bästa ytterfiltret till 50 liter akvarie?

#1 - 7 juni 2010 21:46
För en månad sen startade jag upp mitt 50 liters akvarie. Har 6 guppie och en pytteliten mal (minns inte namnet) som skulle bli max 5 cm.

Använder en studiolampa på 6500 k som belysning.

Har just nu en aquael cirkulationspump med en filterkub på. tycker den förstör hela akvariet och funderar på ett ytterfilter. MEN det finns ju en uppsjö av dessa. vilket funkar bäst till mitt kar?

så här ser det ut just nu.

filtret tar för stor plats.
#2 - 7 juni 2010 21:52
gillade verkligen din inredning. landskap i miniformat. snyggt. tjaa ett liiietet ytterfilter
detta kanske?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4467&cat=829&page=1

du ska nog leta efter något med kranar på så du kan strypa lite tills du hittar bra flöde
#3 - 7 juni 2010 22:05
#4 - 7 juni 2010 23:43
Om man är rik tillika estet (bara rika människor har råd att vara esteter, vi andra har liksom inte råd) så kan man köpa insugsrör kontra utblås i glas precis som aquascapingfolket, i kombo med transperenta slangar skulle ett 2213 vara alldeles lagom till ett litet 50 liters..
#6 - 8 juni 2010 05:40
Nja tycker du ska satsa på fluval 2-3 plus som inner filter i detta kar. Ytterfilter gör mer nytta till stora kar.. Fluval 2plus och 3. är PERFEKT för ditt kar och mycket tystgående.
#7 - 8 juni 2010 06:39
Majki01 skrev:
Nja tycker du ska satsa på fluval 2-3 plus som inner filter i detta kar. Ytterfilter gör mer nytta till stora kar.. Fluval 2plus och 3. är PERFEKT för ditt kar och mycket tystgående.

Du missar trådskaparens fråga dessutom kommer du med två påståenden tagna helt ur luften!
#8 - 8 juni 2010 06:49
håller med gaffel. varför skulle ett ytterfilter göra mer nytta i ett större kar. personligen skulle jag alltid vilja ha ytterfilter då jag inte vill att en pump ska ta massa "volym" i karet.
#9 - 8 juni 2010 12:25
Falken85 skrev:
För en månad sen startade jag upp mitt 50 liters akvarie. Har 6 guppie och en pytteliten mal (minns inte namnet) som skulle bli max 5 cm.

Använder en studiolampa på 6500 k som belysning.

Har just nu en aquael cirkulationspump med en filterkub på. tycker den förstör hela akvariet och funderar på ett ytterfilter. MEN det finns ju en uppsjö av dessa. vilket funkar bäst till mitt kar?

så här ser det ut just nu.

filtret tar för stor plats.

Mysigt inrätt akvariumet var =)
Har själv 4 guppy som blev för en månad sedan 25,,blev nämligen 21 yngel =)
#10 - 8 juni 2010 16:53
Majki01 skrev:

anledningen till att jag vill ha ett ytterfilter är att jag tycker ett innerfilter tar upp för mycket plats. det skrev jag oxå. men det kanske inte du förstod?
#11 - 8 juni 2010 16:54
Mysigt inrätt akvariumet var =)

Har själv 4 guppy som blev för en månad sedan 25,,blev nämligen 21 yngel =)

oj då. jo de förökar sig fort. dock har bara 3 av alla yngel som jag fått överlevt. bryr mig inte om att separera dem.
#12 - 8 juni 2010 16:55
hannesc skrev:
gillade verkligen din inredning. landskap i miniformat. snyggt. tjaa ett liiietet ytterfilter

detta kanske?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4467&cat=829&page=1

du ska nog leta efter något med kranar på så du kan strypa lite tills du hittar bra flöde

de där såg okej ut. bra pris oxå. ska kika närmare. tackar tackar.
#13 - 8 juni 2010 17:20
Falken85 skrev:
anledningen till att jag vill ha ett ytterfilter är att jag tycker ett innerfilter tar upp för mycket plats. det skrev jag oxå. men det kanske inte du förstod?

Jo det va just det jag förstod och därför jag skrev om en fluval 2 plus som är nätt o bra till skillnad från det onödigt stora du har i nu.. Jag menar istället för att lägga pengar på ett ytterfilter kanske du ska satsa på att ordna ordentlig belysning till fiskarna först..
#14 - 8 juni 2010 17:23
Falken85 skrev:
oj då. jo de förökar sig fort. dock har bara 3 av alla yngel som jag fått överlevt. bryr mig inte om att separera dem.

Oki..jo jag kommer inte "rädda" ynglerna om de får igen...Men ville göra de första gången för att se hur dom fungerar =)
#15 - 8 juni 2010 18:03
Majki01 skrev:
Jo det va just det jag förstod och därför jag skrev om en fluval 2 plus som är nätt o bra till skillnad från det onödigt stora du har i nu.. Jag menar istället för att lägga pengar på ett ytterfilter kanske du ska satsa på att ordna ordentlig belysning till fiskarna först..

fast nu håller jag inte med dig igen. filtrering är mycket högre prioritet än belysning.
hans innerfilter är inte det minsta onödigt stort. desto större filter desto bättre. läs på lite innan du uttalar dig.
#16 - 8 juni 2010 18:09
hannesc skrev:
fast nu håller jag inte med dig igen. filtrering är mycket högre prioritet än belysning.

hans innerfilter är inte det minsta onödigt stort. desto större filter desto bättre. läs på lite innan du uttalar dig.

Påtal om belysning..hur länge/ofta ska man ha belysningen på för att fiskarna/växterna ska trivas??
#17 - 8 juni 2010 18:15
För ungefär 1 1/2 år sedan hade jag ett 54L som ja tyckte att ja aldrig fick ngn ordning på v-värdena,+ att det var konstant grumligt, jag trilla på ett Fluval 104 på Herkules zoo, som ja mecka till o fick rätt hyfsad fason på. Och man får ut pumpen på utsidan = mera plats i burken

Detta skulle jag rekomendera,

Lycka till // Stefan.
#18 - 8 juni 2010 19:26
Majki01 skrev:

jag gillar detta ljuset väldigt mycket. det är helt vitt. inget gult alls. Dessutom växer det helt okej. lampan har fått positiva kommentarer på plantswap där flera medlemmar har testat den.

jag har försökt få så mycket filteryta som möjligt. men jag tycker nu att det är dax för ett ytterfilter. och i dag kom skattepengarna, så nu behöver jag tips om ytterfilter.
#19 - 8 juni 2010 19:34
Har själv detta filter i ett litet kar! gick på ca: 650 kr i Sverige.
Är nöjd!
#20 - 8 juni 2010 19:36
PS: Fint Kar dessutom.
#21 - 8 juni 2010 20:14
hannesc skrev:

herregud... Du ska nog läsa allt som skrivits innan du utalar dig.. Vill inte ha filtert som sitter i för det är stort... då tar jag det som onödigt stort... självklart inte onödigt stort för akvariet men ONÖDIGT STORT när man inte vill ha något som tar mycket plats i akvariet..
#22 - 9 juni 2010 10:14
Kolla Johanskis länk. Har själv flera sådana filter och är mycket nöjd. Tysta, snygga och med bra drag.
#23 - 9 juni 2010 14:02
hulkjohan skrev:
Har själv detta filter i ett litet kar! gick på ca: 650 kr i Sverige.

Är nöjd!

hittade ett sådant för 495. men det ingick inget filtermaterial. vad ska man använda. vad är bäst. länka gärna.
#24 - 9 juni 2010 16:06
hawkse skrev:
Kolla Johanskis länk. Har själv flera sådana filter och är mycket nöjd. Tysta, snygga och med bra drag.

Tror min länk missades, men ja, kika på den.
#25 - 9 juni 2010 18:02
Räcker att du kör nerklippt grov filtermatta(ppi10), packa inte utan fyll upp löst!
#26 - 9 juni 2010 18:33
Johanski skrev:
Tror min länk missades, men ja, kika på den.

jodå, såg länken. funderar fortfarande.
#27 - 9 juni 2010 18:34
Gaffel skrev:
Räcker att du kör nerklippt grov filtermatta(ppi10), packa inte utan fyll upp löst!

okej vad smidigt. har faktiskt en stor bit liggandes. :p
#28 - 9 juni 2010 18:44
Och ha för vana att INTE bära omkring på filtret i utloppsslangen för den brister till slut.
http://www.eheim.de/eheim/pdf/de/ersatzteile/afilter/2211_classic_D.pdf

Annons