Bästa lysrören och reflektorer?!

#1 - 15 januari 2008 22:29
Det är dags att byta lysrören. Har nu Sylvania daylight och Philips aquasky. Sylvania dylight är enligt min akvariebok ett mycket bra lysrör, håller ni andra med om detta? Philips aquasky finns inte med i min bok, är det någon som känner till det? Är det bra/dåligt? Det jag är ute efter är att sätta fart på växterna i mitt akvarium, finns det något lysrör som är bra på detta?

Har hört att istället för reflektorer så kan man måla insidan av ljusrampen i vitt. Ska det vara någon speciell färg till detta eller funkar det med vanlig väggfärg? Jag har sett kromfärg i en affär...skulle det funka bättre än vit färg?
#2 - 15 januari 2008 23:35
Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar är de rören som ligger i topp för växternas skull, och med reflektorer till får du ett kanonljus.
Vit matt färg är det som du ska måla med, om du inte skaffar reflektorer.
#3 - 15 januari 2008 23:42
Ah ok! Vet du vad dom lysrören kostar? Då köper jag en sån där liten behållare med vanlig matt väggfärg som dom har på Biltema. Ska jag måla hela insidan av ljusrampen eller bara utrymmet bakom lysrören? Det verkar nästan som om det skulle funka bättre om hela insidan av ljusrampen var vit.
#4 - 16 januari 2008 00:43
Det brukar räcka att måla där rören sitter, men är rampen slät är det nog lämpligast att måla hela insidan. Det är en träramp eller vad är den gjord av? Varför jag undrar beror på att färgen inte säkert fäster på plast eller aluminium med säkerhet.
Lysrören ligger på runt 130-180:- lite beroende på var du köper dem samt vilket wattantal det är.
#5 - 16 januari 2008 00:55
Jo rampen är slät på insidan. Den är i plast så ja, det kanske inte fäster så bra. Funderar på om man kanske skulle kunna rugga upp ytan litegrann med ett finkorningt sandpapper. Då bör det väl fästa bättre. Vad tror du?
Sen när jag byter lysrören så är det väl snällast mot växterna och fiskarna om jag målar insidan innan jag sätter in de nya lysrören. Så att de gamla lyrören först får lysa tillsammans med "reflektorn" som jag målar dit, och sen byta till de nya lysrören. Har för mig att jag läst någonstans i min akvariebok att man aldrig ska byta båda lysrören samtidigt eftersom det chockar fiskarna och kanske även växterna? Hur länge ska jag vänta med att byta till de nya lyrören om jag gör så som jag skrev ovan? På ett ungefär, en dag eller en vecka?
#6 - 16 januari 2008 01:39
Det är inget som jag har märkt någon större skillnad på, då du bara byter befintliga rör och inte hottar upp wattantalet. Det skulla vara skillnad om du gick från tex 2x36w till 4x36w och risken för algodling är då större, fisken bryr sig inte namnvärt.
Om rampen är av plast avråder jag från att måla den, även om du ruggar upp ytan så kommer färgen inte att fästa till 100% och risken är att den börjar flagna med tiden.
Reflektorer skulle jag istället satsa på då de ger mer ljus för de pengar de kostar, runt en hundring styck.
#7 - 16 januari 2008 09:49
ansjo skrev:
Philips Aquarelle

Har försökt få tag i det men de säger att det utgått
#8 - 16 januari 2008 10:51
Kan man tejpa fast blank aluminiumfolie på insidan som reflektor? Hur funkar det?
#9 - 16 januari 2008 11:18
MattiasL skrev:
Kan man tejpa fast blank aluminiumfolie på insidan som reflektor? Hur funkar det?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113510
#10 - 16 januari 2008 11:29

Det var konstigt, men det kanske var just i den affären som de utgått?
#11 - 16 januari 2008 16:44
Tack
#12 - 17 januari 2008 12:12
Hej!
Jag har satt fast folie med dubbelhäftande tejp bakom mina lysrör.
Sedan när jag lyckades krossa en spegel (smidig som en gravid container) så tog jag mosaikbitar av dessa och limmade hela insidan på lysrörs "amaturen" (hur stavas det?). Blev mkt bättre ljus. Väldigt klantigt men väldigt billigt... =)
#13 - 27 januari 2008 14:16
Jag har också satt aluminiumfolie i min ramp. Den är en heltäckande gjord av relativt mörkt trä, och skillnaden blev verkligen märkbar. Rekommenderas, även om folien är ganska ömtålig. Jag gjorde på ett enklare sätt, jag tejpade bara i ytterkanterna, folien är så pass stadig att den håller formen ändå.

Lasse
#14 - 27 januari 2008 14:23
jag märkte faktiskt ingen synlig skilnad när jag gick från folie till reflektorer .

problemet med de flesta reflektorer är att dom sitter ju för nära lysröret så dom riktar tillbaka mesa rakt in i lysröret igen
#15 - 27 januari 2008 14:30
mayday skrev:
problemet med de flesta reflektorer är att dom sitter ju för nära lysröret så dom riktar tillbaka mesa rakt in i lysröret igen

Det är därför reflektorernas form är så viktig... också därför köpe-reflektorer i allmänhet är bättre än hemmagjorda eftersom just den optimala formen kan vara svår att få till.
#16 - 27 januari 2008 14:36
tycker inte köp reflektorer som man sätter med clipp på lysrören e specielt optimala ..
sitter ju för nära ..
#17 - 27 januari 2008 15:45
MattiasL skrev:

Jag har gjort det och det gör en jätte skillnad:)
#18 - 14 mars 2008 18:16
När jag hade reflektorer i i vit plast (dom som följde med akvariet) så stelnade dom efter ett par månader. Dom började rulla ihop sig och en lång tid försökte jag tejpa fast dom. Dock till ingen nytta för värmen från lysrören fick tejpklistret att torka på någon vecka och reflektorerna ramlade ner i vattnet. Så jag tröttnade och slängde reflektorerna.
Hur gör ni som har satt fast aluminiumfolie? Torkar inte tejpklistret hos er? Täcker ni hela insidan av rampen med folien och även bakom lysrören? Dubbelhäftande tejp borde ju funka bättre än vanlig kontorstejp tycker jag men jag har aldrig sett någon dubbelhäftande tejp i affären. Vart köper man det? Funderar på att limma fast aluminumfolien med akvariesilikon eftersom jag redan har det hemma, någon som har testat det?
Hos mig så blir ovansidan av ljusrampen ganska varm, detta är något jag oroar mig för ibland eftersom jag brukar ställa diverse småsaker där: posten, plånbok, handväska... Har ni samma problem? Blir det mindre/mer varmt om jag klär insidan av ljusrampen med aluminiumfolie?
#19 - 14 mars 2008 18:19
sessan 401 skrev:
Hej!

Jag har satt fast folie med dubbelhäftande tejp bakom mina lysrör.

Sedan när jag lyckades krossa en spegel (smidig som en gravid container) så tog jag mosaikbitar av dessa och limmade hela insidan på lysrörs "amaturen" (hur stavas det?). Blev mkt bättre ljus. Väldigt klantigt men väldigt billigt... =)

Armatur stavas det. Låter som en bra idé med spegelmosaik på insidan! Har du någon bild på akvariet så man får se?
#20 - 14 mars 2008 19:26
Messerschmitt..
#21 - 14 mars 2008 19:43
Gaffel skrev:
Messerschmitt..

...är en tysk flygplanstillverkare. Du menar nog besserwisser :D
#22 - 14 mars 2008 20:00
Och nu föll du stenhårt i din egen grop din messerschmitt!

Intern skämt när någon i gänget försökte briljera, andra kul grejor var när en viss Fredrik Lange försökte sig på det ädla konststycket att äga segelbåt och ville ha hjälp att flytta sin bå från Tånguddens marina där undertecknad hade sina båtar ut till Långedrag.

Iförd viktig min och pekandes med hela handen stod han i 10 minuter och kommenderade från sittbrunnen att släpp förtöjningen babord, kvejla upp tampen från klysen osv och vi var lite fulla i fan så vi undrade vilket snöre det var och var det höger eller vänster han menade, han föll stenhårt och det slutade med att jag erbjöd mig att ta ut båten annars skulle vi legat där ännu,.

Slår i backslaget och gav hastig gas, slår av och glider i sakta mak närmre och närmre en stor plastdinge som låg förtöjd, med 5 meter kvar bryter karljäveln ihop och börjar gasta om att "Akta båten!" då slog jag stopp och sa att om inte han satte sig ner på röven och höll näbb så kunde han försöka ta ut båten själv.. Det var härligt tyst på den messerschmitten hela vägen ut till Långedrag.. ;)
#23 - 14 mars 2008 22:17
Armatur stavas det. Låter som en bra idé med spegelmosaik på insidan! Har du någon bild på akvariet så man får se?

http://s246.photobucket.com/albums/gg106/sessan401/

Det här lysrören är säkert 10 år gamla. Jag tog över rampen som har stått i en källare och samlat damm under en lång tid.
Satte i gång dem under januari förra året och satte dit folie och spegelbitar i december kanske.
Bilderna ger inte rättvisa, men jag kan säga utan att överdriva att det blev 2/3:e delar bättre ljus än var det var.;)
Det skall bli kul att se skillnaden när jag väl köper nya rör också.
Dubbelhäftande tejp köpes på jula/ biltema/ clas olsson ....
Mvh sessan
#24 - 14 mars 2008 22:47
Oj vilket vackert akvarium du hade! Usch vad avundsjuk jag blir, så fint är inte mitt...väldigt snygg akvariumbänk du hade oxå! Den såg väldigt stadig ut hörru.
Såg ut som om du hade aluminiumfolie bakom spegelbitarna? Det syns verkligen vilket ljus det blir! Den idén ska jag definitivt sno...med din tillåtelse hoppas jag. Dock vågar jag mig inte på att slå sönder en spegel utan jag köper spegelmosaik på Panduro. Där har dom för övrigt väldigt snygga stenar och färgade glasbitar som man kan limma ihop med akvariesilikon till en fin och orginell dekoration. Jag snodde ju din idé så nu kan du sno en av mina.
#25 - 14 mars 2008 23:17
Tack så mkt!
Lite mkt blandning av allt bara. men det får bli nästa projekt att försöka på en biotopp ngt så där istället.
Men visst, inte tror du att de lysrören är så gamla.
Det var en bra ide med färgade glas stenar. Skulle bara tagit en färg dock.
Det är folie som ligger bakom rampen, det gjorde susen.
Min mosaik idee var tänkt som olika reflektorer som du kan se i vattnet en solig sommardag. Tyvärr uteblev den effekten, men det blev klart ljusare.
Lycka till med ditt projekt, du kommer inte bli besviken.:)
sessan
#26 - 14 mars 2008 23:38
Jag gjorde en grotta av svarta stenar och några fina blåa glasbitar. Gjorde många små hål lite överallt mellan stenarna så att små fiskar kan söka skydd där. Den använder jag när jag har yngel i akvariet för de större fiskarna kan inte komma in i grottan.
#27 - 14 mars 2008 23:48
Daniel_N skrev:
...är en tysk flygplanstillverkare. Du menar nog besserwisser :D
hehe stavas Messerschmidt :)
#28 - 14 mars 2008 23:51

Sant, det gör det faktiskt...ordnazism är enbart till för några få...:D:D:D
#29 - 14 mars 2008 23:53
tro det du, fattar du hur många i min klass som hatar mig för det :P
"Du e 17 du ska f*n inte veta hur man stavar!" :) typ
#30 - 15 mars 2008 00:08
Kan tänka mig det. Mina vänner avskyr när jag rättar deras stavfel hela tiden. En kompis till mig stavar ordet "situation" som "sitvasjon"...då ryser det i mig. :eek:
#31 - 15 mars 2008 00:17

Det är ingen risk, detta rör finns det på Philips hemsida. Att det har utgått är kanske ett enkelt sätt att sälja lysrör som de har hemma istället för att beställa rören du vill ha:confused:.
#32 - 15 mars 2008 08:25
Nu ska inte ni amatör akademiker springa med osanningar, det heter Messerschmitt precis som det tyska flygplanet bf 109 så det så..:D
#33 - 15 mars 2008 10:16
Oj vilket vackert akvarium du hade! Usch vad avundsjuk jag blir, så fint är inte mitt...väldigt snygg akvariumbänk du hade oxå! Den såg väldigt stadig ut hörru.

Såg ut som om du hade aluminiumfolie bakom spegelbitarna? Det syns verkligen vilket ljus det blir! Den idén ska jag definitivt sno...med din tillåtelse hoppas jag. Dock vågar jag mig inte på att slå sönder en spegel utan jag köper spegelmosaik på Panduro. Där har dom för övrigt väldigt snygga stenar och färgade glasbitar som man kan limma ihop med akvariesilikon till en fin och orginell dekoration. Jag snodde ju din idé så nu kan du sno en av mina.

Det låter dyrt att köpa spegelmosaik på Panduro. Vad kostar det och hur stor är prisskillnaden mot riktiga reflektorer? Riktiga reflektorer är trots allt det mest effektiva, och enkla, alternativet.
#34 - 15 mars 2008 15:29
Inte vet jag men reflektorer tänker jag inte införskaffa. Sist jag hade dom så ramlade dom bara ner hela tiden.
#35 - 15 mars 2008 15:38
Handhavandefel..
#36 - 15 mars 2008 22:19
Riktiga reflektorer gör nog sitt.
Som gaffel skriver så finns det nog en bra lösning för att sätta upp dem utan att de ramlar ner.
Jag gjorde mina egna för att det var en bra budjetlösning, sen tycker jag det är kul att komma på egna ideer.
Men jag tror att det kommer bli jättebra med lite glas i en annan färg för att få in lite nyanser. Skall testa det med. Men det kanske sticker iväg i pris med panduros artiklar ....men det gör inget, det är ju kul att köra sitt egna race också!
Go for it!!!
#37 - 16 mars 2008 20:15

Nej :)

För att tillföra nåt till diskussionen:
Vill ni ha bra reflektorer så är det nog bättre att skaffa takarmaturer, de har mycket bättre reflektorer.
Å andra sidan är de väl inte IP-klassade utan måste hängas en bit över karet.

Annons