Barnens guppy dör...

#1 - 2 januari 2008 14:58
Hej
Våra guppys dör. De får stora flikar i fenorna och de fransas och trasas i kanterna. Blir hängiga, smala och dör.
Just nu har jag bara två hanar kvar, varav den ena är sjuk, och en hona som är på smällen.

Övriga fiskar i akvariet är kardinaltetra, en mal och två "siamseis" malar samt en kuliål. De andra fiskarna verkar vara ok.

Är detta fenröta och hur behandlar man det i så fall?
(Nitrithalten är ok och temperaturen ligger vid 27 grader).
Tacksam för råd.
#2 - 2 januari 2008 15:25
Hade guppys som fick liknande symptom på fenorna för några år sedan. Orsaken var en olycklig sammansättning av fiskar... Dock låter det ju inte som du har några guppyätare i övrigt i ditt akvarium.
#3 - 2 januari 2008 17:24
Jag har inget svar på din fråga men mina guppys bettede sig likadant. Köpte dem från olika ställen i olika omgångar men de dog allihop... De gick ihop med svärdbärare som inte har visat några som helst tecken på att må dåligt. Nu har jag bara yngel kvar av guppisarna som än så länge verkar pigga å fina. Har några vänner som råkat ut för samma sak med guppys och de vet inte heller vad det är för fel. Vi har skött dom efter konstens alla regler men ändå inte lyckats...[:o] Jag skulle bli glad om nån annan kan veta vad det är för fel.
MVH Erika
#4 - 2 januari 2008 17:26
Prova med att variera fodersorterna lite så dom inte enbart får ett och samma flingfoder.
#5 - 2 januari 2008 19:13
Ta med ett vattenprov till zooaffär och be dem leta efter fel...
Ge frysfoder minst en gång i veckan... varierad kost som sades ovan... kanske en burk granulat att ge ur ibland... eller nått..

vad gäller guppyn så är väl ca 25 grader bättre, jag vet inte hur det är med de andra.. men man får sämre med syre i karet om man har högre temp.. just nu när de är sjuka behöver du ju inte sänka men se till att du har ordentliga vågor på ytan... har du haft i lite salt i karet...

När jag fick fenröta efter att ha medicinerat emot annat så gjorde jag iordning ett medicinbad (bas akvarievatten + ca 25% kranvatten) och stoppade ner sjuka fiskar i 30 min/2 dagar i rad.. Medicinen jag använde heter FungiStop...

Byt 30% vatten per vecka och dammsug botten varje gång... ;) Eller köp en massa växter, posthornssniglar och byt 20-25 % vatten per vecka.. :D
#6 - 2 januari 2008 19:22
Vanliga guppy är inte speciellt lätta längre, utan det som har hänt är tyvärr ganska vanligt efter lång och trogen inavel.
Det du kan göra är att antingen köpa nya guppy och riskera liknande fall, eller köpa Endlers guppy som jag personligen gillar bättre och den är även mycket mer lättskött.

Den största förändringen du bör göra är att fiskarna får mer varierad kost, köp fryst foder av några olika sorter och varva detta så de får annat i kistan än flingor.
#7 - 2 januari 2008 20:27
Jag har gett mina varierad kost...bytt vatten varje vecka med slamsug.....salt i karet har jag med.... tempen är 26 grader....Ganska mycket växter ..... har kollat vattnet i zooaffären och det var ok....(Har läst på här på forumet ju...:D) Ändå är jag ingen bra guppymatte...:(
Men jag har en fundering. Kan det vara dekorationerna som ger förgiftning av nåt slag ??? Jag har ett fult skeppsvrak i plast (sonens) och tre snäckskal i ett 63 liters kar.

Annons