Bästa ljuset för växterna?

#1 - 13 februari 2011 18:55
Vilket lysrör är det bästa man kan ha till växterna? Ska inskaffa ett nytt och vill ha ett riktigt bra denna gången för att växterna ska må så bra som möjligt. Ska även inskaffa en reflektor.
#2 - 13 februari 2011 19:01
Får du tag på ett Aquarelle rör så är det nog det dom flesta skulle föreslå. (dom har slutat tillverkas men finns ibland i lager)
Själv kör jag nu med ett rör som heter aquaglow och verkar var rätt likvärdigt mot växterna (enligt mig, i mina kar)
#3 - 13 februari 2011 19:02
Hmm din signatur? Hur yckas du med så många kamphanar i samma kar?? Hur har du delat upp karen?
#4 - 13 februari 2011 23:00
J.Milton skrev:
Får du tag på ett Aquarelle rör så är det nog det dom flesta skulle föreslå. (dom har slutat tillverkas men finns ibland i lager)

Själv kör jag nu med ett rör som heter aquaglow och verkar var rätt likvärdigt mot växterna (enligt mig, i mina kar)

Aqua-glo har bra ljus för växter men är väldigt svaga så inget för den som har få rör eller krävande växter.
Philips Aquarelle, Hagen power-glo och sylvania aquastar är dom främsta växtrören, min personliga favorit är power-glo som jag tycker ger snyggare ljus.
#5 - 14 februari 2011 04:23
defdac

2006-01-10, 22:25

Hagens rör är lite svåra att beräkna för att dom har manipulerade spektralfördelningar, men man kan ta dom från saurama och få en ungefärlig bild iaf. Men NE ligger före med en lampa jag inte hunnit beräkna ännu, vet inte när jag får tid.

Ivo Busko har själv gjort några beräkningar på Hagens rör men han varnar för att det inte är några exakta siffror: http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

AquaGlo får då 0,7 uE/Joule vilket är högt - t om högre än PowerGlo som får 0,64 enligt hans siffror. AquaGlo't är dock mindre poppis än PowerGlo eftersom Aquaglot har mindre lumens (ser mörkare ut).

Jag tippar att du kommer ha svårt att märka skillnad i växternas trivsel på dom båda, eventuellt skulle AquaGlo få växterna att växa mer på höjden (mer rött) än PowerGlo som har mer blått.

Hittade bara detta men som Deffen skriver är det med en nypa salt. De fungerar dock helt klart.
#6 - 14 februari 2011 04:28
J.Milton skrev:
Hmm din signatur? Hur yckas du med så många kamphanar i samma kar?? Hur har du delat upp karen?

undrar med det. samt 6 st 2L kar med kamphannar. låter inget vidare för de hannarna.
#7 - 14 februari 2011 07:08
Okej, tack för svaren! Nu vet jag vilka rör jag ska hålla utkik efter, har just nu ett Aquaglo.

Ni som undrar om kampfiskarna så är signaturen kvar sedan jag födde upp just kampfisk för ett par år sedan. Jag hade 3 kar på 90L som jag hade delat av genom att siliconera fast plexiglas i dom. Där hade jag avelshanarna.

Hanarna som var i 2L, var där ett kort tag innan dom skickades till djuraffären (leverarade dit ca var 3e vecka). Dom flyttades dit när dom började bli aggressiva mot sina syskon.

Hanarna i 54L var dom som fortfarande gick att ha tillsammans och inte slogs allt för mycket :)

Sedan har jag faktiskt lyckats hålla 2st vuxna kamphanar i ett 54L utan problem (kullsyskon) :) Dock blev en sjuk och fick gå i karantän men sedan gick det aldrig att stoppa tillbaka honom.
#8 - 14 februari 2011 07:10
aha. då fick vi det förklarat för oss!
#9 - 14 februari 2011 07:48
Haha, då gissade jag rätt med andra ord! :p
#10 - 14 februari 2011 09:36
Hittade bara detta men som Deffen skriver är det med en nypa salt. De fungerar dock helt klart.

Nu talar jag mest utifrån erfarehet då och vad jag kunde se gav aqua-glo långa rangligare växter (och dom svårare trivdes inte alls) medans power-glo gav samma längd på växterna fast dom vart mycket kraftigare och tenderade att blomma eller visa sina röda sidor mycket bättre ;)
#11 - 14 februari 2011 09:39
Tja, rött ljus är ju mer långlivat än motsvarande blå man får ut med samma energi. Inte omöjligt med andra ord. Att blå ser så mycket svagare ut gentemot framförallt grönt ljus har att göra med ögats känslighet som varierar med våglängden på ljuset.
#12 - 14 februari 2011 17:57
suck här i stan finns det inte något vidare utbud av lysrör :( Hittade 1 power-glo som tyvärr var för långt. Annars finns bara Aqua-glo och Sun-glo,,,
Föresten Gro-lux fanns det också gott om :)
#13 - 14 februari 2011 18:50
[QUOTE=Maethor;1497799
Ni som undrar om kampfiskarna så är signaturen kvar sedan jag födde upp just kampfisk för ett par år sedan. Jag hade 3 kar på 90L som jag hade delat av genom att siliconera fast plexiglas i dom. Där hade jag avelshanarna.

Hanarna som var i 2L, var där ett kort tag innan dom skickades till djuraffären (leverarade dit ca var 3e vecka). Dom flyttades dit när dom började bli aggressiva mot sina syskon.

Hanarna i 54L var dom som fortfarande gick att ha tillsammans och inte slogs allt för mycket :)

Sedan har jag faktiskt lyckats hålla 2st vuxna kamphanar i ett 54L utan problem (kullsyskon) :) Dock blev en sjuk och fick gå i karantän men sedan gick det aldrig att stoppa tillbaka honom.[/QUOTE]

Undrade eftersom jag av en slump bara kanske 5 minuter innan jag såg din tråd läste detta:

5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så
[FONT=&quot]att de kan se sig själva i en spegel[/FONT]

Och då blem man ju givetvis nyfiken på hur du hade gjort =)
#14 - 14 februari 2011 20:52
Nja, hanarna klarar att växa upp ihop men när tonåren kommer. ;)
#15 - 14 februari 2011 22:48
Maethor skrev:
suck här i stan finns det inte något vidare utbud av lysrör :( Hittade 1 power-glo som tyvärr var för långt. Annars finns bara Aqua-glo och Sun-glo,,,

Föresten Gro-lux fanns det också gott om :)

Finns en anledning till att det fanns gott om grolux ;)
Och sun-glo ska du nog hålla dig borta från om du inte gillar pissgult ljus.
Finns ju alltid bra internetbutiker om dom lokala inte har nåt att erbjuda, dom 3 topprören som tidigast nämnts är klart värda den extra kostnaden om inte annat för att dom är trifosforrör (tappar inte effekt som billigare rör).
#16 - 14 februari 2011 23:33
Fuzzop skrev:
Finns en anledning till att det fanns gott om grolux ;)

Och sun-glo ska du nog hålla dig borta från om du inte gillar pissgult ljus.

Finns ju alltid bra internetbutiker om dom lokala inte har nåt att erbjuda, dom 3 topprören som tidigast nämnts är klart värda den extra kostnaden om inte annat för att dom är trifosforrör (tappar inte effekt som billigare rör).

Jo jag hade tänkt beställa ett rör tills jag insåg att dom inte skickar den längden jag behöver :( Kan bara köpas i butik. Men jag ska in och försöka få en av affärerna till att köpa hem ett Power-glo till mig. Det brukar gå om han bara har någonstanns att få tag på det.
#17 - 15 februari 2011 06:23
Ska du ha lysrör över 150cm? vet knappt om det görs men allt annat skickas utan problem, här är ett exempel på butik och deras priser brukar kunna vara en bra referenspunkt om du ska handla nånannanstans.
http://www.pwss.nu/home.php?cat=31&sort=orderby&sort_direction=0&page=3
Som du säger tar många butiker hem det man vill ha, power-glo får dom lätt tag i men inte lika lätt aquarelle.
#18 - 15 februari 2011 09:55
Fuzzop skrev:
Ska du ha lysrör över 150cm? vet knappt om det görs men allt annat skickas utan problem, här är ett exempel på butik och deras priser brukar kunna vara en bra referenspunkt om du ska handla nånannanstans.

http://www.pwss.nu/home.php?cat=31&sort=orderby&sort_direction=0&page=3

Som du säger tar många butiker hem det man vill ha, power-glo får dom lätt tag i men inte lika lätt aquarelle.

Tack för påminnelsen. Var så länge sedan jag beställde akvariesaker att jag hade glömt denna butiken :)
Men jag börjar undra, på Power-Glo står det att det är för Saltvatten akvarium och ciklidakvarium,,, jag har ju inget av det,,,
Bilagor:
#19 - 15 februari 2011 10:06
nja spelar itne så stor roll. det ärmest för att få fram färgerna på fiskarna. o har du kampfiskar o neoner tex sås kommer de lysa rätt bra :)
#20 - 15 februari 2011 10:53
hannesc skrev:
nja spelar itne så stor roll. det ärmest för att få fram färgerna på fiskarna. o har du kampfiskar o neoner tex sås kommer de lysa rätt bra :)

Okej, jo man vill ju att det ska se fint ut också, även om jag är mest ute efter ett bra rör till växterna :) Tyvärr har jag inga neoner i detta karet, bara platy och en kamphane.
#21 - 15 februari 2011 10:57
Hur många rör rymmer du?
Rena växtrör ger ganska rött, ibland rödblått, och dunkelt ljus. Så de är nog inte att rekommendera som ensamt rör men kan du kombinera med ett klarvitt eller varmvitt, beroende på smak, är det en bra lösning för att få fart på växterna.
#22 - 15 februari 2011 11:05
Hur många rör rymmer du?

Rena växtrör ger ganska rött, ibland rödblått, och dunkelt ljus. Så de är nog inte att rekommendera som ensamt rör men kan du kombinera med ett klarvitt eller varmvitt, beroende på smak, är det en bra lösning för att få fart på växterna.

Jag rymmer bara ett rör :(
#23 - 15 februari 2011 11:38
Då blir det nog bäst med något av de som rekommenderats, aquarelle främst.
#24 - 15 februari 2011 11:43
Då blir det nog bäst med något av de som rekommenderats, aquarelle främst.

Okej, jag tänkte försöka få tag på antingen Power-glo eller Aquarelle. Så småningom så ska jag byta till en ramp med iallafall 2rör, men just nu tillåter inte ekonomin det (arbetslös). Men jag har iallafall bestämt mig för att använda den större rampen jag har så jag kan köpa ett på 90cm (30w) iallafall, blir ju kanske lite bättre än den korta som bara tar ett rör på 60cm,,
#25 - 15 februari 2011 12:26
Låter bra!
#26 - 15 februari 2011 16:00
Nu har jag beställt ett rör på djuraffären här i stan, ska förhoppningsvis komma nästa vecka. Det blev ett Aquarelle 30w :)
#27 - 15 februari 2011 16:23
Jag kör med ett dagsljusrör - Life Glo. Det innehåller både blått och rött ljus vilket stimulerar båda bladtillväxt och blomning.
#28 - 15 februari 2011 16:29
Maethor skrev:
Tack för påminnelsen. Var så länge sedan jag beställde akvariesaker att jag hade glömt denna butiken :)

Men jag börjar undra, på Power-Glo står det att det är för Saltvatten akvarium och ciklidakvarium,,, jag har ju inget av det,,,

Då kan du ju tänka på att till saltvatten så om man har tex koraller så behöver man väldigt kraftigt ljus ;)
och har man ciklider så vill man få fin färg på fiskarna och det håller det då oxå.
#29 - 15 februari 2011 16:34
Maethor skrev:
Nu har jag beställt ett rör på djuraffären här i stan, ska förhoppningsvis komma nästa vecka. Det blev ett Aquarelle 30w :)

Lika ljusstarkt som power-glo men ser lite mera lila ut i färgtonen = neontetror tex lyser väldigt vackert, gula och gröna fiskar/växter inte lika så, men det är ju mest en smaksak och mot väldigt många andra rör ser det klart bättre ut iaf :)

Annons