bästa lösningen?

#1 - 22 april 2007 17:11
Hej, någon som vet vad den optimala lösningen till att få klart vatten så fort som möjligt i ett nystartat kar med korallsand? Har sköljt sanden 1000 ggr känns det som men ändå så blir vattnet dimmigt. Ska jag bara hålla på och byta vatten fram och tillbaka tills det blir rent eller finns det något annat sätt? Eller bara låta det vara tills allt damm lagt sig på botten? :confused:
#2 - 22 april 2007 18:27
dimman kan vara små luftbubbler

filtrera genom nått finmaskigt

tryck filtret fult i bommul eller nått låte det inte gå för länge med organiskt matrial då de kan ruttna.

filtervad funkar annars fins medel som klumpar ihop partcklar.

men bästa lösningen är oftast att bara låta det vara det lägger sig efter ett tag
#3 - 22 april 2007 18:34
ok, om jag nu låter allt lägga sig, blir det inte dimmigt igen om man nu råkar virvla till i karet eller om man släpper ner fiskar som bökar omkring ?
#4 - 22 april 2007 18:38
Har ett akvarium med ca 12 cm djup sandbädd, sanden är korallsand. Där la sig dimman efter något dygn. Om du nu inte orkar vänta så får du köra ett filter med vadd som mayday föreslår.
#5 - 22 april 2007 18:41
Lefty skrev:
ok, om jag nu låter allt lägga sig, blir det inte dimmigt igen om man nu råkar virvla till i karet eller om man släpper ner fiskar som bökar omkring ?

Inte i mitt akvarium i alla fall, har en mycket kraftig cirkulation och tre bökande fiskar. Det kan ibland virvla upp partiklar men de lägger sig efter någon minut.
#6 - 22 april 2007 18:53
ok, jag kommer ha rätt bra drag jag me i mitt kar, fluvals FX5 till 420liters... men då gör jag nog ifall det inte spelar någon roll och väntar tills allt lagt sig. Gör det förresten något om man skulle dra igång filtret och såna partiklar fastnar i filtret ? Tänkte mest på fiskarna.....
#7 - 22 april 2007 19:05
Lefty skrev:
ok, jag kommer ha rätt bra drag jag me i mitt kar, fluvals FX5 till 420liters... men då gör jag nog ifall det inte spelar någon roll och väntar tills allt lagt sig. Gör det förresten något om man skulle dra igång filtret och såna partiklar fastnar i filtret ? Tänkte mest på fiskarna.....

Nej det gör inget, du får väl skölja ur filtret när vattnet klarnat. Skölj med kallt vatten så att inte de nyttiga bakteriena dör.
#8 - 22 april 2007 19:06
ok fint, tack för hjälpen.

Annons