Bästa innerfilter för 220 liter?

#1 - 22 augusti 2006 14:21
När jag köpte mitt 220-literskar fick jag med ett Eheim innerfilter. Men det verkar rätt skröpligt... [:o]

Från början har jag kört Fluval 2+ parallellt med Eheim, eftersom det var det filtret som fanns i mitt gamla 70-liters. Fullt med fina bakterier!

Nu verkar det som om det bara är Fluvalen som blåser på... Eheimen är det ingen fart i.

Jag hade ju tänkt ta bort Fluvalen efter ett tag men nu funderar jag på att byta ut Eheimen först.

Men till vad? En större Fluval? I så fall vilken? Något annat förslag? :confused:

Ett BRA, inte för dyrt innerfilter... :p
#2 - 22 augusti 2006 15:17
Ett filter som inte är världsbäst, men prisvärt, tycker jag är Fluval 4+. Finns till bra pris på PWSS t ex...
#3 - 22 augusti 2006 15:27
Kör själv med Fluval 4+ till mitt 222L o det tycker jag fungerar bra... några andra erfarenheter har jag inte tyvärr.
#4 - 22 augusti 2006 16:07
Tack för tipsen! Jag har ju flera Fluval redan så det kanske är det naturliga valet då.
Om ingen har något annat förslag???
#5 - 22 augusti 2006 16:15
[quote=Birgitta W]Tack för tipsen! Jag har ju flera Fluval redan så det kanske är det naturliga valet då.
Om ingen har något annat förslag???[/quote]

jag körde ett 305 ytter det funkade fin fint pwss har rea nu zooplanet är billiga med
#6 - 22 augusti 2006 16:17
Eheim 2048 600L/H ev med strilrör på kanske. Inte billigast men bra
#7 - 22 augusti 2006 18:57
Våga prova Tetratec IN 1000

Köpte det på pwss för runt 300 för att jag ville ha bättre cirkulation, plus att det renar väldigt bra hel nöjd!
/bobbyfuller
#8 - 22 augusti 2006 19:54
Jag har fluval 4+ till mitt 180liters och är jättenöjd.
Köpte från en lokalbutik för knappt 380kr...
#9 - 22 augusti 2006 20:05
Flest röster på Fluval 4+!!! :)
Bilagor:
#10 - 22 augusti 2006 21:16
Vi har alltid haft Eheim i olika versioner tidigare. Nu köpte vi ett Fluval 4+ till nya 200 liters.
Det verkar funka perfekt, väldigt tyst och bra.
Men vi har inte tvättat det ännu, så det kan jag inte yttra mej om.
#11 - 22 augusti 2006 22:46
Små skummpatroner ger liten biologisk filtrering. Passar små akvarium. Skaffa ett golvfilter med så stor filtervolym som möjligt och ett så litet flöde som möjligt. Eheims klassiska är okej. 2215 kanske
#12 - 23 augusti 2006 05:59
Om du har mycket växter så behöver du inte så stor filtervolym, så då är det perfekt med innerfilter. Kan du tänka dig att ha ytterfilter så tycker jag att JBL:s filter är bra. Jag har ett Cristal Profi 250 till mitt 190 liters. Det funkar bra och är mycket tystare än mitt gamla juwel innerfilter. Jag kan inte ens höra att det är igång om jag öppnar skåpet det står i. Sist men inte minst så är det billigt ~900 kr på hornbach för filter och filtermassa.
#13 - 23 augusti 2006 08:43
[quote=Birgitta W]När jag köpte mitt 220-literskar fick jag med ett Eheim innerfilter. Men det verkar rätt skröpligt... [:o]

Från början har jag kört Fluval 2+ parallellt med Eheim, eftersom det var det filtret som fanns i mitt gamla 70-liters. Fullt med fina bakterier!

Nu verkar det som om det bara är Fluvalen som blåser på... Eheimen är det ingen fart i.

Jag hade ju tänkt ta bort Fluvalen efter ett tag men nu funderar jag på att byta ut Eheimen först.

Men till vad? En större Fluval? I så fall vilken? Något annat förslag? :confused:

Ett BRA, inte för dyrt innerfilter... :p[/quote]jag vet att aquael fan 3 är det bra flås i och kostar 240kr är tyst och lättskött...
#14 - 23 augusti 2006 10:39
Birgitta: Vilken sorts eheim var det du fick?
#15 - 23 augusti 2006 11:07
En röst till på Fluval 4+.

Enda problemet jag haft med det är att flödet sjunker om jag inte rengör det cirka en gång i månaden, annars ett solitt filter.
#16 - 23 augusti 2006 11:09
[quote=Daniel_N]Birgitta: Vilken sorts eheim var det du fick?[/quote]

Det står inget på det men jag frågade i forumet när jag just köpt akvariet och expertisen här kom fram till att det är ett Powerline... :)

Det är lite trasigt inuti. Det sitter någon sorts långt plastgaller med strimlor som man trär ner i filtermassan och sedan i ett hack i botten. Flera av dom strimlorna har släppt... Om någon nu begriper vad jag menar :rolleyes: . :p

De sa att det skulle vara ett bra filter men jag tycker inte det blåser så mycket om det. Så jag har inte velat ta bort det Fluval 2+ som jag också har där. Tíllfälligt var det tänkt.

Därför fick jag idén att köpa ett nytt, kraftigare, filter. Eheimen kanske jag kan ha någon annanstans. Eller ha som reserv.
#17 - 23 augusti 2006 11:29
Alla innerfilter är väl lika dåliga? Jag skulle ha ett ytterfilter till ett 220L kar! Och gärna 2 st mindre som eheim " http://www.pwss.nu/product.php?productid=511&cat=304&page=1 " Men det är jag det, som vill ha klart och rent biologiskt vatten!:)
#18 - 23 augusti 2006 11:51
[quote=laerni]Alla innerfilter är väl lika dåliga? Jag skulle ha ett ytterfilter till ett 220L kar! Och gärna 2 st mindre som eheim " http://www.pwss.nu/product.php?productid=511&cat=304&page=1 " Men det är jag det, som vill ha klart och rent biologiskt vatten!:)[/quote]

Skulle du ha två stycken såna ytterfilter??? [:O]
Det är till 250 liter står det... Skulle det inte räcka med ett då?

Jag har aldrig haft ytterfilter och tycker dels det verkar krångligt att montera det, och dels är jag rädd för läckage!!! [:o] [B)]

Vad är det för grej man har i vattnet då? Bara ett smalt rör, eller?
Jag tänker ibland på ytterfilter - men slår snabbt bort tanken av ovanstående två skäl. :rolleyes:

Fördelarna är att det är effektivare och att det inte är så fult och klumpigt i karet, efter vad jag förstått. Och tystare? Inte för att dom jag har nu i karet väsnas.
#19 - 23 augusti 2006 11:55
Att jag vill ha två st är ren bekvämlighet! Rengör då filtren fullständigt växelvis!
Ytterfilter vill jag ha för att jag tycker att skiten skall vara utanför akvariet inte i!
Den modellen jag länkade till är både billig och effektiv då det gäller både biologisk och mekanisk rening av vattnet!
#20 - 23 augusti 2006 11:58
I vattnet har man ett insug som består av ett smalt rör med ett skydd på så att inte fisk följer med! Utloppet i akvariumet består av strilrör vid vattenytan!
#21 - 23 augusti 2006 12:01
Så egentligen, om man inte är så bekväm av sig, vilket jag EGENTLIGEN är (fast fattig... :) ), så skulle det räcka med ETT sånt filter? Det är inte för att det ska bli bättre vatten du vill ha två då?

Är det inte svårt att montera ihop det? Ser ut att vara VÄLDIGT mycket småprylar med...

Är det inte risk för att det ska läcka, om en slang går sönder eller lossnar? Då rinner väl ALLT vatten ur karet???
#22 - 23 augusti 2006 12:37
Jag har aldrig haft läckage på mina ytterfilter (10 st), och använt ytterfilter i över 30 år! Att montera ihop är lätt!

Visst kan man uppnå samma resultat med ett ytterfilter! Men då jag är bekväm som sagt var, blir rengöringen lättare med två st! :)

Annons