Bästa innerfiltret?

#1 - 13 december 2005 19:13
Vilket är det bästa innerfiltret till ett 63-liters? Gärna inom rimlig prisklass, det är till dagis. Det finns tetror, lite malar och matas sparsamt med flingfoder.
#2 - 13 december 2005 19:41
innerfilter

tja jag skulle säga ett rena filter,dom är lätta att rengöra och dessutom hållbara
mvh norrfjärden
#3 - 13 december 2005 20:26
Fluval 2+, trevligt, inte så dyrt, driftsäkert, (i alla fall mitt ;) ).
#4 - 13 december 2005 22:13
[QUOTE=norrfjärden]tja jag skulle säga ett rena filter,dom är lätta att rengöra och dessutom hållbara
mvh norrfjärden[/QUOTE]

Reklam igen med tanke på var du jobbar !!!
#5 - 13 december 2005 23:34
Powerhead med blå filtermatta och elrör...
#6 - 13 december 2005 23:50
bottenfilter med liten cirkulationspump 130-140kr
#7 - 14 december 2005 08:52
Oj! Det var många olika bud! Ni får gärna beskriva alternativen lite, varför är de bäst?
Powerhead med blå filtermatta och elrör...- du menar som ett hörnfilter? Bygga av med en modul och sätta filterfunktionen där? Blir inte insugshålet fort igenproppat om man har filtermatta för insuget? Hur ofta behöver det rengöras? Hur får man då bort modulen osv?
Fluval har jag och den är ganska bra, lite trög att ta isär, och den biologiska reningen ifrågastätts av en del personer. Rena har jag aldrig sett.
#8 - 14 december 2005 18:51
Kolla på http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
enkelt och bra bottenfilter är inte att rekomendera enligt mig då de sätter snurr på allt skit som ligger på bottnen..
Den typen av kubfilter man kan bygga med ett powerhead klarar sig rätt länge utan rengöring, ha ett öga på när vattenflödet minskar. Det absolut bästa med dehär filtret är att man får ett stort biofilter för en liten peng ;)
#9 - 14 december 2005 19:00
[QUOTE=Karon]Fluval 2+, trevligt, inte så dyrt, driftsäkert, (i alla fall mitt ;) ).[/QUOTE]

Fluval 2+ har min röst åxå
#10 - 14 december 2005 19:38
[QUOTE=NiXoN] enkelt och bra bottenfilter är inte att rekomendera enligt mig då de sätter snurr på allt skit som ligger på bottnen..[/QUOTE]

inget jag märkt under dom snart 6 månader jag kört bottenfilter.
funkar skitbra.
bra mycke bättre än eheim 2007 innerfilter eller cirkulationspump och filtermatta.

bottenfilter är den klart bästa filterlösningen jag sett och provat till mindre akvarier.
#11 - 14 december 2005 19:54
[QUOTE=Raven][QUOTE=NiXoN] enkelt och bra bottenfilter är inte att rekomendera enligt mig då de sätter snurr på allt skit som ligger på bottnen..[/QUOTE]

inget jag märkt under dom snart 6 månader jag kört bottenfilter.
funkar skitbra.
bra mycke bättre än eheim 2007 innerfilter eller cirkulationspump och filtermatta.

bottenfilter är den klart bästa filterlösningen jag sett och provat till mindre akvarier.[/QUOTE]
Vad har du som styrker det påståendet, har du kört de akvariet med samma uppbyggnad och sammansättning, med dom olika filterlösningarna 6 mån åtgången?
#12 - 14 december 2005 20:01
det enda jag inte kört 6 månader va cirkulationspump med filtermatta.
såg förjävligt ut och trots att filtermattan bara va 10x10cm så syntes den alldeles för tydligt för att det skulle kunna bli en snygg lösning.
#13 - 14 december 2005 21:14
Olika erfarenheter, de var länge sedan jag använde bottenfilter och då kan jag inte säga att jag var nöjd.
Observera att jag skriver "enligt mig" då brukar man inte ha en vetenskaplig studie bakom sig utan en egen uppfatning.
#14 - 14 december 2005 21:35
Tja till ett yngelakvarie som blir belastat skulle inte jag ta ett innerfilter då filtervolymen är för liten oavsett märke.

Hellre filtermatta och powerhead alternativt bygga en filterkammare med filtermatta och powerhead.

Bottenfilter och powerhead är också ett bra alternativ men kräver lite service,funkar bäst om man slamsuger gruset ovan plattan vid vattenbyte.Tål då hög belastning.

Vill bara tillägga att jag har både bottenfilter och filtermattor med powerheads men kan ej säga vad som är bäst har provat i 3 år.

Vad du än väljer Lycka till med ynglen.

mvh erik
#15 - 14 december 2005 21:35
Eheim inner filter tycker jag är dom bästa, har två st själv. Har även fluval 4+ men tycker att fluval ej går att jämgöra med Eheims filter...
#16 - 25 december 2005 23:48
Elite

Hej!

Jag tycker du ska pröva med Elite Stingray 10. Den är liten, tyst, och lätt att städa! Locket fälls bara upp och man tar ut den prismaformade kassetten med svampen i! Den är lätt att gömma. Jag har gömt den bakom en "fyr" och några små växter! Dessutom är den snygg :) . Annars är Fluval bra, stor kapacitet och den guckar inte igen så fort, man kan strypa den VÄLDIGT mycket. Men jag tycker Stingray är bäst. Jag har det i mitt 26 liter och det är superbra! Hoppas räkorna som kommer gillar den ;-)!
#17 - 26 december 2005 00:26
[QUOTE=NiXoN]Powerhead med blå filtermatta och elrör...[/QUOTE]precis"!!! absolut bäst!!!
#18 - 26 december 2005 16:20
Det blev: ett jag glömt namnet på (skäms)... det har synlig skumgummi i två stora runda bitar, och inget skydd runt detta, jag tror på expediten som sade att det var "yngelsäkert", stor filtervolym, stort insugssvolym och mycket ställbar hastighet. Enda kruxet var att vid rengöring bör man lyfta upp det i en påse, annars ramlar gärna smutsen av. Det är inte jättesnyggt heller, men jag tycker det verkar bra. Jag hade gärna velat ha ett sådant hemma också! Något dyrare än fluval var det.
#19 - 26 december 2005 18:32
de filtret du beskriver låter som ett man kan bygga för en 100-120kr själv.

finns en variant här.
titta på "tillverkning av innerfilter"
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
#20 - 27 december 2005 10:05
Ja, fast jag slapp bygga det själv! :) "Innerröret" hade en annan konstruktion än det man gör själv också. Garantin var en annan fördel- det ska användas på dagis.
#21 - 27 december 2005 11:47
kan det vara en Aquael Turbo?
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_33_249&products_id=687&osCsid=0061ea6bb8715c54c1004b797382e04e

isf, kan du ge mig lite bilder på den? vill nämligen köpa 3st sådana sjävl till mina 3st 112l odlingskar.
#22 - 27 december 2005 13:36
Nä, inte ett sånt var det. Det var förresten ett aquael som jag bytte bort, det var trasigt i överdelen så att vattnet sprutade rakt upp. Jag säger till om jag hittar någon bild, annars kollar jag nästa gång på dagis vad det hette. Kostade ca 385 kr.

Annons