Bästa filterlösningen?

#1 - 3 oktober 2008 04:49
Vilken av dessa två är den bästa filterlösningen?

http://img144.imageshack.us/my.php?image=filterlsninghp6.jpg

P står för pump om ni inte redan förstod det :D
#2 - 3 oktober 2008 05:15
Precisera dig gärna och tala om vilken cirkulationshastighet P kommer att ha.
#3 - 3 oktober 2008 05:43
Jan anser högra bilden(lite längre rektangulär och placering hörn bakruta).
Anledningen är att du efter liknar då en bakgrund med filter.

Annars är vänstra bilden det traditionella som många använder idag, kanske just för att den funkar o duger som filter.
#4 - 3 oktober 2008 10:09
brainstorm skrev:
Vilken av dessa två är den bästa filterlösningen?

http://img144.imageshack.us/my.php?image=filterlsninghp6.jpg

P står för pump om ni inte redan förstod det :D
den vänstra lösningen ger en större träffyta och det är bra eftersom de första 2cm av filtermaterialet är mest biologiskt aktivt, men ger en lite sämre mekanisk rening!

här tycker jag du ska väljs vilket DU vill ha för båda är bra;)
#5 - 4 oktober 2008 00:50
vad ska jag välja för PPI, 30 eller 20?
Vad är bäst, större träffyta eller djupet på filtret?
Om jag ska göra hamburgerfiltret (vänstra) hur tjock filtermatta ska jag välja?

Tänkte köpa den här pumpen:SP-980,[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif] 550 l/h[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif][/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif][/FONT]

http://resun.se/pumphuvud.html

Blir den bra till ett 54 L kar?
#6 - 4 oktober 2008 01:03
Kör på en 3 cm PPI 10.

Annars är 10 x vattenvolymen ju en lite intressant lösning till ett hamburg matten filter som trots åheims protester troligtvis kommer att fungera utmärkt, kommer du att köra strilrör?
#7 - 4 oktober 2008 01:21
Gaffel skrev:
Kör på en 3 cm PPI 10.

Annars är 10 x vattenvolymen ju en lite intressant lösning till ett hamburg matten filter som trots åheims protester troligtvis kommer att fungera utmärkt, kommer du att köra strilrör?

Ne, jag hade tänkt bara dra en slang från pumpen genom mattan snett uppåt någon cm under vattenytan.

Är pumpen för kraftig?

skulle jag inte kunna ha mitt Aquael Fan filter 1 Plus med filter från 3:an bakom hamburgerfiltret istället för att köpa en ny pump?
#8 - 4 oktober 2008 08:50
Det finns olika skolor om det här men i ett så här litet akvarium anser jag att det är av yttersta vikt att hålla bra fart på vattnet för att i möjligaste mån undvika sjukdomar till följd av låg syresättning.

Pumpen är INTE för kraftig, faktum är att du lite senare kommer att fundera på pump No.2 ;)

Eftersom ditt utrymme är begränsat kan du införskaffa ett 90 graders T-rör som du kopplar via en slangstump på pumpens utblås(alltså inte standard 180 graders) från vilken du låter 2 st strilrör mynna ut, borde ge en optimal cirkulation, välj fiskar som gillar strömt vatten.

Lycka till.
#9 - 4 oktober 2008 08:53
Det finns olika skolor om det här men i ett så här litet akvarium anser jag att det är av yttersta vikt att hålla bra fart på vattnet för att i möjligaste mån undvika sjukdomar till följd av låg syresättning.

Pumpen är INTE för kraftig, faktum är att du lite senare kommer att fundera på pump No.2 ;)

Eftersom ditt utrymme är begränsat kan du införskaffa ett 90 graders T-rör som du kopplar via en slangstump på pumpens utblås(alltså inte standard 180 graders) från vilken du låter 2 st strilrör mynna ut, borde ge en optimal cirkulation, välj fiskar som gillar strömt vatten, det här tipset är alltså om du väljer den stora pumpen.

Lycka till //Gaffel

P.s.
Klart att du kan köra aquaelen bakom, lite väl klen bara.
D.s.
#10 - 4 oktober 2008 08:58

Eftersom ditt utrymme är begränsat kan du införskaffa ett 90 graders T-rör som du kopplar via en slangstump på pumpens utblås(alltså inte standard 180 graders) från vilken du låter 2 st strilrör mynna ut, borde ge en optimal cirkulation, välj fiskar som gillar strömt vatten, det här tipset är alltså om du väljer den stora pumpen.

Lycka till //Gaffel

P.s.
Klart att du kan köra aquaelen bakom, lite väl klen bara.
D.s.
#11 - 4 oktober 2008 14:41
Gaffel skrev:
Kör på en 3 cm PPI 10.

Oooh... det är som att försöka lära en 2-åring 9.ans ggr tabell.... det fastnar liksom inte;) jag har förklarat hundra ggr att ett hamburgerfilter behöver inte innebära inskränkningar på cirkulationen, eftersom de har så pass stor träffyta!!! Han kommer ligga på ungerfär 15cm/min genom mattan och även om det ligger vid den övre gränsen så är det helt OK;););)
#12 - 4 oktober 2008 16:10
Skulle tro att hörnet, mattan inkluderad kommer att rymma runt 2 liter, om pumpen fungerar optimalt kommer den att cirkulera drygt 9 liter per minut, alltså knappt 5 gånger större utrymme än hörnet representerar.

Presentera gärna din uträkning åheim, jag sätter mig gärna i skolbänken igen.. ;)
#13 - 4 oktober 2008 16:16
:D
Nu var de igång igen åheim o gaffel:D
Jaja, lösningen blir bra och då det gäller filtervolym så kommer lösningen funka mer än väl för ett 54liters akvarium.
#14 - 4 oktober 2008 17:37
Gaffel skrev:

Presentera gärna din uträkning åheim, jag sätter mig gärna i skolbänken igen.. ;)
flöde/min genom matta = Pumpens L/min x 1000 delat med mattans cm2 ;)
#15 - 25 december 2008 20:07
Har nu äntligen kommit till kritan å tänkte göra som alternativ 2.
Har köpt in ett filter 10 PPI (tror det är 10*10 cm). Så nu är det bara pumpen kvar.
Vad rekomemderar ni för pump? Powerhead eller en pump som jag lägger på botten av karet?

Kraven är att den ska vara billig och att den ska räcka till.
Bilagor:
#16 - 26 december 2008 00:23
Slängde ihop en annan variasort för ett par dagar sedan som består av en 25mm ppi10 matta från hornbach(69:-) med välvd trekantig botten, två gavlar och ett välvt framstycke, allt limmat med svart sikasil-e(54:-), bara att hänga ner valfri pump och sänka ner i akvariet, den kommer att utrustas med två små magneter som jag kommer att limma dit med silikon för montage i bakre hörnet på grabbens räkbalja.

Återkommer med bilder när jag köpt ny skärm till huvudburken..
#17 - 26 december 2008 00:26
Slängde ihop en annan variasort för ett par dagar sedan som består av en 25mm ppi10 matta från hornbach(69:-) med välvd trekantig botten, två gavlar och ett välvt framstycke, allt limmat med svart sikasil-e(54:-), bara att hänga ner valfri pump och sänka ner i akvariet, den kommer att utrustas med två små magneter som jag kommer att limma dit med silikon för montage i bakre hörnet på grabbens räkbalja.

Måtten blev 165x120x120x500
#18 - 26 december 2008 00:28

Måtten blev 165x120x120x500

Annons