bästa mal till salt diskuskar?

#1 - 15 september 2006 09:14
Idag måste jag panikflytta mina pansarmalar, de dör en efter en. Jag har saltat upp mitt diskus kar för att de var krassliga, jag håller en hög temp också 30-31 grader. Detta mår inte mina fläckiga pansarmalar bra av så de får flytta till 100l. Tål ancistrus denna temp och salthalt? Min gibbi mår iallafall bra. Äter och skiter och simmar runt. Har ni något annat tips? Vad har ni för malar i era diskuskar?
#2 - 15 september 2006 09:18
jag har 7 olika malar i mitt diskuskar, kolla hemsidan för mer info. jag skulle aldrig salta i samma akvarie som någon av mina malar men någon kanske vet en "säker" mal.
#3 - 15 september 2006 10:25
nu är de återstående pansarmalarna flyttade. Det var endast 4 kvar. 3 var döda idag och 1 dog igår. Varför flyttade jag inte de igår???Problemet är att det fattas 2 st. Har letat i hela akvariet och de finns inte längre. Jag har inte varit så flitig att räkna dessa små för 10st som ser ut som gruset är inte så lätträknade.
#4 - 22 september 2006 16:24
Dianema har funkat för mig. Vet inte hur mycke salt du öste i men dryga 50ml/100L vatten är inga problem.
#5 - 22 september 2006 20:09
L.114, Lda01, L.007 vanlig anc.. Mina går i ständigt saltat vatten helt utan problem ihop med tetror, jordätare samt Discus.
#6 - 22 september 2006 21:32
Corydoras är(som du säkert märkt) VÄLDIGT känsliga mot salt!
De är relativt tåliga fiskar, men salt går inte

Synd, synd... :(
#7 - 22 september 2006 22:13
Jag har fått veta att salt tål de hyfsat men värmen var problemet...hittade en fläckig pansarmal till hos diskusarna, undrar var den var? Nu fattas det bara en. De jag har flyttat mår bra:)
#8 - 22 september 2006 22:30
Jag har hållit fläckig pansarmal (om du med det menar Corydoras paleatus) i bräckvatten i ett halvår utan problem, så om du inte har väldigt salt är det nog inte därför de dör. Däremot lär den arten ogilla höga temperaturer, och de är som alla pansarmalar känsliga mot en del mediciner.
#9 - 23 september 2006 07:36
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308

kolla in meningen längst ner ;)

ps. corydras paleatus handelsnamn är ju fläckig pansarmal så jag ntar att du menar dom.
#10 - 23 september 2006 11:24
fellan... jag tror inte fisken har läst det...

har haft brochis och corydoras i bräckvatten när jag hade fyrögon... och det gick jättebra...

(edit back to topic) de flesta gånger jag saltat upp ett kar så har jag även lämnat malarna i...
#11 - 24 september 2006 09:31
Ja, jag vet inte, följer bara faktan ;)

det har det aldrig behövts och så har jag inte vågat chansa :)
JA, de kanske inte är så känsliga då eller så beror det bara på sorten?

Annons