Bästa webbbutik?

#1 - 28 december 2007 21:45
villken är den bästa akvariewebbutiken i sverige när det gäller levtid ,pris och sortiment mm.
#2 - 28 december 2007 22:38
Enligt min åsikt är det www.pwss.se.
#3 - 28 december 2007 23:20
har aldrig handlat från pwss, men jag gillar guldfisken.se riktigt bra :) Tycker de svarar snabbt på mail och leveranserna brukar också gå fort :)
#4 - 29 december 2007 10:06
[QUOTE=Annaica;1066164]har aldrig handlat från pwss, men jag gillar guldfisken.se riktigt bra :) Tycker de svarar snabbt på mail och leveranserna brukar också gå fort :)[/QUOTE]

uttala dig inte om ställen du inte handlat ifrån då.!

pwss är "bäst" när dom sköter sig (alltså när dom inte har för mkt att göra, eller kollar lager eller liknande) i sverige...

(men jag föredrar de tyska shopperna)
#5 - 29 december 2007 10:41
Pwss har helt klart det bästa sortimentet! Dessutom har de fin service. :)
#6 - 29 december 2007 10:46
Pwss är bra när det inte krånglar. Men när det blir nått krångel blir det verkligen krångel...
#7 - 29 december 2007 10:59
Oj har alla så bra erfarenheter av PWSS? Jag har besställt från dem 4 ggr och det har tagit 2-4 veckor att få varorna varje gång. Visserligen är det väldigt trevliga, men lite snabbhet i svar och leverans tycker jag ändå är en stor del av bra service.

Tyvärr verkar det ju som att firren.com lagt ner :( de var bäst i utbud, pris och leveranstid förut.
Men akvarieshopen http://www.akvarieshopen.com/ har riktigt bra service. Snabba leveranser och bra priser.
Guldfisken http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php har väl lite högre priser än de andra, men bra service.
#8 - 29 december 2007 11:10
Jag säger med att PWSS är bäst, och har bra sortiment skulle ngt fattas kan man alltid be dem kolla lite på om de kan få det eller liknande, se bara de har CO2 kitten som finns i tyskland nu och det tycker jag e jättebra visst de är dyrare än i tyskland men många vågar inte göra affärer i tyskland osv.

Firren.com var lite småtjuriga då man beställde från dem och man fick fel vara.

Guldfisken är oxå bra men jag tycker de är dyrare på de ting jag velat handla så man har valt pwss vid dessa tillfällen.
Annars så har de snabb service och så, dåliga på att svara på mail dock.
#9 - 29 december 2007 11:11
[quote=MagicFingers;1066241]uttala dig inte om ställen du inte handlat ifrån då.!

pwss är "bäst" när dom sköter sig (alltså när dom inte har för mkt att göra, eller kollar lager eller liknande) i sverige...

(men jag föredrar de tyska shopperna)[/quote]
[:(!]
Nu måste jag faktiskt försvara Annaica, hon konstaterar bara att hon aldrig handlat från PWSS utan att lägga någon värdering i detta faktum. Sen uttalar hon sig om en butik hon handlat från så jag förstår inte varför hon förtjänar ditt svar? Om nu inte inlägget var editerat i efterhand förstås.......[:-125]

Hur som helst, jag har handlat från PWSS och de är bra att ha att göra med men leveranstiden kan dra iväg om de har mycket att stå i. Jag föredrar exvis. Aquarisitic.net i Tyskland pga. priserna men även här kan leveranstiden bli ganska lång.
#10 - 29 december 2007 11:33
www.pwss.se är som alla säger ett bra företag, får du fel vara skickar dom ny direkt. Nackdelen kan vara att dom kan ta bra tid på sig med din order
[COLOR=Blue] +kundservice
+sortiment[/COLOR]
[COLOR=Red] -Ordertid[/COLOR]

www.aquaristic.net
har alla gånger tagit mig max 2v så inga problem där.
[COLOR=Blue] +Stort sortiment
+snabba leveranstider[/COLOR]
[COLOR=Red] -Ligger i Tyskland[/COLOR]

Guldfisken.se
är bra men då måste du betala innan dom skickar leveransen
[COLOR=Blue] +Bra sortiment[/COLOR]
*stadiga leveranstider
[COLOR=Red] -Inget postförskott[/COLOR]

www.akvarieshopen.com
har jag bara handlat av 2 gånger pga brist av dom produkter jag sökt hos mina vanliga handlare och tycker dom var välldigt seg på respons där så inge större posetivt där
[COLOR=Blue] +Mer ovanligare produkter[/COLOR]
[COLOR=Red] -Leveranstider
-Imellanåt dålig service[/COLOR]

Sen finns det en rad med andra: dessa fungerar väll men det är allt, inget speciellt med dom
www.zooplanet.se
www.akvariumbutiken.se
www.akvarielagunen.se
www.aquaristikshop.com
www.akvarieudstyr.dk
#11 - 29 december 2007 11:45
[quote=MagicFingers;1066241]uttala dig inte om ställen du inte handlat ifrån då.!

(men jag föredrar de tyska shopperna)[/quote]

Jag skrev ju att jag aldrig handlat från pwss och därför uttalade jag mig inte om det... :confused:
#12 - 29 december 2007 11:48
La en beställning hos guldfisken.se i onsdags... fick paketavin igår... så där går det undan! :D
#13 - 29 december 2007 12:01
Den danska webshopen www.cichlidecentret.biz är förresten riktigt bra. Snabb leverans, bra priser, bra utval och bra service. Enda nackdelen är nog att det blir lite dyrare frakt till Sverige.
#14 - 29 december 2007 12:14
Pwss har bra sortiment men brukar tyvärr krångla en del.:(

Det finns en i Hoje Taastrup i danmark där jag köpt en amano via nätet.
det gick finfint.

PS: Kjaer du vet vad Taastrup butiken heter, men jag kommer inte ihåg.
#15 - 15 januari 2008 20:58
Jag gjorde en beställning från PWSS som jag betallade i förskott den 4/1 08.

Har inte fått det än efter 11dagar och det är dåligt tycker jag riktigt kasst.

Ok de kanske har nått problem med någon vara ,men då kan de höra avsig till mig...
Det tar inte längre tid att få hem grejer från tyskland när jag beställt där, bättre pris också...

SÅ DET BLIR TYSKLAND NÄSTA BESTÄLLNING...
Guest
#16 - 15 januari 2008 22:14
[quote=brevid;1076459]Jag gjorde en beställning från PWSS som jag betallade i förskott den 4/1 08.

Ok de kanske har nått problem med någon vara ,men då kan de höra avsig till mig...
Det tar inte längre tid att få hem grejer från tyskland när jag beställt där, bättre pris också...

SÅ DET BLIR TYSKLAND NÄSTA BESTÄLLNING...[/quote]
PWSS har det bästa priset i Sverige men leveranstiderna är långa. Just nu väntar jag på min beställning som jag gjorde den 30/12 07, men va fan de är billigast:p.
#17 - 15 januari 2008 23:34
Jag tycker Pwss är riktigt bra med bra sortiment och hyffsad snabb leverans samt deras turer då dom kör runt i många län och man möter upp dom och får sina saker.
#18 - 16 januari 2008 00:47
guldfisken. se är min stora favorit. Bra sortiment, billiga och de har en otroligt bra personlig service. Att man får leveransen snabbt är en mycket bra service :D
#19 - 16 januari 2008 08:14
[quote=Lutt;1076514]PWSS har det bästa priset i Sverige men leveranstiderna är långa. Just nu väntar jag på min beställning som jag gjorde den 30/12 07, men va fan de är billigast:p.[/quote]

Det är för att han inte lägger på något på sina priser - han tjänar alltså inget. Har ni som rekommenderar PWSS reklammerat något hos honom? DET är jag nyfiken på hur det funkar.
#20 - 16 januari 2008 09:15
[quote=Robin_Hedstrom;1076594]Det är för att han inte lägger på något på sina priser - han tjänar alltså inget. Har ni som rekommenderar PWSS reklammerat något hos honom? DET är jag nyfiken på hur det funkar.[/quote]
Va? Vad har du fått det ifrån? Vilken idiot tar på sig en massa jobb gratis ?

Jag har reklammerat funkade väl ok efter många om och men....Det tog ett halvår och hot om allmänna reklamationsnämnden, men sen löste det sig riktigt bra till slut.
#21 - 16 januari 2008 09:53
[quote=3 guppy;1066323]Pwss har bra sortiment men brukar tyvärr krångla en del.:(

Det finns en i Hoje Taastrup i danmark där jag köpt en amano via nätet.
det gick finfint.

PS: Kjaer du vet vad Taastrup butiken heter, men jag kommer inte ihåg.[/quote] Är det Planteimporten du tänker på?
#22 - 16 januari 2008 10:31
[QUOTE=Eurydike;1076606]Va? Vad har du fått det ifrån? Vilken idiot tar på sig en massa jobb gratis ?

Jag har reklammerat funkade väl ok efter många om och men....Det tog ett halvår och hot om allmänna reklamationsnämnden, men sen löste det sig riktigt bra till slut.[/QUOTE]

Funkade ok, är det vad du tycker efter hot om ARN och 6 månader? Har ingen erfarenhet av PWSS, bara läst om dem och kikat på hemsidan. Det som slår mig är de vitt skilda ömdömena. Från uruselt till mycket nöjda. Det tyder på vissa problem att hålla en jämn och bra servicenivå.

Det är bra med konkurrens men som nämns i annan tråd om företagande inom akvariebranschen så är det inte alltid sunt med aktörer som till "vilket pris som helst" alltid är billiga. Det är svårt för andra som vill leva på sitt företagande att överleva. Men det är ju en fri marknad på gott och ont, men mest gott.

Men det kan ju vara värt att tänka på att man inte bara betalar för en vara utan också service och efterservice och hanteringen av garanti mm. Prislappen återspeglar ofta hur sådana ärrenden kan komma att hanteras.
#23 - 16 januari 2008 10:41
[QUOTE=Robin_Hedstrom;1076594]Det är för att han inte lägger på något på sina priser - han tjänar alltså inget. Har ni som rekommenderar PWSS reklammerat något hos honom? DET är jag nyfiken på hur det funkar.[/QUOTE]

Jo då visst lägger han på några % på sina priser, jag vet närmligen vad en del saker kostar i inköpspris +moms.
#24 - 16 januari 2008 11:03
[quote=Tomas J;1076641]Funkade ok, är det vad du tycker efter hot om ARN och 6 månader? Har ingen erfarenhet av PWSS, bara läst om dem och kikat på hemsidan. Det som slår mig är de vitt skilda ömdömena. Från uruselt till mycket nöjda. Det tyder på vissa problem att hålla en jämn och bra servicenivå.

Det är bra med konkurrens men som nämns i annan tråd om företagande inom akvariebranschen så är det inte alltid sunt med aktörer som till "vilket pris som helst" alltid är billiga. Det är svårt för andra som vill leva på sitt företagande att överleva. Men det är ju en fri marknad på gott och ont, men mest gott.

Men det kan ju vara värt att tänka på att man inte bara betalar för en vara utan också service och efterservice och hanteringen av garanti mm. Prislappen återspeglar ofta hur sådana ärrenden kan komma att hanteras.[/quote]
Ja, men tanke på att felet väl inte var hans utan tillverkarens så...sen ordnade han det på ett bra sätt till slut så därav ok.

SÅ billigt är det inte. På många produkter är andra butiker billigare.

Jag har också sett en del inköpspriser...precis som surinam...och visst är det långt ifrån det PWSS tar. De butiker som är billigare skulle ju i annat fall betala kunderna för att köpa varorna....nej...tror inte det...
#25 - 16 januari 2008 11:53
Om ni nu sett så mycket inköpspriser så kan ni kolla Eheims ytterfilter och de lite kraftigare kraftpaket från Eheim som exempel. Det är inte många hundralappar pålagt där. Sist jag kollade i alla fall. Jag hoppas att han höjt priserna för att inte dumpa marknaden. Det drabbar även honom i längden med bland annat reklammationsrutinerna.

Vad är det som är så mycket billigare i inköp än priserna ha tar ut? Normalt är ett lagom påslag på runt 300% har jag för mig.
#26 - 16 januari 2008 13:54
Eheim vet jag inte vad han betalar i inköp, men nedan kan jag ge ex på andra produkter som finns te x på Imazo.

V1280901 AquaClear Powerhead 110 3700 liter/tim 660,00
samma kostar 413:- i inköp.

V1269910 Tetratec UV filter UV400 - 1 080,00
kostar 668:- i inköp

V1230074 Aqua-Glo 90 cm 90 cm/ 30 watt 110,00
kostar 58:- i inköpspris

V1264555 Fluval FX5 Upp till 1500 liters akvarium 1 995,00
kostar 1360:- i inköp

V1262204 Fluval 204 680 liter/tim 740,00
kostar 460:- i inköp

Självklart lägger han på en viss % annars går han ju inte med vinst.
Men vad spelar priset för roll om han nu är krånglig med returer etc..
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 16 januari 2008 14:17
Skärp er.
Har ni några personliga erfarenheter av resp. webbshoppar så redogör gärna för dem men låt andra få tycka vad de vill.

Att börja jämföra grossistpriser med butikspriser är rätt meningslöst eftersom det finns mängder av faktorer som inverkar - t.ex. så är grossistens pris exkl.moms och den frakt som butiken får betala, medans butikens pris är inkl. moms.
Men oavsett vilket så har denna diskussion inget med frågan om vilken som är den "Bästa webbutiken" att göra.

Vill man ha en principiell diskussion om - det är bra eller dåligt med webbutiker eller om det är bra eller dåligt med väldigt låga priser? - så starta en egen tråd om detta.

Så i fortsättningen - redogör för dina personliga erfarenheter av resp. webbbutik i denna tråd. Inlägg som går utöver detta kommer att deletas.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 16 januari 2008 14:29
Som sagt, jag upprepar - jag deletar alla inlägg som inte enbart nöjer sig med att redogöra för sina egan personliga synpunkter på resp. webbutik istället för att kritisera andras åsikter.
#29 - 16 januari 2008 14:40
Jag har beställt från Guldfisken, snabb leverans, inga problem, och stort sortiment. Däremot är dom väl inte direkt billiga...
#30 - 16 januari 2008 14:52
Samma erfarenhet av PWSS här. Lång leveranstid, men bra priser. Servicen per telefon tycker jag var helt okej, fanns inga fel där.

Min favoritbutik är www.akvarieshop.se
Bra priser, sjukt bra service om något går fel och snabba leveranstider!
#31 - 16 januari 2008 17:26
[quote=Robin_Hedstrom;1076594]Det är för att han inte lägger på något på sina priser - han tjänar alltså inget. Har ni som rekommenderar PWSS reklammerat något hos honom? DET är jag nyfiken på hur det funkar.[/quote]
Jag har reklamerat hos dem. En fellevererad akvarieställning.
När vi upptäckte det så rotade de igenom hela lagret och förråden och hittade en benställning som passade, körde hem den till mig(12 mil enkel resa)eftersom jag behövde den akut och inte kunde vänta.

Det kallar jag service:D
#32 - 17 januari 2008 20:46
[quote=brevid;1076459]Jag gjorde en beställning från PWSS som jag betallade i förskott den 4/1 08.

SÅ DET BLIR TYSKLAND NÄSTA BESTÄLLNING...[/quote]

HAR INTE FÅTT NÅGOT FRÅN pwss ÄN......Grrrrr
#33 - 18 januari 2008 22:08
[quote=brevid;1077463]HAR INTE FÅTT NÅGOT FRÅN pwss ÄN......Grrrrr[/quote]
ok ,jag ´svarar på egen tråd.....
men men.
jag har meilat pwss och frågat vadför min beställning inte levererats...
inget svar på två dagar....
VARNING LITA INTE PÅ FIRMAN PWSS.
#34 - 18 januari 2008 22:25
har bara handlat en gång från guldfisken, fick varorna dagen efter - så jag är jättenöjd med dem
#35 - 18 januari 2008 22:27
ZooPlanet tänkte jag köpa lava sten från så jag mailade och frågade hur stora dom var och hur mycket frakten skulle kosta. har inte fått svar på mailet har gott en vecka sen jag mailade dom. på hemsidan står det "vi svarar oftast inom 24H!"

Blir nog ingen lava sten [:(!].
någon som köpt lava sten från dom eller något annat?
Känns inte seriöst som en webb shop om man nobbar sina kunder!
// Patrik Nordlöf
#36 - 18 januari 2008 22:27
[quote=brevid;1077992]ok ,jag ´svarar på egen tråd.....
men men.
VARNING LITA INTE PÅ FIRMAN PWSS.[/quote]

Har du provat att ringa till dom? Kan det vara din e-postadress som är svartlistad hos telia kanske? Skicka ett sms där du snällt ber dom ringa till dig ifall du inte lyckas nå dom genom att ringa. Mail finns det som bekant INGEN kontroll på att det verkligen kommer fram och det är därför någonting man aldrig ska lita på... dina mail kanske inte ens kommer fram till pwss...
#37 - 19 januari 2008 09:15
[quote=patdah;1078001]Har du provat att ringa till dom? Kan det vara din e-postadress som är svartlistad hos telia kanske? Skicka ett sms där du snällt ber dom ringa till dig ifall du inte lyckas nå dom genom att ringa. Mail finns det som bekant INGEN kontroll på att det verkligen kommer fram och det är därför någonting man aldrig ska lita på... dina mail kanske inte ens kommer fram till pwss...[/quote]
De fyra gånger jag beställt och mailat och frågat vad som tar sådan tid. Jag menar när man betalar i förskott kan de väl snabba på lite. Det har tagit flera dagar ibland veckor bara att få svar på mail. De svarar verkligen inte ofta i telefon heller, oavsett tid på dygnet man ringer.
En månad får man räkna med för att få sina saker. Sen får man väl bestämma själv om man tycker det är värt det.
Har ni inte sett deras reklambanner här på Zoopet? Vad står det? "bra priser", "stort utbud", "snabb leverans=?"...säger väl endel bara det
Maffia666
#38 - 19 januari 2008 10:47
Har beställt på på Zooplanet, Guldfisken, PWSS, och Akvarieshopen.
Zooplanet där beställde jag lysrör som blev pajade i leveransen, han skickade nya, och fick även en luftpump med slang och sten för besväret att jag fick vänta några extra dagar.
Guldfisken beställde jag prylar ifrån en söndag och på tisdagen så låg grejorna på posten. Dyrare men en snabb leverans.
Akvarieshopen har jag beställt utan problem ifrån oxå.
PWSS har det klart bästa utbudet utav dessa butikerna och även priset, MEN leveranserna har en förmåga att dra ut på tiden, men prylarna har alltid kommit.
#39 - 19 januari 2008 19:25
Jag har inte beställt via någon internet"butik". Jag vill kunna få råd och hjälp att välja, lätt kunna gå tillbaka om något strular. Jag betalar;och har råd med det; gärna lite extra för det, oavsett vilken typ av produkter det gäller. När jag väl bestämt mig så vill jag ha det på en gång inte vänta ytterligare någon vecka.
En tanke med det återkommande gnället på långa leveranstider. Den som följt andra trådar under övrigt kommer nog ihåg att det diskuterades när det gällde internetbutiker; priserna kanske är så låga pga att "butiken" inte ligger med varorna på lager. De flesta beställs kanske inte förrän de är "beställda", därav leveranstiderna............
#40 - 21 januari 2008 21:57
[quote=brevid;1077992]ok ,jag ´svarar på egen tråd.....
men men.
VARNING LITA INTE PÅ FIRMAN PWSS.[/quote]

Ok, såg att mina grejerna ligger på posten nu:-)
Jag kanske över reagerade lite ,men när man har ett "halv" startat kar och man saknar några "vitala" delar , är det lätt att man blir sur när man inte får det inom rimlig tid.
Men jag har nog haft otur...
#41 - 22 januari 2008 07:34
Pwss har bra utbud och mycket bra priser, men dom är långt ifrån den service som dom flesta andra e-butiker har.
Möjligheten att se om varor finns inne eller inte saknas helt, sen att dom inte har automatisk orderhantering, gör att det måste vara ett rent helvete att sköta den biten.

Men pga. dom låga priserna så väljer jag ändå oftast att handla av pwss. som sagt grejerna dyker upp förr eller senar =)
JeBoro
#42 - 29 januari 2008 18:52
Har precis varit och hämtat grejer som jag har beställt från PWSS. Har dock inte handlat av nån annan på nätet men jag är väldigt nöjd med PWSS. Tog bara fyra dagar så fick jag mina saker, lite btn moduler och pumpar. Och som ni andra har sagt så har dom ju bra priser med. :)
#43 - 29 januari 2008 19:20
Har beställt ett par ggr därifrån, helt nöjd.
Dom tog även in produkter dom inte hade i sitt sortiment, vilket jag tycker är ett plus.

Annons