Hur är bästa sättet att avlva en fisk på?
Har inte köpt akvarium ännu, men kommer göra, och vill inte stå oförberädd när stunden då fisken lider kommer.
MAdden skrev:Jag tror inte fiskar känner plåga på samma sätt som vi människor, men jag kan inte säga att det är så. Och forskare säger ju att det bästa sättet att dö på för en människa är att drunkna. Kanske är det samma sak med fiskar fast de "drunknar" i luften.
Tetrax^ skrev:Undra om forskarna själva har varit med om att drunkna. ;)
Paniken och känslan av att inte få luft är fruktansvärd hemsk. Om man är fulltankad av någon Benzo så kanske - men inte utan.
MAdden skrev:Jag tror inte fiskar känner plåga på samma sätt som vi människor, men jag kan inte säga att det är så. Och forskare säger ju att det bästa sättet att dö på för en människa är att drunkna. Kanske är det samma sak med fiskar fast de "drunknar" i luften.
Salta Katten skrev:Kanske inte "på samma sätt som människor", men en mycket hemsk och obehaglig känsla tror jag absolut de känner. Det är ju helt nödvändigt för både vår och andra arters fortlevnad, att vi aktar oss för farliga saker.
Och vadå skönt att drunkna (jag har hört samma "teori", men aldrig från någon säker källa), bara att få en kallsup är ju otrevligt. Vi ska inte ha vatten i luftvägarna.
Smärta och panik är ju det som lär oss att inte springa runt och drunkna, hoppa från höga byggnader, springa in i eld och skada oss på allehanda sätt. Utan dessa varningssystem skulle vi nog vara utdöda för länge sedan, och jag tror inte att andra djur hade klarat sig om inte de hade samma, eller motsvarande, mekanism som talade om när någonting är skadligt.
MAdden skrev:Jag sa aldrig att det var "skönt" att drunkna, men det minst plågsamma. Det finns väll inget sätt att dö på som inte är plågsamt om man då inte dör av ålder.
den forskare jag lyssnade på sa att drunkna skulle troligen vara ofattbart ångest och smärtfyllt! han beskrev också vad som händer om man når upp till gränsen av vattenytan och ändå får i sig en gnutta luft, då bildas det ett skum i lungorna som du kräks upp och sen tvingas dra ner igen upprepade gånger... innan du slutligen dör!MAdden skrev:Jag tror inte fiskar känner plåga på samma sätt som vi människor, men jag kan inte säga att det är så. Och forskare säger ju att det bästa sättet att dö på för en människa är att drunkna. Kanske är det samma sak med fiskar fast de "drunknar" i luften.
åheim skrev:den forskare jag lyssnade på sa att drunkna skulle troligen vara ofattbart ångest och smärtfyllt! han beskrev också vad som händer om man når upp till gränsen av vattenytan och ändå får i sig en gnutta luft, då bildas det ett skum i lungorna som du kräks upp och sen tvingas dra ner igen upprepade gånger... innan du slutligen dör!
Gaffel skrev:Håva ner fisken i dubbel fisktransportpåse utan vatten och svinga smack stenhårt ner i ett hårt underlag, avsluta med att klippa av huvudet.
beerzon skrev:Haha, det är väl inte direkt smärtfritt :D om den överlever smacken i det hårda underlaget :p Varför inte bara klippta huvudet av den? haha
EDIT: Sadist! :D
perfetto skrev:Eftersom det föreslås en hel uppsjö av mer eller mindre tidsödande och komplicerade metoder för att avliva en liten fisk, då det absolut mest skonsamma och enklaste sättet givetvis är att kasta den stenhårt i marken, (med fördel då i en påse för att undvika otrevligheter), föreslår jag nackskott med grovkalibrig revolver.
A C-son skrev: