- Jag tror tvärtom att det blir mycket mindre bakterieyta på tumlande sandkorn än i filtermattans tusentals celler.
Poängen med alla filter av fluidiserad typ är att materialets nötning mot varandra sliter lös bakteriefilm från materialet, dvs en effektiviserad version av vad jag talade om med blå filtermatta.
Bakterier går igenom tre stadier i sin tillväxt, en inledande "lag"-fas där de inte delar sig utan anpassar sig till lokala förhållanden och samlar på sig näring, en exponentiell fas där de tillväxer och delar sig optimalt, och en statisk fas där de slår emot taket på någon begränsande faktor (ofta utrymme eller syre/näringstillgång pga bildandet av en tjock bakteriefilm) och tillväxten bara ersätter förluster.
Genom att ha ett "halt" material som plasten i blå filtermatta och/eller låta materialet röra på sig och skava mot varandra, kan man hålla bakterierna konstant i den exponentiella fasen.
Fluidiserande filter (med sand, biobollar, pet-flaske-kapsyler(!) etc) är nog den mest effektiva filtertyp som finns per filtervolym - förutsatt att de fungerar som de ska, och man inte t.ex. har fel flöde eller får kanaler genom filtermaterialet så bara en liten del av materialet rör sig. Mina egna försök med fluidiserade filter har alltid råkat ut för den typen av problem.
Filtermatta är säkert mindre effektivt per filtervolym, men det sköter sig själv så länge det inte är för dåligt flöde genom filtret.
Vad gäller UV-filter är det nog en bra grej. Rätt avpassat kan ett UV-filter sänka risken för sjukdomar i akvariet genom att sänka bakterie/virus-halten i vattnet, och kan nog hjälpa en del med algproblem genom att döda algsporer. Strikt talat är det dock inget filter, och man kan få liknande effekter genom att dosera peroxid (med en oxydator) eller med 25 ppm formalin i vattnet.
Jag ska erkänna att jag aldrig haft något UV-filter, det är en sån där sak jag funderar över varje gång jag får nån sjukdom i akvariet och glömmer igen lika snabbt pga kostnad och underhåll när sjukdomen är borta.
När ni pratar om grovkornig blå filtermeida, är det då så att denn kan ersätta befintligt filtermeida i exempelvis en Eheim 2075, dvs de filter och de keramiska material som följer med?
Ja.
Undantaget är aktivt kol, eftersom det inte är ett bakteriellt filter (som filtermatta, vadd, keramikrör...), utan ett adsorptionsfilter. Det är meningslöst att köra aktivt kol hela tiden, men det är bra för att t.ex. ta bort mediciner ur vattnet, eller avfärga vattnet om det gulnat. Aktivt kol har väldigt kort "livslängd" i akvarievatten, efter några dagar till en vecka kan du räkna med att kolet inte längre är aktivt och därför bör plockas bort.