Bästa nitrat-testet?

#1 - 5 december 2008 08:44
Jag undrar vilket som är det bästa nitrat-testet om man ska köpa ett. Vilket märke alltså, gärna med en länk så man ser hur förpackningen ser ut.

Det ska helst gå att köpa i någon Zoo-butik/Akvariebutik i Stockholm. Bor 400 meter från Solna Zoo i Solna, ska se vad som finns där...

Har aldrig mätt nitrat förut men skulle vilja göra det. Göder med PMDD en gång i veckan, har ett 110-litersakvarium med mestadels Anubias, samt två javaormbunkar, flytväxt vattenspikblad som växer mycket bra, och tre små växter till. Jag göder med 20 ml en gång i veckan, byter 30% vatten. Men jag tänker att om jag hade för mycket nitrat borde det bli mycket alger? Men kanske håller ancistrusen efter algerna.

De alger som syns väl är tofsalger (mörka) som väl kommer från den ojämna koldioxidtillförseln som kommer med vattenbytet. Och så har jag prickalger som ancistrusen inte lyckas gnaga bort, men de stör inte.

Men jag tycker fiskarna verkar lite missnöjda med vattnet. De är inte sjuka, äter bra, har ok färg, men jag tycker de är lite slöa och inte så pigga som de borde vara. Neontetrorna står mest nere bland växterna och simmar runt där, kanske är vattnet för strömt? Tycker ändå det verkar vara något med vattnet som inte är perfekt.

Aja, oavsett så vore det ju bra att mäta nitratvärdet. Kan mäta tre gånger under veckan, en gång när jag just haft i PMDD, och sen två gånger till med sista gången precis innan jag göder. Får väl posta här när jag mätt för jag vet inte vad som är för mycket.

Frågan är alltså: Vilket märke ska jag köpa?
#2 - 5 december 2008 09:32
Jag tycker allra bäst om Tropic Marines tester. De har ett kombinerat nitrit-nitrattest. Du kan se det på http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/no2_test.htm. Anledningen till att jag tycker det, är att jag tycker färgskiftningarna är mera tydliga, att de har en standardlösning där man kan se hur det ser på 30 mg/lit, och att de har glaskyvetter istället för plast. Kvalitet rakt över! :)
Jag har för mej att jag såg de testerna på Akvarielagret, men man kan också beställa dem via pwss.se eller guldfisken.se.
#3 - 6 december 2008 15:41
Okej, tack för ditt svar, det där testet får det nog bli! Men nitrittest har jag redan och det är inte aktuellt, så lite synd om de säljs i dubbelpack, vilket det verkar som?

Jag har tänkt ta mig till akvarielagret rätt snart för jag behöver en större grotta till min ancistrus, vet du om de har ett bra utbud av grottor och liknande? Kan vara av plast för den kommer ändå döljas av växter...

Kanske tar mig dig först efter jul, vi får se :)
#4 - 8 december 2008 09:07
Jag håller med Jens.
Jag har bara provat SERA's dropptester och Tropic Marin.
De var Jens som rekommenderade TM och jag kommer fortsätta köra på dem.
Mycket hög kvalité som sagt!

Att de säljs i dubbelpack är faktiskt väldigt bra - eftersom du måste bestämma nitritvärdet innan man kan göra ett bra Nitrat-test.

Man gör alltså alltid ett nitrit-test först, sedan kör man nitrattestet, eftersom nitrithalten påverkar nitrat-testets utfall.

Därmed kan de vara smart att ha båda testerna från samma fabrikat.
Så tänker iaf jag... :D
#5 - 8 december 2008 15:55
Okej, i min affär fanns bara dropptest från Nutrafin, undrar hur dem är? Eller är det Seras märke, hmm.

Väntar nog tills vi har flyttat, vi flyttar vid årsskiftet. Ska starta om akvariet då fast det mesta grumset kommer ju med så det går nog bra. Men först därefter ska jag kolla upp nitratvärdet.
#6 - 8 december 2008 18:50
Nja, tror att nutrafin är ett eget märke, själv kör jag med seras väska, den kostar drygt en femhundring men jag tycker att det är värt det priset.
#7 - 8 december 2008 21:02
Det är så icke-prisvärt att köpa i zooaffär känns det som, jag får väl beställa från nätet senare.
#8 - 8 december 2008 23:06
Jag köper mycket stuff i min lokala zooaffär, Godhems Zoo, som ligger tvärs över gatan.
Jag vet att dom ibland är dyra och iband tillochmed hutlöst dyra.
Men jag tycker att de ibland kan vara värt att betala lite extra för en trevlig och hjälpsam expedit och för att stödja den lokala handlaren.

Nu låter jag väl som en inavlad skogstomte (från norrland) Men de e faktiskt skönt att kunna gå över och snacka lite och kolla på lite fiskar och saker och kanske köpa något - och inte behöva åka land och rika runt för att få tag på, tex en håv eller vad de nu kan vara.

Hela dedär testkittet från SERA är säkert skitbra - men en vanlig akvarist som jag använder nog knappt 20% av testerna i den lådan.
#9 - 9 december 2008 10:43
Håller med Grodlund. Det är bättre att stödja den lokala handlaren. Bara de har vad jag vill ha, så betalar jag hellre dyrt i butiken än handlar på nätet.

Då ökar man mångfalden på butiker, och håller tillbaka enfalden... ;)
#10 - 9 december 2008 12:17
Undrar om plantagen har kvar lika stora delar av seras sortiment som när man var där sist, aldrig fel att komplettera vattentestväskan till halva priset, oavsett om det är en lokal handlare eller inte..
#11 - 9 december 2008 13:38
JBL's låda med dropptester funkar riktigt bra.
jag köpte även deras test-stickor och mätte nitrit och ph med dropptest sedan med stickorna för att jämföra.

På så vis räcker det att mäta med stickorna och spara lite tid och pallt.

Om det är något som är konstigt på stickorna brukar jag mäta med dropptest...
#12 - 9 december 2008 21:22
Plantagen har jag jobbat på, när jag fick höra att de börjat ha fiskar på några ställen i landet (är det sant?) blev jag lite chockad, tror inte det finns så mycket fiskkunskap där, men men. Jag tycker också att man ska stötta den lokala handlaren, särskilt på lite mindre orter tycker jag det är viktigt. Men ibland, om det skiljer kanske 100 kronor, kan det vara nödvändigt att köpa på nätet. Men så har jag bara studielån som inkomst också :)

Tack för era svar, det blir nog det märke jag får tag i på Akvarielagret eller nån annanstans.
#13 - 10 december 2008 01:22
Pratade med tjejen som jobbade på plantagen på tagenevägen och hon var rätt bitter över att det inte pushats för att plantagen överhuvudtaget hade en zoo och akvarieavdelning, tydligen så startades den avdelningen upp för omk två år sedan på tagenevägen vilket förvånade mig då jag flera gånger tidigare varit inne och köpt växter utan att ha sett röken av någon djuravdelning.

Över lag uppfattade jag den tjejens kundskaper som goda, speciellt då hon efter en kritisk granskning vägrade att sälja en Brachygobius xanthozona till min väninna som var där och handlade åt sin mamma med motiveringen att den kräver bräckvatten och inte är en nybörjarfisk.

Annons