Barcelona - akvariebutiker och dylikt

#1 - 27 augusti 2009 15:06
Halloj!

Jag och sambon ska i nästa månad tilll Barcelona och njuta av kultur och andra nöjen bla Barcá - Atletico de madrid (Yes!).

Vet någon vad denna stad har att erbjuda en akvarist?

Mvh
Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 augusti 2009 15:10
Finns i alla fall ett stort offentligt akvarium http://www.aquariumbcn.com/AQUARIUM/index.php?wlang=en
#3 - 27 augusti 2009 15:21
Tack för tipset!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 augusti 2009 17:21
Tipsa gärna mig (och oss andra) om du hittar något akvaristikst intressant där - Barcelona står definitivt på min lista över intresseanta resmål framöver
#5 - 27 augusti 2009 20:39
Om jag hittar nåt intressant kommer jag absolut återkoppla här..

Daniel
#6 - 27 augusti 2009 20:42
Vet inte om det är på rätt ställe i forumet men passar på att ställa en annan fråga också.

Hur funkar det med import av fisk från utanför EU hit till mig som privatperson?

Gissar att nåt slags pappersarbete krävs?

Mvh Daniel
#7 - 27 augusti 2009 21:23
Bilar du är det lätt flyger du är det svårare. Hoppas själv tillbringa jullovet i Barcelona då yngsta dottern flyttade dit i januari o det är dax för ett besök hos henne.
sedan finns ju sizoo första helgen i oktober http://www.sizoo.com/ samma helg som Duisburg för övrigt. Kan tyckas märkligt.:confused:
#8 - 27 augusti 2009 21:42
Nu menade jag om jag beställer fisk som levereras till mig här i stockhom från ett land utanför EU.

Jag kommer tyvärr inte vara där när den mässan du tipsar om hålls men tack ändå.

Tar gärna emot fler tips

Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 28 augusti 2009 08:38
Broddan skrev:
Hur funkar det med import av fisk från utanför EU hit till mig som privatperson?

Gissar att nåt slags pappersarbete krävs?

Mvh Daniel

Artikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=2
Räkna med en massa papper och höga avgifter
#10 - 10 december 2009 08:59
Jag hittade inte så mycket förutom det offentliga akvariumet som kjell tipsar om ovan. Det fanns lite guldfisk/levandefödare/koi på ramblas i små burkar i gatustånden.

Det fanns mest medelhavsfisk samt ett gigantiskt havsakvarium men det jag fastnade för var i en av de mindre akvariumen.

[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 december 2009 09:09
Dessa seadragons är verkligen lätta att fasta för eftersom de ser så märkliga ut:D
#12 - 10 december 2009 09:19
Instämmer denna Leafy seadragon är dessutom en dyring kostar ca 40000 kr st. Sedan vore det kul o höra om det offentliga är värt ett besök.
Detta då jag skipar helgerna för att tlllbringa jul o nyår i Caella de Parafruguell några mil norr om Barcelona.
#13 - 10 december 2009 09:30
Det fanns mycket vatten med fisk i! De hade många stora akvarium med medelhavsfisk i men efter jag tittat i 2-3 st kändes det som alla var ungefär lika.
Stora havsakvariumet har nån gigantisk stenfisk/haj/val som var lite kul men resten var väl inget speciellt där.
Hade lite sötvatten med bla discus som såg ut att vara av lite sämre kvalitet.
Kostade en del tror det var runt 200.

Men visst det går att drömma sig bort en stund. När jag var där hade vi en kväll med åska ösregn så då var det perfekt.
#14 - 23 december 2009 21:08
kaj.p skrev:
Instämmer denna Leafy seadragon är dessutom en dyring kostar ca 40000 kr st. Sedan vore det kul o höra om det offentliga är värt ett besök.

Detta då jag skipar helgerna för att tlllbringa jul o nyår i Caella de Parafruguell några mil norr om Barcelona.

Klart värt ett besök. Besök även marknaden. Entré från La Rambla
God Jul allihop
#15 - 26 december 2009 16:20
Ja god jul o gotnytt på er alla Befinner mig i Palafrugell ca 10 mil norr om Barcelona.
Vädret var skit när vi körde ner Första övernattningen var i Hannover på ett känt gasthause för vissa zoopetvästare -18 grader på morgonen. Nästa övernattning var i Lyon 20 mil från medelhavet -10 grader. Nu är det iallfall oK runt 15-17 på dagarna. Det har inte varit mycket till aquaristik utan mest kultur o golf. Dali museet, Sangre FAmilia, + en hel del trampande på La Rambla då dotterns lägenhet ligger bara 300 meter bort. Det en också en hel del golf :) Men imorgon blir det dock akvariet i Barcelona och på hemvägen skall det bli lite tjöt med några tyska akvarister i Dusseldorf.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 26 december 2009 17:11
Kul att läsa rapporten - men fy sjutton för att köra bil hela vägen ner[:o]
#17 - 26 december 2009 18:54
Kul att läsa rapporten - men fy sjutton för att köra bil hela vägen ner[:o]

Japp det var ett skit, för inga var förbredda på minusgrader Så alla hade noll sprit i spolatvätskan vilket gjorde att det gick i typ 50 på autobahn.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 26 december 2009 19:27
kaj.p skrev:
Japp det var ett skit, för inga var förbredda på minusgrader Så alla hade noll sprit i spolatvätskan vilket gjorde att det gick i typ 50 på autobahn.

Dom hade väl spriten nånannanstans:D
#19 - 30 december 2009 08:33
Måste nog säga att jag blev besviken. Marin delen var väl ok, men sötvatten delen bestod av 6 miss skötta kar. Den som hade dessa på sin lott verkade vara helt okunnig om fisk. Fiskar från olika kontinenter var blandade, i amazonasbiotopen gick enbart malawis??? Dåligt rengjorda men det som gjorde med mest bestört var diskuskaret,skitigt blandat med asien fisk och billig defekt diskus. Sådan fisk som aldrig skulle nått handeln,kraftigt defekta.
Och så betalar man 17.50 Euro för o se sådan skit.:mad:
#20 - 19 januari 2010 15:18
Den fisken missade jag... Utan att någonsin hållt discus så var det uppenbart dålig kvalité på dom - trist
#21 - 15 februari 2010 13:34
Hmm man trampade nog in på fel akvarium Akvarium Cosmo sklle man nog besökt istället. :)
&NR=1" target="_blank">
&NR=1

Annons