[QUOTE=Kjell Fohrman;n2364136]Ja, bra med en genomgång, men frågeställarens fråga kvarstår ju. Någon som vet?[/QUOTE]
Eftersom det är näst intill omöjligt att göra. Principen är att skador från läckage ersätts men hur man värderar egendomen kan skifta. Ett golv i en bostadsrätt kan skrivas av på viss tid men ett bolag kanske säger 18 år och ett annat 20 år. Mattan kanske värderas något lite olika mellan bolagen men det är inte säkert att det bolaget som värderar golvet högst är samma som värderar mattan högst. Koraller i saltkar var en diskussionspunkt tidigare, skrivningen var då att växter och djur ersattes men att koraller är djur förstod man inte. Nu har flera bolag förtydligat så att enbart växter och fiskar omfattas.
Högre eller lägre självrisk innebär annan premie(=pris, försäkringsbolagen kallar priset för premie).
Medlemskap i fackförening eller annan intresseförening kan ge rabatter, flera försäkringar i samma bolag brukar också ge rabatter. Skillnad i pris kan över tid utjämna små skillnader i ersättning.
Alla bolag har också en tilläggsförsäkring för allrisk, då kan man få ersättning även för skador som normalt inte ersätts som att man bara är klumpig och tappar saker eller liknande. Här kan man antagligen också få in korallerna ovan. Något bolag har specialförsäkring för akvarium men om man inte har mycket dyrt innehåll är det antagligen ingen bra ekonomi att teckna en sådan.
Som jag skrev tidigare, att välja bolag efter hur de ersätter en viss skadehändelse är ingen bra metod. Man ska kolla att alla moment man måste ha i en försäkring täcks, speciellt bostadsrättsinnehavare måste se upp, och sedan välja efter pris eller annat. Nu har jag varit ifrån branschen ett tag så jag vet inte om Folksam fortfarande försäkrar LO-medlemmar via fackavgiften, jag är inte LO-medlem, men när det gjordes fanns ingen anledning att ha annat bolag, skulle vara ekonomiskt vansinne. Har man annat specialintresse kanske det är så att ett bolag via en organisation erbjuder mycket bra pris för t.ex. MC-försäkring som normalt är dyrt, då är det sannolikt lönsamt att flytta andra mera standardbetonade försäkringar som bil och hem till det bolaget. Som alltid, pålästa människor får bästa villkoren.
Min dyraste försäkring är för tre hundar, den är dubbelt så dyr som villahem-försäkringen. Det här är tyvärr en djungel.
/Tobbe