Bästa algätande pleco?

#1 - 2 juni 2004 05:39
vilken ska man skaffa? de för inte bli större än 15 cm, har kollat in Peckoltia pulcher ( http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=333 ) och den verkar ju inte bli så stor,

äter dessa fiskar växter?
#2 - 2 juni 2004 05:45
Anicistrusen är de klart bästa algätande malen som blir drygt 13cm som fullvuxen,de finns lite olika arter och färger av dom gå in på aleds.se och titta så får du se.
#3 - 2 juni 2004 06:03
Guldgul pleco L200 är min favorit!
Den är snygg och äter mycket alger!

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=324

Oops Den blir 18 cm.
#4 - 2 juni 2004 12:44
De som äter bäst enligt min erfarenhet är malar ur släktet peckoltia, peckoltia pulcher låter som ett utmärkt val kolla även in peckoltia Sabiji(l075).
#5 - 2 juni 2004 14:14
Glöm större malar om du vill ha bort alger. Tycker du ska satsa på ett par stycken Otocinclus. Ruskiga algätare. kanske för små för dig, dock, blir bara 3-5 cm...
#6 - 2 juni 2004 16:55
vad jag har hört är att pleco malar är bättre än ottisar, har ett par ottisar i karet i vardagsrummet och visst städar dom bra men inte så bra som jag vill att dom ska städa samt att dom skiter ner extremt mycket
#7 - 2 juni 2004 20:51
nu har jag bestämmt mig, ska ha 10-15 st ottisar och en av dom här i karet i sovrummet:

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=334
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=883

nu jävlar får dom se till att det inte dyker upp några alger i karet. kommer självklart o köra med alg tabletter också.
#8 - 2 juni 2004 21:06
L-66 äter inga alger överhuvud taget och P.brevis är rätt dålig på det också om du får tag i någon.
L-168 Zonancistrus pulcher (P.pulcher) äter en del alger men inte så du blir nöjd, malar ur släktena Peckoltia, Hypancistrus och Zonancistrus är inga bra algätare...de är omnivora men föredrar mindre insekter/kräftdjur.
Bästa algätarna hittar du bland Ancistrus, Ancistrinae, Baryancistrus, Chaetostoma, Hypostomus, Glyptoperichthys, Otocinclus samt Panaque och max storlek varierar mellan 5-60 cm beroende på art, en del Sturisoma arter är rätt hyffsade också.
Liposarcus (pleco) glömde jag.

Mvh Janne
#9 - 2 juni 2004 21:58
Är du ute efter en mal som äter alger kontinuerligt så är nog den vanliga Ancistrusen absolut bäst.

Vill du ha en speciell så varför inte satsa på den gula arten ancistrus - Golden Ancistrus.

I en storlek på ca 2cm så tuggar de alger nästan konstant. Ser du också till att INTE ha någon rot i akvariet så koncentrerar de sig helt på algerna. Annars kan de ligga och gnaga på roten ofta och länge (detta gäller även andra malar).

Nu är ju inte mitt svar en Pleco...men...hm...mitt svar är bästa algätaren enligt mina erfarenheter.
#10 - 3 juni 2004 03:33
L 177. Snygg å käkar alger av bara fan.
#11 - 3 juni 2004 03:54
Mina erfarenhetera av L168 är att det är en skygg liten rakare som tar alger som sista utväg om inget annat foder finns, helst sitter han o knaprar på nån av mina rötter dagarna i ända..
#12 - 3 juni 2004 06:16
Det finns en Peckoltia Med beteckningen LDA01 som är riktigt bra på att äta alger och den blir inte så stor.

http://www.c-u-w.net/fische/peckoltia_sp_gold_lda_01.htm
#13 - 3 juni 2004 15:38
LDA-01/L-169 Panaque sp, den kallas för Gold peckoltia.
Behöver rötter i karet också men äter nog en del alger...vill man få lek på dem behövs lite annat foder och då är cyklops riktigt bra.

Mvh Janne
#14 - 4 juni 2004 05:22
Jag undrar om inte L177 behöver rötter också. För den gnager väldigt mycke på bakgrunden, nu när den har käkat upp alla alger.
Det var en fråga alltså.. ;)
#15 - 4 juni 2004 13:08
L177 behöver inga rötter liksom de flesta andra malarterna, de enda man vet bevisligen att de Äter rötter är släktena Panaque och Cochliodon (underarter till Hypostomus).
Men sedan finns det en hel del som föredrar rötter att gömma sig vid och även äta på dess yta men det gör de även på stenar, det bildas alltid en hinna av mikroorganismer och alger som de betar av och det händer säkert de får i sig lite fibrer men den bryts inte ner utan passerar tarmen ut igen.

Mvh Janne
#16 - 5 juni 2004 06:14
Okidoki.
#17 - 6 juni 2004 19:14
äter en Peckoltia sp. L66 växter?
#18 - 6 juni 2004 21:31
L66 Hypancistrus sp, liksom alla Hypancistrus arter äter dessa inga alger mer än när de råkar få lite i sig när de söker annan föda.

"L-66 äter inga alger överhuvud taget och P.brevis är rätt dålig på det också om du får tag i någon.
L-168 Zonancistrus pulcher (P.pulcher) äter en del alger men inte så du blir nöjd, malar ur släktena Peckoltia, Hypancistrus och Zonancistrus är inga bra algätare...de är omnivora men föredrar mindre insekter/kräftdjur.
Bästa algätarna hittar du bland Ancistrus, Ancistrinae, Baryancistrus, Chaetostoma, Hypostomus, Glyptoperichthys, Otocinclus samt Panaque och max storlek varierar mellan 5-60 cm beroende på art, en del Sturisoma arter är rätt hyffsade också.
Liposarcus (pleco) glömde jag."

Mvh Janne
#19 - 7 juni 2004 10:46
Jag tycker att man ska nämna att bara för att man har en mal så blir inte akvariet "immunt" mot alger.
Jag har upptäckt att det som L-malar är bäst på (vare sig det är peckoltia eller ancistrus) är att ta hand om matrester från de övriga fiskarna i akvariet, att några arter är bra på att äta alger är bara en bonus.
#20 - 7 juni 2004 11:03
Ett bra svar, inga malar lever enbart på alger och finns där annan föda så föredras den framför "grönt".

Mvh Janne
#21 - 10 juni 2004 21:47
Pitbull pleco, LDA25 er fantastisk.

I glemmer de asiatiske. Eks. Beaufortia leveretti er meget algespisende. se www.loaches.com

Annons