bästa lysrör?

#1 - 7 januari 2005 16:10
tja!

jag har bara en enda ganska enkel fråga. vilket är det bästa lysröret som framhäver fiskarnas färger?

ha d
#2 - 7 januari 2005 16:39
[QUOTE=mattsson]tja!

jag har bara en enda ganska enkel fråga. vilket är det bästa lysröret som framhäver fiskarnas färger?

ha d[/QUOTE]
Personligen rekomenderar jag två saker

1. Använd sökfunktionen. Detta ämne finns det massvis med trådar om.
2. Philips Aquarelle
#3 - 7 januari 2005 17:29
Philips Aquarelle är (väldigt) bra för växter och framhäver blå och röda färger hos fiskar, så jag skulle gärna vilja diskutera just ämnet vilket rör folk gillar för att framhäva fiskar.

Pragmatisk som jag är så tycker jag att supervita rör med kanonhög CRi/Ri som ger en totalt naturtrogen färgåtergivning borde vara det fiskentusiaster vill ha? Ungefär som om jag hade min sportbil i ett garage så skulle jag inte välja någon konstig färg på ljuset för att framhäva någon viss färg utan låta den bada i supervitt ljus så man ser den exakt som den ska se ut i hela sin härlighet - precis som dom börjar göra i klädaffärer och i frukt&grönt-disken: Krispigt kritvitt ljus som får färgerna att våldta ögonen.

Osram Biolux marknadsförs som ett rör med kanonhög CRi, men det ser grönt ut i mina ögon. Likaså Philips TLD965 deluxe ska vara ett helspektrumrör men det ser gult ut. Skulle vara intressant att få lite data på det ljus klädaffärerna börjat med.
#4 - 7 januari 2005 18:46
Jag rekomenderar Grolux rören , har fastnat för dom.
Ger ett behagligt ljus som framhäver fiskarnas färger
och får växterna att ta sig.
Har även tästat Philips Aquarelle , har det tillochmed i ett
av karen, bra ljus när karet inte är över 30cm i höjd. tycker det
förlorar sin styrka snabbt i högre kar.

/Baggen
#5 - 7 januari 2005 20:11
Grolux har ett av de mer onaturliga ljusen iom att det mest skjuter rött. Dessutom förlorar rött ljus snabbast intensitet i vatten.

Har även tästat Philips Aquarelle , har det tillochmed i ett

av karen, bra ljus när karet inte är över 30cm i höjd. tycker det

förlorar sin styrka snabbt i högre kar.

Aquarelle och det likvärdiga Aquastar är dom som lyckas trycka ner växter bäst i akvarier, så nej det förorar snarare minst i styrka av de rör du kan välja mellan.
#6 - 7 januari 2005 23:12
[QUOTE=defdac]Grolux har ett av de mer onaturliga ljusen iom att det mest skjuter rött. Dessutom förlorar rött ljus snabbast intensitet i vatten.

Aquarelle och det likvärdiga Aquastar är dom som lyckas trycka ner växter bäst i akvarier, så nej det förorar snarare minst i styrka av de rör du kan välja mellan.[/QUOTE]
tackar för svaren. ska kanske tillägga att det är ett malawi kar och de flesta firrarna har en betoning på blått. så är det kanske aquarell kombinerat med ett blått lysrör det bästa resultatet då?

ha d
#7 - 7 januari 2005 23:14
tja! tack för svaren.
ska tilläga att det är ett malawi kar, och de flesta firrarna har främst en betoning på blått, men oxå rött och gult. så är aquarell det bästa valet då kombinerat med ett helblått rör?

ha d
#8 - 7 januari 2005 23:41
Även om det brukar vara ganska dyra, så är Sera Blue-sky jäkligt snyggt för fiskarna imo, och ganska ok för växternas del.

Annons