för att sedan övergå till jogg. Men missförstå inte mina tidigare inlägg att man går ner i vikt bara genom att gå i normal takt utan man måste ändå snabba på lite och när jag går i 11,6 km/h så är det inte mycket jag måste höja tempot för att börja jogga, typ vid 12 km/h.

Man säger ungefär att vuxna kvinnor ska ligga mellan 2500-3000kcal per dag o en man 3500-4000 kcal/dag. Detta är dock ett väldigt generellt mått och även här skiljer det sig givetvis från person till person.

Jepp vikväktarna är ju något som funkar för många, men nuförtiden finns det så många olika teorier(några vetenskapligt bevisade) så man inte vet vad man ska tro. Vissa säger att kolhydrater är det sämsta du kan äta för att minska i vikt medan andra säger att du ska bara äta kolhydrater för att minska i vikt, bara för att nämna ett exempel. Utan jag tror mycket handlar om personens ämnesomsättning och att man verkligen ger sig f*n på att lyckas! Har du börjat din viktminskning och knappt går ner något de första veckorna så är det bara att bita i det sura äpplet och fortsätta. För eller senare kommer det att ge resultat, och vem vill inte springa omkring med en välsvarvad kropp nu när sommaren närmar sig, nåja... ;):D

//MVH Tulle
#55 - 16 januari 2007 23:26
oj är dete så många kalorier man ska ha i sig.. frodde inte det var med än drygt 2000 ja, men som du säger så är det väldigt individuellt hur man ska göra för att gå ner i vikt.. mein mamma till exempel har varit med i viktväktarna i ett år och gått ner över 30kg så för henne funkar det ju att äta precis dom kalorierna som man skall,, varken mer eller mindre.

men jag börjar med att sluta äta godis och kakor och chips och dricka och sånt som är onyttigt,, och äter ner frukt och har gått över till grovt bröd,, sen promenad 5ggr i veckan.

tror du det gör någon skillnad? när borde jag se resultat? främst då att magen blir mindre? konditionen skiter jag i just för tillfället, det är inte därför som jag går promenad.
#56 - 17 januari 2007 06:23
Långpromenad igår igen, kämpar på...
#57 - 17 januari 2007 06:35
Efter att ha funderat lite så kom jag fram till en (för mig) ganska intressant frågeställning.

Vilket är att föredra, alt. vad ger bäst viktnedgång:
[LIST]
[*]Äta lite mindre och nyttigare portioner, möjligen sporadiska promenader.
[*]Äta "som vanligt*", en 1-1,5 timmes rask promenad varje dag (före frukost?).
[/LIST]

*= Inga direkta hästportioner, men smör på mackan och i stekpannan, grädde i såsen, sparsamt med grönsaker mm.
#58 - 17 januari 2007 07:29
Var dukig men maten hela dagen igår men på kvällen när jag öppnade hörnskåpet och vad fick jag se...
Aj aj det blev en liten skål ostbågar och sedan en liten skål chips... (efterrättsskål) Idag 70.3 morgonvikt...
Lovar att vara duktigare idag :)
Här regnar det annars hade jag kanske tänkt att ta en promenad med min lata hund... Sådan matte sådan hund...
#59 - 17 januari 2007 07:31
Efter att ha funderat lite så kom jag fram till en (för mig) ganska intressant frågeställning.

Vilket är att föredra, alt. vad ger bäst viktnedgång:

[LIST]

[*]Äta lite mindre och nyttigare portioner, möjligen sporadiska promenader.

[*]Äta "som vanligt*", en 1-1,5 timmes rask promenad varje dag (före frukost?).

[/LIST]

*= Inga direkta hästportioner, men smör på mackan och i stekpannan, grädde i såsen, sparsamt med grönsaker mm.

Äta MYCKET mindre är det bästa för att gå ner i vikt men när du börjar äta normalt igen så går du upp :D
#60 - 17 januari 2007 09:05
tror oxå att äta mindre portioner och nyttigare, den uppfattningen har jag fått i alla fall. är man van med att äta STORA portioner och sen drastiskt minska till hälften under en veckas tid så kommer man få problem sen om man vill äta lika stora portioner.
äter man mindre portioner får man i sig mindre kalorier, och rör man då på sig lite så gör man sig av med mer kalorier än vad man får i sig och då går man ner i vikt.

själv äter jag inte så mycket nu den här veckan eftersom jag vill krympa magsäcken lite, dricker oxå mycket vatten så jasg blir fortare mätt.

ska strax gå en promenad nu innan frukost.

igår bjöd dom på semlor på jobbet, alla satt och glufsa i sig semlor utom jag :( då tyckte jag synd om mig ;)
#61 - 17 januari 2007 09:57
äter man mindre portioner får man i sig mindre kalorier, och rör man då på sig lite så gör man sig av med mer kalorier än vad man får i sig och då går man ner i vikt.

Absolut, att äta mindre/mer nyttigt och dessutom börja motionera är väl det bästa sättet att gå ner, men i min frågeställning får man bara välja mellan mina två förslag ovan (pest och kolera?;))!
Är mest kul att se vad ni har för uppfattning och tankar....:)
#62 - 17 januari 2007 09:58
Givetvis blir det lättare/går snabbre om man slutar äta alla de onyttigheter som godis, chips osv då detta till större delen är fett som sätter sig direkt på de ställen man inte vill att det sak sitta.
Men tänk dock på att "det goda fettet" är essentliellt och man ska inte sluta äta allt fett!

Och vad det gäller morgonpromenader: (direkt kopierat från wikipedia)
En annan kartlagd metod, som även förekommer i många diskussioner inom ämnet, är morgonpromenader. Varför denna metod är effektiv beror på att under natten så ställer kroppen om sig till att nästan enbart använda fettreserven som energikälla, och det är den stora utsöndringen av [COLOR=black]tillväxthormon[/COLOR] som ser till det. Om man tar en rask promenad, omedelbart då man vaknar, så hinner inte nivåerna av tillväxthormon sjunka tillbaka, men då kroppen aktiveras går det åt mer energi än då man sover och denna energi tas nästan enbart från fettreserven. Det är alltså inte tidpunkten på dygnet som avgör, utan det faktum att man är nyvaken. Det duger alltså inte att sitta en stund och ta en kopp kaffe innan, då sjunker nivåerna av tillväxthormon och promenaden blir inte mer effektiv än någon annan promenad under dagen, tvärtom, det kan bli en promenad med lågt blodsocker som istället bryter ner muskelmassa.

//MVH Tulle
#63 - 17 januari 2007 10:01
Skit vem orkar gå en promenad precis efter man har vaknat :( Jag är en morgontrött typ....
#64 - 17 januari 2007 10:06
nu har jag kommit hem från min promenad. har inte ätit frukost än, men jag gick ca en halvtimme eftere jag vaknade.
ska snart äta gröt tänkte jag.
#65 - 17 januari 2007 10:11
Testade det förra helgen, gick ut och gick i 45min direkt efter jag vaknat, kändes skumt...
#66 - 17 januari 2007 10:16
det kan ja tänka mig.. det skulle jag inte orka.. speciellt inte den veckan som jag jobbar förmiddag,, då börjar jag kl 6 och har inte vaknat riktigt förrän kl är 10,00
#67 - 17 januari 2007 10:32
Funderar på att ge mig ut nu och gå med min hund... fast det regnar..har en runda på 8,5km .. Jag tycker det är tråkigt att gå fram och tillbaka på vägen bara..
#68 - 17 januari 2007 11:05
Vad alla vill gå ner mycket i vikt då. själv vill ja gå upp ett par kilo så man lägger sig strax under 100 gränsen så får deffen börja i slutet av mars. då har man några månader på sig att bli riktigt "fit & hård" till beachen. =)
Bilagor:
#69 - 17 januari 2007 11:18
Jag tänkte gå ner de 5,5kg nu och sedan lägga på lite snygga muskler så där lagom till sommaren;)
#70 - 17 januari 2007 11:42
tänkte dela med mig ett middagatips som jag ska äta idag.
100g okokt fullkornspasta. (givetvis ska jag koka pastan)

en burk tonfisk i vatten som jag kokar ihop med krossade tomater med lök och kryddor. och till det 2dl kokta ärtor. och 4-5dl vatten.

solbacka, hur lång tid tar det för dig att gå 8,5km?
#71 - 17 januari 2007 11:55
andreassofus blir det mycket pasta och ris.
ja käkade väldigt mycket iaf samt tonfisk och kyckling under deffen.
pröva med keso och lite purjolök på grovt knäckebröd, riktigt gott.

Ni får gärna komma med bra tips på mat, finns inget värre när man står och ska göra nått men kommer fan inte på VAD.
#72 - 17 januari 2007 12:00

en burk tonfisk i vatten.......

Då går man väl miste om nyttig Omega3 som tydligen ska finnas i oljan i tonfisk med olja?;)
#73 - 17 januari 2007 12:23
oj va mycket mat det blev.. orkade inte äta upp ska jag säga.. hälften av allt skulle räcka gott och väl.

trodde inte att det blev så mycke ;)

sockerconny, jag äter tonfisk i vatten.
#74 - 17 januari 2007 13:02
tänkte dela med mig ett middagatips som jag ska äta idag.

100g okokt fullkornspasta. (givetvis ska jag koka pastan)

en burk tonfisk i vatten som jag kokar ihop med krossade tomater med lök och kryddor. och till det 2dl kokta ärtor. och 4-5dl vatten.

solbacka, hur lång tid tar det för dig att gå 8,5km?

är hemma nu, knappt 1½ timme.. känns i lår och jumskar;) och min stackars hund plaserar sig i soffan nu...
#75 - 17 januari 2007 13:04
Funderar även jag att göra tonfisksallad idag... fast det är ju så gott med dressing (vinäger, olja, citronpeppar)
#76 - 17 januari 2007 13:06
Vad säger ni om att äta efter träning, det är väll inte så bra? Kroppen tar väll upp näring extra bra när man har tränat?
#77 - 17 januari 2007 13:31
En förhöjd förbränning pågår väl ett par timmar efter träningen, så jag tycker det borde vara bra att äta då. ???
#78 - 17 januari 2007 13:51
Jovisst kan du äta efter du tränat!

Nu spelar jag ju förvisso fotboll, men då ska man fylla på med kolhydrater o protein direkt efter(helst inom en timme efter avslutad träning).

Med tanke på att din kropp nyligen har förbrukat en massa energi behöver den nytt bränsle så du orkar med resten av dagen.
Utan mat i magen blir du som en bil utan bensin i tanken, typ. :D

//MVH Tulle
#79 - 17 januari 2007 13:54
Man ska väl alltid äta något efter träning för att kroppen ska återhämta sig och kunna bygga upp sig.
Jag tar alltid protein tillskott (Whey-80) och snabba kolhydrater (Maltodextrin) efter träning.
Sen är det många som säger att man inte ska äta sent på kvällen men har jag kört ett hårt pass rätt sent så käkar jag iaf en rejäl måltid har inte märkt att man går upp i vikt för man äter innan man går och lägger sig.
#80 - 17 januari 2007 14:09
Jo men om man inte ska bygga upp utan bara gå ner i vikt så ska man väll ta det lugnt med maten...
Ni vill ju bygga muskler :) Jag vill bara minska vikt. Fast jag åt en banan nu var så hungrig:)
#81 - 17 januari 2007 14:30
Jag skulle själv planera in det största målet på dagen EFTER ett träningspass för kroppen måste ju ha energi för att kunna återhämta sig. själv har jag väldigt svårt att planera min träning och måltider på fasta tider för jag jobbar skift.

Innan förra sommaren tog jag morgonpromenader innan frukost, tog protein och frukt som mellanmål, var inte sä jättenoga att det jag åt till middag var bara fett och kalori-snåla saker men öste inte på massa goda såser i onödan. Slutade helt med att surpla massa dricka och käka godis och chips. Åt aldrig pizza motsvarande förutom när jag hade "ätardagar"
Gick ner från 97kg till 88.5kg på några månader (är 1.87m lång) hade kanske 3-6 kilo fett på kroppen då? :)
#82 - 17 januari 2007 16:16
Bevis på att jag har varit ute och gått idag:) Känns bra att ha kommit igång. Nu ska jag göra tonfisksallad till middag...
#83 - 17 januari 2007 17:06
om man ska gå ner i vikt så ska man äta ca var3 timme så mycke protein som möjligt det kan man inte bli tjock av tex tonfisk,kycklingfile,kesella,kalkon,mm på kolozzeum.com finns det träningsforum där man kan fråga om allt.motion och proteinrik mat
#84 - 17 januari 2007 17:49
Hmm, jo, det kan man ju fundera på..Beach 2007 alltså..
Några kilon neråt och en flytt till västkusten så vore läget perfa..!! :D
Dock så kommer jag inte att flytt, inte visa mig i bikini men jag ska nog gå ner ett par kilo till.
1,65 lång och 59,5 kg nu. Det är en del mindre än när jag vägde som mest. 83,5 kg och höggravid på bb. Sen dess så går det så sakteliga neråt. Det är 1 år och snart 7 månader sen.:D
#85 - 17 januari 2007 17:52

Måste bara rätta mig själv. Har nyligen varit o gått 20 minuter på löpbandet o visst är det inte 11,6 km/h jag går i utan 7,6 km/h. Jag kan inte mer än be om ursäkt om jag vilselätt er på den punkten... :p

//MVH Tulle
#86 - 17 januari 2007 22:26
tulle89 skrev:
Måste bara rätta mig själv. Har nyligen varit o gått 20 minuter på löpbandet o visst är det inte 11,6 km/h jag går i utan 7,6 km/h. Jag kan inte mer än be om ursäkt om jag vilselätt er på den punkten... :p

//MVH Tulle

de va bra att du sa de tulle :) jag mätte nämligen med bilen nu den rundan som jag går,, det var exakt 3km och promenaden tar nästan exakt 30min i rask takt. så jag går alltså i 6km/h vilket verkar vara mer logiskt ;)

men jag ska börja gå lite längre nästa vecka..

någon som vet förresten hur lång tid det tar att krympa magsäcken lite?
började ju med min "diet" i måndags och äter var redje timme antigen frukt eller något annat, men ända sen i måndags har jag nästan varit hungrig hela tiden och det är inte så bra.. går o tänker på mat hela tiden :D sen dricker jag oxå drygt 2l vatten om dagen men det hjälper inte..

även frukten tycker jag är en bluff,, mättar lite i 5 min kanske sen är man lika hungrig igen. finns det verkligen ingenting som mättar ordentligt?
havregrynsgröt säger ju alla ska mätta så bra men det biter inte på mig.. skulle kunna äta en liter gröt om jag så ville.

men skam den som ger sig, här ska ätas nyttigt och motioneras :)
#87 - 17 januari 2007 22:36
2 veckor så krymper magsäcken lite iaf. Testa att äta mat med mycket fibrer så magen får jobba lite så borde du uppleva mättnadskänsla. Tex frukost, fiberberikade havregryn som du kokar gröt på och strö sedan över en msk linfrön.

Kommer själv ihåg när jag började med min diet, man var konstant sugen på något och tänkte jämt på mat men det gäller att vara stenhård mot sig själv och detta funkade bra för mig.

Vad är det för frukt som du äter?
#88 - 17 januari 2007 22:43
jepp, jag äter havregrynsgröt till frukost. blandade i russin oxå vilket inte var nån hit ;) linfrön ska jag köpa.
sen tänkte jag på musli, är det onyttigt eller nyttigt? musli och filmjölk är den godaste jag vet.

den här veckan har jag ätit äpple och klementin, mest klementin.

men det klart.. under dom 9 timmarna som jag jobbar äter jag bara typ 3 smörgåsar och 4 frukter och 2 liter vatten.. inte mycket att bli mätt på egentligen. skulle ju lätt kunna få i mig en pizza oxå :p
#89 - 17 januari 2007 22:55
Ingen aning om hur musli är. Äter aldrig det själv men det innehåller väl typ havregryn och sånt? så borde väl inte vara onyttigt, kolla på innehållsförteckningen och se hur mkt fett, kolhydradet osv som det innehåller:)

Hehe kan tänka mig att klementin inte är särskild mättande. Skulle själv kunna äta 5kg apelsiner bara sådär:p Men äpple är väl rätt mättande och banan med :)

Hmm smörgåsar, du borde försöka få i dig riktig mat istället!
#90 - 17 januari 2007 23:00
banan är oxå gott. ska köpa det.

så här såg min mat ut idag.

frukost, havregrynsgröt
middag innan jobbet. fullkornspasta med tonfisk och krossade tomater.

sen på jobbet mellan 14,00-23,00 äter jag 3st smörgåsar (2st kl 18,00 och 1st runt 21,00) och 4st frukter mellan måltiderna.

det är den maten jag får i mig under en dag nu när jag går på diet.
sen promenerar jag ju varje dag..

kommer jag att förbränna fett då eller gör jag helt fel???
#91 - 18 januari 2007 00:06
Själv lever jag nästan på godis, men går inte upp spec mycket för det. Än... Vet inte exakt hur mycket jag väger nu, men för några månader sedan var det 52-53kg tror jag. Är 161cm lång (kort). Är väl rätt nöjd med vikten, men jag skulle hellre se att det var muskler som vägde :D Får ta och gå längre och raskare promenader med hundarna!
#92 - 18 januari 2007 00:43
Själv lever jag nästan på godis, men går inte upp spec mycket för det. Än... Vet inte exakt hur mycket jag väger nu, men för några månader sedan var det 52-53kg tror jag. Är 161cm lång (kort). Är väl rätt nöjd med vikten, men jag skulle hellre se att det var muskler som vägde :D Får ta och gå längre och raskare promenader med hundarna!

vet inte hur gammal du är.. men om du är ung vill ja bara säga en sak.... vänta du tills du blir äldre (över 25år)

sen kan det inte vara speciellt hälsosamt att leva på godis ;)
#93 - 18 januari 2007 03:19
vet inte hur gammal du är.. men om du är ung vill ja bara säga en sak.... vänta du tills du blir äldre (över 25år)

Stephanie är 16

Hehe min bror är levande bevis på det som andreassofus säger. Trådsmal när han va tonåring nu är han som en luftballong:p
#94 - 18 januari 2007 06:01
Det blev en 40-minuters runda igår igen efter jobbet, känns så bra efteråt och inte är man speciellt trött heller. Har en väldans energi att hålla på med bilskrället nu på kvällarna.
Viktmässigt så går det lite trögt nu men så var det förra gången också. Bara att hålla i!
Ett tag tänkte jag nästan promenera till jobbet idag, men jag besinnade mig...
#95 - 18 januari 2007 06:59
tulle89 skrev:

//MVH Tulle

tänkte väll det ..för det tag knappt 1½ timme att gå 8,5km och jag gick inte sakta... det är väll 6, något km/timme. Ska berätta att det känns i dag...
#96 - 18 januari 2007 07:03
Glenn skrev:
Stephanie är 16

Hehe min bror är levande bevis på det som andreassofus säger. Trådsmal när han va tonåring nu är han som en luftballong:p

Jag är också ett bevis...har alltid varit smal, mycket smal. När jag träffade min man (var 19år) vägde jag 59-60kg är 178 lång. Jag behövde aldrig tänka på vad jag åt eller vad jag vägde...
Mina svärföräldrar har/hade konditori och bums gick man upp 4 kg :(, efter barn nr 2 när jag var 24år vägde jag 66kg och sedan har jag ökat 1kg per år ungefär ända tills jag fick nog förra året och gick ner de 10 kilona...
Men har man börjat kan man aldrig gå tillbaka och äta osunt igen för då ökar man lätt i vikt...
#97 - 18 januari 2007 07:08
Idag vägde jag 69,7 jibbi under 70 :D
Fast igår var en hård dag.
frukost: 2 smörgåsar utan smör med ost och gurka, vatten att dricka (mjölken var slut) och kaffe.
lunch: en banan
middag: tonfisksallad (tonfisk, sallad, gurka, majs, morot, olja, vinäger, citronpeppar), 1glas minimjölk och 2 knäckebröd med ost, ej smör.
+ en 8,5km runda
#98 - 18 januari 2007 07:16

någon som vet förresten hur lång tid det tar att krympa magsäcken lite?

började ju med min "diet" i måndags och äter var redje timme antigen frukt eller något annat, men ända sen i måndags har jag nästan varit hungrig hela tiden och det är inte så bra.. går o tänker på mat hela tiden :D sen dricker jag oxå drygt 2l vatten om dagen men det hjälper inte..

även frukten tycker jag är en bluff,, mättar lite i 5 min kanske sen är man lika hungrig igen. finns det verkligen ingenting som mättar ordentligt?

havregrynsgröt säger ju alla ska mätta så bra men det biter inte på mig.. skulle kunna äta en liter gröt om jag så ville.

men skam den som ger sig, här ska ätas nyttigt och motioneras :)

Det tar ett tag att krympa magsäcken, någon vecka och under tiden kommer du att vara konstant hungrig :D För att minska ner den är det viktigt att du ALDRIG äter dig helt mätt, livet är hårt..
Det finns mycket skräp musli, som start och liknande är det massor av socker i. Tänk också att det är mycket socker i frukt, visst är det nyttigt socker men ändå socker. Även nötter är mycket fett i... och tala inte om russin skippa de omedelbart..
Råa morötter är bättre t.ex.
Vatten är bra att dricka men håll det innom rimliga mängder för du går upp i vikt när du dricker mycket vatten och det är ju tråkigt att inte se något resultat....
#99 - 18 januari 2007 07:16
solbacka skrev:
Jag är också ett bevis...har alltid varit smal, mycket smal. När jag träffade min man (var 19år) vägde jag 59-60kg är 178 lång. Jag behövde aldrig tänka på vad jag åt eller vad jag vägde...

Mina svärföräldrar har/hade konditori och bums gick man upp 4 kg :(, efter barn nr 2 när jag var 24år vägde jag 66kg och sedan har jag ökat 1kg per år ungefär ända tills jag fick nog förra året och gick ner de 10 kilona...

Men har man börjat kan man aldrig gå tillbaka och äta osunt igen för då ökar man lätt i vikt...

Iofs så kanske jag var lite elak som sa så om min bror då jag själv är en tjockiiiiiis:p Men än så länge så är han större än mig och det skall han förbli. Själv så skulle jag väl helst vilja gå ner 30kg på 4 månader nu vilket är ohälsosamt som fan, jag vet. Vill ju liksom vara smal och fin till studentskivan men absolut till studenten iaf. Blir väl "levande föda" en vecka nu och hoppas på att man går ner en 5kg på det iaf sen hårdträning utav bara helvete:p
#100 - 18 januari 2007 07:19
Är det inte lättare att hålla vikten om man inte äter f.d. levande föda?
Veg. mat verkar ju så nyttigt..
#101 - 18 januari 2007 07:21
Näe jag tycker inte att det har varit ngt problem för mig att hålla vikten efter att jag örjade med "vanlig" mat igen. Levande föda käkar man ju för att rensa ut kroppen på skit och för att få igång matsmä'ltningen sen har jag andra recept som jag följer efter levande-föda-veckan som är mycket vegetariskt och även tex satay ayam kycklingen med rostad sötpotatis som jag tipsade om i mattråden här på zoopet:)
#102 - 18 januari 2007 09:09

Det glömde jag visst att säga. Ja, jag är 16 år så det är nog där det ligger. Och jag inser att det någon gång kommer ta stopp ordentligt...
#103 - 18 januari 2007 10:02
Är inte tillfälliga dieter och träningsperioder bara en bluff egentligen?
Allt som görs under en begränsad period där man sedan går tillbaka till sin vanliga levnadsstil torde ju bara ha en kortvarig effekt. OK, man går ner x kilo, men när man slutar med dieten/träningen så kryper man väl sakta men säkert tillbaka till utgångspunkten. Det man ska ändra på är väl sin vanliga levnadsstil. Och det är ju tyvärr oftare lättare sagt än gjort. Ska man börja med en diet borde den alltså vara sådan man kan leva med "resten av livet", t.ex. äta lite mindre portioner eller liknande. Att bara äta frukt och dylikt tror jag inte riktigt på.
Men jag har ingen egen erfarenhet av viktkurer, så jag kanske inte har rätt att uttala mig.
#104 - 18 januari 2007 10:13
sov väldigt länge idag. vaknade nu vid 11,00 och känner inte alls för att gå en promenad, men måste man så måste man. vaknade hungrig som ett djur oxå. på måndag ha rdet gått en vecka sen jag började vara nyttig så då ska jag väga mig. och efter 2 veckor räknar jag med att se resultat (i alla fall på vågen) och ser jag resultat ska ja unna mig något gott tror jag.. tycker nämligen fortfarande att onyttig mat som pizza o kebab o alla skräpmat är 10 gånger godare än all den här nyttiga tråkiga maten.
#105 - 18 januari 2007 10:24
Är inte tillfälliga dieter och träningsperioder bara en bluff egentligen?

Allt som görs under en begränsad period där man sedan går tillbaka till sin vanliga levnadsstil torde ju bara ha en kortvarig effekt. OK, man går ner x kilo, men när man slutar med dieten/träningen så kryper man väl sakta men säkert tillbaka till utgångspunkten. Det man ska ändra på är väl sin vanliga levnadsstil. Och det är ju tyvärr oftare lättare sagt än gjort. Ska man börja med en diet borde den alltså vara sådan man kan leva med "resten av livet", t.ex. äta lite mindre portioner eller liknande. Att bara äta frukt och dylikt tror jag inte riktigt på.

Men jag har ingen egen erfarenhet av viktkurer, så jag kanske inte har rätt att uttala mig.

Du har helt rätt. Så är det. Man måste förändra hela livet. Jag har gått upp 2½ av de 10kg sedan midsommar-06 och då har jag ändå hållt en hyfsad kost. Smöret på smörgåsen är borta för alltid, jag äter aldrig en hel pizza t.ex.
Att hålla sin vikt är mycket enkelt i teorin;) Intaget får inte överstiga utgifterna som sagt.... När man måste gå ner lite eller mycket så får man minska intaget så det blir mindre än utgifterna = viktminskning :)
#106 - 18 januari 2007 10:28
sov väldigt länge idag. vaknade nu vid 11,00 och känner inte alls för att gå en promenad, men måste man så måste man. vaknade hungrig som ett djur oxå. på måndag ha rdet gått en vecka sen jag började vara nyttig så då ska jag väga mig. och efter 2 veckor räknar jag med att se resultat (i alla fall på vågen) och ser jag resultat ska ja unna mig något gott tror jag.. tycker nämligen fortfarande att onyttig mat som pizza o kebab o alla skräpmat är 10 gånger godare än all den här nyttiga tråkiga maten.

Jag väger mig varje dag! På morgonen, då blir man mer peppad. Pizza, kebab osv får du nog vinka hej då till tyvärr :)
Sedan när du är nöjd med din vikt kan man låta sig äta skräp kanske en gång i månaden.
För att jag ska vara nöjd och orka gå ner i vikt så måste jag få mitt godis och ett/två glas vin på fredagen... Maten tycker jag att jag vänjer mig vid :)
#107 - 18 januari 2007 10:52
solbacka skrev:
Pizza, kebab osv får du nog vinka hej då till tyvärr :)

Sedan när du är nöjd med din vikt kan man låta sig äta skräp kanske en gång i månaden.

Det beror ju helt på hur mycket energi man gör av med. Jag känner en föredetta olympisk kanotist, han åt som aktiv rikliga mängder skräpmat och chips hela tiden och höll ändå olympisk nivå.

Jag måste också erkänna att jag är vääldigt "duktig" på att äta skräpmat. Senaste 4 månaderna i Malaysia har jag ätit hamburgare/pizza i snitt MINST en gång om dagen utan att träna och utan påverkan på vikten. Vissa har väl helt enkelt tur med att förbränna energi i massor utan att göra något alls.
Ikväll går dock flyget hem till Sverige där det är dags att komma i form inför vasaloppet och äta normal mat.
solbacka skrev:
För att jag ska vara nöjd och orka gå ner i vikt så måste jag få mitt godis och ett/två glas vin på fredagen... Maten tycker jag att jag vänjer mig vid :)

Helt rätt inställning tror jag! Man måste vara glad och nöjd, annars funkar inget.
#108 - 18 januari 2007 10:56
Mumsa pizza utan ost blir lite bättre att slafsa i sig då.
Jobbat i Kuala Lumpur? Du skulle frågat om Låsamali välli fäjmös. Sambon har oxå jobbat där förr (Rosmarie)
#109 - 18 januari 2007 11:07
jag ska oxå unna mig saker nån gång då och då, tror inte att man kan hålla sig i form genom o banta.. bara man tänker lite på vad man äter och rör lite på sig, så tror jag det kommer att funka, och inte konsentrerar sig enbart på att gå ner i vikt o förbränna fett för då tappar man intresset tror jag.
#110 - 18 januari 2007 11:34
Ingen som är intresserad av de nya rönen, att man SKA äta fett. Atkins, stenåldersdieter och allt vad det heter? Själv håller jag mig borta från vitt bröd, pasta, potatis och ris. Och socker, det värsta av allt.
Att inte ta smör på mackan hjälper inte.

God link att starta med http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,954263,00.html
fortsätt med detta http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
Denna är också intressant http://www.fetmaparadoxen.se/
#111 - 18 januari 2007 11:45
mohlin skrev:
Ingen som är intresserad av de nya rönen, att man SKA äta fett. Atkins, stenåldersdieter och allt vad det heter? Själv håller jag mig borta från vitt bröd, pasta, potatis och ris. Och socker, det värsta av allt.

Att inte ta smör på mackan hjälper inte.

God link att starta med http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,954263,00.html

fortsätt med detta http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Denna är också intressant http://www.fetmaparadoxen.se/

Detta tror jag inte ett dugg på :) Var det inte atkins själv som dog av sin kost? Alla kalorier oavsett om det är bra eller dåliga går man upp i vikt på. Jag är ingen kostexpert (lenmar var är du?) men vi behöver både kolhydrater och protein mm.
Vanligt bordsmagarin typ lätta innehåller 40% fett, helt onödiga kalorier som man kan vara utan...
Jag ska läsa länkarna...
Det värsta med att hålla diet är de låga blodsocker nivåerna;) de gör en yr och skakig..Ibland när jag jobbar natt så är man inte hungrig och glömmer bort att äta och sedan när vi går 4 rundan då har vi mycket att göra så blir jag ibland helt darrig och yr... Därför äter jag alltid något vid halv 3-3 tiden..
Skulle vara intressant att kolla blodsockret då :D
#112 - 18 januari 2007 11:46
Det beror ju helt på hur mycket energi man gör av med. Jag känner en föredetta olympisk kanotist, han åt som aktiv rikliga mängder skräpmat och chips hela tiden och höll ändå olympisk nivå.

Jo detta är sant :) Utgifter och inkomster som sagt :D
#113 - 18 januari 2007 12:00
solbacka skrev:
...men vi behöver både kolhydrater och protein mm.

Vanligt bordsmagarin typ lätta innehåller 40% fett, helt onödiga kalorier som man kan vara utan...

Det står ingenstans i Atkins eller andra ställen att man inte ska äta kolhydrater alls. Vad det går ut på är att det inte är fettet som gör dig fet utan socker och för mycket kolhydrater.

Bords/lätt-margarin är rena skräpet, ny länk... http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,789991,00.html
#114 - 18 januari 2007 12:21
jag tror inte heller alls på den metoden.. enda sättet att gå ner i vikt å är att äta mindre kalorier än vad man gör åt.
ät vanlig mat istället men mindre portioner och varierad kost.. vi behöver på fett och proteiner och kolydrater och socker för att förbränna fett.

så att bara äta fet fisk och äta bara kött och grönsaker tror jag inte ett dugg på. sen är det inte speciellt hälsosamt heller. visst kan man gå ner i vikt om man bara äter chocklad och dricker grädde till, bara man äter mindre kalorier än vad man ska. men särskilt hälsosamt är det inte.
#115 - 18 januari 2007 12:25
så att bara äta fet fisk och äta bara kött och grönsaker tror jag inte ett dugg på. sen är det inte speciellt hälsosamt heller.

Oj då...jag är 45 år och har levt så i 25 av dem. OK, givetvis äter jag bröd och pasta osv nån gång ibland, men hur ofta...en gång i månaden kanske?
#116 - 18 januari 2007 12:30
men du kanske inte har problem med vikten? för om man ska gå ner i vikt så tror jag inte det funkar.. (kanske för vissa) men man behöver kolhydrater gör att förbränna fett och man behöver fett för att förbränna fett (omättade fetter) som tex nötter avocado eller fet fisk. men att bara äta fet fisk och kött tror jag inte på.. sen verkar det otroligt tråkigt att aldrig äta ris pasta potatis eller bröd.

men som du säger så är protein bra.. det bygger man muskler av + att det ger en otrolig mättnadskänsla istället för snabba kolhydrater som pasta och ris och vitt bröd.
alla har sin metod och om din metod funkar för dig så är det ju bara bra.
#117 - 18 januari 2007 12:40
märker inte du andreassofus (varför så krångligt namn?) att du blir mättare på mindre mat? Jag har ätit nu 1 apelsin och 1 clementin och är helmätt..
#118 - 18 januari 2007 12:47
kalla mig du andreas eller sofus istället ;)
hmm jag vet inte vad jag ska svara. har alltid varit en hungrig person. blir mätt just när jag äter men redan efter en timme kan jag vara lika hungrig igen. det är väl då man äter fel sorts mat har jag förstått.
men nu har jag bara hållit på med detta sen i måndags och varit väldigt snål med maten så jag kan inte säga att jag har blivit mättare, snarare tvärt om. men genom att äta mindre mat och krympa magsäcken lite så kommer jag med tiden att bli mätt på mindre mat förhoppningsvis.

fast jag vet inte riktigt om jag är hungrig eller känner sug efter vissa saker.
om man typ känner ett sug för chips eller liknade fet "mat" så äter man ju fel sorts fett, kroppen talar om att det fattas fett , och äter man då mättat fett så går man upp i vikt. meen börjar man äta omättade fetter så kommer det suget att försvinna efter ett tag.

nu måste ja åka o jobba. ha de bra och gå ut på promenad med er :p
#119 - 18 januari 2007 13:14

nu måste ja åka o jobba. ha de bra och gå ut på promenad med er :p

Det blir ingen promenad idag, det är vattenbytes dag och dammsugning och barnens läxor;)
#120 - 19 januari 2007 05:51
Enligt vågen så har det försvunnit 0,5kg den här veckan, det tar sig :)
#121 - 19 januari 2007 07:20
68,7kg idag! Fast i kväll ska det syndas:)
Åt väldigt lite igår också 2 smörgåsar med ost och gurka, 1 apelsin och 1 klementin. Pyttipanna (potatis, morot, lök, falukorv) och 1 ägg och rödbetor...inget annat på hela dagen.
Har ätit mina 2 smörgåsar nu och är så mätt så jag nästan mår illa. Ska också gå de 8,5km men ska vänta till ca 10 så maten hinner sjunka...
Fast det är lite för tuff kur jag kör men det går bra när man är ledig:)
#122 - 19 januari 2007 10:20
1timme och 20 minuter tog det att gå 8,5 km idag...
#123 - 19 januari 2007 11:12
håller med dig solbacka. när man e ledig från jobbet så är man inte lika hungrig av nån konstig anledning.
va duktig du e som går så långt. ska oxå gå idag , dock inte 8,5km men kanske 5km idag.
jag har inte vägt mig än, ska göra det på måndag för då har det gått en vecka. och då hoppas jag verkligen att det märks på vågen, annars bli jag ledsen.
#124 - 19 januari 2007 12:05
Måndagen är en dum dag att väga sig på...efter helgens synder:D

Varför det blir 8,5km är för det är den enda rundan här... jag vill inte bara gå fram och tillbaka.
#125 - 19 januari 2007 12:10
den här helgen ska jag inte synda någonting. så det är lugnt :)
men nästa helg ska ja synda för då ska jag dricka massa öl :)
brukar alltid äta pizza med kompisarna när vi e bakfulla men jag ska hoppa över det då :(

frukost idag: 1dl musli, 2dl lättfil, skivad banan.
1 grov smörgås med keso som jag mosade lite banan i.
jag blev jättemätt. väldigt gott var det oxå.
#126 - 19 januari 2007 18:12
dom hära mackorna ni äter är väl inte det bästa,om man ska gå ner i vikt så gör man inte det på bästa sätt med att äta lite.kroppen behöver energi för att förbränna fett.om man äter lite så ställer kroppen om sig på svält och den kommer ta upp allt fett den får i sig.ät helst var 3 timme mycke kött.ett bra mellan mål är en halv burk kesella 1% med 1-2 bananer och kanel.öven bra som kvällsmål istället för mackor även fettsnål yougurt med nyttiga flingor typ allbraun.eller en proteindrink.
#127 - 19 januari 2007 18:22
Har jag gått ner 2 kg denna vecka så fungerar det väll;) :D Jag tror inte på några "metoder" utan räknar bara inkomster och utgifter...
Jag hade tänkt äta godis idag men orkar inte äta så mycket jag vill :( men det gör ju inget:D
#128 - 19 januari 2007 18:25
fairing skrev:
dom hära mackorna ni äter är väl inte det bästa,om man ska gå ner i vikt så gör man inte det på bästa sätt med att äta lite.kroppen behöver energi för att förbränna fett.om man äter lite så ställer kroppen om sig på svält och den kommer ta upp allt fett den får i sig.ät helst var 3 timme mycke kött.ett bra mellan mål är en halv burk kesella 1% med 1-2 bananer och kanel.öven bra som kvällsmål istället för mackor även fettsnål yougurt med nyttiga flingor typ allbraun.eller en proteindrink.

allt handlar om kalorier.. ät mindre kalorier än vad du förbrukar så kommer du gå ner i vikt oavsett vad du än äter. ingen som har sagt att man måste äta 10 smörgåsar..

optimalt är att äta ca 500 kalorier mindre än vad man gör åt ..
ikg kroppsfett är ca 7000kalorier så ligger man på 500 kalorier minus varje dygn så går man ner 0,5kg i veckan.. mer bör man inte gå ner för att vara hälsosam.

kött är bra.. det innehåller mycket protein.
fett ska man ha i sig för att förbränna fett. ca 10% av kroppsvikten i gram.. väger man alltså 70kg så ska man ja i sig ca 70g fett som finns i nötter eller avocado och nötter tillexempel, omättade fetter alltså.
#129 - 19 januari 2007 18:27
fast idag syndar jag för jag ska dricka öl och sprit :p
får ta o gå en långpromenad ..

grattis solbacka till dina 2kg
#130 - 19 januari 2007 20:07
Jag har förtjänat en öl, skål!:)
#131 - 20 januari 2007 13:26
någon som vet hur mycket kalorier en öl innehåller ca?
#132 - 20 januari 2007 18:41
själv blev det mycket vin igår.... Fast tänker (lite) på vad jag äter... tar nya tag på måndag..kanske tar jag rundan i morgon och i dag har vi varit och badat och då simmade jag 200m + mycket bastu....
ju lägre alkoholhalt destu mindre kalorier så öl äe bättre än vin :D
#133 - 20 januari 2007 18:46
bra det.. jag tar oxå nya tag på måndag. på helgerna får man synda lite tycker jag. fast jag tänker fortfarande på maten den här helgen.
#134 - 20 januari 2007 19:22
En sak är säker, imorrrn behöver man inte ut och gå, det kommer att räcka med att skotta 100m2 garageinfart. Har väl kommit nästan 2dm och det snöar än... tar en öl ikväll också i förebyggande... :)
#135 - 20 januari 2007 19:49
hehe nej du lär väl inte behöva promenera idag..
#136 - 20 januari 2007 20:32
någon som vet hur mycket kalorier en öl innehåller ca?

Enligt festmetoden.se så motsvarar en stor stark en 90grams hamburgare eller 2,5 kanelbullar, i kcal.

//MVH Tulle
#137 - 20 januari 2007 20:34
själv så har man vart ute och gått en timmes promenad med hundarna i det mysiga snövädret
#138 - 20 januari 2007 21:22
tulle89 skrev:
Enligt festmetoden.se så motsvarar en stor stark en 90grams hamburgare eller 2,5 kanelbullar, i kcal.

//MVH Tulle

ok.. då fick ja i mig ca 12st hamburgare igår då :p
#139 - 20 januari 2007 21:40
Hur mycket är en flaska vin då?? Nej förresten jag vill inte veta ;)
sedan är inte hamburgaren problemet utan pommesen...
#140 - 20 januari 2007 22:11
Det snöar fortfarande, blir mycket motion imorrn...
#141 - 21 januari 2007 08:04
ja då har man varit ute på sin timmes promenad i 30-45cm snö
#142 - 21 januari 2007 08:21
fairing skrev:
ja då har man varit ute på sin timmes promenad i 30-45cm snö

det var duktigt :) ska försöka få min familj med mig på 8,5km promenad fast då går det saktare än när jag själv går...och det blåser och måste kolla så det inte regnar...
#143 - 21 januari 2007 09:40
Pust, har skottat 30-40cm snö i 2,5 timme... då har man väl förbrännt en hel del antar jag.
#144 - 21 januari 2007 09:58
Pjotr skrev:
Pust, har skottat 30-40cm snö i 2,5 timme... då har man väl förbrännt en hel del antar jag.

Det är hårt jobb :) Här får jag inte med familjen på någon promenad...det regnar :( Undrar om man själv ska våga sig ut?? med stackars hunden..
#145 - 22 januari 2007 10:48
Kommer precis hem från min 8,5km runda..gav mig av fast det snöade...men oj vad jag fryser nu..hade motvind de sista 3km..
Jag halkade också och slog i knäet...tur hade jag bara ca 500m kvar då...det är en fin bula där nu och det håller på att bli blått :(
Fast jag känner mig såå duktig... (efter helgens synder;))
#146 - 22 januari 2007 16:54
solbacka skrev:
Kommer precis hem från min 8,5km runda..gav mig av fast det snöade...men oj vad jag fryser nu..hade motvind de sista 3km..

Jag halkade också och slog i knäet...tur hade jag bara ca 500m kvar då...det är en fin bula där nu och det håller på att bli blått :(

Fast jag känner mig såå duktig... (efter helgens synder;))

Bra jobbat!
#147 - 22 januari 2007 17:06
Det är ju så man blir lite inspirerad :)
#148 - 22 januari 2007 17:09
känner mig inte motiverad alls ja,, har inte gått promenad sen i torsdags, men jag äter fortfarande inga onyttiga saker :)
#149 - 22 januari 2007 17:20
Väger man sig varje dag så känner jag mig mer motiverad, obs! jag väger mig inte på måndagar.
Fast jag har fasligt ont i knät nu.. men det går väll över :)
#150 - 23 januari 2007 06:00
Vägde mig imorse, klart positivt, -5kg sen nyår:) Börjar märkas lite på kläderna...
#151 - 23 januari 2007 19:43
Pjotr skrev:
Vägde mig imorse, klart positivt, -5kg sen nyår:) Börjar märkas lite på kläderna...

Grattis!!

själv har jag inte vägt mig än.
vågar inte de :D
#152 - 23 januari 2007 20:49
Pjotr skrev:

150 minuters skotta snö för hand förbränner 1110 kcal

[SIZE=2][COLOR=Red]
[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][COLOR=Red]så ja det är en till två måltider :)[/COLOR][/SIZE]
#153 - 23 januari 2007 21:10
Själv fick jag nästan ryggskott när sambon skottade. Får nog vila mig lite nu. Beach -08 here I come
#154 - 23 januari 2007 21:16
eriahl skrev:
Själv fick jag nästan ryggskott när sambon skottade. Får nog vila mig lite nu. Beach -08 here I come

:D
#155 - 24 januari 2007 20:03
10 minuter på en seg trappmaskin, sen var bena slut... Tacka vet jag en långpromenad :)
#156 - 26 januari 2007 16:15
Ikväll ska det syndas... Entrecote och en lättöl på en pub :)
#157 - 26 januari 2007 16:21
Vad ni är duktiga!! Kämpa nu nu bara, tappa inte sugen *pepp, pepp* :D

Själv så tror jag inte att jag går ner ett dugg, men jag lägger om min kost lite i alla fall och äter nyttigare och mer frukt än innan. Synd bara att jag är så bra på att baka kakor och på att köpa godis.. :p
#158 - 26 januari 2007 22:48
nu har jag vägt mig efter 1vecka och 5 dagar.. gick promenad dom 4 första dagarna, sen har det int blivit nån motion. har bara ätit nyttigare mat.

har gått från 73,5kg till 72kg :D
jag är nöjd,, fast idag har jag ätit nästan en hel stor pizza och en halvliter cola ;)

sen ska jag till oslo den här helgen och festa och då ska jag dricka massa öl ocxh äta massa onyttig mat :) men på måndag är det nya tag igen.
#159 - 26 januari 2007 22:57
-7kg sen nov. Viktväktarmenyer. 1 dag i veckan fri kost. Sen som solbacka säger väga sig varje dag sporrar bra. Äta alla måltider varje dag är jätteviktigt. Sjukt är att svälta sig o gå hungrig. Stekta grönsaker med kinasoja o sambal oelek mums
#160 - 26 januari 2007 23:02
miluhe skrev:
-7kg sen nov. Viktväktarmenyer. 1 dag i veckan fri kost. Sen som solbacka säger väga sig varje dag sporrar bra. Äta alla måltider varje dag är jätteviktigt. Sjukt är att svälta sig o gå hungrig. Stekta grönsaker med kinasoja o sambal oelek mums

grattis. håller med..att svälta sig går man ner i vikt av (för stunden) men när man börjar äta igen blir det i många fall värre än föörut.

"Stekta grönsaker med kinasoja o sambal oelek mums" äter du bara det? när jag äter nåt sånt känner jag att det liksom fattas nåt med en gång jag börjar äta.. det är lite som att bara äta lingonsylt för mig ;)

eller du menar kanske som tillbehör? och i så fall är det jättegott.
#161 - 27 januari 2007 15:56
Fortsätter att synda liiite ikväll med maltdrycker, men det är väl helt ok? :)
#162 - 27 januari 2007 20:29
Jag ska lätt lägga på mig tio kilo till badsäsongen, börja röka, snusa och dricka. Sluta duscha så jag blir riktigt motbjudande och får vara ifred på stranden ;)
#163 - 27 januari 2007 20:42
morrhoppa skrev:
Jag ska lätt lägga på mig tio kilo till badsäsongen, börja röka, snusa och dricka. Sluta duscha så jag blir riktigt motbjudande och får vara ifred på stranden ;)

Har du riktig otur så hjälper det inte:D
#164 - 28 januari 2007 00:32
Även jag har tagit mig i kragen nu så jag gick en promend med hunden det tog 1 och en halv timme. Och om jag har träningsvärk nu? Absolut inte så lite heller haha. Kan även tillägga att vi gick väldigt fort hela tiden.
#165 - 28 januari 2007 11:44
Har varit på Veteranbildelsmarknad och stod över den annars obligatoriska korv med bröd och dricka! Tog ett äpple och lite vatten istället. Är rätt förvånad själv faktiskt...
#166 - 29 januari 2007 10:59
Jag hade faktiskt tänkt börja ett liiiitet "bättre liv":rolleyes: idag, men så blidde jag förkyld och kom på bättre tankar.:D Nejdå, men jag väntar åtminstone tills jag blir feberfri, sen är det väl tänkt att jag ska försöka ta åtminstone en kort promenad (minst 30 min.) varje dag. Förmodligen blir det inte ens i närheten så ofta, men jag siktar högt!:D

Slutmålet är hursomhelst att gå ner 5 pannor på två månader, bara genom promenader och genom att lägga om kosten. Om det funkar? Ja inte fasen vet jag, men man måste ju prova!!:)
#167 - 30 januari 2007 16:44
Trots lite syndande i helgen så har jag varken gått upp eller ned i vikt, får väl sköta mig nu tills på fredag då vi har Kick-Off :)
#168 - 31 januari 2007 22:54
Nu har jag inte skrivit här på ett tag. Men jag har i allafall tänkt på hur mycket jag äter för jag har inte kunnat gå min promenad p.g.a. mitt knä. Skit vad det har varit irriterande. Så klantigt att halka och ramla och slå i knäet så illa. Jag är glad att jag har kunnat jobba. De första jobbe nätterna fick jag ha det lindat men nu är det bättre :) som tur är.
Jag vägde mig idag och jag vägde 68,0 och är helnöjd. Jag ska gå ner till 65 och lyckas :) Det är bara att kämpa på! Efter helgen är jag långledig igen och då ska mitt knä vara så bra att jag kan ta min 8,5km runda :)
#169 - 31 januari 2007 22:58
grattis! jag har heller inte "kunnat" gå promenader för jag orkar inte :D men jag tänker på vad jag äter (på vardagarna) på helgerna är det svårt att hålla sig från alla onyttigheter..
#170 - 31 januari 2007 23:04
Hmm jag käner igen det :) Men mitt knä är mycket störigt!!! Men jag måste spara det till min kommande jobbe-helg vi springer runt mycket på natten och de första nätterna var typ mycket jobbiga :(

Ta dig i kragen och orka :) Man känner sig såå duktig när man orkar. Hur man mår efterår psykiskt är tusen gånger bättre än de gram man minskar!
#171 - 31 januari 2007 23:08
jo ja vet.. fast jag har ju bara 2kg kvar tills jag e nöjd och de klarar ja ju till sommaren.. fast det är ju inte bara vikten,, fill ju bara helt enkelt komma i form och bli piggare och må bra.. så jag ska allt ut och gå igen :)

tråkigt med ditt knä förresten.. hoppas att det snart blir bra
#172 - 31 januari 2007 23:15
Jo, det känns bra nu men jag vågar inte överanstränga den med en 8,5km promenad :) Jag har bara 3kg kvar och känner när de är borta så ska jag "bygga muskler" istället, inte gå ner i vikt utan omvandla till muskler. Det är därför jag har börjat så tidigt med vikt minskningen. Förs minska till nöjd vikt sedan "forma kroppen" så den blir som jag vill.
Fast jag är redan nöjd ;) Jag börjar redan få smal midja och det är fint :D
#173 - 31 januari 2007 23:23
samma sak här.. tänkte ev. köpa gymkort längre fram. nej det är dumt o anstränga knät.
kul att du är nöjd med din smala midja :)
#174 - 5 februari 2007 10:41
Nu har det stått still ett tag med vikten, går å andra sidan inte upp heller, måste ta mig i kragen och ut o gå mer...
#175 - 6 februari 2007 10:08
Hmm, jag äter mindre men ut och gå har det inte blivit ännu... 67,3 idag :)
Nu kan jag inte äta mycket längre.. 1/4 pizza i sönd. och jag var proppmätt. Fast jag vet att inte pizza är bra men ibland så blir det sådann mat ;)
#176 - 6 februari 2007 10:23
De stora bovarna!

solbacka skrev:
Hmm, jag äter mindre men ut och gå har det inte blivit ännu... 67,3 idag :)

Nu kan jag inte äta mycket längre.. 1/4 pizza i sönd. och jag var proppmätt. Fast jag vet att inte pizza är bra men ibland så blir det sådann mat ;)

:) OSTEN OCH SÅSERNA, SALTET OCH SOCKRET....:) Har inte övervikt och många säger "du behöver väl inte TÄNKA på vikten"??????? Puckon! Det är just därför jag inte har övervikt, för att jag TÄNKT!!:D :D
#177 - 6 februari 2007 10:37
hihi joo jag vet... Men min man skulle laga mat denna helg för jag jobbade och då blev det pizza en av dagarna...

Jag känner också igen det du säger att "du behöver inte tänka på vikten" och hör de att jag försöker hålla igen lite så tycker de att jag är knäpp ;) Men det är ju min kropp och för att jag blir äldre så behöver man ju inte bli tjock :p
#178 - 9 februari 2007 07:54
Skam den som ger sig, nu har det stått till ett tag men imorse var det -1kg... :)
#179 - 16 februari 2007 12:59
ooh. En hälsotråd som jag har missat :) Upp upp!

Stats:
176 lång
75 kilo
Tränat i fem år. (vägde 62 när jag började)

Jag kört hårt inför beach 2007. Är mitt inne i hårdträningen. Mål väga 80 kilo innan april. därefter "deffa" till maj. Blir nog bra :P
Tränar året om, men det brukar bil hårdare på hösten/vintern/tidig vår. På sommaren vill man ju vara ute, och inte inne på ett gym och pumpa.

Mitt normala program är 4split:

Måndag. gym
tisdag. gym
onsdag. vila
tordsag. gym
fredag. gym
lördag. vila
söndag.vila

Nu (hårdsträning) så kör jag ett 4 split + 2 dagar kondition:
Måndag. gym
tisdag. gym
onsdag. kondition (1 mil springning)
tordsag. gym
fredag. gym
lördag. vila
söndag.kondition (1 mil springning)

För att hålla ordning på träningen så kör jag stenhårt med träningsdagböcker och kost. har vissa unnardagar då jag äter typ pizza. Men annars försöker jag äta så bra som möjligt. Äter runt 3500-4000 kalorier/dag just nu. Innan sommaren går jag ner till runt 1700-1800. Det är en viss skillnad :)

Hur ser era tränignsprogram ut?
#180 - 16 februari 2007 13:06
du va mig en seriös j-vel ;) 3500-4000 kalorier va ganska mycket ja. men det behövs väl när man tränar så mycket. har du lust o skriva hur en dagsmeny kan se ut när du deffar? lite nyfiken bara.
#181 - 16 februari 2007 13:14
du va mig en seriös j-vel ;) 3500-4000 kalorier va ganska mycket ja. men det behövs väl när man tränar så mycket. har du lust o skriva hur en dagsmeny kan se ut när du deffar? lite nyfiken bara.

Det värsta med att träna så är att om man inte äter rätt, tränar rätt, stretchar rätt så slutar det med att man har väldigt on någon stans länge :P Gick med inflammation i ryggen i över ett år för att jag inte stretchade rätt. Trasiga biceps en gång för att jag inte åt rätt. Tror jag...

På deffen så äter jag som normalt ungefär. Fast mycket mindre portioner... Hoppar skräpmat och socker helt. Fast det äter jag knappt normalt heller .)
Jag kör extra mycket kyckling. Kyckling i ugnen med grönsaker runt ( i form) är en favorit :)
Sedan blir det mycket keso. Keso till allt. Keso till sallad, pålägg och i såser/röror. Fungerar klockrent.
Lägger ner mejeriprodukterna helt nästan (förutom keson).
Trycker i mig en del sojaprotein (inget vassle under deffen), och mycket omega 3. Viktigt att fortsätta träna udner deffen, och inte förbränna musklerna.

Det värsta med deffen är att krympa magsäcken... den måste ner till "normal" storlek ganska snabbt. Är alltid hungrig under deffen. Ogillar det :(

*edit*

aha. Dagsmeny vid deff:

Frukost: Mörkt bröd med keso på. Ägg. eller havregrynsgröt med egen sylt (utan socker).
Mellanmål. Bananer
Lunch. Vad som serveras i restaurangen på jobbet. Fast utan sås. Tar lite potatis och lägger på sallad istället. Knäckebröd.
Mellanmål. Bananer.
Mer bananer innan träning :P
Efter träning. Sojaprotein med vatten
Kvällsmål. Gröt igen. Med frukt nerrört. Mums.

Kosten blir lätt erformig vid deffen... Tyvärr. Bananer, keso och kyckling. Suck.
#182 - 16 februari 2007 13:17
67,0 men det har inte blivit fler promenader..kanske jag får med min familj i morgon på promenad...
#183 - 16 februari 2007 13:18
solbacka skrev:
67,0 men det har inte blivit fler promenader..kanske jag får med min familj i morgon på promenad...

Har inte läst igenom hela tråden... Hur lång är du? Vad är din idealvikt? *nyfniken*
#184 - 16 februari 2007 13:19
kan tänka mig att det är viktigt men att göra allt rätt när man tränar så.

kyckling i ugnen ska ja prova, låter gott.
ska ju själv gå ner några kg inför sommaren så jag har oxå provat o äta mindre portioner och äta nyttig mat,, äter massor keso :) men att krympa magsäcken funkade inte för mig, hungrig hela tiden och det är gasnka jobbigt, man går omkring och tänker på mat hela tiden och då blir man bara hungrigare. men nu äter jag nyttig mat på vardagarna och äter onyttig mat på helgerna :) ska inte gå ner så mycket så jag hinner allt till sommaren (tror ja) får väl börja att deffa på riktigt ett par månader innan semestern annars.
#185 - 16 februari 2007 13:30
*hetaste kyckling i ugnen tipset*

Ta kycklingfiler. Räkna mde en per portion.
pensla med olja. Lägg dem i en form.
Strö över lite sallt.
Lägg i lagom stora bitar av alla grönsaker du kan hitta. Tomat, squash, paprika, potatis (kanongott), fänkol, abourgine osv. Sedan gäller det att få smak detta :) Jag brukar hälla lite olja i en skål. Lägg sedan i goa saker :) Som olika kryddor, färska örter, lite salt, chili, vitlök. Pensla sedan detta på grönsakerna.
In i ugnen 150 grader i typ 30 minuter. Blir jättegott, ganska billigt, och lättlagat :)

Men det är ju rätt att göra som du gör... Prioritera helgerna... Vad man äter på veckorna är ju mindre viktigt...!
#186 - 16 februari 2007 14:13
Stew skrev:
Har inte läst igenom hela tråden... Hur lång är du? Vad är din idealvikt? *nyfniken*

Jag väger inte för mycket.. är 178 lång och min målvikt är 65kg.
Tycker 65kg är lagon för jag vill vara smal och fin ;) :D Vill inte ha valkar som hänger i midjan...
#187 - 16 februari 2007 14:43
solbacka vill du bli som diskusar, smala och helt underbara :D
#188 - 16 februari 2007 15:10
:D precis vad jag tänkt mig.. men de ska ju vara lite feta över pannan och DET vill jag inte vara :)
#189 - 17 februari 2007 08:34
Orkade inte läsa tråden från start, men har nån bra tips på att gå upp typ 10-15 kilo? 198cm/70Kg är i minsta laget känns det som..
#190 - 17 februari 2007 11:32
[quote=S
*edit*

aha. Dagsmeny vid deff:

Frukost: Mörkt bröd med keso på. Ägg. eller havregrynsgröt med egen sylt (utan socker).
Mellanmål. Bananer
Lunch. Vad som serveras i restaurangen på jobbet. Fast utan sås. Tar lite potatis och lägger på sallad istället. Knäckebröd.
Mellanmål. Bananer.
Mer bananer innan träning :P
Efter träning. Sojaprotein med vatten
Kvällsmål. Gröt igen. Med frukt nerrört. Mums.

Kosten blir lätt erformig vid deffen... Tyvärr. Bananer, keso och kyckling. Suck.[/quote]

Ganska roligt schema, men käkar du inte lite väl mycket kolhydrater om du nu ska deffa?
#191 - 17 februari 2007 12:10
Ner snabbt?

Ganska roligt schema, men käkar du inte lite väl mycket kolhydrater om du nu ska deffa?

:) Efter ungefär en vecka med scampirätter rasar kilona rätt fort. Scampin kan man ju variera rätt mycket. Gillar man inte scampi finns ju kyckling. Brukar ibland ha scampi-vecka mellan varven med mycket fruktintag och motion och bara vattendricka. Som med mycket annat - högst individuellt hur man reagerar....;)
#192 - 17 februari 2007 12:24
Malinitzi skrev:
:) Efter ungefär en vecka med scampirätter rasar kilona rätt fort. Scampin kan man ju variera rätt mycket. Gillar man inte scampi finns ju kyckling. Brukar ibland ha scampi-vecka mellan varven med mycket fruktintag och motion och bara vattendricka. Som med mycket annat - högst individuellt hur man reagerar....;)

visst kan man gå ner i vikt fort men är varken bra för kroppen eller håller i längden. ligg på ett kaloriunderskott på ca 500 kalorier om dagen istället så går du ner 0,5kg i veckan.. bra för kroppen + att du inte går upp lika mycket igen + lite till när du börjar äta igen som du gör om du svälter dig och går ner typ 5kg i veckan.
#193 - 17 februari 2007 12:41
Vegetarian...

visst kan man gå ner i vikt fort men är varken bra för kroppen eller håller i längden. ligg på ett kaloriunderskott på ca 500 kalorier om dagen istället så går du ner 0,5kg i veckan.. bra för kroppen + att du inte går upp lika mycket igen + lite till när du börjar äta igen som du gör om du svälter dig och går ner typ 5kg i veckan.

:) Har varit vegetarian i flera år och fastat ibland. Mådde mycket bra den tiden och vikten har egentligen aldrig varit några problem då jag idrottat mycket. Men äter lättmat ändå om jag känner att jag syndat (är chokladoman och godisgris), kanske mest en samvetsfråga i mitt fall! :)
#194 - 17 februari 2007 12:45
jo det är väl kanske från person till person,, men att gå ner mycket i vikt för snabbt är inte bra, det måste du hålla med om?? sen är det nästan omöjligt att hålla den vikten sen.

får man fråga om vegetarian och fastningen och vikten hör ihop i ditt fall??
#195 - 17 februari 2007 13:26
Testning....

jo det är väl kanske från person till person,, men att gå ner mycket i vikt för snabbt är inte bra, det måste du hålla med om?? sen är det nästan omöjligt att hålla den vikten sen.

får man fråga om vegetarian och fastningen och vikten hör ihop i ditt fall??

:) Har alltid varit smal, mest pga mina gener och idrotten (kanot, ridning friidrott). Vegetarian blev jag av nyfikenhet, likaså mina fasteperioder. Det hela började med att jag slutade röka och måste kompensera det. Med löpning och annan kost. En vändning i livet, åtminstone för mej. Har aldrig mått dåligt då jag gått ned av snabb viktminskning, men det har bara rört sig om några få kilon. Blir inte så kännbart, alltså! Värre med tungviktare, antar jag?:)
#196 - 17 februari 2007 13:31
men vad var vitsen med att fasta? dt förstår jag inte riktigt.
ja det ska va svårt ó sluta o röka har jag hört för man äter och tuggar på allt då istället :)
nej att gå ner några kg snabbt kanske inte är så farligt, men att svälta sig och gå ner mycker är verkligen inte bra och det funkar inte i längden heller.

hur länge fastade du?
#197 - 17 februari 2007 13:39
Vitsen?

men vad var vitsen med att fasta? dt förstår jag inte riktigt.

ja det ska va svårt ó sluta o röka har jag hört för man äter och tuggar på allt då istället :)

nej att gå ner några kg snabbt kanske inte är så farligt, men att svälta sig och gå ner mycker är verkligen inte bra och det funkar inte i längden heller.

hur länge fastade du?

:) Ja, den får du nog testa själv om du vill ha ett riktigt svar. Fastan reagerar vi nog också olika på. Du kan söka om den på nätet (har ingen länk f t). Fastade ca 8 månader, någon gång i månaden. Personligen tror jag att det för en del är en fråga om disciplinträning, bra om man ska sluta röka!:)
#198 - 17 februari 2007 13:43
"någon gång i månaden" du fastade alltså bara i en dag i taget :) det skulle ju till och med jag klara. fast jag ska inte fasta,, mat är alldeles för gott för det.
kroppen behöver näring för att må bra, och jag vill min kropp det bästa så det får nog bli pizza sen ;)
#199 - 17 februari 2007 13:48
Näe!

"någon gång i månaden" du fastade alltså bara i en dag i taget :) det skulle ju till och med jag klara. fast jag ska inte fasta,, mat är alldeles för gott för det.

kroppen behöver näring för att må bra, och jag vill min kropp det bästa så det får nog bli pizza sen ;)

:) ca 3 dagar varje gång! Tycker också oftast att det är gott med mat. Men jag äter hellre för att leva än jag lever för att äta. Men pizza på du, och njut!:p
#200 - 19 februari 2007 09:19

Något måste man ju få i sig...! Frukt/grönsaker ger ju en del kolhydrater. Men dessa behövs ju för att kunna fortsätta träna bra. Man tränar ju under deffen. Så får man inte i sig allt man behöver så orkar man inte träna. Och jag behöver carbs :)
#201 - 23 februari 2007 08:38
Kör följande matschema nu:

07:30 Frukost : 1½ dl whey 80+5dlmjölk+2msk krossadelinfrön+fryta bär
08:30 Extra frukost: 1 stoooor smörgås med leverpastej och grönsaker. Halvgrovt bröd
10:00 Mellanmål: 75g jordnötter (utan salt)
11:30 Lunch: Vad huset erbjuder. Stor portion av det. Mycket grönt/linser/bönor. 3 knäckebröd samt 2dl mjölk
13:30 Efter Lunch: 75g jordnötter (utan salt)
16:30 Mellanmål 1 stoooor smörgås med leverpastej och grönsaker. Halvgrovt bröd. (Köper 2pack i matsalen på morgonen)
17:30 Träning: 1h 15m. Styrkpass
19:00 Efterträning: 4dl gröt, 3dl mjölk, 1½dl whey 80, färska bär + kanel. I mixer.
21:00 Kvällsmat: 2-3 smörgåsar med keso och grönsaker på. Grovt bröd. 2dl mjölk.

Tränar så här:

dag 1:
Bröst,
Hantelpress
Bänkpress
Lutande Bänk
Peckdeck

Mage,
MaskinCrunch
PilatesCrunch
Twist i Maskin

dag 2:
Triceps,
Ext Liggande
Pushdown
Kickback
Frenchpress

Lats,
Latsdrag
Hantelrodd
Sittande Rodd
HantelShrugs

dag 3:
Kondition,
1 mil på löpbandet.. eller 45 min rodd

dag 4:
Bröst,
Hantelpress
Bänkpress
Lutande Bänk
Peckdeck

Mage,
MaskinCrunch
PilatesCrunch

Rygg,
Marklyft
HyperExt.

dag 5:
Axlar,
Hantelpress
Lyft åt sidan
Lyft framåt

Biceps,
Hantelcurl
Stångcurl
Conc Curl

dag 6:

dag 7:
VILODAG! Yay!!

Dagsform: Vikt. 76 kilo. Fett 19%
Mål efter bulk: Vikt 80 kilo.
Mål efter deff: Vikt 75 kilo fett <13%

Hur ser det ut för er?
#202 - 23 februari 2007 08:56
Bra jobbat....

Stew skrev:
Kör följande matschema nu:

07:30 Frukost : 1½ dl whey 80+5dlmjölk+2msk krossadelinfrön+fryta bär

08:30 Extra frukost: 1 stoooor smörgås med leverpastej och grönsaker. Halvgrovt bröd

10:00 Mellanmål: 75g jordnötter (utan salt)

11:30 Lunch: Vad huset erbjuder. Stor portion av det. Mycket grönt/linser/bönor. 3 knäckebröd samt 2dl mjölk

13:30 Efter Lunch: 75g jordnötter (utan salt)

16:30 Mellanmål 1 stoooor smörgås med leverpastej och grönsaker. Halvgrovt bröd. (Köper 2pack i matsalen på morgonen)

17:30 Träning: 1h 15m. Styrkpass

19:00 Efterträning: 4dl gröt, 3dl mjölk, 1½dl whey 80, färska bär + kanel. I mixer.

21:00 Kvällsmat: 2-3 smörgåsar med keso och grönsaker på. Grovt bröd. 2dl mjölk.

Tränar så här:

dag 1:

Bröst,

Hantelpress

Bänkpress

Lutande Bänk

Peckdeck

Mage,

MaskinCrunch

PilatesCrunch

Twist i Maskin

dag 2:

Triceps,

Ext Liggande

Pushdown

Kickback

Frenchpress

Lats,

Latsdrag

Hantelrodd

Sittande Rodd

HantelShrugs

dag 3:

Kondition,

dag 4:

Bröst,

Hantelpress

Bänkpress

Lutande Bänk

Peckdeck

Mage,

MaskinCrunch

PilatesCrunch

Rygg,

Marklyft

HyperExt.

dag 5:

Axlar,

Hantelpress

Lyft åt sidan

Lyft framåt

Biceps,

Hantelcurl

Stångcurl

Conc Curl

dag 6:

dag 7:

VILODAG! Yay!!

Dagsform: Vikt. 76 kilo. Fett 19%

Mål efter deff: Vikt 75 kilo fett <13%

Hur ser det ut för er?

:D Jo, det ser bra ut för mej,:D hur lång är du?;)
#203 - 23 februari 2007 09:05
Malinitzi skrev:
:D Jo, det ser bra ut för mej,:D hur lång är du?;)

ah. 1.76 :P 27 år gammal.
Räknade just ut mitt bmi. För skojj skull. låg på 25. Är fet :P Jaha. Bmi fungerar itne så bra när man tränar...
#204 - 23 februari 2007 09:48
Låter inte så farligt .....

Stew skrev:
ah. 1.76 :P 27 år gammal.

Räknade just ut mitt bmi. För skojj skull. låg på 25. Är fet :P Jaha. Bmi fungerar itne så bra när man tränar...

just för dagen;). Men uppfattar du dig som fet så gör du, andra kanske inte gör det??? Hur mycket skulle du vilja väga för att vara nöjd? Men alla onödiga kilon är ju bara jobbigt att bära på, bäst slippa dem, för bl a knä och rygg? Sen en förebyggande åtgärd för kommande år...:) Lycka till!:)
#205 - 23 februari 2007 10:00
Malinitzi skrev:
just för dagen;). Men uppfattar du dig som fet så gör du, andra kanske inte gör det??? Hur mycket skulle du vilja väga för att vara nöjd? Men alla onödiga kilon är ju bara jobbigt att bära på, bäst slippa dem, för bl a knä och rygg? Sen en förebyggande åtgärd för kommande år...:) Lycka till!:)

Är ju inte fet..! Det vet jag :P BMI är ett kasst sätt att mäta fetma. Direkt man rör lite på sig så stämmer det itne det minsta.

Vet inte vad jag vill väga just nu... Runt 80 tror jag. Med runt 15% fett. Första målet är 80kilo 19% fett. Andra 75 kilo 13% fett. Sedan vill jag gå upp mer i muskler, mindre i fett och slutligen hamna på 80 kilo 15% fett. Då är jag nöjd :P (Säger jag nu i alla fall)
#206 - 23 februari 2007 12:35
Hrm...efter att under Februari börjat äta "normala" portioner till lunch och middag (istället för de vanliga ordentliga matlassen!;)), så har jag faktiskt gått ner runt 4 kg!!!![:-10]

Nämnas bör: För att "belöna mig själv" ska jag inmundiga kopiösa mängder maltdrycker i helgen! Allt för att döva känslor och hörsel inför Lördagens melodifestivalskrammel på Läkerol Arena!!;) Så förmodligen väger jag lika mycket igen nästa vecka![:o]

Trevlig Helg!:)
Bilagor:
#207 - 23 februari 2007 13:19
Ha!

[quote=sockerconny;927975]Hrm...efter att under Februari börjat äta "normala" portioner till lunch och middag (istället för de vanliga ordentliga matlassen!;)), så har jag faktiskt gått ner runt 4 kg!!!![:-10]

Nämnas bör: För att "belöna mig själv" ska jag inmundiga kopiösa mängder maltdrycker i helgen! Allt för att döva känslor och hörsel inför Lördagens melodifestivalskrammel på Läkerol Arena!!;) Så förmodligen väger jag lika mycket igen nästa vecka![:o]
Trevlig Helg!:)[/quote

:D Så summan av kardemumman = O för dej! Lika bra att äta normalt igen då...:D
#208 - 23 februari 2007 13:30
Banta på veckorna, lyxa på helgerna :)
Helt rätt!!!

*äter 100gram jordnötter*.

Lite jobbigt att äta så här mycket. Känner mig tung hela tiden :P
#209 - 24 februari 2007 07:45
-8kg, ett kilo i veckan, inte så tokigt! Fortfarande syndar vi på helgerna, men det känns helt ok! :)
#210 - 28 februari 2007 13:15
Vägde mig idag.. 66,3 hellycklig. Jag flyttade vågen och ställde den på rätt ställe och vägde mig igen men det blev också 66,3 :D
När det går på rätt håll blir man ännu mer inspirerad.
Bara 1,3kg kvar :) Sedan ska den stanna där också...
#211 - 3 mars 2007 09:19
Glömde nämna att jag vägde mig "på riktigt" i månadsskiftet:
-5,6 kg under februari, bara genom att äta mindre portioner och att inte äta godis på kvällarna.
Ett för mig överraskande resultat. Frågan är ju, vad är det som jag gått ner i: Fett, vatten, muskler eller vad?
Ingen aning, men lättare känns det! ;)
#212 - 3 mars 2007 09:23
Vad ni är duktiga!!!! *BERÖMMER*:D [:-34] [:-106]

Själv tror jag snarare att jag går upp än ner.. Men så är det ibland.. [:o]
#213 - 3 mars 2007 18:26
Intressant tråd. Jag kan väl lägga upp mina stats för tillfället, halvt ur form på vintern. :)

Vikt: 85.9 (15.2% BF)
Träningupplägg:
#1 - Bröst, axlar
#2 - Mage, rygg
#3 - Triceps, traps, underarmar
#4 - Ben, biceps

Ligger på ett underhåll just nu, för att sedan starta deffen i april för beachen och eventuellt lite tävlingar mot sommaren och hösten.
#214 - 3 mars 2007 18:32
Kan väl skriva upp hur mycket jag tar i olika övningar också. :)

Bänkpress: 100kg
Kabelrodd i maskin: 115kg
Stångshrugs: 160kg

Bland annat...
#215 - 3 mars 2007 18:34

-5,6 kg under februari, bara genom att äta mindre portioner och att inte äta godis på kvällarna.

Ett för mig överraskande resultat. Frågan är ju, vad är det som jag gått ner i: Fett, vatten, muskler eller vad?

Ingen aning, men lättare känns det! ;)

Det mesta är troligtvis vatten, muskelglykogen, fett och till sist muskler. Men det beror såklart på vad du har ätit.
#216 - 3 mars 2007 18:36
Stew skrev:
Är ju inte fet..! Det vet jag :P BMI är ett kasst sätt att mäta fetma. Direkt man rör lite på sig så stämmer det itne det minsta.

Vet inte vad jag vill väga just nu... Runt 80 tror jag. Med runt 15% fett. Första målet är 80kilo 19% fett. Andra 75 kilo 13% fett. Sedan vill jag gå upp mer i muskler, mindre i fett och slutligen hamna på 80 kilo 15% fett. Då är jag nöjd :P (Säger jag nu i alla fall)

BMI är rent ut sagt värdelöst att använda på personer med en stor del muskelmassa. Det enda BMI räknar ut är viktens förhållande till längden. Det säger ingenting om hur mycket av vikten som består av vatten, fett, muskler m.m, vilket leder till att personer med mycket muskler får ett onödigt högt BMI.
#217 - 3 mars 2007 18:38
jolon skrev:
Orkade inte läsa tråden från start, men har nån bra tips på att gå upp typ 10-15 kilo? 198cm/70Kg är i minsta laget känns det som..

Ät fler kalorier än du förbrukar. Det är det enda sättet att gå upp i vikt.
#218 - 3 mars 2007 18:40

Det stämmer inte riktigt. 1 kilogram rent kroppsfett kan max släppa till 70kcal/dag. Resten av energiunderskottet tas från annat håll. Detta leder till att personer med en stor mängd kroppsfett kan lägga på ännu högre kaloriunderskott utan att riskera hälsan.
#219 - 3 mars 2007 22:18
wham skrev:
Det stämmer inte riktigt. 1 kilogram rent kroppsfett kan max släppa till 70kcal/dag. Resten av energiunderskottet tas från annat håll. Detta leder till att personer med en stor mängd kroppsfett kan lägga på ännu högre kaloriunderskott utan att riskera hälsan.

det stämmer enligt alla vettiga prövade studier i alla fall.
ett kg kroppsfett är ca 7500 kalorier. så äter du ca 500 kalorier mindre om dagen går du ner 0,5kg i veckan. tror nån inte på det måste ni verkigen överbevisa mig och inte bara ssäga att det inte stämmer.

vägde i alla fall mig i går kväll efter en halv chipspåse och 4 öl.. vägde då 69,9kg så jag ligger under mitt mått, tydligen inte så svårt att gå ner i vikt som jag trodde.

ät minde kalorier än du förbrukar bara så går du ner i vikt, och hur mycket kalorier man förbränner per dag är beroende från person till person.
#220 - 3 mars 2007 22:48
Har precis hällt i mig ett par bärs så det får väl bli till att bada i vassen i år igen ;) Kanske får rodelträna lite i soffan imorrn :)
#221 - 4 mars 2007 17:23
Jag ska också komma i form. Kör viktväktarna och promenerar. På 6 veckor nu har jag gått ned ca 6 kilo.
Jag är en sån person som "missbrukar" mat kan man säga... I höstas la jag på mig 10 kg i kakor och fet mat.
Det är så där...kombinera 2 småbarn, heltidsjobb osv med att planera mat och motion kan vara knepigt.
Men nu j**lar!!!:D
#222 - 4 mars 2007 18:02
wham skrev:
Det mesta är troligtvis vatten, muskelglykogen, fett och till sist muskler. Men det beror såklart på vad du har ätit.

Mat?;) Skämt åsido, jag har ätit "vanlig" husmanskost. Iofs så har jag ätit onormalt mycket tonfisksallad i ett par veckor. Gotti-gott-gott.:p
#223 - 4 mars 2007 18:12
det stämmer enligt alla vettiga prövade studier i alla fall.

ett kg kroppsfett är ca 7500 kalorier. så äter du ca 500 kalorier mindre om dagen går du ner 0,5kg i veckan. tror nån inte på det måste ni verkigen överbevisa mig och inte bara ssäga att det inte stämmer.

vägde i alla fall mig i går kväll efter en halv chipspåse och 4 öl.. vägde då 69,9kg så jag ligger under mitt mått, tydligen inte så svårt att gå ner i vikt som jag trodde.

ät minde kalorier än du förbrukar bara så går du ner i vikt, och hur mycket kalorier man förbränner per dag är beroende från person till person.

Jag har inte påstått någonting annat heller. Enligt det jag skrev i mitt inlägg, så kan ett kilogram rent kroppsfett max skjuta till 70kcal/dag, vilket leder till att personer med en större mängd kroppsfett kan lägga sig på ännu högre underskott och fortfarande ha en optimal fettförbränning. Jag skrev absolut ingenting som motsade att -500kcal/dag i 7 dagar leder till en viktminskning på 0.5kg/vecka.
#224 - 4 mars 2007 18:14
Mat?;) Skämt åsido, jag har ätit "vanlig" husmanskost. Iofs så har jag ätit onormalt mycket tonfisksallad i ett par veckor. Gotti-gott-gott.:p

Jag hoppades nästan det. :) Håller du ett högt intag av protein så är risken för muskelförlust mindre. Håller du ett högt intag av kolhydrater så är risken för glykogenförlust mindre. Håller du ett högt intag av saltrik mat så är risken för vätskeförlust mindre, osv...
Bilagor:
#225 - 27 mars 2007 08:47
Hur går det? Själv är jag nere i min målvikt, känns bra. Men nu börjar det svåra att hålla den där. Men jag är ensvis så det ska nog gå bra.
"Bara" muskler och kondis kvar då ;).
#226 - 27 mars 2007 10:02
Har kommit halvvägs, men det har gått lite trögt sista månaden. -8kg fortfarande. Har iofs inte gått upp heller... :)
#227 - 27 mars 2007 10:27
Pjotr skrev:
Har kommit halvvägs, men det har gått lite trögt sista månaden. -8kg fortfarande. Har iofs inte gått upp heller... :)

Det är ju bra!
Tråkigt om man går upp i vikt för då tröttnar man så lätt.
#228 - 27 mars 2007 19:21
"Dagsform: Vikt. 76 kilo. Fett 19%
Mål efter deff: Vikt 75 kilo fett <13%"

Nu har det gått en månad sedan jag postade detta :P Tänkte göra en uppdatering

Dagsform: Vikt. 79.1 kilo. Fett 20%. Längd oförändrad (1.77)
En del har tyvärr satt sig kring magen. Även om jag tränar intensivt. Hade inte planerat det och måste korrigera mina mål:
Mål efter bulk: Vikt 85 kilo.
Mål efter deff: Vikt 78 kilo fett <13%"

Har gått upp sammanlagt 20 kilo nu sedan jag började träna för 4 år sedan. Är helt klart nöjd med det...!

Har ökat bra på gymmet. Fick en skada i underarmen för 3 veckor sedan som har hållt tillbaka mig en del.
Gått från 22kilo/hantel till 26kilo/hantel vid hantelpress tex. Känns bra :)

Hade en träningsfri vecka förra veckan. kommer tillbaka med nya krafter nu. Tänker köra hårt till slutet av maj. Då ska jag ta ytterligare en fri vecka, om det behövs :)
Efter denna fria veckan, så ska jag lägga om mitt schema till en deff. Kommer köra en lite lugnare deff denna gången. Får se hur resultatet blir :)

Simma lungt!
#229 - 10 april 2007 19:40
Känner mig lite ensam i denna tråden. Gör ett sista försök till att bumpa den :)

Allt har gått bra efter den träningsfria veckan. Underarmen gör sig fortfarande påmind. Men. Jag kan nästan belasta för fullt nu.

Kör intensivt just nu. Mycket vikt, få reps. Har börjat bli trött i axlarna. Måste lugna ner mig lite med vikten tror jag, och tänka mer på tekniken:

Dagsform 070410
Vikt 81 kilo 20% fett
Magen växer forfarande. Men mycekt har satt sig där det ska göra :)

5 veckor till deffen. Ska bli skönt att få bort allt fett...!
#230 - 10 april 2007 20:03
Känner du dej ensam??

Stew skrev:
Känner mig lite ensam i denna tråden. Gör ett sista försök till att bumpa den :)

Allt har gått bra efter den träningsfria veckan. Underarmen gör sig fortfarande påmind. Men. Jag kan nästan belasta för fullt nu.

Kör intensivt just nu. Mycket vikt, få reps. Har börjat bli trött i axlarna. Måste lugna ner mig lite med vikten tror jag, och tänka mer på tekniken:

Dagsform 070410

Vikt 81 kilo 20% fett

Magen växer forfarande. Men mycekt har satt sig där det ska göra :)

5 veckor till deffen. Ska bli skönt att få bort allt fett...!

;) Tror jag inte du behöver göra! Men alla som kämpar med muskler och kilon till sommarstranden kanske inte har uppnått idelmåtten. Du kämpar på bra, får vi inte se någon bild på ditt resultat??:p
Själv har jag tappat 5 kg sedan januari......kommer i storlek 38 igen, jippi!:confused: hur DET nu har gått till?. Nu är det muskler som ska tränas, har hittat en lokal i området med ALLA maskiner! WOW! Lycka till Stew! Hör av mej då jag hittat alla inställningar på maskinerna....;)
#231 - 10 april 2007 20:12
själv har jag tappat motivationen tyvärr, motionerar inte alls nu i stort sett,, knske max en gång i månaden,, tränar inte heller.
blir lätt så här när man går in för hårt för att försöka ändra sin kropp.

tanken är väl att jag ska börja springa på gym så fort motivationen kommer.
hoppas det gör det snart i alla fall.

enda jag gör är att jag tänker på vad jag äter men dt har väl inte hänt nåt särskilt antar jag.

lycka till alla andra som orkar hålla på :)
#232 - 10 april 2007 20:45
Malinitzi skrev:
;) Tror jag inte du behöver göra! Men alla som kämpar med muskler och kilon till sommarstranden kanske inte har uppnått idelmåtten. Du kämpar på bra, får vi inte se någon bild på ditt resultat??:p

Själv har jag tappat 5 kg sedan januari......kommer i storlek 38 igen, jippi!:confused: hur DET nu har gått till?. Nu är det muskler som ska tränas, har hittat en lokal i området med ALLA maskiner! WOW! Lycka till Stew! Hör av mej då jag hittat alla inställningar på maskinerna....;)

5 kilo sedan janurari låter ju jättebra! En alldeles lagom viktnedgång! Hälsosamt och bra.
Bara att hotja till om du behöver maskinhjälp :)
(angående foto. vi får se i augusti :) just nu känner jag inte mig så presentabel)

Lycka till med maskinera nu i veckan, och lova att ge oss en statusrapport.

Mvh

Stefan
#233 - 10 april 2007 20:46
själv har jag tappat motivationen tyvärr, motionerar inte alls nu i stort sett,, knske max en gång i månaden,, tränar inte heller.

blir lätt så här när man går in för hårt för att försöka ändra sin kropp.

tanken är väl att jag ska börja springa på gym så fort motivationen kommer.

hoppas det gör det snart i alla fall.

enda jag gör är att jag tänker på vad jag äter men dt har väl inte hänt nåt särskilt antar jag.

lycka till alla andra som orkar hålla på :)

Mmm. Känner igen det där... Hoppas motivationen kommer tillbaka snart. *håller tummarna*
#234 - 11 april 2007 16:30

wham skrev:
Det mesta är troligtvis vatten, muskelglykogen, fett och till sist muskler.

Lever som tidigare, äter (en minimal) frukost, men ändock frukost. Äter en "lagom" portion till lunch, så att jag blir mätt, men inte illamående som tidigare.;) Äter middag med familjen, samma regler där. Ibland lite godis, nån kvällsmacka....men bara en.:D Hursomhelst, har lättat på godis/öl/skräpmats-klausulen i mitt "gå-ner-i-vikt-kontrakt" med mig själv.
Resultatet av detta? Jo, en månad senare jag ligger fortfarande mellan 73-74 kilo, före och/eller efter helgen!!:) Med andra ord, jag ligger still på minus 6-7 kg. För tillfället känner jag mig nöjd med det, med tanke på att jag bara ändrat mina kostvanor. Det där med motion var/är min sk. "Plan B" !;)

Lycka till everyhopa!! :)
#235 - 11 april 2007 17:11
Jag var på överlevnadsutbildning för förra helgen och gick då ner 3kg (lite mat, mycket march, kalla nätter), dock så tror jag att jag gick upp de kilona igen när jag kom det mesta vi tappade var sannolikt vatten och kolhydrater.
#236 - 11 april 2007 18:49
Jag har då inte gett upp, men det går fortfarande lite trögt, finns ju lite frestelser oxå, men så länge jag inte går upp igen så...
Har kommit igång igen med motion, har gått hem ett par ggr från jobbet, 7km och tar en timme.
Nu är även cykelbanorna sopade så hojen ska fram.
#237 - 14 april 2007 15:58
Lite gott och blandat idag. Eftersom jag inte kan träna biceps/ben så mycket. Problem med underarm/jumskel så brukar jag köra lite lugnare ben/biceps-pass. Så fick det bli idag!

Ben:
Benpress: 125kg x 11, 125 x 10, 135 x 9
Legextensions: 85kg x 8, 85 x 8, 100 x 6 (Yay, första gången över 100!!)
Squat: 30kg x 9, 40 x 8, 30 x 6

Biceps (kan som sagt inte köra bicpes för min underarm. så det fick bli lightträning):
Chinups: 8st (är för tjock :))
hantelcurls: 16kg x 8, 18 x 6, 16 x 8
Cablecurls: 24kg x 10, 28 x 8, 28 x 8, 32 x 5

Var iväg och köpte kläder. Alla har blivit för små.
Trodde aldrig jag skulle kolla på XL kläder :P (har alltid haft small...) Men men... Dags för deff snart, hoppas jag krymper i mina gamla kläder igen. Dyrt att förnya sin gaderob.
#238 - 21 april 2007 15:14
hej alla vänner :) hur går det för er?
själv har jag tagit mig i kragen igen och börjat promenera på elljusspåret, riktigt skönt nu när värmen är på väg. går 6km och tar ca en timme så jag går ganska fort, ska jag vara ärlig är jag ganska trött när jag kommer i mål :)

fast nu den senaste veckan har jag inte gått nånting pga inflammation i visdomstanden och det har spritt sig ner till ena halsmandeln som är stor som en pingisboll så jag har inte kunnat äta nånting på 4 dygn.
enda jag har ätit är 2 portioner jordgubbskräm med mjölk dom vå första dagarna . igår åt jag inte en smula mat och idag köpte jag mig faktiskt iprem (är emot värktabletter) och fick i mig en liten portion kräm till, blev proppmätt med en gång :)

men till veckan ska jag ut och gå igen och det ska bli skönt.

fortsatt lycka till alla!
#239 - 21 april 2007 17:58
Jo jag blev lite chockad när jag ställde mig på en våg och såg att den visade 130kg. Köpte mig en cykel och började cykla in till jobb samt börjat ta med mat till jobb. På 3 veckor har jag nu fallit till 120 kg. Men det blir 2 mil cyklande varje dag och värken i häcken börjar avta.
#240 - 22 april 2007 10:49
bra jobbat.. men det lät allt väldigt jobbigt att cykla 2 mil om dagen.
#241 - 22 april 2007 12:25
Inte så farligt, värst var det första veckan.
Har en fin kuststräcka jag cyklar på, samt har musik på låg volym så jag hör omgivningen. Det gör det hela lite lättare.
#242 - 22 april 2007 20:35
Här går det sådär.

Dåliga veckor för träningen:
Trasig axel, underarm, handled. Fast detta är bara småskador. På bättringsväg.
Dålig rygg efter ett felaktigt marklyft. Också på väg bort
Gjorde slut med sambon i fredags. Lär pajja mina resultat ett tag.
Förkyld. typ konstant i 2 veckor.

Suck
De senaste 14 dagarna har jag bara tränat 8 ggr :( Dvs 4 dagar i veckan.

Tar det nog lite lugnare i någon vecka eller två nu. Kropp och själ måste läka ut.
#243 - 22 april 2007 22:27
Jag e lite besviken.. jag hade som mål att gå ner 50 kilo på ett år.. nu står den dagen inför dörren (8:onde maj) och jag har bara gått ner 46 ;)
#244 - 23 april 2007 07:38
Bucket skrev:
Jag e lite besviken.. jag hade som mål att gå ner 50 kilo på ett år.. nu står den dagen inför dörren (8:onde maj) och jag har bara gått ner 46 ;)

GRYMT jobbat!
Stort grattis! Och stor respekt från min sida! Måste ha varit en tuff match.
#245 - 23 april 2007 14:52
du e grym bucket. väldigt imponerad.
själv har jag varit ute och gått 6km på elljusspåret nyss.. det va skönt.
#246 - 23 april 2007 19:50
Tack Tack :)

det har faktiskt inte varit så överdrivet svårt. har inte käkat godis och chips. ller pasta och sånt skit på snart ett år :)
#247 - 23 april 2007 20:00
vad äter du istälet för pasta? äter du ris och potatis? om du inte gör det, vad äter du istället?
vore kul om det fanns nåt annat gott man kunde äta till köttfärssåsen istället för pasta :)

äter inte heller så mycket godis och aldrig chips, det jag äte mest är mat, älskar mat och vill ha god mat hela tiden :)
Bilagor:
#248 - 23 april 2007 20:06
potatis :)
#249 - 24 april 2007 04:11
e inte potatis nästan lika onyttigt som pasta?
#250 - 28 april 2007 17:38
Nu har jag cyklat till och från jobbet i en vecka, 14km/dag. Känns bra förutom träningsvärken i rumpan, men den försvinner säkert efter ett tag. Annars är det fortfarande -8kg som gäller, men jag kämpar på...
#251 - 29 april 2007 08:26
vägde mi igår, från 74kg till 68kg så jag är nöjd. märker också att mina byxor inte passar mig längre.

har börjar motionera på elljusspåret, en sträcka på 6km som jag går/springer på.
#252 - 29 april 2007 09:34
man kan köpa axas protein pasta,man får ta mycke kött och grönsaker och lite pasta,ris och potatis.
#253 - 29 april 2007 11:14
Pjotr skrev:
Nu har jag cyklat till och från jobbet i en vecka, 14km/dag. Känns bra förutom träningsvärken i rumpan, men den försvinner säkert efter ett tag. Annars är det fortfarande -8kg som gäller, men jag kämpar på...

14 dagar för värken att försvinna från häcken.
Men nu känns den inte alls. Kämpa på
#254 - 29 april 2007 11:40
Träningsverk. Ouch :(

Har lite trassel med ditten och datten. Kört hårt hela våren nu. 1½ månad kvar, sedan är det dags för lite lugn träning under sommaren. Ska bli sköööööööönt. Äta normalt, och träna normalt.

Vad tror ni om era mål? Blir det någon beach 2007?
#255 - 29 april 2007 18:53
för mig får jag se om det blir nån beach 2007. har tappat en del runt midjan i alla fall för byxorna passar inte längre :) jag skulle nog ha börjat lite tidigare ´med min motion men kanske kommer jag i form i slutet på sommaren om jag har tur,, eller så går det fortare än vad jag tror.

fast nu ikväll ska jag äta rabarberpj med vaniljsås och igår drack jag massa öl och i morgon så blir det fest hela dagen men efter det blir det lugnt i ett par veckor med motion och nyttig mat.
#256 - 2 maj 2007 09:39
Jag har lyckats att hålla min vikt och tyvärr gått ner lite till.. Väger runt 63kg nu och har fått köpa mindre kläder.. Tur att de har "long" på många byxor annars hade det varit illa ;) Men det känns kanon bra att ha lyckats :)
#257 - 11 maj 2007 13:21
En uppmuntran....

[:X] Snodd från Alabaster - flåt Alabaster!

[:-174]
Den baddräktstid nu kommer,
när magen är för stor.
Då valkar bara sväller,
och celluliter gror.
Generande behåring,
lyfts fram i solens ljus.
Nej, stranden verkar boring,
vi stannar inomhus.
-----
De krav som sommarn ställer,
förstör vår ledighet.
Vi sitter där och gnäller,
fy fan vad jag är fet.
Fast vem vill motionera,
när man kan sitta still.
Nej, låt oss revoltera,
vi tar en kaka till![:-35] [:-58]
#258 - 13 maj 2007 20:32
Jaha har alla slutat och deffa? Det är väl nu man borde växlat upp!

Ska dra mig till gymmet i veckan, Ingen direkt panik, får vara off i år också.
#259 - 14 juni 2007 20:55
hur är det med alla nyttiga människor??? den här tråden va ganska död nu.
själv håller jag på för fullt med att vara nyttig. ligger just nu på ett kcal underskott och motionerar. orkar faktiskt jogga länge nu (för att vara mig) sprang nästan 6km här om dagen i ett sträck, men oftast så blir det att jag värmer upp 2 km med gång i rask takt och sen springer jag dom 4 sista.
kvällsvikt idag är 66,8 kg. är ganska nöjd faktiskt.

hur går det för er andra?
#260 - 14 juni 2007 21:25

själv håller jag på för fullt med att vara nyttig. ligger just nu på ett kcal underskott och motionerar. orkar faktiskt jogga länge nu (för att vara mig) sprang nästan 6km här om dagen i ett sträck, men oftast så blir det att jag värmer upp 2 km med gång i rask takt och sen springer jag dom 4 sista.

Jadu det blir ingen smal å slank på beach 2007 iaf så det får bli beach 2008:p Men nog så kommer ja sola och bada ändå:)

Dricker i princip aldrig läsk och äter ännu mer sällan godis, chips eller liknande. Dricker mest ramlösa vilket behövs då man har festat ungefär 3 ggr/vecka dom senaste två månaderna. Inge bra att fylla 20 å få gå på systembolaget säger jag bara[:o]

Tack och lov så har man sommarlov nu så då äter man i princip inget dels för värmen och för att man glömmer det så har rasat ngt kilo dom senaste veckorna:)
#261 - 15 juni 2007 07:46
Äh, själv köper jag mig en t-shirt som det står "Bebis" på, så är magen löst! Dessutom kan man ju toppa hela jämlikhetshysterin samtidigt.
#262 - 15 juni 2007 09:05
Vänta bara...

[COLOR="Blue"][SIZE="2"]...har ett par kilon kvar att knåda, sen blir det nät eller gladpack på....WOW![/SIZE][/COLOR]
#263 - 15 juni 2007 12:00
kokosolja

Orkar inte läsa hela tråden och tycker att utseendefixering inte är sådär jätteok, men visst en snygg kropp är en snygg kropp!:D

Vill bara slå ett slag för kokosolja(fett, när det stelnat vilket det gör under 24grader) för att komma i form!

Det hjälper till att hålla blodsockerkurvan stabil, innehåller laurinsyra som sägs ha många positiva inverkningar på kroppen, bla höjer den immunförsvaret. Sägs också lindra/hjälpa besvär vid Chrons tarmsjukdom...

Kort, det har bedrivits smutskastning av kokosolja sedan lång tid tillbaka, pga stora ekonomiska intressen från bla staterna, inhemska bönders lobbyister ville få folket att köpa deras vegetabiliska oljor istället för importerad kokosolja. Ja och så har vi Livsmedelsverket som stoppar huvudet i sanden och tuggar om samma gamla fördomar i evighet. De jobbar också för industrins intressen, inte enbart för konsumentens/folkhälsan, ni kan ju tänka er att deras råd blir därefter!

Finns väl ingen i Sverige som inte skrämts att ta det mkt försiktigt med ischokladen!

Nåväl, har själv ätit kokosolja nästan dagligen under ett halvår eller mer och jag har gått ner och håller samma vikt, 65kg, som jag gjorde när jag var 18, nu 40+, och jag sitter stilla rätt mkt och cyklar eller promenerar bara för att uträtta ärenden, ingen träning alltså!:D

Perfekt att steka eller woka i, bildar inga skadliga ämnen vid normal upphettning!

Köp inte den silvriga förpackningen på "konsum", luktar mindre bra och är hårt proccessad, utan köp från hälsokosten, Omega & More har en neutral variant för 60-70kr halvkilot, tror jag. Kan vara lite svårt att få tag i men Götgatbackens hälsokost i Stockholm har den och hälsokosten vid Södra station också.

Äkta smör är också kanon, ekologiskt förståss!

En som inte är fettskrämd längre!:D
#264 - 18 juni 2007 09:20

Efter veckan i Cypern med mycket mat och dricka.. samtidigt som man bara slappade så var jag farligt nära 65kg strecket igen :( 64,9.. men nu så är det nere på 63,4 :D
Som sagt jag gillar min nya vikt och kommer ALDRIG att gå över 65kg igen :)
#265 - 16 november 2007 08:52
Satsar på Beach 2008 istället... :)
#266 - 16 november 2007 21:10
Jomen ,detta är ju det bästa, det kommer ju alltid en ny sommar att sikta mot!!!
Själv skiter jag numera högaktningsfullt i om folk glor, jag gillar att bada, och INGEN gör bomben så magnifikt som jag.....
Skämt åsido, jag har inte läst hela tråden, men det bästa sättet jag har gått ner i vikt på är med akupunktur, det tog bort hela sötsuget, det var jättelätt att låta bli alla extra små mål, som det annars lätt blir.
Ska man "bara" gå ner 10 - 15 kg. så är ju Viktväktarna bra.
Just nu äter jag en medicin vars enda biverkan (som jag märkt av) är att man går ner i vikt av den, trots choklad och andra synder!!!
#267 - 25 december 2007 09:15
Väger nu 121kg och bara ett par hekto kvar till strand formen:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D.

Annons