Bästa snigelätaren

#1 - 29 januari 2002 09:45
Vilken tycker ni är den bästa snigelätaren?

mvh / Pjotr
#2 - 29 januari 2002 10:04
Praktbotia tycker jag fungerar utmärkt.

Mvh Ingemar
#3 - 29 januari 2002 11:29
Man bör dock vara medveten om att Praktbotian kan bli upp till 30 Cm.

Mvh
//Micke J
#4 - 29 januari 2002 14:54
Jag håller med, Praktbotian är väldigt effektiva, tog bara några dar för den att rensa upp alla sniglar hos mig. De är väldigt roliga och lugna fiskar i allafall just ju när de är små. Jag har *hört*, är inte säker, att de inte blir så stora i akvarium, runt 15 cm. Kanske någon med mer expertis kan svara mer profisionellt på den frågan.

Vissa andra botior käkar också sniglar.

/Magnus
#5 - 30 januari 2002 07:19
Jag har skapat ett nytt forum (under karpfiskar Botior odyl) där jag ställt frågan ang PraktBotians storlek, har bara läst att de kan bli 30 cm men aldrig sett ett sånt "monster"...

Mvh Ingemar
#6 - 3 februari 2002 14:32
Min favorit som snigelätare är Botia morleti. Den blir endast omkring 9 cm stor. För att den ska komma till sin rätt bör man hålla dem i lite större grupp. De är väldigt livliga och har ett karakteristiskt läte när de jagar varandra, detta knäppande läte hörs tydligt utanför akvariet. Jag har hållt dem tillsammans med discus och dvärgciklider och det har fungerat utmärkt.

mvh Michael Persson

#7 - 1 mars 2002 19:21
Hej!
Jag gillar kulfisken, en "kulig" fisk som är bra på att äta sniglar.
Problemet kan vara att de inte gärna äter flingfoder när sniglarna är slut. De är egentligen en bräckvattensfisk, men klarar sig i sötvatten, nästan lika bra. Har man tur kan man köpa en som "medicin" och sedan få lämna igen den till butiken. Dock utan att få så mycket tillbaka. Men, det funkar...

Cattis
#8 - 5 mars 2002 20:40
Annars om man inte vill lägga ut några pengar på det så går det faktiskt att ta upp dem för hand. Tar lite tid, men å andra sidan äter sniglarna upp algerna när de är i akvariet.

#9 - 5 mars 2002 21:04
Jag tycker praktbotia funkar bäst som snigelätare... på royal zoo i v-ås finns det en praktbotia som är 15-25cm vet inte exakt den ligger och gömmer sig mellan 5 lava stenar, kostar 250kr... vad jag har hört så växer praktbotian ganska sakta, botior överhuvudtaget gör det tror jag.

AcE :-)
#10 - 5 mars 2002 21:12
Jag tycker med att Praktbotian är den bästa...Och den VACKRASTE..fast sen finns det ju coolare snigelätare

Philip

Annons