Ursprungligen skickat av jonerup
[quote]Ursprungligen skickat av Thomaslj
haft e.tenellus nårra veckor nu o den sätter skott som bara den, trevlig o snygg växt!, helt klart att rekommendera!
Thomas! Om jag inte minns fel,så har du CO2 till ditt kar. Jag har ett Juwel RIO 400 med extra ytterfilter(torvfiltrering) och endast 2st Aquastar 120cm,36w lysrör m. reflektorer. Men Cabomban och E.bleherin växer,kanske tack vare bottengödningen och tillsats av järn. Jag funderar på påbyggnadsdelen med 2 rör till,men är då rädd att mina idéer om svartvatten och Diskus (+ apistogrammor,malar o. 100 kardinaltetror) inte blir lika bra? Vad tycker ni,och vad vet ni? Kan man koppla till CO2 utan att skaffa fler lysrör? MVH:
[/quote]
Jamen visst kan du koppla till co2 utan att öka ljusmängden. Men var försiktig bara, för att med så "lite" ljus kommer inte växterna kunna ta upp näringen speciellt fort, och då istället bli över... dvs ph-ras.
Det där med att diskus inte skall trivas med mycket ljus tror jag också är lite gamla myter som inte stämmer. Har själv diskus i mitt akvarie där jag trycker på 0,8W/L och dom är nästan alltid framme vid rutan och ser bra ut.
- "Och vad har du för typ av sand? Använder du botten-näring?"
Jag har svart sand 1-3mm. Har i Sera floordepot som bottennäring, men har legat i över 1½ år, så antar att den är rätt urlakad. Tillsätter annars flytande näring.