Bästa Co2 reaktor UTAN ytterfilter?

#1 - 21 augusti 2006 11:05
E väldigt nyfiken på vilken Co2 reaktor som e "bäst".
Jag måste skaffa mig någon, men vet inte vilken...
Så vilken e mest prisvärd?

Säg inte ytterfiltret, för det har jag kört sönder 2 impellrar av.
Rätt lätt fråga, någon som har ett bra svar?
#2 - 21 augusti 2006 11:57
Någon av "Dupla reaktor S" alternativt "Aqua Medic reaktor 1000" är dom bästa för större akvarium lite beroende på behov. Har själv använt båda.

Har recenserat den ena men tyvärr inte den andra:
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html
#3 - 21 augusti 2006 12:22
jo, jag har förstått att den ska vara väldigt bra, men man vill ju inte ha en massa onödiga kopplingar till ytterfiltret utanför akvariet, risken e större att det blir läckage...
Ingen annan som funkar bra?

har ett 375l kar, fluval 404, o en aquael fan 3.
Vill få ner ph:t till 6.1 TROR att mitt kh ligger på 3
#4 - 21 augusti 2006 12:48
[QUOTE=MoZZe]jo, jag har förstått att den ska vara väldigt bra, men man vill ju inte ha en massa onödiga kopplingar till ytterfiltret utanför akvariet, risken e större att det blir läckage...[/QUOTE]
Vilken av dom syftar du på?

Edit:
Båda går ju faktiskt att montera i akvariet så jag ser inte ditt problem... Hur som hellst så kommer du ju endå att ha CO2-slangen ner i akvariet och vad är det som säger att den inte kan tömma ditt akvarie med häverteffekten?
#5 - 21 augusti 2006 13:41
[quote=petnym]Vilken av dom syftar du på?

Edit:
Båda går ju faktiskt att montera i akvariet så jag ser inte ditt problem... Hur som hellst så kommer du ju endå att ha CO2-slangen ner i akvariet och vad är det som säger att den inte kan tömma ditt akvarie med häverteffekten?[/quote]

Syftade på AM 1000

Co2 slangen har ju en markant mindre dimension...
#6 - 21 augusti 2006 16:43
[quote=petnym]Hur som hellst så kommer du ju endå att ha CO2-slangen ner i akvariet och vad är det som säger att den inte kan tömma ditt akvarie med häverteffekten?[/quote]

Backventil placerad på ett intelligent ställte ??
#7 - 21 augusti 2006 16:47
[quote=oveb]Backventil placerad på ett intelligent ställte ??[/quote]

i dimension till ytterfiltret? finns det? :S
#8 - 21 augusti 2006 16:53
[quote=MoZZe]i dimension till ytterfiltret? finns det? :S[/quote]

Jag trodde vi diskuterade co2-slangen :)
#9 - 21 augusti 2006 18:39
[quote=oveb]Jag trodde vi diskuterade co2-slangen :)[/quote]

jo trodde jag med :D
Hur lång tid skulle det inte ta o tömma karet med en co2 slang
#10 - 21 augusti 2006 19:59
[quote=MoZZe]jo trodde jag med :D
Hur lång tid skulle det inte ta o tömma karet med en co2 slang[/quote]

En arbets/skol-dag räcker nog...
#11 - 21 augusti 2006 20:03
[quote=MoZZe]jo trodde jag med :D
Hur lång tid skulle det inte ta o tömma karet med en co2 slang[/quote]
jag sabbad golvet på en halv timme, så det går fortare än man tror.
#12 - 21 augusti 2006 20:04
[quote=NE]jag sabbad golvet på en halv timme, så det går fortare än man tror.[/quote]

ojda :/
Fast jag e inte orolig, jag har 2st backventiler på min co2 slang :)
#13 - 21 augusti 2006 20:45
Jag kan varmt rekomendera Aquatic Eco systems Point 4 Diffusrar superbra kvalitet och dom levererar verkligen microbubblor :)
#14 - 21 augusti 2006 20:52
[quote=Kharn]Jag kan varmt rekomendera Aquatic Eco systems Point 4 Diffusrar superbra kvalitet och dom levererar verkligen microbubblor :)[/quote]

Vilka säljer dem?
#16 - 21 augusti 2006 21:31
jaha, det e sånna ^^
vill ju ha en reaktor, inte diffusor.. "all" co2 ska ju gärna blandas... känns inte som att den kommer att klara av det på ett kar på 40cm höjd...
#17 - 22 augusti 2006 19:56
[QUOTE=MoZZe]jaha, det e sånna ^^
vill ju ha en reaktor, inte diffusor.. "all" co2 ska ju gärna blandas... känns inte som att den kommer att klara av det på ett kar på 40cm höjd...[/QUOTE]

Jehep då blir det lite svårare eftersom du avfärdat ytterfiltert AM reaktor 1000 samt diffusrar.

Sen kan jag nog lova dig att diffusrarna är ytterst kapabla att förse vattnet med CO2 och sänka PH till önskat värde även i ett kar som är 40 cm högt.

MVH jimmy
#18 - 23 augusti 2006 11:31
[quote=Kharn]Jehep då blir det lite svårare eftersom du avfärdat ytterfiltert AM reaktor 1000 samt diffusrar.[/quote]

jag är öppen för förslag, men vill helst inte ha något som man kopplar utanför karet.

[quote=Kharn]

Sen kan jag nog lova dig att diffusrarna är ytterst kapabla att förse vattnet med CO2 och sänka PH till önskat värde även i ett kar som är 40 cm högt.

MVH jimmy[/quote]

NOG lova... har redan köpt mig en ferplast co2 mixer för jag trodde NOG att den allt skulle klara av att blanda den co2mängden jag pumpade in, vilket den inte gjorde.. så nu står jag här med en pryl som jag inte ha någon nytta av.. Så jag vill inte köpa något som NOG klarar av det, jag vill VETA att den klarar av det, hoppas du förstår :)
#19 - 23 augusti 2006 11:42
[QUOTE=MoZZe]jag är öppen för förslag, men vill helst inte ha något som man kopplar utanför karet.[/QUOTE]
Öppen för förslag??? De förslag vi givit duger inte?

Dupla reaktor S som jag rekomenderat ovan är gjord för montering i (eller utför) akvariet... Den är extremt effektiv om du oroar dig för att den inte skall räcka till... Tyvärr kan den väl inte beskyllas för att vara "prisvärd"... Den brukar kallas "Dupla reaktor $" pga det höga priset... :-) Annars finns tex Aqua Medic reaktor 500, Dupla CO2 reaktor 400 eller Bioplast CO2 reaktor som också är gjorda för intern montering...
#20 - 23 augusti 2006 12:34
Ja eller gör en egen finns massor av tips och många fungera bättre än man tror och många fungerar bättre än köpta då man kan (s)labba runder med dem så de passar just ditt kar....

Letar du nya grejer som inte är påkommna ännu frågar du nog i fel forum, för här har många gett bra förslag och du bara avfärdar dem (var det inte samma med bubbelräknaren?)
#21 - 23 augusti 2006 12:39
[QUOTE=MoZZe]
NOG lova... har redan köpt mig en ferplast co2 mixer för jag trodde NOG att den allt skulle klara av att blanda den co2mängden jag pumpade in, vilket den inte gjorde.. så nu står jag här med en pryl som jag inte ha någon nytta av.. Så jag vill inte köpa något som NOG klarar av det, jag vill VETA att den klarar av det, hoppas du förstår :)[/QUOTE]

Suck... Jag har 2 st akvarium,, 1 på 530 liter och ett 350 liters.

Jag använder mig av 1 st point 4 diffusor i vart och ett av karen och dom plockar ner PH på nolltid till setpointen på min kontroller som är satt på ca 60 ppm ,, så här funkar dom felfritt.
Sen om jag inte minns fel så är dom framtagna för proffisionelt bruk till betydligt större ytor än vad dom flesta akvarium är på.

Sist men inte minst så rekomenderar Tom Barr dom varmt pga den höga kvaliteten och pålitligheten.

Jag hadde även 2 st AM 1000 reaktorer som jag tänkte mig i reserv om inte point4 diffusrarna skulle klara jobbet men dom har jag alldrig behövt och dom ligger förnärvarande i min källare och skräpar.,, dom går förövrigt också att sätta i Akvariet om du så önskar. För att inte tala om att Peter Nyman har använt/använder sig av dom med ett otroligt bra resultat i ett enormt akvarium ,,med MH belysning.

MVH jimmy
#22 - 23 augusti 2006 16:10
[quote=petnym]Öppen för förslag??? De förslag vi givit duger inte?

Dupla reaktor S som jag rekomenderat ovan är gjord för montering i (eller utför) akvariet... Den är extremt effektiv om du oroar dig för att den inte skall räcka till... Tyvärr kan den väl inte beskyllas för att vara "prisvärd"... Den brukar kallas "Dupla reaktor $" pga det höga priset... :-) Annars finns tex Aqua Medic reaktor 500, Dupla CO2 reaktor 400 eller Bioplast CO2 reaktor som också är gjorda för intern montering...[/quote]

Dessa 2 har ni inte nämnt innan, iaf inte vad jag har sett: Dupla CO2 reaktor 400 eller Bioplast CO2 reaktor .

Nu tycker jag inte att ni ska bli fientliga här va ;)
Jag är ute efter förslag för att i slutändan se till att få dem grejerna som passar mig bäst! Bara för att jag inte tycker alla era förslag är bra så betyder det inte att jag inte är tacksam för att ni ger mig dem.
Jag vill lixom veta om det går lika bra att bygga eget som att köpa färdigt. Så länge det håller samma "kvalitee" så att säga.
Jag har testat en bubbelräknare i en 0.5l flaska, o kan verkligen säga som så, att det är verkligen inget jag skulle vilja ha. Visst, den funkar. men fy vilken ful pryl det blir av d.
Så just under bubbelräknaren tänker jag köpa mig en, om jag nu ska ha någon över huvud taget.

Därför är jag nu inne på raektor, för att jag vill ha förslag på vad saker o ting kostar, vad som e bra o vad man inte bör köpa.
Även vad man kan hitta på själv.
#23 - 23 augusti 2006 16:19
att göra en bubbelflaska kan man använda sig av vad som helst det samma när det kommer till reaktorer det är bara fantasin som sätter stopp..
Men att göra en egen rekator så som jag gjort min, där har du bubbelräknare och reaktor i ett, färdig inget mer,
Dessutom fungerar den, jag har ett 310 och skulle kunna kräma på duktigt så det räcker för det dubbla och man kan korta eller länga rörer beroende på höjden på karet....man behöver inte heller makaronerna fungerar lika bra utan..
#24 - 23 augusti 2006 19:02
Visst, din är bra, men jag tycker den e lite för komplicerad för att jag ska tycka det är värt att lägga ner energi o tid på... o speciellt pengarna.
Speciellt för att jag inte ens har något pumphuvud..
#25 - 23 augusti 2006 20:12
[quote=MoZZe]Visst, din är bra, men jag tycker den e lite för komplicerad för att jag ska tycka det är värt att lägga ner energi o tid på... o speciellt pengarna.
Speciellt för att jag inte ens har något pumphuvud..[/quote]

Men du måste göra ett inköp iaf om det är ett huvud eller en rektortrappa eller liknande att göra en rekator I DIY anda kräver tid och lite pengar sedan e ju där oxå bara ett hinder och det är fantasin, min e inte komlicerad om man bara e kreativ hittar man runda avlånga genomskinliga saker överallt i vår tillvaro fråga mig inte var du kan hitta dem men öppna ögonen ibland e det bara där...IKEA...(man kan ju tigga det till sig om man e riktigt snäll) och allt du behöver är ett pumphuvud för kanske max 100spänn och du har din reaktor och bubbelräknare lite slang med...

Vet inte hur du annars skulle göra det tjata dig till en reaktor eller få den gratis hemlevererad eller =O))
#26 - 23 augusti 2006 21:03
inte gratis, men som sagt. Jag vill inte köpa något som jag inte är säker på att det fungerar till 100%. det blir nog lite fler inköp om jag först måste köra till Ikea, sen måste jag köpa röret, sen måste jag köpa slang, sen måste jag köpa dem dära grejerna du har i ditt rör... så i slutändan blir det lättast att köpa en färdig, med garanti på att den funkar :)

För tillfället lutar det åt en AM 500... men är inte överförtjust i den...
#27 - 24 augusti 2006 05:48
De dära grejerna som är i mitt rör behövs inte och om du nu skulle köpa dem så finns de i de flesta akvarieaffärer det är bara makaroner keramiska ringar(men jag har privilegiet att ha glas) vad jag menade med ikea är att man kan finna sånna bra små grejer där ofta är det för utställnings grejer du vet plexirör där de kanske har satt ngt ovan på och snacka man lite snällt med personalen så kan man snacka sig till ett sådan rör =O)) det är ju bara ikea utan jag har sett dessa i tv o video handlarna faktiskt i blomsterhandeln, men som jag sa FANTASI em na utan blir det ofta så att man tycker det är jobbigt att göra ngt och man blir bekväm och vill ha det serverat.

då hade det nog varit bättre du själv hade letat reda på ngra som DU kunde tänka dig och fråga om DEM spec. ist för att vela och dra ut på det...
#28 - 24 augusti 2006 10:29
Anl. till att jag drar ut på det är för att jag inte har pengar för tillfället.
OCH för att jag som sagt vill vara 100% säker på att det blir bra.
Jag har nog sveriges sämsta fantasi...

Någon som har dem andra nämnda KÖPTA reaktorerna som kan berätta vad dem tycker om den, för o nackdelar....?
#29 - 24 augusti 2006 10:49
=O) se på det som lite ironiskt =O)
#30 - 24 augusti 2006 10:51
[quote=peterhaack]=O) se på det som lite ironiskt =O)[/quote]
[B)] [:-5] [:-20] [:-43] [:-108]

[:o)]
#31 - 24 augusti 2006 15:38
[QUOTE=Kharn]Jag kan varmt rekomendera Aquatic Eco systems Point 4 Diffusrar superbra kvalitet och dom levererar verkligen microbubblor :)[/QUOTE]

går det åt mer co2 med dessa??? eller blir det samma som en vanlig mistreaktor
#32 - 24 augusti 2006 15:59
[QUOTE=ivanelvis]går det åt mer co2 med dessa??? eller blir det samma som en vanlig mistreaktor[/QUOTE]

Det beror ju på trycket i dom ju högre utgående tryck ju mer co2 går ju åt men det är enkelt att reglera.
Dom jobbar inte under 1,7 bars tryck det skall man ha i åtanke.

MVH Jimmy
#33 - 24 augusti 2006 16:19
[QUOTE=Kharn]Det beror ju på trycket i dom ju högre utgående tryck ju mer co2 går ju åt men det är enkelt att reglera.
Dom jobbar inte under 1,7 bars tryck det skall man ha i åtanke.

MVH Jimmy[/QUOTE]

då behöver man inte någon nålventil med andra ord, jag har ett 250 liter kar, hur länge skulle en 6kg tub vara på1,7 bars tryck?? grovt räknat
#34 - 24 augusti 2006 16:38
tror inte du kan ränka så... eller jag tror rättare sagt inte att dem funkar så.
Utan jag tror att dem funkar som så, att den behöver bara tryck för att pressa igenom co2, dem släpper inte ut som ett såll bara för att du har 1,7bar. Alltså, dem är som en nålventil..
Annars gör du någ av med en 6a på rätt få dagar ska du se... min 6a håller nästan exakt 4månader. Med ytterfiltret som reaktor då..
#35 - 24 augusti 2006 17:15
Byggde mig ett system för ett par minuter sen...får se hur det börjar bubbla...och vad det gör för mitt kar. 2-4bubblor/sek för 540l?
http://www.viitanen.se/co2/2.JPG
http://www.viitanen.se/co2/4.JPG
#36 - 24 augusti 2006 18:40
[QUOTE=ivanelvis]då behöver man inte någon nålventil med andra ord, jag har ett 250 liter kar, hur länge skulle en 6kg tub vara på1,7 bars tryck?? grovt räknat[/QUOTE]

njaa jag har öppnat min nålventil på max jag använder inga bubbelräknare.
Vid 1,7 bars tryck så släpper dom minimalt med CO2 vid 1,8 mera osv,,osv.

Troligtvis använder du inte mera CO2 än med en reaktor

MVH jimmy
#37 - 24 augusti 2006 20:32
troligtvis... ^^

haha, aja... men jag tror inte riktigt att dem håller samma "prestanda" som t ex. en AM 500/1000 som kostar ca lika mycket :D
#38 - 24 augusti 2006 21:13
[QUOTE=MoZZe]troligtvis... ^^

haha, aja... men jag tror inte riktigt att dem håller samma "prestanda" som t ex. en AM 500/1000 som kostar ca lika mycket :D[/QUOTE]

Suck ,,du börjar gå mig lite granna på nerverna faktiskt.
Med tanke på att du inte ägt/testat en enda av reaktorerna som du sitter o betygsätter och jämför :(

Anledningen till att jag skriver troligtvis är att jag inte har en aning om hur mycket CO2 som går åt i någon annans kar ,,där är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till för att jag skall kunna sitta här och gissa mig fram till hur mycket CO2 som någon annan skulle förbruka.. :(

Sa jag inte i ett av mina tidigare inlägg att Point 4 diffusrarna inte i första hand är framtagna för akvarium utan för betydligt större ytor.
Och att jag ligger konstant på ca 60 PPm CO2 (kalibrerat enligt krause metoden) i mitt 530 liter med ca 0,7W/L t5 rör. Vilket point 4 diffusorn med enkelhet klarar att hålla dygnet runt .

Vidare så bör du nog börja prenumerera på tom barrs raporter för att få en del kött på benen innan du börjar snacka om prestanda o liknande nonsens.

Vad jag kan först så har du ett 350 l växtkar och inte ett enormt kar,som du med enkelhet borde kunna förse med CO2 med vilken av reaktorerna som helst.. det beror bara på vilken metod du tänkt dig använda .

God natt
#39 - 24 augusti 2006 21:38
MoZZe, du synes inte ta Kharn - som jag vet talar av egen erfarenhet - på allvar när han säger "troligtvis" och inte kan ge dig ett *exakt* besked, samtidigt som du gör självmål när du uttrycker dig "tror inte riktigt". Och allt detta utan att du testat varken AM-reaktorer eller aquaticeco:s diffusrar.

Du är inte överförtjust i en AM 500, samtidigt som du inte vill göra en egen reaktor, eller skaffa dig en diffusor, eller använda ytterfiltret. Det finns ingen magisk manick enligt dina önskemål: en reaktor som både löser upp gasen bäst av alla, ser ut bäst av alla men kostar minst av alla. Faktum är att vilken av de reaktorer som nämnts här du än väljer kommer de att räcka för växternas behov i din balja med råge. Detta *vet* jag.

Du gör det hela alldeles för svårt för dig, både med akvariet och med människorna på forumet här. Snart förknippas ditt namn med "ignore".
#40 - 25 augusti 2006 09:53
[quote=Kharn]Suck ,,du börjar gå mig lite granna på nerverna faktiskt.
Med tanke på att du inte ägt/testat en enda av reaktorerna som du sitter o betygsätter och jämför :(

[/quote]
Så ge fan i att svara om du ska vara otrevlig, alla är inte lika erfarna som er. jag har sagt det innan o jag säger det igen, jag vill vara 100% SÄKER på att den funkar felfritt, har inte råd att köpa massa prylar som inte funkar optimalt.

[quote=Kharn]
Sa jag inte i ett av mina tidigare inlägg att Point 4 diffusrarna inte i första hand är framtagna för akvarium utan för betydligt större ytor.
[/quote]
Såg det inlägger precis... har lyckats missa det av någon konstig anledning...

[quote=Kharn]
Vidare så bör du nog börja prenumerera på tom barrs raporter för att få en del kött på benen innan du börjar snacka om prestanda o liknande nonsens.
[/quote]

fattar nada av en massa förkortningar o sådant... det e lite överklass för den som bara vill ha ett fint kar...
#41 - 25 augusti 2006 09:57
[quote=PatrikS]
Du gör det hela alldeles för svårt för dig, både med akvariet och med människorna på forumet här. Snart förknippas ditt namn med "ignore".[/quote]

Detta är ett fritt forum, är det något inlägg som inte passar dig är det ingen som tvingar dig till att svara, ska du bara gnälla på mig så kan du lika gärna knipa foderluckan!

Är det så JVLA mycket svårare att förklara för en som inget vet än att gnälla på den? Varför tror du jag ställer frågor? för att jag vill ha gnäll över att jag inte litar på vart enda ord som skrivs här eller för att jag redan vet svaret? Tänk efter lite o sluta hacka
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 25 augusti 2006 10:24
Låser tråden eftersom du uppenbarligen inte tål kritik utan att bli förbannad på folk som försöker svara.

Annons