Växter blir röda när dom lider av kvävebrist. Där hjälper dig KNO3. Även genomskinliga fläckar som blir stora hål är kväve, eller ev. fosforbrist (fosforbrist avhjälper du med KH2PO4).
Små prickar som blir små knappnålshål är Kaliumbrist.
Det är dessa brister som är absolut vanligast. Det är NPK som behövs. KNO3 eller KH2PO4. Precis som hemma på gräsmattan (dock utan Ammonium/Aurea som alla komersiella växtgödningar innehåller).
Inte Calcium. Speciellt inte om du använt korallsand.
En liten motfråga ang korallsanden i filtret: Jag testade samma sak en gång och hela akvariet superstuntade en någon/några månader - speciellt min Ludwigia inclinita gick ner sig totalt. Har du möjligtvis upptäckt samma sak? Att alla växter totalstannade iväxten?
Kan man räkna bubbel takt på samma vis som med tub? försökte och kom fram till nåt i stil med 80-90 bubblor per minut?
Bubbeltakt är enbart en *personlig* hastighetsmätare.
Du kan inte jämföra din bubbeltakt med någon annans bubbeltakt eftersom den beror på så många parametrar, såsom ytcirkulation, storlek på akvariet, ljusmängd, växtmängd (och hur stora snabbväxande buskage man har kontra långsamväxande osv) osv osv osv.
Efter ett tag av intensiva mätningar och jämförande av vilken bubbeltakt man måste ha vid olika växtmängder och ytcirkulationer osv så kan man börja använda bubbeltakten lite mer. Jag gör det och jag gör fel hela tiden 8) Jag måste ha mer än dubbelt så hög bubbeltakt i slutet av veckan jämfört i början eftersom växtmängden varierar så kraftigt mellan nertrimmning och fullt utväxt.