Bästa fodrauotmaten?

#1 - 22 november 2003 21:41
Jag skall åka hem till Kalkstenshawaii (Gotland) över jul och nyår och tänkte införskaffa en foderautomat till mitt akvarium. Vet inte vilken modell jag skall köpa. Finns det någon som har råd och tips på bra eller dåliga modeller. MVH Daniel
#2 - 22 november 2003 21:50
Jag har eheims, funkar väl ok. Men jag föredrar att inte mata när jag är borta, så slipper jag be kompisarna byta vatten.
MVH
Magnus
#3 - 22 november 2003 21:53
Jag skall vara borta i tolv dagar. Firrarna klara väll inte sig så länge utan mat.
#4 - 22 november 2003 22:40
Fiskarna klarar sig utan mat i runt två veckors tid om de är i gott skick. Jag brukar mata upp dom en del innan jag skall åka bort (övermata inte så vattnet blir dåligt!)...sedan brukar jag göra ett vattenbyte två dygn före avresan. Mina fiskar har alltid klarat detta.

Som du kanske vet så går en hona i praktiken utan mat i ca 14-21 dagar när hon munruvar...då äter hon nästintill inget...

OBS! Detta är inget jag garanterat kan råda dig till utan att det kan uppstå vissa problem...allt beror på fiskarnas ursprungliga kondition (skick).
#5 - 23 november 2003 09:29
eheims e mkt bra. vi heltidsarbetande männskor med mycket sociala andra umgängen har svårt att hinna utfodra 3ggr om dagen utan automater så jag slår ett slag för dom!
#6 - 23 november 2003 10:24
söndagar är vikta åt vattenbyten i alla kar, såklart!

men matning morgon och middag tar automaten hand om, kvällsutfodringen med frysfoder brukar jag själv hinna med.

och ja, för en enstaka resa kanske de är överflödiga, men å andra sidan vad är 500:- för att försäkra sig om fiskarnas överlevnad.

Annons