Bästa djuraffären i Skåne?

#1 - 28 december 2009 10:40
Jag har fått en gps i julklapp så nu bär det av till de stora undangömda djuraffärerna, kan ni ge mej tips på riktigt bra affärer i skåne med omnejd, gärna där dom säljer Sulawesi- räkor och snäckor.
#2 - 28 december 2009 11:13
En som jag gillar är Kristianstad Zoologiska... har dock inte sett räkor och snäckor där.
#3 - 28 december 2009 11:15
Där har jag handlat alla mina fiskar och räkor, han har de flesta vanliga räkorna och snäckorna, men inte sulawesi
#4 - 28 december 2009 11:51
Ett tips är ju att kanske ringa och höra med affären i förväg om de har just de räkorna du vill ha, och om inte kanske de kan ta hem. Så du inte åker flera mil bara för att bli besviken :P Är ju alltid lite roligare när de har just det man vill och tänkt kolla på!
#5 - 29 december 2009 14:33
Finns det några stora djuraffärer nere i Lund/Malmö området som du kan rekomendera?
#6 - 29 december 2009 14:48
Saturnus80 skrev:
Finns det några stora djuraffärer nere i Lund/Malmö området som du kan rekomendera?

Jag tycker Akvarietjänst i Malmö (nu på Kronborgsvägen 4, tidigare på St Knuts Torg) hör till de absolut bästa i Malmö. Han har ständigt ca 400, ibland så mycket som 600 arter i sina akvarium. Det ser inte så mycket ut, och jag trodde honom inte när han sa det första gången i höstas men en snabb kontrollräkning visade att det var en bit över 500 arter den gången.

Han har mycket småväxta fiskarter, tetror, rasboror, dvärgciklider, räkor och också en hel del L-malar. Inte så mycket Malawi-Tanganyika- eller större Syd/Centralamerikanska ciklider.

Se www.akvarietjanst.se
#7 - 29 december 2009 15:22
Jägers Zoo vid Jägersro tycker jag har riktigt bra fiskar, rätt mycket ciklider också. Kanske lite sämre på sällskapsfiskssidan men helt klart värt att besöka, de har även mycket stenar och krimskrams.
#8 - 29 december 2009 15:26
Jag brukar köpa min fisk i Göteborg, men akvariet, växter, grus och inredning och sånt köpte jag på Hornbach. Aldrig köpt fisk där, och har hört att utbudet inte är jättebra, men en del har de ju iaf. Akvariepiraten ska det finnas nånting som heter i Malmö också. Aldrig varit där, men Nobelvägen eller Amiralsgatan tror jag det ligger på.
#9 - 29 december 2009 16:10
zoomi skrev:
Jägers Zoo vid Jägersro tycker jag har riktigt bra fiskar, rätt mycket ciklider också. Kanske lite sämre på sällskapsfiskssidan men helt klart värt att besöka, de har även mycket stenar och krimskrams.

Låter bra, de som sysslar mest med sällskaps fiskar brukar inte ha de lite mer intressanta akvarieinvånarna. :)
#10 - 29 december 2009 16:37
Saturnus80 skrev:
Låter bra, de som sysslar mest med sällskaps fiskar brukar inte ha de lite mer intressanta akvarieinvånarna. :)

Det beror ju på vad man menar med intressant, och vad man menar med sällskapsfisk... :) Affären som jag nämnde har ju mest fisk som storleksmässigt går in under det epitetet, men är samtidigt utan tvekan den affär i Malmö som har allra mest riktigt ovanlig fisk. Just nu tex en vildform av levandefödare som jag tror är första gången de finns i handeln i Sverige - och de kostar en vacker slant också... Men är 'intressant' samma som stora ciklider så är det fel ställe.

Detta var inte menat att klaga på eller lyfta fram någon affär, mer att diskutera vad som är intressant. Jag har bara varit på Jägers Zoo ett par gånger, och då tyckte jag det var en helt OK affär, klart värd att besöka!
#11 - 29 december 2009 18:50
Jag var på Jägers Zoo senast igår och då jag säger sällskapsfisk menar jag tetror, svärdbärare, platy, guppy etc.

De har några ovanliga fiskar men kan bara säga en såhär på rak arm och jag vet inte hur ovanlig den är men har inte sett den i malmö innan, Electric Blue Fjärilsciklid.

Jag kan göra en liten snabb redogörelse för de affärer jag besökt.

Jägers Zoo: Bra service, man är oftast nästan ensam i affären och kan i lugn o ro kolla firrarna, snacka me personalen etc. De har bra utbud med olika stenar så som Kalksten, Lavasten etc. Växter har de väll lite fler än standardutbud men inga ovanliga växter vad jag såg.

Vacker Tass på Mobilia: Liten affär och enbart de mest mainstream-fiskar. Oftast mkt dyrare p.g.a läget, inga ciklider sist jag var där iallafall.

Akvariepiraten: Hade erfarenhet förr av att ha dålig kvalité på akvariumen men tror de va ett år sedan så byggde de om lite och skärpte sig mycket. Va där igår också och deras akvarium håller bra standard och fiskarna verkar livliga, några annorlunda fiskar men STORT utbud på räkor tyckte jag iallf. De hade kanske 6-7 olika räksorter i speciella små akvarium. Ciklidbeståndet var väll sådär, färgerna va lite bleka på vissa fiskar.
Till min förvåning hade de utbreddat sitt sortiment med saltvattensfiskar. Inte så många av de men vet inte om det är något nytt de börjat med då de inte haft det förr.

Fiske och fiskar i malmö: Har alltid funnits där med intressanta ciklider och väldigt kunnig personal samt saltvattensavdelning men va där idag och till min stora förvåning va hela akvarieavdelningen borta och hade ersatts av fyrverkeriförsäljning. Antar att de helt avvecklat akvarienischen.

Zoo AB i Lorensborg: Som de flesta andra har de ett bra standardutbud va gäller "sällskapsfiskar". De enda som jag vet i malmö som säljer Discusfiskar(!). Ciklider är det sämre med då de bara har de vanligaste som golden etc, och ofta ett kar med "malawi-mix" där de bara blandat hejvilt. De har ibland lite ovanliga fiskar som idag hade de fått in dvärgkulfisk och även någon fläckig fengädda eller nått, har även sett Arowana och andra ovanliga fiskar där.

Djurmagazinet på Jägerso: Mest som lite heads-up att de lagt ner, ersatts av nån kruk-affär.

Din Zooaffär på regementsgatan: Egentligen inte värd att nämna i akvaristiska sammanhang men har extremt basutbud vad gäller fiskmat och tror de hade guppy och slöjstjärt bara.

Zoogiganten i Lomma: Häftiga saltvattensfiskar och helt okej utbud av ciklider och sällskapsfiskar men inget utanför det vanliga vad jag minns, var några månader sen jag besökte det sist. Men rätt så skön upplevelse eftersom det är så stort kan man även kolla på andra grejjor som alla deras olika typer av fåglar m.m de hade nån get utanför sist men vet inte om den är kvar. Återkommer med lite info senare kanske :) ska dra nu

ps.
Ska nog besöka Håkanstorp Zoo och Akvarietjänst imorn, har aldrig varit på Håkanstorp, helt missat att de funnits sen har jag inte varit på akvarietjänst efter de flyttat. ds.
#12 - 29 december 2009 20:37
När det gäller Fiske&Fiskar så är det en affär som satsat hårt¨på salt sista tiden, men de hade problem med vattenskador i akvariedelen av affären och var tvungna att stänga ner. När jag pratade med dem så var valet att antingen renovera befintlig lokal för ganska mycket pengar alternativt skaffa ny lokal för akvariedelen av butiken. Då lät det som de lutade mot de senare men jag vet inte hur valet sen gjordes, de kan ju också bara stängt ner akvariesidan.
#13 - 29 december 2009 21:09
Bra sammanfattning Zoomi, håller med om allt, förutom att Lorensborg skulle vara de enda som säljer diskus vilket är fel enligt min erfarenhet.

Jag får ta och besöka Akvariepiraten och kolla in deras saltvattensavdelning. Det låter lovande, särskilt nu när Fiske och Fiskar stängt.
#14 - 29 december 2009 21:39
På SG så snackas det en del om ArkenZoo(Svåge) ska ha öppnat saltavdelning som sköts av vår alla Dusko som var i Lomma det kan vara nåt har inte varit där än men det kommer nog bli ett besök
#15 - 29 december 2009 21:57
På SG så snackas det en del om ArkenZoo(Svåge) ska ha öppnat saltavdelning som sköts av vår alla Dusko som var i Lomma det kan vara nåt har inte varit där än men det kommer nog bli ett besök

Ahh, där ser man. Bra med konkurrens på saltvattenssidan! Det får bli en tur dit!
#16 - 30 december 2009 00:22
Jag skulle inte ha jättehöga förväntningar på Akvariepiratens saltavdelning, den var inte så omfattande och jag antar att de håller på att utveckla den. Jag har ingen insikt i saltvattensfiskar då jag inte vet vilka som är vanliga/ovanliga så kan egentligen inte säga hur bra deras utbud var.

Matnil skrev:
När det gäller Fiske&Fiskar så är det en affär som satsat hårt¨på salt sista tiden, men de hade problem med vattenskador i akvariedelen av affären och var tvungna att stänga ner. När jag pratade med dem så var valet att antingen renovera befintlig lokal för ganska mycket pengar alternativt skaffa ny lokal för akvariedelen av butiken. Då lät det som de lutade mot de senare men jag vet inte hur valet sen gjordes, de kan ju också bara stängt ner akvariesidan.

Hoppas det bara var tillfälligt för de va en riktigt respektabel akvarieavdelning. Dock ett dåligt minne därifrån :P ;

Anekdot: Många år sen och höll precis på att köpa fiskar till mitt akvarium. I karet fanns redan bland annat Kardinaltetror, ca 10 st. Jag såg en cool "fisk" på fiske & fiskar, vilken var Öronål. Jag köpte den och följde den glatt då den flyttat till mitt kar. Dagarna därefter hade jag mkt att göra men efter ett tag märkte jag att de bara ca ca 2 kardinaltetror kvar. För att hitta boven i dramat behövde man inte leta länge. Öronålen simmade stolt rund med en kula på sin annars långsmala mage. :P
Dock håller jag inte de ansvariga då jag själv borde ha gjort mer research och inte impulsköpt den bestyggelsen :p
#17 - 30 december 2009 08:43
Känns lite som det har kommit i skymundan är bara Malmö skåne?:d:d:dom man nu kan slita sig ifrån Malmö så har man min favorit bland alla och det ligger i Tomellila en bit ifrån Malmö/Lund ciklidshopen och det är tack vare att han har lite udda fisk som i regel kunder kommer med plus han har mycket damm fisk sen har man hela Köpenhamn och där är utbudet enormt stort har inte så stor erfarenhet där ifrån har varit inne i nån och det ver ett bra utbud men då var kronan lite starkare.
#18 - 30 december 2009 12:09
Undrar på att ingen har nämt Ciklidhobby i Södra Sandby. För de som speciellt har intersse av SA-ciklider är denna Affär ett måste. Den kunniga ägaren har också ett bra utvalg av Malawi och Tanganyika.
Mycket värd ett besök.
#19 - 30 december 2009 12:53
Sant Lilleulv, ett besök i sandby är ett måste om man inte varit där innan.
Oftast så hittas fina ca och andra fiskar där :)
#20 - 30 december 2009 13:57
Det verka vara många fina affärer neråt landet :)

zoomi, hade akvariepiraten några Sulawesi-räkor inne?
#21 - 30 december 2009 14:12
Där e några snubbar som odlar lite sulawesiräkor på www.redbee.se forumet.
Gå in och registrera dig där om du inte redan är medlem.

Skriv en köpes tråd eller sök runt lite.
#22 - 30 december 2009 14:19
Kanon, tack så mycket drd. :)
#23 - 30 december 2009 23:11
Anledningen till att jag bara nämner malmöaffärer är att jag bara har erfarenhet om malmöaffärer, logiskt, jag ber om usäkt om guldkorn utanför storstaden har kommit i skymundan.

Inte en aning om de hade sånna räkor, jag ska nog dit imorn om de har öppet, kan kolla då.
#24 - 30 december 2009 23:18
kan oxå nämna att jag var på Stoby akvarieaffär för någon vecka sedan, det var riktigt bedrövligt! Affären har för några år sedan varit ganska bra, nu var många av karen helt tomma.....
Däremot måste jag hålla med föregående, Sandby är verkligen värt ett besök!
#25 - 2 januari 2010 21:31
Håkanstorp Zoo var väldigt bra, stora kar och bra variation på fiskar. Aningen dyrt men väldigt fina färger och pigga fiskar.
Bilagor:
#26 - 3 januari 2010 01:05
Matnil skrev:
kan oxå nämna att jag var på Stoby akvarieaffär för någon vecka sedan, det var riktigt bedrövligt! Affären har för några år sedan varit ganska bra, nu var många av karen helt tomma.....

Däremot måste jag hålla med föregående, Sandby är verkligen värt ett besök!

Jag var i Stoby nu i mellandagarna. Och jag trodde de var på gång att lägga ner stället, för där var ju jäkligt tomt i karen, och även på resten av sortimentet. Men de skulle de inte. Men någonting måste ha hänt eftersom det förfallit så. Trist utveckling.....men kanske något som vi får vänja oss vid.

/ Göran
#27 - 3 januari 2010 11:26
Stoby ägaren Lars som har hand om fiskarna ligger sjuk sen en tid tillbaka har jag hört,,,därför har fiskavdelningen förfallit en aning...
#28 - 3 januari 2010 11:58
Hej !
Vi var också på besök i Stoby akvariebutik i mellandagarna.
Var på jakt efter några snygga L-malar, fick hem 4st (001,401,ancistrus).
Beställde även ett 2rörs t5 ameratur. Pratade med dem om (Zebra pleco?) - mal.
Det gick att få tag på...
Men de har nog bara ett begränsat basutbud hemma, dock kan man nog beställa det mesta hos dem, från fiskar till tillbehör. Mycket trevlig personal!
#29 - 3 januari 2010 11:59
Trist att ingen har kunnat ta över och skött det då ju :(

Jag ska ut till lomma och sandby imorn, något mer ställe man bör besöka där i "närheten"?
#30 - 3 januari 2010 15:09
drd skrev:
Sant Lilleulv, ett besök i sandby är ett måste om man inte varit där innan.

Oftast så hittas fina ca och andra fiskar där :)

Var där igår, vi blev jättebesvikna över att det gick sjuk och döende diskus i karen. Dålig skötsel av fin fisk... -1 på den...
#31 - 3 januari 2010 15:14
zoomi skrev:
Trist att ingen har kunnat ta över och skött det då ju :(

Jag ska ut till lomma och sandby imorn, något mer ställe man bör besöka där i "närheten"?

Zoogiganten i Lomma brukar ha stort sortiment av Stendkerdiskus i många olika storlekar. Dock lite tomt i deras diskuskar just nu efter helgens inköpsturné... :D
#32 - 3 januari 2010 16:54
Ouscazz skrev:
Zoogiganten i Lomma brukar ha stort sortiment av Stendkerdiskus i många olika storlekar. Dock lite tomt i deras diskuskar just nu efter helgens inköpsturné... :D

Dit jag ska :D menade mer om de va några andra ställen där ute på landsbygden :P man kan besöka. Formulerade mig nog lite dumt, ska till lomma Zoogiganten och s sandby ciklid-hobby.
#33 - 26 augusti 2010 05:58
starman_ skrev:
Stoby ägaren Lars som har hand om fiskarna ligger sjuk sen en tid tillbaka har jag hört,,,därför har fiskavdelningen förfallit en aning...

För er som har följt butiken i Stoby, så finns det en del nyheter nu...
Butiken försattes i konkurs i den 10juni:
http://www.nsk.se/article/20100610/HASSLEHOLM/706109913/1163/nsk/*/akvarieaffar-i-konkurs
Men i går hade jag förmånen att träffa en av de nya ägarna... de skall renovera lokalen och karen, och beräknar att öppna butiken igen om ca 1-1½mån. De kommer att göra nån reklam troligtvis i tidningen Norra Skåne när det är dags för öppning.
Verkar som att de nog börjar med att ha öppet kvällar och lördagar, då de bägge ägarna jobbar på annat håll.
Så de kommer att mjuk-köra igång... De driver idag redan en web-butik med akvarie prylar, så det är kanske en hel del av er som redan har handlat av dem!!! Då de har otroligt bra priser, stor kunskap, och är vänliga.
Om nån hittar deras öppningsdag nån stans så lägg gärna upp den här! (jag kommer också att försöka ha koll)
#34 - 26 augusti 2010 07:54
zoomi skrev:
Dit jag ska :D menade mer om de va några andra ställen där ute på landsbygden :P man kan besöka. Formulerade mig nog lite dumt, ska till lomma Zoogiganten och s sandby ciklid-hobby.

Uff ja. Ciklid-hobby i sandby.. Man blir ledsen när man går in där faktiskt..
Sist jag va där va jag otroligt nära på att ringa o anmäla dom.. Han borde inte få ha levande djur i den affren.. Och specielt inte akvarie djuren.. Riktigt grova djurplågeri han håller på med.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 26 augusti 2010 08:26
OBSERVERA Zoopets regler när det gäller att kritisera affärer

Man får kritisera namngivna affärer påZoopet, men inte anonymt. Namnger man en kritiserad affär så ange också vem du är. Annars är det
bara förtal.

Sedan ser man uppenbar vanvård så skall man självklart anmäla om det inte hjälper att påpeka det hela för affärsinnehavaren. Att bara vända bort huvudet hjälper inte djuren.
#36 - 26 augusti 2010 09:11
Själv tycker jag Akvarietjänsten är den bästa i malmö/lund regionen, väldigt bra utbud och rimliga priser annars tycker jag att ZooGiganten i Lomma är roligast att gå på för att de har så mycket att kolla på och med ett rätt bra utbud men priserna är si så där.

Annars finns det alltid Hornbach som har väldigt bra priser på nästan allt men kvaliten på fiskarna är inte alltid den bästa, själv så handlar jag alltid tillbehör/fiskmat ibland även växter men det är inte alltid de har några bra men kommer man in på onsdagar då de har sina leveranser så hittar man alltid något bra för ett billigt pris:d
#37 - 26 augusti 2010 09:46
OBSERVERA Zoopets regler när det gäller att kritisera affärer

Man får kritisera namngivna affärer påZoopet, men inte anonymt. Namnger man en kritiserad affär så ange också vem du är. Annars är det

bara förtal.

Sedan ser man uppenbar vanvård så skall man självklart anmäla om det inte hjälper att påpeka det hela för affärsinnehavaren. Att bara vända bort huvudet hjälper inte djuren.

Yttrandefrihet.. Och jag håller mig till orden.. har många gånger varit nära att anmäla dom... Men har samtidigt inte velat förstöra något som jag tror är hans liv.. Däremot så ska jag ordna papper till han där det står tydligt vilken vattenvolym man ska ha till fiskarna /mängden av fiskarna/storleken av fiskarna...

Jag kan inte komma på namnet på denna fisk men ett exempel..

"dom är platta och ligger på botten typ undersanden" och STORA..

När man förvarar sådana fiskar i ett akvarium där dom inte ens kan ligga rakt utan att"sidorna" på fiskarna behöver gå upp på sidorna av akvariet. Och hajar i akvarium där hajarna nästan är längre än akvariet..

och jo Michael kronqvist heter jag. "Där är mitt namn och jag står alltid för mitt ord"

Men nu ska vi ju tala om BRA affärer för TS:).
Jag kan som några andra gjort VARMT rek zoo giganten i lomma :) Åker ditt några gånger i veckan vare sig jag ska handla eller inte... Men där är så avslappnade atmosfär och ja fina djur! Och en kaffe automat precis vid akvarieavdelningen så kan ju inte bli bättre:)

Släpper barnen utanför vid barn"zooet" och så går man in o slappnar av en varm rek.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 26 augusti 2010 10:42
Majki01 skrev:
Yttrandefrihet..

Det ingår inte i yttrandefriheten att anonymt förtala andra.
Den som är juridiskt ansvarrig för det som skrivs här är också den som äger sidan - dvs jag.
Sedan är det självklart bara bra om det tipsas om bra affärer och att vanskötsel av djur anmäls
#39 - 24 september 2010 20:06
Var på en liten tur i lördags.

Jägerzoo, Lite väl mycket fisk i akvarierna och förstora fiskar i försmå akvarier. Annars fina fiskar och fina akvarium. Även fina växter och ett okej utbud med lite ovanliga fiskar. Dock inga rötter överhuvudtaget vilket jag faktiskt var på jakt denna gången. Trevlig personal. Billigt på mycket.

Zoogiganten Fina fiskar och akvarium, varierande växtutbud. Bra pris på vissa grejer lite dyrare på annat.

Akvarietjänst. Hann tyvärr stänga innan vi kom fram. Har bara öppet till 13 på lördagar. Ett minus.

Hornbach. Över förväntan. Växter i dåligt skick men helt okej utbud på fiskar och bra priser på många av fiskarna.

Mitt namn är Olle Nordsjö iaf det ses på kritik.
#40 - 20 oktober 2020 18:27
Tio år senare kikar jag in i tråden. Det vore förtjusande om vi har möjlighet att uppdatera omdömen om butiker i skånetrakten!
Jag har tittat i Kristianstads Zoologiska som för mina ovana ögon inte var häpnadsväckande, men antagligen värd att återkomma till, om man bor nära, och ganska nya Animalix inne i Kristianstad, som inte var särskilt annorlunda. Båda upplever jag har en hel del av det vanliga och knappast just något ovanligt. Men jag är oerfaren. Animalix hade diskusar, om det säger något. K. Zoologiska hade några fiskar, kan det ha varit scalarer, för 500 kr om det också säger något.
Båda hade vad som kändes som ett generiskt sortiment av Dogman-märkta produkter. Lokala Hornbach har, vad jag vet, något tillbehör men inget levande.

Jag låter negativ, men jag är ju glad att ha två rimligt sorterade och vad jag kunde förstå välskötta leverantörer nära inpå. Jag vet tyvärr inte hur trevlig och proffsig personalen är än, det kan ju visa sig vara en skön upplevelse att be dem ta hem saker :-)
#41 - 20 oktober 2020 18:49
Vid närmare eftertanke finns det visst en mer levande tråd som antagligen passar bättre.
https://www.zoopet.com/forum/forum/-3-allm%C3%A4nna-fr%C3%A5gor/-04-%C3%B6vrigt/2348369-butiker-i-blekinge-%C3%B6-sk%C3%A5ne-s-sm%C3%A5land

Annons