Bästa filtreringsmaterialet i ett innerfilter ??

#1 - 28 februari 2004 20:53
Jag har byggt om mitt EHEIM innerfilter...
Som det såg ut från början så sögs vattnet in längst upp i filterbehållaren vilket jag tror gjorde att nästan bara den övre delen av filtret utnyttjades.
Nu har jag tätat de insugshålen med silicone och borrat 30st 3mm hål i botten så att vattnet sugs från botten på behållaren och igenom hela filtermaterialet vilket borde ge bättre effekt.
Tänkte använda det som ett kolfilter som komplement till mitt Aquael turbo 650.
<b>Är det någon som vet hur länge kolet räcker? hur ofta bör jag byta ut det mot nytt ??</b>

Vill ha material som ger bästa möjliga reningseffekt.
Tacksam för alla svar!!!
Finns det något annat material som effektivt tar bort missfärgningar mm. som man kan ha i hela tiden? Har läst att man inte bör ha i kolfilter allt för länge...
#2 - 1 mars 2004 12:49
Bra idé med filtret!! Känns ändå som om EHEIM borde ha koll på cirkulationsgången om det är ett nyare filter du har. Men huvudsaken är att det fungerar nu.
Problemet med kolfilter är ju att det inte bara tar bort missfärgningar utan en del på det biologiska planet oxå.
Jag har aldrig behövt jobba med kol, utan fått det bra ändå med biologiska filterprinciper & regelbundna vattenbyten.
Har du stora problem med färgningar så är till 99% något galet med ditt vatten och då är det bäst att gå till botten med dina grundvärden innan man ger sig på sådana preparat. Kolla så du har rätt ph, syre, nitriter och balans med ev växter och fisk, samt genomströmningskapacitet. Isådana fall så ska det räcka att filtrera genom tex akvarievadd eller grus som rengöres vid behov.
Jag är dåligt insatt på andra kemiska och artificiella rengöringsprinciper och tror du kommer långt den biologiska vägen.
Lyck till och kolla med någon som kanske har bra erfarenheter av kol, men som sagt det går utan.../jens
#3 - 1 mars 2004 14:56
Kol har endast en krotvärkande effekt (1 vecka?). Som viltermaterial i sig är det dessutom mycket dåligt.
Vad är det för missfärgning du vill bli av med? har den kommit i samband med ny rot eller torvfiltrering?

Till innerfilter tycker jag grovfiltermatta är bäst.

Annons