Bästa slamsug?

#1 - 18 juli 2007 21:42
Hej

Jag tänkte skaffa slamsug men det verkar finnas många sorter? någon som vet vilken som är bäst?
Jag har blästersand som jag vill slamsuga på, har blivit ganska skitigt nu.
#2 - 19 juli 2007 05:18
Billig och bra, det finns nog bättre men knappast till det priset.
http://www.pwss.se/product.php?productid=666&cat=57&page=1

Du kan ochså lätt göra en själv av en slangstump och en avkapad petflaska i lämplig storlek som du fäster på slangen.
#3 - 19 juli 2007 06:43
Vi köpte samma slamsug för 49kronor och det läckte överallt när vi gör vattenbyte. Kvalitet känns så tunnt och dåligt. Det är nog bäst att göra en själv eller så köper man en bättre kvalitet.
#4 - 19 juli 2007 07:10
Jag kör med en slamsug från Sera. Den är väldigt basic men gör sitt jobb. Jag tror inte så mycket på pumparna utan man får starta igång sugen själv om man vill ha något som håller länge.
Länk
Jag har dock ingen sand utan grövre sjösten.
Guest
#5 - 19 juli 2007 11:57
MagArne skrev:
Jag kör med en slamsug från Sera.

Kör med samma... Bra för den är optimerad till trädgårdsslang...
Bara att skicka ut slammet/vattnet i avloppet och slippa hinkar...
#6 - 19 juli 2007 12:03
Jag kör JBL's In-out, det är möjligen den dyraste som finns :) men den både tömmer, slamsuger och fyller på nytt vatten. Jag tycker den underlättar delvattenbyten väldigt mycket.
http://www.akvarieshop.se/images/inout.jpg
#7 - 19 juli 2007 12:42
Jag har fått fyra fina 20 literstunnor med tätslutande skruvlock.
Så jag kör ner sammvattnet där i. Jag sätter tummen i änden av slangen så kan jag justera vattenflödet och få gruset att sjunka tillbaka och smutsen åker upp i sugen.

Ett av locken har jag borrat en massa små hål i så den tunnan fungerar prima som grustvätt. Bara att hälla i en massa grus, fylla på med vatten och ställa tunnan upp och ner i badkaret och skaka.

Fylla på karet gör jag med en trädgårdslang från badrummet bredvid. Har gjort en böj precis innan munstycket på slangen så jag kan hänga slangen på kanten av akvariet och pyssla med annat när vattnet fylls på.
#8 - 19 juli 2007 13:02
Vi införskaffade också en JBL In-Out, lätt bästa köpet det här halvåret :D Att släpa x antal hinkar fram och tillbaka från badrummet är ju ett minne blott. Dessutom så är jag expert på att spilla, men det slipper jag numer :D

//C
#9 - 19 juli 2007 13:24
Själv ska jag skaffa en JBL In-Out imorgon :)
Det kostar 350kr, det kan variera hos olika akvariebutiker och jag har nog
fått ett bra pris eftersom jag hittade en annan som har likadan men kostar nästan 600kr!
#10 - 19 juli 2007 13:54
Det är ett väldigt bra pris :)

//C

Annons