<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>.Men ack för de som förkastar syrestenens betydelsen...Den sätter visst vattnet i rörelse och man måste vara blind om man inte ser det.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja den sätter vattnet i rörelse, men det gör ett innerfilter så mycket bättre.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det ger visst extra syretillskott och det av min vän som odlat i många år bevissat.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Var skulle det <b>extra</b> syret komma ifrån? Luftpumpen tar bara helt vanlig luft (syrehalt 21%) och pumpar ner den till "syrestenen". Stenen finfördelar luften, som bubblar upp till ytan. Under den tid den bubblar upp så tar vattnet upp syre ur luften. Men syreupptagningen är beroende av bubblans ytarea, och den är gräsligt liten. Precis samma syreöverföring sker vid vattenytan, men i mycket större omfattning. Det man är ute efter är att låta det syresatta ytvattnet cirkulera genom hela akvariet, samt föra upp syrefattigt vatten till ytan. Cirkulationen är alltså nyckelfrågan vid syresättning.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Min egen uppfattning är att syrestenen har sin plats i akvaristiken.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det kan jag hålla med om, men mitt medhåll beror på att en stor mängt fina bubblor -- från en "syresten" t ex -- sätter vattnet i rörelse mer än ett mindre antal stora bubblor.
Men båda metoderna är underlägsna ett motordriver innerfilter när det gäller att skapa cirkulation -- och därmed syresättning av vattnet -- i ett akvarium.
-- MW
[___] <-- 150 liter fyllt! Fisken kommer härnäst.