vilket är det bästa flingfodret enligt er mening?
spelar det någon roll om man köper kända märken eller de billigare varianterna i vanliga mataffärer?
bör man ha flera olika typer av flingfoder, ex ett helvegetabiliskt + ett "vanligt"?
Jag vill inte nämna olika märken vid namn, men visst så är det en mycket stor skillnad mellan olika flingfoder. Den stösrta skillnaden ligger i hur mycket de skräpar ner i akvariet.
Vilken typ av flingor man skall använda beror på vilka fiskar man har - i ditt fall så hade jag kört med ett huvudfoder och sedan ett specialfoder till otocinclusarna (t.ex. algtabletter och/eller djupfrysta gröna ärtor).
En annan sak att tänka på vad gäller flingfoder (även många andra foder) är förvaringen.
Näringsvärdet varierar oerhört mycket beroende på hur fodret förvaras.
Att ställa en öppen burk uppe på lysrampen förstör fodret mycket snabbt.
Ett foder bör förvaras i en burk som kan förslutas, helst en mörk burk där inte ljuset tränger in och dessutom svalt.
Man skall inte heller köpa en för stor burk i förhållande till hur mycket som förbruksa - eftersom fodrets näringsvärde sjunker med tiden (hur snabbt är beroende av ovan nämnda faktorer) och ett gammalt foder kommer då inte att innehålla så mycket av de ursprungliga viktiga vitaminerna.
"Försämringen" ökar snabbt i takt i och med att man första gången har öppnat burken - fram till dess är det inga problem med hållbarheten.
Detta bör man tänka på när man köper lösvikt eftersom ett sådant foders "försämringsprocess" redan har startat i butiken när de öppnade storförpackningen. Ofta är det också ganska varmt i akvarieaffärer vilket inte gör det bättre.
Jag kör med vanligt flingfoder och tinade, mosade ärtor en gång i veckan fiskarna mår bra och det är bra med ärtor för dom äter bara ca 1 ärta för hela akvariet och ärtor är billigt!
För min del beror valet av foder mest på vad min lokala djuraffär har att erbjuda. Det som jag (och förhoppningsvis fiskarna) hittills gillat bäst är Tetras produkter. Vitakraft var helt värdelöst tyckte jag, smulade och skräpade ner i hela akvariet. Sjönk supersnabbt. Men som sagt jag har inte så stor erfarenhet av olika märken.
Jag köpte en burk Aquatic Nature Tropical Food Excel.Svindyrt men drygt.Fiskarna skiter inte hälften så mycket som dom gjorde av flingorna och det sjunker inte så fort som flingfoder.
Fredrik
Jag tycker att O.S.I och seras produkter är bäst. Dessutom gillar fiskarna dom och dom sjunker så där lagom fort. Jag förvarar alltid torrfodret i kylskåpet där är det torrt, svalt och mörkt.
Kallt och mörkt, säkert, men torrt?
Med tanke på hur pepparkakor blir i kylskåp så undrar jag hur torrt det egentligen är.
Oxidationen av näringsämnena borde väl iofs sakta av, med sjunkande temperatur.
Har man skafferi tror jag nog det är väl så bra, om inte bättre, synd bara att det så sällan byggs skafferier i köken nu för tiden (eller görs det det?).