Bästa koppnings-metoden?

#1 - 12 november 2005 20:04
Sådärja, nu är mitt nya 110 liters klart :) Pumpen är igång, växter är planterade, en grotta är byggd och allt verkar funka :D

Jag har tänkt släppa i de första fiskarna om cirka en vecka, och nu undrar jag hur man "koppar i" fiskar på bästa sätt? Det står olika information om det i alla böcker och på alla hemsidor :S Hur gör ni?

Moahaha, jag lär snart bombardera er med ännu fler nybörjarfrågor XD
#2 - 12 november 2005 20:27
Själva inkopplingen kan göras på olika sätt, men syftet är att sakta vänja den nya fisken vid temperatur och vattenvärden.
Låt påsen med fisken flyta omkring i akvariet.
Tiden är beroende av hur stor temperaturskillnaden är.
Det är svårare för fisken att gå från varmt vatten till kallt.
När temperaturen är densamma i påse och akvariet kan du börja koppa över vatten. Byt lite i taget av vattnet i påsen och fortsätt under 1 till 2 timmar.
Släpp sedan ut fisken utan att vattnet följer med.
#3 - 12 november 2005 20:38
1-2 timmar?! Jag gör bara en 25min.
#4 - 13 november 2005 01:08
jag kör 15-20 min
#5 - 13 november 2005 03:23
25min och 15-20min är lite lite för att koppa in firrarna. Kan ju gå illa om det vill sig. Så, det är bättre att ta god tid på sig.
#6 - 13 november 2005 03:27
varierar härborta.
när ja körde mäsk-co2 så hade ja bra mycke lägre ph än butiken så då blev det 20minuter i påse i akvariet för tempen sen 25-30min koppning.

nu när ja inte kör nån co2 så ligger ph't närmre så då blir de 20min flytande i påsen och 10-20min koppning.
#7 - 13 november 2005 03:29
Jo, det var bra att du tog upp det. Man bör veta sitt eget pH och ta för vana att fråga vilket pH och temp butiken har. Det kan ge en liten fingervisning av hur koppningen ska gå till. Fast jag brukar i regel ta ungefär en timme på mig.
#8 - 13 november 2005 03:37
har ph7.4 i mitt akvarie hade ph6.1-6.6 när ja tryckte i co2 så skillnaden är ju rätt stor även om till exempel kardinaltetror trivs i ph ner till 5.5 så kan det va bra å koppa in nåtsånär ordentligt.
Bilagor:
#9 - 13 november 2005 03:38
Håller med :)
#10 - 13 november 2005 03:45
tror nog också det kan skilja en hel del i koppningsätt i relatet till priset på fisken ifråga.
en platy är ju "enklare" att förlora än en L46 mal typ.

nä nu ska iallafall jag lägga mej så God Natt
#11 - 13 november 2005 03:50
Samma här.. Sov Gott :D
#12 - 13 november 2005 12:13
Skillnad på fisk och fisk...???

[QUOTE=Raven]tror nog också det kan skilja en hel del i koppningsätt i relatet till priset på fisken ifråga.

nä nu ska iallafall jag lägga mej så God Natt[/QUOTE]

Så det är skillnad på fisk och fisk? Mer noga med en dyrare fisk än en billig Platy.
Låter VÄLDIGT cyniskt tycker jag.
#13 - 13 november 2005 12:25
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Raven]tror nog också det kan skilja en hel del i koppningsätt i relatet till priset på fisken ifråga.

Så det är skillnad på fisk och fisk? Mer noga med en dyrare fisk än en billig Platy.
Låter VÄLDIGT cyniskt tycker jag.[/QUOTE]

är den kalla hårda verkligheten tyvärr.
långt ifrån alla ser fiskar som djur och behandlar dom inte därefter.
sen är det också så att en som köper platy kanske har ett akvarie bara för ungarnas skull och då blir lätt skötseln därefter men nån som köper l46'or bryr sej mer om sina fiskar pga priset.

när det gäller människor och djur så finns det INGET som förvånar mej längre när det gäller skötsel och hantering
#14 - 13 november 2005 18:01
[QUOTE=Watermelon]Jag har tänkt släppa i de första fiskarna om cirka en vecka, och nu undrar jag hur man "koppar i" fiskar på bästa sätt? Det står olika information om det i alla böcker och på alla hemsidor :S Hur gör ni?[/QUOTE]

Jag brukar koppa i ca 1 timme.

Tänk på att i ett nystartat akvarium finns det ingen etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit, vilka är mycket giftiga. Därför bör du börja med väldigt få fiskar och tillsätta Nitrivec (eller liknande preparat) till akvarievattnet. Efter nån månad kan du börja introducera fler fiskar successivt. Man bör även skaffa sig en nitrit-test och testa vattnet regelbundet under de första månaderna.
#15 - 13 november 2005 18:08
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Raven]tror nog också det kan skilja en hel del i koppningsätt i relatet till priset på fisken ifråga.

Låter VÄLDIGT cyniskt tycker jag.[/QUOTE]

Riktigt så är det inte. Olika fiskar är olika känsliga. Speciellt vid inkoppning. Visst kan en billig firre också vara känslig. Som tex Kardinaltetror. De kan vara lite känsliga de första dagarna.
#16 - 13 november 2005 19:45

Tänk på att i ett nystartat akvarium finns det ingen etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit, vilka är mycket giftiga. Därför bör du börja med väldigt få fiskar och tillsätta Nitrivec (eller liknande preparat) till akvarievattnet. Efter nån månad kan du börja introducera fler fiskar successivt. Man bör även skaffa sig en nitrit-test och testa vattnet regelbundet under de första månaderna.

Måste man ha preparat i akvarievattnet? :S Det visste jag inte.

Jag körde igång mitt 110-liters i lördags, och hade tänkt börja med att släppa ner en mal eller liknande nästa helg. Är det för tidigt?
#17 - 13 november 2005 20:02
preparat är inget man måste ha men det underlättar och minskar risken för problem och får man problem blir dom inte lika alvarliga som om mna kört utan.
tänker då mest på nitrivec.
#18 - 13 november 2005 20:16
[QUOTE=Watermelon]

Måste man ha preparat i akvarievattnet? :S Det visste jag inte.

Jag körde igång mitt 110-liters i lördags, och hade tänkt börja med att släppa ner en mal eller liknande nästa helg. Är det för tidigt?[/QUOTE]

Du kan gott stoppa ner ett par firrar. Efter det så kan du tillsätta fler lite försiktigt då och då.
#19 - 13 november 2005 20:30
[QUOTE=Gimbo]Du kan gott stoppa ner ett par firrar. Efter det så kan du tillsätta fler lite försiktigt då och då.[/QUOTE]

haha går om man har tålamod :rolleyes:

watermelon va ska du ha för fiskar i ?
vissa fiskar kan du stoppa i rätt många av då som inte smutsar ner så mycket medans andra får man va mer försiktig med då dom smutsar ner mer
#20 - 13 november 2005 20:33
[QUOTE=Watermelon]Måste man ha preparat i akvarievattnet? :S Det visste jag inte.[/QUOTE]

Det blir ammoniak och nitrit av fiskarnas avföring och andning. Båda dessa ämnen är mycket giftiga för fiskarna (de dör av det). Som tur är så finns det bakterier som bryter ner dessa ämnen. I ett nystartat akvarium finns dock ingen etablerad bakterieflora, därför tillsätter man Nitrivec som innehåller dessa bakterier.

Kranvattnet är inte heller så bra för fiskarna eftersom VA-verket tillsätter en del kemikalier (bland dem chloramin i vissa kommuner). Man bör därför tillsätta Aqua plus (eller liknande preparat) vid nystart och vid varje vattenbyte för att neutralisera de skadliga kemikalierna.
#21 - 14 november 2005 21:41
Jag ska troligen ha nån mal, fjärilsciklider, dvärgguramis & guppys. Kanske ett stim neontetror.

Joo, jag tänker ta det lugnt med fiskarna :) Tänker köpa en mal på fredag, sen öka på typ varje vecka :D
#22 - 14 november 2005 21:43
Får man fråga vad det blir för manl? Alltid skoj o veta :
#23 - 15 november 2005 14:57
Det vet jag inte än :P Ska höra med djuraffären...men nån rätt tålig som gärna inte blir större än runt 10 cm.
#24 - 15 november 2005 15:07
Ancistrus lär vara det första de föreslår :)
De är rätt trevliga fast inte speciellt ovanliga. Fråga dem även vad de har för alternativ.
#25 - 24 februari 2007 21:50
HUr gör man när det skiljer i PH mellan akvariets vatten och påsens vatten?
Fick lite fisk utav en kompis, såg att de hade bajsat rejält i påsen så jag mätte PH och Ammonium/ammoniak.

PH låg på 6,5 och ammoniumet på runt 8 mg/l vilket är rejält högt.
Hade jag tillsatt mitt vatten med ph runt 7,5 hade det väl utvecklats ammoniak med en gång och fiskarna kolat av ammoniakförgiftning.
Har för mig att ammonium ombildas till ammoniak vid ett PH av 7.
Iallafall fick på sen vila i vattnet så rätt temp uppnåtts sen fick de åka i vattnet direkt. Tillsatte 1 heldos Aquasafe.

Hoppas att nu de klarar sig bara!!
Fjorde jag rätt eller skulle jag gjort på ett annat sätt?

/Andreas
#26 - 25 februari 2007 17:07
Problemet med lång inkoppning är att syret tar slut i Påsen/behållaren om man inte kör med en syresten.

Samt varför vänta 1v innan du tilsätter fisk ... kan du göra samma dag eller efter 1 dag för säkerhetsskull ... i ett tomt akvarium utan fisk bildas inga bakterier

Börja med 2st dag 1 typ ... vänta 1v tillsätt 2 till ... osv .. efter 1 mån är de e ganska bra balans
#27 - 25 februari 2007 17:16
En vecka efter de första fiskarna är alldeles för kort tidsintervall. På en vecka hinner det bara bildas en massa nitrit, men bakterierna som konsumerar nitrit kommer inte igång ordentligt förrän efter nån månad. Så att introducera fler fiskar efter bara en vecka är verkligen inte att rekommendera.

Varför så brottom? Det tar tid att starta upp ett akvarium. Det är sånt som man måste ställa in sig på om man vill att allt ska gå bra till. Och det vill man väl?
#28 - 25 februari 2007 19:56
1v funkar fint för mina kar ... men då snackar vi små ungdjur ..
Köp ingen fullvuxen Oskar
#29 - 28 februari 2007 22:59
Varför får man inte släppa i vattnet från påsen i akvariet när man ska släpp ai fiskarna?

Hur mycket vatten tar man i taget när man fyller på från akvariet i påsarna?
#30 - 1 mars 2007 06:57
cillan skrev:
Varför får man inte släppa i vattnet från påsen i akvariet när man ska släpp ai fiskarna?

Hur mycket vatten tar man i taget när man fyller på från akvariet i påsarna?

Fisken kan ha förorenat vattnet under transporten, vattnet från butiken kan vara förorenat.
Ca 10 % tycker jag är lagom.
#31 - 1 mars 2007 07:56
Kramfors skrev:
Fisken kan ha förorenat vattnet under transporten, vattnet från butiken kan vara förorenat.

Ca 10 % tycker jag är lagom.

Jo i och för sig det är ju sant. Fiskarna bajsar ju rätt mycket i påsarna. Har bara inte tänkt på det förut. Är inte så kunnig på akvarium.

Annons