Bästa aljätaren?

#1 - 15 juli 2003 21:05
Hej jag undrar vilken aljätande fisk ni rekomenderar jag har ett 720l akvarium med 1 paroonhaj, 1 muräna, 1 chokladmal, 1 Plecostomus och 2 red devil. Min Plecostomus åt aljer innan men tycker att han har slöat till lite med tiden. Jag har inte mycket växter pga att fiskarna bara sliter upp dom efterhand som jag planterar. Jag bytte filter för en tid sedan och efter det har det börjat växa bruna aljer på baksidan av akvariet. Jag har provat med en skrapa med rakblad men min red devil uppskattar inte den och attakerar hela tiden så jag år rädd för att jag ska råka skada honom.
#2 - 15 juli 2003 21:12
Det stavas "Alger".

Nåväl, jag vet inte om det finns några fiskar som effektivt äter alger när de väl blivit stora, och man kan ju inte direkt slänga ett stim otocinclus i en sådan burk.

Du hade kunnat prova fullvuxna ancistrusar så länge de inte går in i käften på några av dina fiskar, men dessa äter inte alger så otroligt bra ändå..

Om du vill ha växter kan du alltid prova med anubias och javaormbunkar på stenar eller rötter, mycket svåra att dra upp med rötterna :)
#3 - 15 juli 2003 21:16
Ok jag ska knalla in till en akvariehandel i mogon och kolla läget.
Jag tackar för rättningen av min felstavning. Det kan bli så när man funderar på stavningen, tillsisst vet man verken ut eller in.
#4 - 15 juli 2003 21:24
Oj, förresten, är det brunröda kiselalger tror jag inte att algätande fiskar äter upp dem. Har haft problem med sådana själv, och inga av fiskarna jag provade åt dem.
#5 - 15 juli 2003 21:25
Hur blev du av med dom?
#6 - 15 juli 2003 22:37
Skrubbade loss skiten från stenarna med en stålborste. Rötterna var jobbigare, där var jag tvungen att mörklägga flera dagar totalt med tjocka skynken över burken...

Om man inte vill hålla på med sådant kan man ju alltid skaffa mera belysning. Rödalger tycker bäst om när det är lite mörkare. Problemet med det är ju då att din paroonhaj kommer att bli mycket stressad. De är lättskrämda som det är, men ljus förvärrar saken. Den andra risken är att de gamla algerna kommer att dö. och nya gröna ljusälskande alger kommer att frodas istället, men dessa äter ju algätarna upp, så...
#7 - 15 juli 2003 22:42
ok det tål att tänka på. Det är juh inte lätt att mörklägga ett så stort akvarium och ljus kan gå om jag kan flytta på paronen.
Tack för svaren.
#8 - 15 juli 2003 22:54
Det stavas "Alger".

Suck suck det visste jag redan innan jag gick in på tråden att nån skulle skriva nått sånt...iofs sant men iaf..
#9 - 15 juli 2003 22:56
Hehe
#10 - 15 juli 2003 23:02
Ursprungligen skickat av HeNkeDeH

[quote]Suck suck det visste jag redan innan jag gick in på tråden att nån skulle skriva nått sånt...iofs sant men iaf..[/br]

Jag är ordmärkare och rättstavare av naturen, jag kan inte hjälpa det :) Kanske borde bli svenskalärare...
#11 - 15 juli 2003 23:06
Hehe ok...Han hade stavat fel och du rätta han det är kanske inget fel med att du gör det men jag hatar att se folk som rättar..
Japp kanske det ;)
#12 - 15 juli 2003 23:08
[quote Kanske borde bli svenskalärare...
[/quote]

Då får jag ingen stjärna i kanten[:-34]
#13 - 15 juli 2003 23:21
näe, men för några få hundralappar kan jag nog fixa ett mvg åt dig :)
#14 - 15 juli 2003 23:24
Det var en dyr stjärna:)

Annons