Bäst sortering av Corydoras i Gbg-trakten?

#1 - 25 september 2006 20:45
Nu var det någon som planterade en idé i huvudet på mej! :D

Corydoras! :D

De är ju hur gulliga som helst! Och det finns så många olika! :eek:

Jag är väldigt förtjust i fiskar som går i gult/orange. Vilka Corydoras är det som gäller då? Såg denna på nätet men den är väl säkert omöjlig att få tag på:
http://www.petfishtalk.com/shows/060111.htm

Någon som har tips på var de brukar ha hemma olika Corydoras-arter i Gbg-området eller om det finns någon privat odlare?
#2 - 26 september 2006 14:57
Vet inget om affärer i gbg. Men ville bara säga lycka till!!
Ännu en smart människa med corydoras i karen :D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 september 2006 15:04
Jag har en viss känsla av att vi kanske kommer att besöka en som odlar Corydoras på nästa Zoopetvästrunda - i alla fall kommer mina Corydoras från den personen;) (inköpta på GOC-auktionen förra året)
#4 - 26 september 2006 15:18
Jag har en viss känsla av att vi kanske kommer att besöka en som odlar Corydoras på nästa Zoopetvästrunda - i alla fall kommer mina Corydoras från den personen;) (inköpta på GOC-auktionen förra året)

Ajdå... kanske man måste med då... :D
#5 - 26 september 2006 15:20
Kollade på Herkules idag. De har typ 10 olika sorter. Men inte den jag var nyfiken på - adolfoi... :(
#6 - 26 september 2006 15:36
Srörst sortering av pansarmalar i Göteborgstrakten har nog Zoomässan
http://www.zoomassan.se/fiskar/fiskar.htm#Pansarmalar%20Sydamerika
#7 - 26 september 2006 17:39
Guy Palm skrev:
Srörst sortering av pansarmalar i Göteborgstrakten har nog Zoomässan

OJ! :eek: Ja, det var många! Men brukar de verkligen ha allt på listan inne?
#8 - 26 september 2006 20:26
Oftast stämmer inte antal å sånt på internet, men kolla när sidan senast är uppdaterad(om det går)

Adolfoi är ju endå förhållandevis vanlig så en välsorterad butik borde ha dom inne ;)
#9 - 26 september 2006 20:40
Mina adolfoi kommer från Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorg.

Men kolla in Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)" i artbeskrivningar. Fast dessa blir större än adolfoi.
#10 - 27 september 2006 15:15
batski skrev:
kolla in Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)" i artbeskrivningar. Fast dessa blir större än adolfoi.

Ja, det är ju det. Skulle helst vilja ha ett max på 5 cm. Men jag har hittat flera olika som har lite orange i sig nu så det ska nog ordna sig. :D
Först ska ancistrusarna komma till rätta och bakterierna föröka sej lite...
#11 - 27 september 2006 15:32
C. adolfoi blir inte större än 5cm. Lycka till!
#12 - 27 september 2006 17:34
Adolfoi håller sig i storleken 5cm. Honorna blir lite större än hanarna. Köpte även jag mina på Trop. Han hade då samtidigt inne Burgessi som är väldigt lik Adolfoi. De skall tydligen vara mer sällsynta än Adolfoi, men jag hade snöat in på Adolfoi så det blev sådana ;-) Det var dock ca ett halvår sedan som jag köpte mina så jag har ingen dagsaktuell info.

Annons