Bästa varianten av odling? (Ancistrus)

#1 - 4 mars 2009 18:00
Mycket frågor och text men skulle uppskatta med lite synpunkter och idéer.

Ancistrusarna är som tokiga nu.

Började med att jag flyttade över 4 honor och 2 hanar i ett nystartat 222Liters

Redan efter nån timme vaktade ena hanen rom i ett rör.

Andra hanen var där och försökte vakta samma rom och det blev bråk. Samtidigt var det en romstinn hona som ville in också.

Gjorde en fuling och tog rommen och la i en yngelkasse, det blev något romkorn kvar i röret som hanen städade bort och inom några timmar så var det ny rom igen!

Denna gången är det nog en av sambons gamla honor då det handlar om uppskattningsvis 80st i romklumpen mot 25-40 innan.

Nu ser jag hennes andra gamla hona försöka komma in i samma rör och hon är väldigt romstinn :d Men hanen släpper så klart inte in henne.

Så jag funderar hur pass bra det är att ta rom ifrån hanen?
Blir avkomman sämre yngelvårdare om de inte vaktas av farsan?

Annars har jag en fundering på att fixa 2st till rör som är identiska, så när rommen är lagd så byter man bara ut rören och riggar upp ett separat uppfödningskar med pumpar som fläktar och syresätter rommen.

På så vis kan man enkelt driva upp mycket fisk och hanen slipper de 3 veckor långa vaktandet.

Synpunkter?

Vad ska man tro om den andra hanen då? Han verkar bara vara intresserad av att vakta rommen och bryr sig inte om att inreda egen grotta som det finns gott om.
#2 - 4 mars 2009 18:19
jag verkar uppleva samma sak :)
vad använder du för rör?
#3 - 4 mars 2009 18:32
Kep skrev:
jag verkar uppleva samma sak :)

vad använder du för rör?

Ett tegelrör. Lite för stort då det är gott om plats i det. Kanske 5cm i diameter invändigt.

Kapade ner det till 15cm i längd och då jag kaklar om badrummet så fixade jag till en bit svart kakel och satt tid med silicon för att täta baksidan.

Rommen fäster de på kakelbiten och hanen ligger med halva huvet utanför röret så det blir nog dåligt med fläktandet ?!?!
#4 - 4 mars 2009 18:44
spelar ingen roll om du tar bort rommen! min hane vaktade inte 1 a kullen så ja la den i yngelkasse me en liten pump som strilade ner friskt vatten på äggen =) det gick jättebra!!!
#5 - 4 mars 2009 19:33
tack för tipset, ska testas i framtiden

Annons