Hur stort akvarie måste man ha för att co2 ska bli optimal och hur litet är det minsta man kan ha? Vilken utrunstning är den bästa till lägsta pris? Var ska man köpa det?
Det finns inga fasta gränser. Du kan ha co2 tillsats i en glasburk, och du kan ha co2 tillsats i en swimmingpool.
Co2 med mäskmetoden är enkelt, effektivt och billigt. Det blir dock mycket arbete att använda mäskmetoden till akvarier på flera hundra liter, då är det bättre med gastub.
Jag tänkte mig gastub till ett 180L. Borde funka eller? Hur många lysrör borde man ha om man vill ha bottentäckare och akvariet är 40cm högt? Vad för lysrör bör man ha, aquarelle?
Jag skaffade nåt som heter JBL Proflora BioCO2 100 ( http://www.jbl.de/uk/fset_aqua_co_dueng_uk.html ) som tydligen ska funka även till kar över 100 liter... En flaska (kostar 70-80:-) räcker i 45 dagar enligt tillverkare...
Kan återkomma med en recension om nån vecka eller så när jag har sett resultatet.. Bättre än mäsk iaf skulle jag tro.. Kostade f.ö. 149:- för ett startset med flaska, slangar och aktiva bakterier..
[quote=simosaurus;555798]Jag tänkte mig gastub till ett 180L. Borde funka eller? Hur många lysrör borde man ha om man vill ha bottentäckare och akvariet är 40cm högt? Vad för lysrör bör man ha, aquarelle?[/quote]
Funkar finfin med tub till 180l.
investera gärna i en pH kontroler.
3x30w är nog lagom ,men du kan ha mer !
Glöm ej växtgödning !!!