<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Så inte för att ifrågasätta färgen, så undrar jag om den färg man ofta ser på art/miljöbilder har den färg den har på grund av slam och sedimentering?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag tyckte det såg ut som om sanden bestod av rödaktiga kalkstenskorn. Den färgen på kalksten hittar man bl.a. på gotland och i västergötland (ortoceratit-kalk). En liknande röd färg får stenar ifrån ökenområden pga järnutfällningar på dem - jag vet ju inte om malawis stenar är röda pga slam/laterit, pga att de är röda från start, eller om de blivit röda av att ligga uppe i luften i ett ökenklimat.
Sen, vad gäller grovlek, så finns det naturligtvis olika grovlekar på sanden i sjön, från klippblock till slambotten, beroende på hur strömt det är.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Slutsummering av den frågan - om man vill vara biotopriktig. Ska man i så fall välja färg på gruset utifrån hur det i själva verket ser ut, eller som den ser ut i slamöverdraget tillstånd?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Skall du vara riktigt hardcore biotop-trogen så skall du väl göra som det ser ut i naturen. Dvs, är stenarna slammiga, ja, då skall du ha slammiga stenar.