Bästa/sämsta ni har köpt till ert akvarium!

#1 - 13 februari 2013 09:26
Tjena

Jag kom och tänka på en sak, vad är bästa respektive det sämsta ni har köpt till ert akvarium? Alltså vad är ni mest nöjda med och vad är ni minst nöjda med? Tänkte att vi kunde dela erfarenheter om olika produkter, kanske kan bli en rolig diskussion:)

Det bästa jag har köpt va nog mitt aquael unimax 250 ytterfilter
Det sämsta va någon konstig växt som "smulade" sig

Jag vet inte om det redan finns en sån här tråd eller om den är felpostad, eller att det bara är en dum tråd. I så fall ber jag om ursäkt
#2 - 13 februari 2013 09:47
+
Eheim classic ytterfilter.
Bra kvalité, god tillgång på reservdelar, bara går och går. Har provat 4st 2213, 1st 2217.

-
Växter som inte egentligen är vattenväxter.
Har lärt mig att kolla upp lite noggrannare vad jag köper, så ja slipper plocka skräp och döda växter i onödan.

Styfv, Karlstad
Christer5
#3 - 13 februari 2013 10:05
+ Eheim Pro II 2028.
Ett väldigt bra filter lätt att hantera tyst och gör sitt jobb precis som de classic filter jag har haft längre tillbaka.

- Växter köpta på Tradera vid ett flertal tillfällen,dåliga plantor som bara varit att slänga från olika säljare.
#4 - 13 februari 2013 10:07
+tetratec 1200 ex
bästa filtret jag haft

- doppvärmare från kina på tradera. höll i 1 timma.
#5 - 13 februari 2013 10:11
1, Filter:
Fluval fx5 eller Fluval 306.
2, Belysning:
Hagen Glo-armaturer

Sämsta
Eheim Pro II 2226?
Aquatic nature hang on-filter
#6 - 13 februari 2013 11:11
Bästa måste vara någon av mina BTN bakgrunder och min co2 anläggning.

Sämsta är en led lampa med e14 sockel till min räkburk. Läste fel på ljusmängden och fick 630milli lux istället för 630 lux...
#7 - 13 februari 2013 12:08

Bästa. Alla btn moduler till de olika karen som kan gömma all tråkig teknik och filtermassa.

Sämsta. En jättepump. Aquarium Systems New Jet 4500. 4600 liter/timmen till mitt 540 kar. Mycket är bäst tyckte jag. Lät som en jetmotor och skapade orkan i karet. Dyr var den och jag fick inte lämna tillbaka den eftersom den var använd. Så den har legat på vinden i fem år nu.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#8 - 13 februari 2013 12:12
+ Aquael Turbofiler 500

- Fluval 405
Värsta skräpet, omöjligt att få tätt och när man väl lyckas så får man den äckliga lilla spaken som har nån slags hävertfunktion i näven och en meterhög stråle rakt upp i luften. Skiten åkte i soptunnan, en sån kommer aldrig in i mitt hus igen!
#9 - 13 februari 2013 12:27
+++++Aquael cirkulator 1000
+ Fluval 205, 305, 206 väldigt trygga och tillförlitliga och flera xtra + till 06 modellen
+ Aquaclear hangon 20
+ Hydor streampump

- Eheim pickupfilter, biopower
- Aqua nova hangon
- eheim hangon
#10 - 13 februari 2013 12:34

+ Aquael Turbofiler 500

- Fluval 405

Värsta skräpet, omöjligt att få tätt och när man väl lyckas så får man den äckliga lilla spaken som har nån slags hävertfunktion i näven och en meterhög stråle rakt upp i luften. Skiten åkte i soptunnan, en sån kommer aldrig in i mitt hus igen!

Ja, fluval 404 405 är värsta dyngan. De skapade två läckage hos mig inom loppet av två veckor. Aldrig igen.

#11 - 13 februari 2013 12:52
Stew skrev:
Ja, fluval 404 405 är värsta dyngan. De skapade två läckage hos mig inom loppet av två veckor. Aldrig igen.

Vad var det för typ av läckage? jag känner absolut inte igen problemet och är nyfiken!
#12 - 13 februari 2013 12:56
känner inte heller igen problemet. 405an är kanonbra! inga läckage eller vattenstrålar. låter som handhavandefel
#13 - 13 februari 2013 13:04

åheim skrev:
Vad var det för typ av läckage? jag känner absolut inte igen problemet och är nyfiken!

Packningarna för locket är känsliga och höll inte tätt. Eller överdelen snarare. Sedan brötade de rejält.

#14 - 13 februari 2013 13:21
Stew skrev:
Packningarna för locket är känsliga och höll inte tätt. Eller överdelen snarare. Sedan brötade de rejält.

Det är inget jag känner igen och aldrig läst om i någon review. Jag har haft deras filter i snart 10år... Ang. ljud så är iallafall min 206 mycket tystare än min eheim 2215. Fluval är en toppsäljare och har varit under många år (typ 50% av den total försäljningen av filter på europeiska marknaden enligt PFK) och dynga brukar effektivt sanera sig själv från marknaden ganska snart. Som du märker så kommer jag gå i stark polemik med dig i den här frågan:) Du har ju din erfarenhet och den är ju som den är men sen är det frågan om den är talande för filtret i sig och det är det jag vill bestrida.
#15 - 13 februari 2013 13:25

Jag sålde vidare mina och kommer aldrig köpa fluval ytterfilter igen.

Men nu pajjar vi TS tråd. Tanken var att vi skulle lista bästa / sämsta. Inte diskutera om svaren som kommer är rätt eller inte.

#16 - 13 februari 2013 13:59
sant. vi släpper det . :)
#17 - 13 februari 2013 19:33
+
Eheim 2080 (har 2 st)
Mitt 600 liters med PraktBotier

-
Första akvariet (det va då vansinnet började)
#18 - 13 februari 2013 21:51
Sämre: För längesen men måste vara en av dom sämre en "japan slamhävert" som inte höll länge.
Inte åt mig men Eheim pickup.

Bättre: Kanske första paddan som sen ledde till första akvariet osv osv och nu sitter man här.
#19 - 15 februari 2013 11:57
Riktigt intressant tråd att läsa! Trotts att jag itne själv har något att tillföra här än.
#20 - 15 februari 2013 13:18
elajsa skrev:
Riktigt intressant tråd att läsa! Trotts att jag itne själv har något att tillföra här än.

Det va det jag hoppades att det skulle bli när jag startade tråden:)
#21 - 15 februari 2013 20:56
Bästa: Min Aquarock bakgrund.
Sämsta: en Marina Slamsugare, den pajade efter två minuter. :D
#22 - 16 februari 2013 07:45
Det bästa: BTN-bakgrund som är ett stort innerfilter.

Sämst: Köte två Blå Ciklider som jag släppte ner i mitt sällskapsakvarium med kaos och förstörelse som följd.
#23 - 16 februari 2013 08:51
+GHL EX2 akvariedator: Sköter påfyllning av vatten, belysningen(dimmer), styr pumpar, doserar spårämnen, styr värme/kyla, mäter vid behov ph/orp/salinitet/temp etc och loggar detta på grafer om man vill.

-Vortech Mp40: såkallad high end pump men den låter som en Rc-bil och hörs flera rum bort.
Detta är normalt enligt tillverkaren men jag tycker mer att den kändes som en halvfärdig prototyp.
Priset på dessa pumpar är extremt högt och då bör man kunna förvänta sig mer...

//NiXoN
#24 - 16 februari 2013 10:41
Det köp jag är mest nöjd med är mitt 410 liters hörnakvarium men det fallar ju bort eftersom det skulle vara tillbehör till akvariumet.

Så ..
+ Går till MH belysningen, det blir så snyggt :D

- Hemmabyggt innerfilter, kapad petflaska med powerhead, kostat mig en j-a massa pansarmalsdöd, jag trodde länge att de dött först och fastnat sedan ända till jag hittade en halvdöd mal. Då först förstod jag att det var en riktig dödsfälla.
#25 - 16 februari 2013 12:43
flygrc skrev:
Det köp jag är mest nöjd med är mitt 410 liters hörnakvarium men det fallar ju bort eftersom det skulle vara tillbehör till akvariumet.

Så ..

+ Går till MH belysningen, det blir så snyggt :D

- Hemmabyggt innerfilter, kapad petflaska med powerhead, kostat mig en j-a massa pansarmalsdöd, jag trodde länge att de dött först och fastnat sedan ända till jag hittade en halvdöd mal. Då först förstod jag att det var en riktig dödsfälla.

Tråkigt med malarna där:(
#26 - 16 februari 2013 12:54
Jonatan1 skrev:

[FONT=Verdana]Jag vet inte om det redan finns en sån här tråd eller om den är felpostad, eller att det bara är en dum tråd. I så fall ber jag om ursäkt[/FONT]

Jag tycker det var en riktigt bra idee

Jonatan1 skrev:
Tråkigt med malarna där:(

Ja, det var fina Sterbai, en tio st fastnade där..., fast det var ändå bättre än vad jag trodde, att det var någon sjukdom eller att jag inte kunde ha dom i mitt vatten (högt kh)
Så nu har jag 6 nya med den som jag hade ensam kvar.
#27 - 16 februari 2013 14:00
Bästa - onekligen moina-, bananflugor- o grindalsmask-startkulturer. grundbulten till att odla killis

Sämsta - alla dessa onödiga tester som man använder några gånger och sedan struntar i.
#28 - 16 februari 2013 15:00
Det absolut bästa jag har köpt var mitt 660l akvarium med 5 st BTN-moduler, pumpar, ställning och belysning. Dessutom var det ny silicon i hela karet. + att det var oförskämt billigt.

Helt klart mitt absolut bästa köp :)
#29 - 16 februari 2013 22:18
bäst =
nitrittest, räddade mycket fisk innan man lärde sig hur man skall göra.

sämst =
cirkpump på markanden i Kina, den var gigantiskt överprisad, mostvarande Eheim tror jag
skulle gått på ~1000 här hemma, jag pyntade 50 pesos för kopian,,,,det var det inte värd.....

den var värd så mycket som värdet på det brända plastet i det lokala fjärrvärmebränneriet
lyckades få ut av den, kanske 1-2 kr.....

.

Annons