Bästa avlivning

#1 - 22 juni 2008 20:06
Hur är bästa sättet att avlva en fisk på?

Har inte köpt akvarium ännu, men kommer göra, och vill inte stå oförberädd när stunden då fisken lider kommer.
#2 - 22 juni 2008 20:13
Dubbel fisktransportpåse el dyl smack i golvet alt klippa av huvudet med sax.
#3 - 22 juni 2008 21:15
Jag har läst att det mest humana sättet är att frysa ner dem.
#4 - 22 juni 2008 21:19
Izzy skrev:
Jag har läst att det mest humana sättet är att frysa ner dem.

Att frysa ihjäl låter plågsamt. :confused:
#5 - 22 juni 2008 21:19
jag skulle hugga huvet av den. frysa ner den låter lite plågsamt för då går det ju långsamt
#6 - 22 juni 2008 21:23
Jag tror inte fiskar känner plåga på samma sätt som vi människor, men jag kan inte säga att det är så. Och forskare säger ju att det bästa sättet att dö på för en människa är att drunkna. Kanske är det samma sak med fiskar fast de "drunknar" i luften.
#7 - 22 juni 2008 21:24
ok. men jag skulle aldrig falla mig in och frysa en fisk. (om det inte är en fin abborrfilé:)
#8 - 22 juni 2008 21:28
MAdden skrev:
Jag tror inte fiskar känner plåga på samma sätt som vi människor, men jag kan inte säga att det är så. Och forskare säger ju att det bästa sättet att dö på för en människa är att drunkna. Kanske är det samma sak med fiskar fast de "drunknar" i luften.

Undra om forskarna själva har varit med om att drunkna. ;)

Paniken och känslan av att inte få luft är fruktansvärd hemsk. Om man är fulltankad av någon Benzo så kanske - men inte utan.
#9 - 22 juni 2008 21:33
Detta har tagits upp tidigare, det finns någon länk om godkända metoder... Om man söker lite går det nog att hitta en hel del. Men lite kort sammanfattat vad jag läst här och på andra ställen: Klipp av huvudet på små fiskar, alt. lägg dem i en tålig plastpåse och dräm den hårt i något hårt (och så kan man klippa av huvudet sedan för säkerhets skull). Stora fiskar klubbar man i huvudet och skär halsen av.

Kokning, frysning, och nedspolning på dass är inte okej! (kokning och frysning ansågs väl fungera bra förr i tiden, men senare har man forskat vidare, och de metoderna är inte längre tillåtna för avlivning.)
#10 - 22 juni 2008 21:38
Tetrax^ skrev:
Undra om forskarna själva har varit med om att drunkna. ;)

Paniken och känslan av att inte få luft är fruktansvärd hemsk. Om man är fulltankad av någon Benzo så kanske - men inte utan.

Har själv varit nära på att drunkna en gång och det är det värsta jag varit med om. Men enligt forskarna uppstår ett lugn efter paniken och man accepterar att man kommer dö.
#11 - 22 juni 2008 21:44
MAdden skrev:

Kanske inte "på samma sätt som människor", men en mycket hemsk och obehaglig känsla tror jag absolut de känner. Det är ju helt nödvändigt för både vår och andra arters fortlevnad, att vi aktar oss för farliga saker.

Och vadå skönt att drunkna (jag har hört samma "teori", men aldrig från någon säker källa), bara att få en kallsup är ju otrevligt. Vi ska inte ha vatten i luftvägarna.

Smärta och panik är ju det som lär oss att inte springa runt och drunkna, hoppa från höga byggnader, springa in i eld och skada oss på allehanda sätt. Utan dessa varningssystem skulle vi nog vara utdöda för länge sedan, och jag tror inte att andra djur hade klarat sig om inte de hade samma, eller motsvarande, mekanism som talade om när någonting är skadligt.
#12 - 22 juni 2008 21:50
Kanske inte "på samma sätt som människor", men en mycket hemsk och obehaglig känsla tror jag absolut de känner. Det är ju helt nödvändigt för både vår och andra arters fortlevnad, att vi aktar oss för farliga saker.

Och vadå skönt att drunkna (jag har hört samma "teori", men aldrig från någon säker källa), bara att få en kallsup är ju otrevligt. Vi ska inte ha vatten i luftvägarna.

Smärta och panik är ju det som lär oss att inte springa runt och drunkna, hoppa från höga byggnader, springa in i eld och skada oss på allehanda sätt. Utan dessa varningssystem skulle vi nog vara utdöda för länge sedan, och jag tror inte att andra djur hade klarat sig om inte de hade samma, eller motsvarande, mekanism som talade om när någonting är skadligt.

Jag sa aldrig att det var "skönt" att drunkna, men det minst plågsamma. Det finns väll inget sätt att dö på som inte är plågsamt om man då inte dör av ålder.
#13 - 22 juni 2008 22:20
MAdden skrev:
Jag sa aldrig att det var "skönt" att drunkna, men det minst plågsamma. Det finns väll inget sätt att dö på som inte är plågsamt om man då inte dör av ålder.

Jodå, när det gäller avlivningar försöker man ju att slå ut medvetandet/hjärnan innan/samtidigt som själva dödandet, just för att paniken och smärtan av att dö inte ska kunna uppfattas. Ett välriktat skott/slag i huvudet är nog betydligt mindre plågsamt än att drunkna. En överdos narkosmedel också.

Fast nu börjar vi kanske bli väl djupa...;) Menar mest att jag tror det kan vara plågsamt för en fisk att bli uppslängd på land eller frysas ihjäl, och då kan man ju använda andra sätt, som verkar bättre och är lika enkla, istället.:)
#14 - 23 juni 2008 00:25
[LEFT]Att frysa fisk är förkastligt! det bildas då is-kristaller på fiskens gälar och man kan gissa att det är en plågsam död! det minst ångestframkallande eller obehag är att använda ett kraftigt övervåld som gaffels exempel "drämma fisken i ett hårt golv eller tvättställ" en blixtsnabb död som inte kan ge obehag![/LEFT]
#15 - 23 juni 2008 00:31
MAdden skrev:
den forskare jag lyssnade på sa att drunkna skulle troligen vara ofattbart ångest och smärtfyllt! han beskrev också vad som händer om man når upp till gränsen av vattenytan och ändå får i sig en gnutta luft, då bildas det ett skum i lungorna som du kräks upp och sen tvingas dra ner igen upprepade gånger... innan du slutligen dör!
#16 - 23 juni 2008 09:24
åheim skrev:
den forskare jag lyssnade på sa att drunkna skulle troligen vara ofattbart ångest och smärtfyllt! han beskrev också vad som händer om man når upp till gränsen av vattenytan och ändå får i sig en gnutta luft, då bildas det ett skum i lungorna som du kräks upp och sen tvingas dra ner igen upprepade gånger... innan du slutligen dör!

Men egentligen. Hur kan man veta det? Och samma sak med att drunkna är det mest behagligaste, hur kan man veta det? Dessa forskare säge olika och det måste ju bevisa att de inte vet hur det är att drunkna och hur ska de veta det när de aldrig har drunknat.

Men iaf nu tycker jag vi har glidit ifrån ämnet för mycket fast vi kan nog konstatera att det mest humana sätt är att klippa av huvudet på fisken eller lägga den i en påse och drämma i backen.
#17 - 23 juni 2008 19:19
Fyfan hoppades att någon skulle ha ett lättare sätt att avliva på. :O Känslomässigt alltså,

Jag klarar aldrig att göra något av dethär med ett husdjur, farsgubben får fixa det när tiden kommer.
#18 - 23 juni 2008 19:26
Det tycks ha utvecklats till en dubbel-diskution om drunkning och avlivning av fisk. Väldigt intressant att läsa :o *tar en popcorn*
#19 - 24 juni 2008 21:52
En dunk i golvet brukar funka finfint. Frysa in dom LÅTER iaf som en plågsam död, inget ja tänker prova...
#20 - 25 juni 2008 10:01
Man kan ju lägga dem i en påse eller i en tidning och sedan kasta typ en tung bok eller något på dem. Man kan oxå trampa på dem men det tycker jag verkar så äckligt :S

Sen måste jag bara säga att jag tycker att drunkna är ett av de värsta sätten att dö på! Jag har alltid varit lite rädd för vatten o jag tycker det är skitäckligt att tänka på att man faktiskt kan drunkna! Tänk vad hemskt att inte kunna andas och inte heller kunna ta sig upp! O så måste det ju vara för en fisk oxå, inte riktigt men det måste ju vara väldigt plågsamt. Och endel fiskar kan ju vara på land längre än andra fiskar o för dem blir det bara ännu längre plåga! Usch för att drunkna!
#21 - 25 juni 2008 10:13
Håva ner fisken i dubbel fisktransportpåse utan vatten och svinga smack stenhårt ner i ett hårt underlag, avsluta med att klippa av huvudet.
#22 - 25 juni 2008 10:15
Gaffel skrev:
Håva ner fisken i dubbel fisktransportpåse utan vatten och svinga smack stenhårt ner i ett hårt underlag, avsluta med att klippa av huvudet.

Haha, det är väl inte direkt smärtfritt :D om den överlever smacken i det hårda underlaget :p Varför inte bara klippta huvudet av den? haha

EDIT: Sadist! :D
#23 - 1 juli 2008 16:50
beerzon skrev:
Haha, det är väl inte direkt smärtfritt :D om den överlever smacken i det hårda underlaget :p Varför inte bara klippta huvudet av den? haha

EDIT: Sadist! :D

Inte alls nåt dumt råd, det är det humanaste sättet. Efter slaget i golvet är fisken bara mos. Att klippa av huvudet, menar en del, är plågsamt eftersom nästan hela fisken sitter i det vi kallar huvud, inte bara hjärna och nylle som på oss människor.
#24 - 2 juli 2008 08:27
Eftersom det föreslås en hel uppsjö av mer eller mindre tidsödande och komplicerade metoder för att avliva en liten fisk, då det absolut mest skonsamma och enklaste sättet givetvis är att kasta den stenhårt i marken, (med fördel då i en påse för att undvika otrevligheter), föreslår jag nackskott med grovkalibrig revolver.
#25 - 2 juli 2008 11:54
perfetto skrev:
Eftersom det föreslås en hel uppsjö av mer eller mindre tidsödande och komplicerade metoder för att avliva en liten fisk, då det absolut mest skonsamma och enklaste sättet givetvis är att kasta den stenhårt i marken, (med fördel då i en påse för att undvika otrevligheter), föreslår jag nackskott med grovkalibrig revolver.

hehe[B)]
#26 - 2 juli 2008 19:38
Jag trodde man hade gått vidare i utvecklingen även i akvarie-fisk avlivningen och inte bara i sportfiske leden. Alla vet ju att Dynamit fungerar utmärkt vid fiske så varför inte med akvariefisk?

Jag rekomenderar dock bara en halv gubbe om detta skall göras i mindre akvarium än 600 L ;)

OBS
Detta rekomenderas absolut inte!!
#27 - 2 juli 2008 21:15
One__Akvarium: Varför inte dra ner lite på det hela? En smällare i munnen borde funka fin fint.
#29 - 2 juli 2008 23:03
A C-son skrev:

jaha.. nu skall EU blanda sig i hur man avlivar fisk..

varför inte inspereras av våra mest framstående diktatorer genom tiderna.. någon som testat att gasa fisken??

nä skamt o sido.. inn i väggen me fesken o sen hugga huvudet av´an.. (anser jag skonsammast)..

Annons