Bästa "bekämpningsväxten" mot alger?

#1 - 19 januari 2004 15:25
<font face="Book Antiqua"></font id="Book Antiqua"><font color="blue"></font id="blue">
Har bruna alger som har satt sig på glaset, växterna, stenarna, allt! Men har inte så många växter än, har planerat att köpa flera. Behöver tips om beprövade växter/fiskar vid alger.

#2 - 19 januari 2004 16:02
Hade brunalger förrut. Är karet nytt så är det en "fas" akvariet går genom dvs att akvariet inte fått rätt bakteriekultur än. Det jag gjorde var att köp ett nytt lysrör, som är ett "växtrör". Sen några små ancistrus samt några växter. Efter ett tag så försvann alla brun alger =). Så nu har man "bra" akvarie vatten. För övrigt så är ju en bra alghämnandeväxt vattenpest.
#3 - 19 januari 2004 22:10
Hornsärv är snabbväxande och således efektiv mot alger, en fisk jag kan rekomendera är Siamesisk algätare, de är inte bara bra algätare, de är förbaskat roliga fiskar också, far omkring som torpeder i burken och de trivs bäst i stim (minst ett par).
#4 - 20 januari 2004 07:53
Siamesiska algätare är stimfiskar och trivs bättre ju fler du har.
Limnophilia sessifolia är den absolut bästa algkonkurenten i akvarium, gärna i kombination med 10 talet siameser (om du har tillräckligt stort kar). Kontakta mig om du vill ha några limnophilia.
MVH
Magnus
#5 - 20 januari 2004 17:30
var är Limnophilia sessifolia? Nu blev jag nollställd...=)
#6 - 21 januari 2004 14:43
Jag tror han menar "Limnophila sessiliflora" =)

http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=40

Annons