Måste revidera mitt svar lite.
Jag har fotat länge, och fotat fisk i c:a 10 år, men så har jag haft ett uppehåll nu i 2-3 år. Senast gången jag fotade så hade jag rejält bra grejer. Canon 1d mk3. 100 2/8. Extern blixt osv. Fick ok bilder.
Sålde allt för att jag behövde pengarna och har köpt mig en helt ok kompaktkamera.
Första bilden är tagen med denna.
Så kom svärfar med sin nya sony alpha a77 igår, med ett 16-50/2.8. OJ det har hänt en del på 3 år... Den hade massa roliga funktioner och vilka bilder den kunde ta. Hade inte förberett akvariet alls. Det var smutsigt, grumligt vatten, otvättad framruta. Och jag hade inte tid att ta många bilder. Men förut för 3-5 år sedan så fick jag kanske 1 bra bild av 100. Nu blev alla bilder bra, tekniskt, problemet var bara att fisken inte ville visa sin bästa sida. Körde inte med någon blixt, inga speciella inställningar. Bara auto rakt igenom.
Nu kostar svärfars kamera en hel del, en bra bit över 10.000:-, men utrustningen jag hade senast för att fota fisk gick på mycket mer än så.
Båda bilderna är tagna på samma fisk. Min olympus kompaktkamera klarar inte alls av att visa det röda / blåa på fisken. Det försvinner helt. Sonyn lyckas hyffsat. Fisken är mer färggrann i verkligeheten, men så är det väl alltid :) Fisken kommer från malawijanne i mölnlycke förresten. Helt underbara färger.
Så det har hänt en hel del, och har man en hyffsad kamera idag så verkar det fungera kalasbra!
Mvh
Stefan