Bästa filtermediat - motivera

#1 - 21 maj 2013 12:16
Ett filtermedias främsta syfte är att filtrera/rena vatten från sådant man inte vill ha ut i akvariet till fiskarna/växterna (?) däri.
Den kemiska reningen sker genom att partiklar fysiskt fastnar i filtret, och den biologiska genom att bakteriekulturen i filtermassan bryter ner ämnen och på så vis neutraliserar och renar vattnet från oönskade produkter.

Finns det då något filtermedia som bättre renar vattnet än "vanlig" grovporig (större bakterieyta, bättre syresättning) filtermassa?
Nu räknar jag inte in UV-belysning, eftersom det inte innebär någon fysisk rening av partiklar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 maj 2013 12:40
Jag tycker att det bästa är grovporig filtermatta - dvs det som du nämner. Ett sådant går i ett normalakvarium i flera år utan att det behöver rengöras
#3 - 21 maj 2013 15:25
Håller med Kjell, grovporig filtermatta i filterfack plus powerhead, är det bästa och enklaste. Stor yta för nitrifikationsbakterier att växa på.

Men det finns filtermaterial som har större yta än filtermatta. Sintrat glas är mycket poröst och ger effektiv rening till liten volym.
I ett ytterfilter skulle jag säga att sintrat glas är det bästa filtermaterialet. Kan dock rekommendera att ha ett förfilter som rensar bort partiklar som annars kan sätta igen porerna på det sintrade glaset och minska effektiviteten.

Sintrat glas är filtermaterial av typen [FONT=ArialMT]Ehfisubstrat [/FONT]
#4 - 21 maj 2013 16:29
Sällar mig till hyllningskören för grovporig blå filtermatta. Den har fördelen att den är gjord av fet och glatt plast, så bakteriefilmen lossnar istället för att bli så tjock att effektiviteten sjunker.

Sintrat glas och liknande produkter har jättestor yta - men bara ett kort tag. Även med förfilter så växer bakterierna till så att de blockerar mycket finporigt material som sintrat glas, och det är dessutom svårt att regenerera sintrat glas (klorin eller bränning kan fungera).
#5 - 21 maj 2013 17:49
K1.. Moving bed..
#6 - 21 maj 2013 18:15
K1.. Moving bed..


Det har jag en hel icakasse full. Jag körde det i FX5 förut men jag bytte ut det mot blå matta.

Då vet jag att jag har bra skit liggandes i alla fall. Jag fick det från en snubbe som jobbar på reningsverket här i byn.
#7 - 21 maj 2013 18:23
Grejen är att du ska få rejäl fart på det.. det fina med det är att det byter ut bakteriekulturen automatiskt eftersom nya starkare bakterier hela tiden slår ut gamla som inte orkar hålla sig kvar.. ingen rengöring och man optimerar användandet av ytan man har.. det fungerar ju bäst i en sump eller ett anpassat K1-filter.. riktigt bra skit faktiskt.. :)
#8 - 22 maj 2013 09:42
Jag har i mitt SunSun ytterfilter fyra fack med olika filtermedia - biobollar, keramikringar, kol, och någon vaddliknande substans.
Ska vid nästa större byte behålla facken för cirkulationens skull, men byta ut allt mot den blå 10 PPI-mattan och se om/hur något förändras i vattenkvalitén. Kommer förstås behålla UV-filtret som bidragit enormt genom att göra vattnet glasklart.
#9 - 22 maj 2013 11:48
Mm.. uvc är ju oslagbart..
#10 - 22 maj 2013 12:23
Mm.. uvc är ju oslagbart..


- Ja, vad gäller vattnets klarhet så är det vad som gjort absolut störst skillnad sedan jag skaffade det.
Dessutom har jag knappt någon algpåväxt längre sedan dess, så den lille lamprackarn gör nog mer nytta än jag trodde.
#11 - 22 maj 2013 12:28
K1.. Moving bed..
Jag vill påstå att de filter som det ex. som jag länkar till är en bluff och den har spridit sig som pesten på youtube! Jag har funderat på metoden och även gjort praktiska experiment och filtret funkar INTE, om du inte sätter ett stigarrör på toppen. Om du bara skjuter ut luft i botten på en flaska så stiger luften upp och ut genom hålen i toppen och rör givetvis om mediat men drar inte med sig nåt vatten ut ur flaskan/behållaren och därmed verkningslöst. För att luft ska kunna dra med sig vatten så krävs det att det trycks genom ett smalt rör (stigarrör) så att luften kan pressa vattnet framför sig och då skapa ett baksug och därmed cirkulation genom tex. ett moving bed filter!
" target="_blank">


Grov filtermatta är otroligt flexibelt material som funkar i de allra flesta filterlösningar och fungerar både mekaniskt och biologiskt och det enda som egentligen behövs.
#12 - 22 maj 2013 12:32
perfetto skrev:
- Ja, vad gäller vattnets klarhet så är det vad som gjort absolut störst skillnad sedan jag skaffade det.

Dessutom har jag knappt någon algpåväxt längre sedan dess, så den lille lamprackarn gör nog mer nytta än jag trodde.


Förklara lite nämare tack? =)
UV filter?
#13 - 22 maj 2013 12:37
Jojje_ skrev:
Förklara lite nämare tack? =)

UV filter?


- UV-lampa är vad jag menar. Lätt disträ idag, tror jag minsann. Har inte fått mitt kaffe än.
*viftar frenetiskt åt sekreteraren...som inte finns*

Det är den inbyggda UV-lampan i ytterfiltret som på sådär en kvart gjorde mitt vatten glasklart.
#14 - 22 maj 2013 12:41
perfetto skrev:
- UV-lampa är vad jag menar. Lätt disträ idag, tror jag minsann. Har inte fått mitt kaffe än.

*viftar frenetiskt åt sekreteraren...som inte finns*



Det är den inbyggda UV-lampan i ytterfiltret som på sådär en kvart gjorde mitt vatten glasklart.



Du, det går allt att sköta akvarier tillräckligt bra så att sådant där inte behövs. Kom på kaffe så ska du få se på lite roliga grejer :)
#15 - 22 maj 2013 13:02
Du, det går allt att sköta akvarier tillräckligt bra så att sådant där inte behövs. Kom på kaffe så ska du få se på lite roliga grejer :)


- Tack för erbjudandet, men jag tror dig : )
Sen att en UV-lampa gör jobbet utan någon handpåläggning alls är ju inte fy skäms heller.
#16 - 22 maj 2013 15:12
Ja, för att inte gå in på sakfrågor.. filtermatta är svårslaget i de flesta akvarier, speciellt om man har innerfilter eller ytterfilter.. då krävs sällan heller uvc även om det är råsmidigt..

Ska man däremot lasta i duktigt med fisk i ett kar som är stort nog att motivera en sump eller droppfilter finns det annat som är bättre.. men pang för pengen är filtermatta kaanoon..
#17 - 22 maj 2013 15:24
"Fluid sand filter" är ju annars skapligt effektivt.


" target="_blank">
#18 - 22 maj 2013 17:05
Extremt så..
#19 - 22 maj 2013 17:23
Ove.P skrev:
"Fluid sand filter" är ju annars skapligt effektivt.


- Jag tror dig, men på vilket sätt visar videon att det är effektivt?
Det är ju inte så att man ser vattnet före och efter, eller att man mäter värden.
#20 - 22 maj 2013 17:34
Jag ville bara visa hur det ser ut.
Men det blir effektivt tackvare att syrerikt vatten hela tiden pumpas in i sandbädden. Sandbädden består av finkornig sand som ger en mycket stor yta för bakterietillväxt samt att det syrerika vattnet gör att bakterierna kan bryta ned "skiten" effektivt samt att du inte får några döda zoner i filtret.
#21 - 22 maj 2013 19:35
Ove.P skrev:
Jag ville bara visa hur det ser ut.

Men det blir effektivt tackvare att syrerikt vatten hela tiden pumpas in i sandbädden. Sandbädden består av finkornig sand som ger en mycket stor yta för bakterietillväxt samt att det syrerika vattnet gör att bakterierna kan bryta ned "skiten" effektivt samt att du inte får några döda zoner i filtret.


- Jag tror tvärtom att det blir mycket mindre bakterieyta på tumlande sandkorn än i filtermattans tusentals celler.
Därmed inte sagt att den filtreringen är dålig alls.
#22 - 22 maj 2013 20:05
perfetto skrev:
- Jag tror tvärtom att det blir mycket mindre bakterieyta på tumlande sandkorn än i filtermattans tusentals celler.

Därmed inte sagt att den filtreringen är dålig alls.


Det är bättre att veta än att tro, i det här fallet har du inte bara fel, du har otroligt mycket fel. Filterytan på sand jämfört med filtermatta går inte att jämföra på samma dag.

Tobbe
#23 - 23 maj 2013 08:18
Tobbe R skrev:
Det är bättre att veta än att tro, i det här fallet har du inte bara fel, du har otroligt mycket fel. Filterytan på sand jämfört med filtermatta går inte att jämföra på samma dag.



Tobbe


- Okey, jag låter mig gärna överbevisas : )
När jag tänker mig mantelytan på ett sandkorn i storleken 0,2 mm så landar vi på sådär 0,13 kvadratmillimeters totalarea.
Jämför man med cellbenen i en sprängd filtercell med 12 cellsidor multiplicerat med X antal tusen celler så...ja, jag vill nog se bevis för det självsäkra utlåtandet.
#24 - 23 maj 2013 08:35
Nu är ju jag komplett eftersatt när det kommer till matte men bygger inte den uträkningen på att sandkornet är helt slätt? Sen finns det ju helt andra faktorer att räkna med som exempelvis syresättning.. det finns ett skäl till att folket som plöjt ner i vissa fall miljoner i sina kar inte har 22 eheim 2080 med filterkuber i..
#25 - 23 maj 2013 08:42
Nu är ju jag komplett eftersatt när det kommer till matte men bygger inte den uträkningen på att sandkornet är helt slätt? Sen finns det ju helt andra faktorer att räkna med som exempelvis syresättning.. det finns ett skäl till att folket som plöjt ner i vissa fall miljoner i sina kar inte har 22 eheim 2080 med filterkuber i..


De tar nog mer plats :)
#26 - 23 maj 2013 09:14
Nu är ju jag komplett eftersatt när det kommer till matte men bygger inte den uträkningen på att sandkornet är helt slätt? Sen finns det ju helt andra faktorer att räkna med som exempelvis syresättning.. det finns ett skäl till att folket som plöjt ner i vissa fall miljoner i sina kar inte har 22 eheim 2080 med filterkuber i..


- Nä mantelarean är alltså ytarean, i det här fallet sfärisk då. När det gäller anledningen till varför inte alla kör med vanlig simpel grovporig filtermatta, tror jag det är just därför. Det låter för enkelt och simpelt : )

Syresättningen i den är ju dessutom fenomenal med tanke på att det är helt öppna celler med fri genomströmmning.
#27 - 23 maj 2013 09:28
När ni pratar om grovkornig blå filtermeida, är det då så att denn kan ersätta befintligt filtermeida i exempelvis en Eheim 2075, dvs de filter och de keramiska material som följer med?

EK
#28 - 23 maj 2013 09:47
perfetto skrev:
- Jag tror tvärtom att det blir mycket mindre bakterieyta på tumlande sandkorn än i filtermattans tusentals celler.

Poängen med alla filter av fluidiserad typ är att materialets nötning mot varandra sliter lös bakteriefilm från materialet, dvs en effektiviserad version av vad jag talade om med blå filtermatta.

Bakterier går igenom tre stadier i sin tillväxt, en inledande "lag"-fas där de inte delar sig utan anpassar sig till lokala förhållanden och samlar på sig näring, en exponentiell fas där de tillväxer och delar sig optimalt, och en statisk fas där de slår emot taket på någon begränsande faktor (ofta utrymme eller syre/näringstillgång pga bildandet av en tjock bakteriefilm) och tillväxten bara ersätter förluster.
Genom att ha ett "halt" material som plasten i blå filtermatta och/eller låta materialet röra på sig och skava mot varandra, kan man hålla bakterierna konstant i den exponentiella fasen.

Fluidiserande filter (med sand, biobollar, pet-flaske-kapsyler(!) etc) är nog den mest effektiva filtertyp som finns per filtervolym - förutsatt att de fungerar som de ska, och man inte t.ex. har fel flöde eller får kanaler genom filtermaterialet så bara en liten del av materialet rör sig. Mina egna försök med fluidiserade filter har alltid råkat ut för den typen av problem.
Filtermatta är säkert mindre effektivt per filtervolym, men det sköter sig själv så länge det inte är för dåligt flöde genom filtret.

Vad gäller UV-filter är det nog en bra grej. Rätt avpassat kan ett UV-filter sänka risken för sjukdomar i akvariet genom att sänka bakterie/virus-halten i vattnet, och kan nog hjälpa en del med algproblem genom att döda algsporer. Strikt talat är det dock inget filter, och man kan få liknande effekter genom att dosera peroxid (med en oxydator) eller med 25 ppm formalin i vattnet.
Jag ska erkänna att jag aldrig haft något UV-filter, det är en sån där sak jag funderar över varje gång jag får nån sjukdom i akvariet och glömmer igen lika snabbt pga kostnad och underhåll när sjukdomen är borta.

Erikderek skrev:
När ni pratar om grovkornig blå filtermeida, är det då så att denn kan ersätta befintligt filtermeida i exempelvis en Eheim 2075, dvs de filter och de keramiska material som följer med?

Ja.
Undantaget är aktivt kol, eftersom det inte är ett bakteriellt filter (som filtermatta, vadd, keramikrör...), utan ett adsorptionsfilter. Det är meningslöst att köra aktivt kol hela tiden, men det är bra för att t.ex. ta bort mediciner ur vattnet, eller avfärga vattnet om det gulnat. Aktivt kol har väldigt kort "livslängd" i akvarievatten, efter några dagar till en vecka kan du räkna med att kolet inte längre är aktivt och därför bör plockas bort.
#29 - 23 maj 2013 09:57
Azur skrev:




Ja.

Undantaget är aktivt kol, eftersom det inte är ett bakteriellt filter (som filtermatta, vadd, keramikrör...), utan ett adsorptionsfilter. Det är meningslöst att köra aktivt kol hela tiden, men det är bra för att t.ex. ta bort mediciner ur vattnet, eller avfärga vattnet om det gulnat. Aktivt kol har väldigt kort "livslängd" i akvarievatten, efter några dagar till en vecka kan du räkna med att kolet inte längre är aktivt och därför bör plockas bort.


Ok, tack för svaret.

EK
#30 - 23 maj 2013 14:17
De tar nog mer plats :)


Vissa har hela rum till filtrering.. :)

De flesta slutar ju med sump eller någon typ av biotower kombinerat med löpande vattenbyte.. ett ytterfilter kan ju bara hålla en viss mängd syre och det jag lärt mig med mina droppfilter är att syre är en jävligt underskattad del av nitrifieringsprocessen.. sen jag började köra dem har jag eliminerat en hel del problem och kommer aldrig att använda något annat än droppfilter eller sump igen :) men kraven varierar ju efter vad man vill åstadkomma.. det är ju jävligt lite mening att äga 3 fallskärmar om man är höjdrädd..
#31 - 23 maj 2013 20:31
perfetto skrev:
- Okey, jag låter mig gärna överbevisas : )

När jag tänker mig mantelytan på ett sandkorn i storleken 0,2 mm så landar vi på sådär 0,13 kvadratmillimeters totalarea.

Jämför man med cellbenen i en sprängd filtercell med 12 cellsidor multiplicerat med X antal tusen celler så...ja, jag vill nog se bevis för det självsäkra utlåtandet.


En liten text från ett amerikansk universitet. Sand i den storlek du anger har en yta av 113 m² per liter sand.

Tobbe

http://ag.arizona.edu/azaqua/ista/ISTA7/RecircWorkshop/Workshop%20PP%20%20&%20Misc%20Papers%20Adobe%202006/7%20Biofiltration/Design%20-%20Fluidized-Bed/Optimized%20Fluidized%20sand%20biofilters.pdf
#32 - 24 maj 2013 06:01
Tobbe R skrev:


- Det blir väl 11,3 kvadrat per liter?
#33 - 24 maj 2013 07:50
perfetto skrev:
- Det blir väl 11,3 kvadrat per liter?


Naturligtvis är det så, man ska inte räkna i huvudet sent på kvällen. Det intressanta är vad man har på filtermattan, finns lite olika uppgifter och den är i allmänhet angiven i kvadratfeet och andra underliga mått. Jag får väl räkna på det när jag får tid.
Tobbe
#34 - 24 maj 2013 09:21
Tobbe R skrev:
Naturligtvis är det så, man ska inte räkna i huvudet sent på kvällen. Det intressanta är vad man har på filtermattan, finns lite olika uppgifter och den är i allmänhet angiven i kvadratfeet och andra underliga mått. Jag får väl räkna på det när jag får tid.

Tobbe



Gjort lite överslag på de uppgifter som man kan hitta på nätet. För filtermatta bör det ligga någonstans 0.5 - 1.5 kvm/liter. Lite svårt att bedöma hur korrekta de uppgifterna är och det finns olika fabrikat och grovlek. I vilket fall ligger sand mycket högre.
Tobbe
#35 - 9 juni 2013 13:35
Jag har gjort ett sugrörs luftfilter som är känns verkningslöst! Funderar på det du beskrev med ett stigarrör..jag är en noob på detta..går det med enkla medel bygga om flaskan med ett stigarör så att det kommer att funka? :) beskriv gärna hur man går tillväga enkelt och praktiskt ;)
#36 - 9 juni 2013 14:06
Jag har gjort ett sugrörs luftfilter som är känns verkningslöst! Funderar på det du beskrev med ett stigarrör..jag är en noob på detta..går det med enkla medel bygga om flaskan med ett stigarör så att det kommer att funka? :) beskriv gärna hur man går tillväga enkelt och praktiskt ;)
Har du ett filter som tar in vatten i botten av behållaren så sätter du en bit (typ 10cm) slang eller plaströr på toppen av behållaren så att vattnet och luften är tvungen att ta den vägen ut. Du kan välja att sticka ner luftslangen i slangen/röret eller genom ett hål i behållaren.

Är filtret däremot konstruerat så det tar in vatten från toppen så måste stigarröret vara längre eftersom du måste skjuta ner det nästan ända till botten av behållaren och med den varianten så stoppar du ner luftslangen i slangen/röret nästan till botten men inte så att luftbubblor kommer ur botten.
#37 - 9 juni 2013 14:36
raderat











Annons