Bark som flyter

#1 - 13 juli 2007 20:17
Vi köpte in bark som vi vill använda som bakgrund i akvariet.
Problemet är att vi kan inte få ner barken i vattnet, den flyter hela tiden
och vi vill helst inte limma fast det i akvariet pga fiskar är där.

Har ni något bra tips hur man får ner bark?
#2 - 13 juli 2007 22:11
Bark flyter, så är det bara:p. Vill du inte silikona fast den så får du bygga en låda som du sätter bakom karet och fäster barken på.
Det är annars ett bra tips för att få större djup i karet och du kan även ha rötter och grenar där från naturen utan att riskera något.
#3 - 14 juli 2007 08:45
Man måste väl koka de först innan man sätter in i akvariet?
#4 - 14 juli 2007 10:04
Koka barken eller vad:confused:?
Vad är det för bark du ska ha i karet förresten? Jag var kanske lite förhastad då jag trodde du skulle ha korkbark i karet[:o].
#5 - 14 juli 2007 11:25
Vet inte riktigt vad det är för bark som vi har.
Jag läste runt här på zoopet om man vill lägga något i akvariet som är från ute i naturen så bör man koka dem först innan.

Vi fixade barken under vattnet nu och vänta i några dagar så får se vad som händer om den slutar flyta eller inte :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 juli 2007 11:31
abbimicke skrev:
Vi fixade barken under vattnet nu och vänta i några dagar så får se vad som händer om den slutar flyta eller inte :)

Om ett flöte (gjort av korkbark) sjunker så bero det på att det nappar:D
Det som säljs i handeln är nästan alltid korkbark.

Det har en mycket stor flytförmåga och det måste silikonas fast väldigt noggrant för att det inte skall flyta upp och slå sönder stag och täckglas.
#7 - 14 juli 2007 11:43
Om ett flöte (gjort av korkbark) sjunker så bero det på att det nappar:D

Det som säljs i handeln är nästan alltid korkbark.

Det har en mycket stor flytförmåga och det måste silikonas fast väldigt noggrant för att det inte skall flyta upp och slå sönder stag och täckglas.

Tack för svaret :) Då är det säkert en korkbark som vi köpte.
Vi ska testa i några dagar nu och kollar vad som händer med barken
om den sjunker eller inte. Annars kan man ha den bakom akvariet men då blir det inte lika fint om det är inut i akvariet :D

Finns det något likande som bark och är billiga som man kan stoppa i ett akvariet?
#8 - 14 juli 2007 11:58
Jag hade en gång en korkek-stam (utan stam - dvs bara barken) i en burk.
Fyllde den med sten och band även fast den i stora skifferbitar med fisklina.
Snyggt tyckte jag - men flytkraften fanns definitivt kvar några år senare då jag slaktade burken ifråga. :)
#9 - 14 juli 2007 12:22
Ja, är det kork så flyter den som en kork:D, och som Kjell säger är det enda sättet att fästa den bra är en massa silikon.
Det ser faktiskt inte fel ut att bygga en låda som är 10 cm djup och sätta bakom karet. Du får ett större djup i karet samt bakgrunden stjäl inte en massa plats.
Jag har sett det irl och har även för mig att det finns bilder på ett sådant kar här på Zoopet men minns inte var.
#10 - 14 juli 2007 14:35
Tack för era svar!
Intressant, ska kolla runt om jag hittar en sådan kar.
Tack för tipset ansjo!

Annons