Barn vänliga fiskar

#1 - 6 juni 2007 10:53
Hej

jag har fått ett litet uppdrag av min faster. Jag ska köpa två fiskar till mina två minsta kusiner. Dom är 4 och 6år, akvariet är på nog på 20-40 liter. Så nu behöver jag två fiskar som är väldigt tåliga och som man kan skilja på. Min första tanke var guldfisk, men dom är ju svåra att skilja på.

tacksam för alla hjälp
#2 - 6 juni 2007 11:14
Inte guldfisk...Ingen nybörjarfisk alls, de passar inte åt så små barn och inte i ett akvarium i den storleken.

Ett par levandefödare, platy t.ex. Är tåliga och finns i olika fina färger.
#3 - 6 juni 2007 11:38
Jag skulle nog oxå säga platy, dom är lätta att hantera också är dom väldigt aktiva så när dom små kommer fram till akvariet och tittar på dom så kommer dom fram och börjag simma vi glaset( dom vill alltid ha mat) ;)
Jag vet att mina småbarn gillar våra platys
#4 - 6 juni 2007 15:09
en blå och en guldgurami...
#5 - 6 juni 2007 20:02
Blå/guldgurami blir för stora. En del guldfiskar kan man ju skilja på, eftersom de finns i olika framavlade färger och mönster, med mer eller mindre rött och vitt. (även de guldfärgade är framavlade). Däremot så stämmer det att de blir alldeles för stora för ett så litet akvarium, och kräver bra filtrering, på grund av att de äter en del. Guldfiskar blir ca 30-40 cm, och åldersrekordet är 45 år (slöjstjärt är förresten samma art, och lika olämplig i små akvarer).

Små ungfödare, som platy och guppy är bättre.

Se´n så är inte ett akvarium mer lättskött ju mindre det är, det är tvärtom. Eftersom barnen är små, så kommer de kanske ändå inte att sköta det i så stor utsträckning, så det bästa är nog att skaffa ett som är på ca 50-100 liter, eftersom det är lättare att få bra balans i, inte kräver lika mycket skötsel, och urvalet av lämpliga fiskar blir större. Det misstaget tror jag är rätt vanligt, att man tror att ett litet akvarium är mer lättskött, och så köper man en fisk som är olämplig i små akvarier (som guldfisk), det blir en massa vattenbyten, fisken dör i förtid, och både barn och föräldrar tröttnar, och tror att om ett så litet akvarium är så svårskött, så måste ju ett större vara ännu svårare, och så går man miste om en underbar hobby.
#6 - 7 juni 2007 13:12
Platys och corydorasmalar, kanske?
#7 - 7 juni 2007 16:18
Svärdbärare kanske,men dom ska tydligen ha 60L å platy 50L..
#8 - 7 juni 2007 19:47
Ett malawipar...

Beror på hur stor burken är förstås men Malawi är väldigt svåra att ta död på om man bara har ett par eller tillräckligt många... Barn blir så ledsna när fiskar dör... Färggranna är de också... ;)
#9 - 7 juni 2007 19:50
Katharina skrev:
Beror på hur stor burken är förstås men Malawi är väldigt svåra att ta död på om man bara har ett par eller tillräckligt många... Barn blir så ledsna när fiskar dör... Färggranna är de också... ;)

Neej....inte malawis i ett 40-liters!! Låter hemskt! [:-4]
#10 - 7 juni 2007 19:58
Sorry..

Missade storleken på karet [:o]
#11 - 7 juni 2007 20:08
köp istället den här till kidsen!! den kommer de ha minst lika stor glädje av och dessa fiskar tål vad som helst....;)
http://www.okit.se/html/usb-anslutet_akvarium_med_plastfiskar.1032.html
#12 - 7 juni 2007 20:15
Ett litet gäng räkor kanske? Det finns en del fina små arter som är populära nu.
#13 - 7 juni 2007 20:41
Men att det då säljs guldfiskskålar i alla djuraffärer. Det måste ju vara ännu värre för dem.
#14 - 7 juni 2007 20:58
maria_ skrev:
Men att det då säljs guldfiskskålar i alla djuraffärer. Det måste ju vara ännu värre för dem.

Klart det är, men om man inte vet bättre så faller man lätt för "försäljarprat". Personligen tycker jag att guldfiskar ska ha stort, några hundra liter. Jag har själv gjort misstaget, fast med slöjstjärtar för ett antal år sen, i ett akvarium på 175L. Det var bara å inse att det var för litet då de blev över 15cm, som tur är kunde jag byta in dom på zoo mot mindre fiskar.
#15 - 7 juni 2007 21:02
Ja, jag blir så irriterad av att försäljarna bara ljuger för att få sålt. Det är ändå djur de har att göra med, det får de faktiskt tänka på.
#16 - 15 juni 2007 20:36
Jag spyr när jag ser guldfisk/slöjstjärt i skål.[:(!]
#17 - 15 juni 2007 20:37
Kanske ett gäng vänliga Moskitotetror
#18 - 15 juni 2007 20:42
Jag spyr när jag ser guldfisk/slöjstjärt i skål.[:(!]

På tredera annonserar någon om ett tioliters-guldfiskkar. Verkar som att annonsen kommer från ett företag också.

Annons